Peter Molyneux utsedd till spelindustrins hjälte

Medlem
Skrivet av brinkstar:

John Carmack är ju ingen utvecklare som fört industrin framåt (särskilt inte de senaste 10 åren) förutom vad det gäller det grafiska och möjligtvis tekniska. Men rent spelmässigt kan han inte mäta sig. Det revolutionerande de som finns med på listan har gjort är att de har förnyat spelen, de har bidragit med nytänkande rent spelmässigt vilket väldigt få kan mäta sig med. Man kommer inte med om man gör fps-spel med nya vapen och annat utseende, utan man kommer med ifall man faktist brukar tidigare obruten mark.

Han (tillsammans med några andra) definierade och uppfann en hel genre. En genre som fortfarande är bland de populäraste.

Som en jämförelse, den som ligger ettan på listan, Peter Molyneux, har inte gjort något vettigt sedan Dungeon Keeper för fjorton år sedan.

Den som jag anser mest välförtjänt är utan tvekan Shigeru Miyamoto dock. Han har konstant levererat underbar speldesign i 30 år utan egentligen någon gång haft en svacka och gjort spel efter spel i vitt skilda genre som definierat hela industrin. Han har helt enkelt ett makalöst öga för vad som fungerar och är roligt. Shigeru vann förra gången omröstningar var.

FZ undrade vilka som röstade och om det endast var sådana från västvärlden eller USA. Omröstningen är för deltagarna i Developers conference (i Brighton), därvid kan ni se vilka som deltar.

Medlem

Hah! Take that, Cliffy B!

Medlem

Där ser man. Nåja, den här listan säger ju absolut ingenting. Det är väl fansen och inte utvecklarna som i slutänden avgör vem som blir mest hyllad. Själv gillar jag Sid Meier spelen och skulle nog rösta på honom.

Medlem

Peter är sjukt överskattad, han har stora visioner, men han är ingen game:er, vilket man måste vara om man utvecklar spel tycker jag. Han har gjort många uttalanden där han påvisar att han inte spelar själv eller riktigt förstår vad som gör spel roligt, speciellt med Fable(1).


signatur
Medlem

Vafalls?

Jon Van Caneghem med sin storslagna men numera våldtagna serie Might & magic och heroes of might & magic finns inte med.

Richard Garriot och hans Ultima-serie saknas också.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Och man får inte glömma John Romero och hans förträffliga Daikatana.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Spelindustrins hjälte? More like spelindustrins glidare.

Medlem

Först måste man ställa frågan: Ska personen vara programmerare eller producent? Då får resultatet en annan innebörd. Carmack är ju programmerare, men det är ju inte de flesta på listan. Jag tycker Carmack ska få mer credit, för utan honom hade Förstaperson-vinkeln tagit mycket längre tid att få fram. Tänk efter: de flesta spel är du ju en person där du ser dig själv (eller armar) ta dig runt i runt i en 3D-värld. Det har Carmack varit en mycket stor del i. Hur många vet t ex att Half-life är en påbyggd Quake? Dvs ytterligare ett exempel på hans arbete: Mod-scenen. Hans kod är så smart skriven att den fungerar på allt: Linux, konsoller, Macintosh, PC/Win och mobiler/iPad. Så han bidrar mycket till att sprida spel över världen. Och pratar man motorer, så är ju Tech 5 otroligt avancerad och möter konkurrensen väldigt bra.

Inaktiv

Black & White !

Medlem

Populous var fantastiskt... släpptes det sent 80-tal eller ?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Populous var fantastiskt... släpptes det sent 80-tal eller ?

Japp Har det både till C64 och Amiga fantastisk intro låt av Rob hubbard också!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar