Peter Molyneux utsedd till spelindustrins hjälte

Robot
Peter Molyneux utsedd till spelindustrins hjälte

Toppar listan före storheter som Shigeru Miyamoto, Will Wright och Sid Meier.

#populous, #black-white


Medlem
Peter Molyneux utsedd till spelindustrins hjälte

Ingen Warren Spector?

What a shame...

Medlem

Ingen kan då i alla fall hypa ett spel som Peter Molyneux kan. Han skulle kunna sälja en hög med avföring.

Medlem

själv tycker jag att allt han gjort är mer eller mindre skit.
hela lista är ganska skit alla med en hjärna skulle sätta john carmac lägst upp och förmodeligen haft med Gabe Newell på listan


signatur

Keyboard + Mouse or DIE!

Medlem
Skrivet av Randor244:

Ingen Warren Spector?

What a shame...

tänkte precis ställa samma fråga,fast han övergav ju deus ex för något jäkla disney-trams
så han kanske förtjänade att hamna utanför listan:p


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

John Carmack ffs!


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Citat:

9. Masaya Matsuura (PaRappa the Rapper)

Vem? Aldrig hört talas om varken personen eller spelet...


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Aha, de har blivit framröstade. Tyckte listan kändes bra random. Vet inte vem jag hade velat ha med, hade nog lagt min röst på Shigeru också. Om det inte hade varit för Mario så hade vi inte haft så många av våra sidscrollande 2D-klassiker.

Medlem

John Carmack är ju ingen utvecklare som fört industrin framåt (särskilt inte de senaste 10 åren) förutom vad det gäller det grafiska och möjligtvis tekniska. Men rent spelmässigt kan han inte mäta sig. Det revolutionerande de som finns med på listan har gjort är att de har förnyat spelen, de har bidragit med nytänkande rent spelmässigt vilket väldigt få kan mäta sig med. Man kommer inte med om man gör fps-spel med nya vapen och annat utseende, utan man kommer med ifall man faktist brukar tidigare obruten mark.

Medlem
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Randor244:

Ingen Warren Spector?

What a shame...

tänkte precis ställa samma fråga,fast han övergav ju deus ex för något jäkla disney-trams
så han kanske förtjänade att hamna utanför listan:p

Sant.

Men ändå - Deus Ex är ju världens bästa spel genom alla tider, liksom.

Medlem
Skrivet av Sernert:
Citat:

9. Masaya Matsuura (PaRappa the Rapper)

Vem? Aldrig hört talas om varken personen eller spelet...

Det är ett ganska kul spel. Tänk Guitar Hero fast utan gitarr. Man ska trycka rätt så PaRappa the Rapper sjunger rätt.

Medlem

John Camack har inte gjort något direkt revolutionerande sedan Q3 möjligtvis.. vilket är 12 år gammalt. Nehedu tack, hade han toppat listan så hade jag gråtit för han lever bara på gamla prestationer. De flesta andra utvecklarna gör ju faktist fortfarande spel, vilket inte carmack gjort sedan doom 4 vilket inte direkt är revolutionerande...

Medlem
Skrivet av Höglund:

Ingen kan då i alla fall hypa ett spel som Peter Molyneux kan. Han skulle kunna sälja en hög med avföring.

Du säger det som om det vore något främmande för han att göra.

Medlem
Medlem
Skrivet av brinkstar:

John Carmack är ju ingen utvecklare som fört industrin framåt (särskilt inte de senaste 10 åren) förutom vad det gäller det grafiska och möjligtvis tekniska. Men rent spelmässigt kan han inte mäta sig. Det revolutionerande de som finns med på listan har gjort är att de har förnyat spelen, de har bidragit med nytänkande rent spelmässigt vilket väldigt få kan mäta sig med. Man kommer inte med om man gör fps-spel med nya vapen och annat utseende, utan man kommer med ifall man faktist brukar tidigare obruten mark.

så john carman är inte ny tänkande och inovativ och gjort något ingen annan gjort tidigare och revolutionerat hela spel industrin?
nu förstår jag inte


signatur

Keyboard + Mouse or DIE!

Medlem

Alla som har koll vet att Shigeru Miyamoto är den som borde ligga längst upp. Så många gånger som han revolutionerat spelindustrin.

Inaktiv

James Ohlen skulle jag ha velat se på listan. Sen finns det ju en hög österländska spelskapare som också förtjänar plattsen mycket bättre än Jonathan Blow som inte har bevisat speciellt mycket eller David Braben som inte gjort någonting sedan tidernas begynnelse.

Molyneux däremot är en man med ambitioner, ofta lite väl stora. Det han vill göra verkar tyvärr ofta resultera i att hans alster känns mer som experiment än helgjutna spelupplevelser.

Medlem

Casey Hudson är inte fy skam heller

Inaktiv

Hur kan en tomte vars enda minnesvärda prestation är att hypa spel som sedan inte uppnår ens 25% av det han utlovade bli industrins hjälte?

Den riktiga hjälten är enligt min mening Will Wright, skaparen av en spelserie som fick tjejer att börja spela pc-spel på helt nya nivåer. Ett spel som dessutom handlar om det vi egentligen borde göra istället för att spela.

Medlem

Populous räcker för att han ska vara en hjälte.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Warren har gått och lagt sig någonstans.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Will Wright borde helt klart ha kammat hem förstaplatsen, med mariotomten som god tvåa och Sid Meier som trea, förutsatt att jag hade fått säga mitt då.

Medlem

Vi verkar ha en hel hög med spelutvecklare här i kommentarsfältet.

Medlem
Skrivet av brinkstar:

John Carmack är ju ingen utvecklare som fört industrin framåt (särskilt inte de senaste 10 åren) förutom vad det gäller det grafiska och möjligtvis tekniska. Men rent spelmässigt kan han inte mäta sig. Det revolutionerande de som finns med på listan har gjort är att de har förnyat spelen, de har bidragit med nytänkande rent spelmässigt vilket väldigt få kan mäta sig med. Man kommer inte med om man gör fps-spel med nya vapen och annat utseende, utan man kommer med ifall man faktist brukar tidigare obruten mark.

Listan handlar inte om vad personerna har gjort dom senaste åren precis, utan vad dom har åstadkommit inom spelbranschen i helhet. John Carmack satte FPS-genren på kartan, och om det inte är ett "hjältedåd" för spelindustrin så vette fan vad som är de.

Så för att sätta det i ett perspektiv som du förstår, ingen Carmack, inget COD.

Medlem
Skrivet av brinkstar:

... Det revolutionerande de som finns med på listan har gjort är att de har förnyat spelen, de har bidragit med nytänkande rent spelmässigt ...

Instämmer ej. På vilket sätt har t.ex. Mike Morhaime bidragit med något nytänkande?


signatur

Have a good time!

Medlem

Ingen Tim Schafer och Ron Gilbert

Medlem
Skrivet av Janzzze:
Skrivet av brinkstar:

John Carmack är ju ingen utvecklare som fört industrin framåt (särskilt inte de senaste 10 åren) förutom vad det gäller det grafiska och möjligtvis tekniska. Men rent spelmässigt kan han inte mäta sig. Det revolutionerande de som finns med på listan har gjort är att de har förnyat spelen, de har bidragit med nytänkande rent spelmässigt vilket väldigt få kan mäta sig med. Man kommer inte med om man gör fps-spel med nya vapen och annat utseende, utan man kommer med ifall man faktist brukar tidigare obruten mark.

så john carman är inte ny tänkande och inovativ och gjort något ingen annan gjort tidigare och revolutionerat hela spel industrin?
nu förstår jag inte

Han införde fps för 15-20 (?) år sedan. Sedan dess har han ju faktist inte bidragit med något direkt kreativt. Q3 är det spel som senast påverkat spelindustrin någorlunda, vilket är 12 år sedan. Ta shigeru miyamato, han införde platforms genren i och med mario. Han har sedan dess testat på nya koncept, nya idéer och försökt skapa nya spel. Det har inte carmack gjort.

Skrivet av Mahone:

Listan handlar inte om vad personerna har gjort dom senaste åren precis, utan vad dom har åstadkommit inom spelbranschen i helhet. John Carmack satte FPS-genren på kartan, och om det inte är ett "hjältedåd" för spelindustrin så vette fan vad som är de.

Så för att sätta det i ett perspektiv som du förstår, ingen Carmack, inget COD.

Ja det fattar jag ju också, men som jag skrev tidigare så införde i princip shigeru plattformsspelen och har sedan dess utvecklat spel. John har inte påverkat på 12 år. Man får ju trots allt räkna ihop allt de åstadkommit och han ligger långt efter de som är före honom på den fronten... jag har inte sagt att han inte har påverkat alls, men han har inte påverkat på så lång tid att han knappt går att räkna med i nuläget..

Edit: Försöker komma på ifall det finns något spel i stil med zelda när det kom ut? Kan inte komma på något men ni får gärna rätta mig ifall jag har fel.

Medlem

Är Jonathan Blow så högt upp på listan så tycker man väl att även Notch borde finnas där nånstans också. Alternativt ingendera på listan alls, Blow är nästan märkligt högt upp. Man får väl se Braids framgång för indiescenen som anledningen men det fanns andra aktörer vid den tiden också, såsom World of Goo etc.

Mike Morhaime må tjäna grova pengar och attrahera en stor publik men Blizzard ger egentligen noll till den kreativa biten av utvecklingen. Sno gamla koncept, polera i evighet och släpp som nytt. Till skillnad från Peter Molyneux som är ett kreativt geni så börjar man undra vad listan avser egentligen.

edit: I övrigt saknar jag -

John Carmack (=FPS-genrens fader), borde vara högre upp. Det fanns en låååång period då hela FPS-genrens tekniska vidareutveckling vilade på hans axlar.
Tim Schaefer & Ron Gilbert (som par)
Brett Sperry & Louis Castle (Westwood Studios) för att ha initierat den moderna RTS-genren 1992 med Dune2 och sen verkligen satt igång genren med Command & Conquer.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Är Jonathan Blow så högt upp på listan så tycker man väl att även Notch borde finnas där nånstans också. Alternativt ingendera på listan alls, Blow är nästan märkligt högt upp. Man får väl se Braids framgång för indiescenen som anledningen men det fanns andra aktörer vid den tiden också, såsom World of Goo etc. Till skillnad från Peter Molyneux som är ett kreativt geni så börjar man undra vad listan avser egentligen.

Mike Morhaime må tjäna grova pengar och attrahera en stor publik men Blizzard ger egentligen noll till den kreativa biten av utvecklingen. Sno gamla koncept, polera i evighet och släpp som nytt.

Förstår inte heller varfö Blow är så högt upp. Visst har han påverkat men inte så pass att han skulle vara så högt upp. Då måste jag säga att till och med Carmack är värd att vara högre. Det blizzard gjort från början skulle jag säga beror mer på hack n' slash scenen och warcraft-spelen. Om jag inte missminner mig så var wc2 det första strategispelet som infört köad unit-production (vilket är fruktansvärt viktigt). Sedan var wc de första spelen med uppgraderingsbara units (inte säker på det)? Likväl som diablo var det första hack n' slash spelet då den genrern var obefintlig när diablo släpptes. Battle.net var ju också revolutionerande då det var den första riktiga online-porten som medförde enkel (för den tiden) möjlighet att hitta med/mot-spelare.

Moderator | Testpilot

han må hypa saker men han är en väldigt duktig speltillverkare!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar