Robot
Dirt 3

Codemaster blandar vilt och åstadkommer ett bilspel med massor av variation. Men den röda tråden saknas.

#dirt-3, #codemasters, #colin-mcrae-rally


Moderator | Testpilot
Dirt 3

Games for Windows live... Usch.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att dom ska envisas med det

Bra recension annars
Kan bli ett köp när det har prissänkts.


signatur

Jäh!

Medlem

Ge mig ett riktigt rallyspel som Richard Burns Rally, fast med full säsong med riktiga förare och team! Inte några halvdana wanna be rallyspel.

Medlem
Skrivet av chrillemeter:

Ge mig ett riktigt rallyspel som Richard Burns Rally, fast med full säsong med riktiga förare och team! Inte några halvdana wanna be rallyspel.

Håller med! Underligt att dagens rallyspel inte ens kommer i närheten av ett spel från 2004.

Medlem

Utav de jag testat så är Dirt II fortfarande favorit, så III är vaklart värt att kolla in när priserna och patcharna är på plats Finsk vinterrally verkar spännande i 3an.

Det Tomas Andersson tar upp här kan lika gärna vara för 2an. Men jag saknar inte tråden i 2an måste jag säga. Kul att testa olika typer av rally, trailblazer och rallycross. Fenomenal körkänsla i 2an som jag tycker.

Vore intressant att veta om Tomas spelat 2an?
Var är referenserna hos testaren typ?

Mina favoriter är Shift I och Midnight club los angeles näst Dirt 2. Ridge Racer 7 och Juiced rätt ok, men Blur och Fuel trist.

Medlem
Skrivet av Radiomorph:
Skrivet av chrillemeter:

Ge mig ett riktigt rallyspel som Richard Burns Rally, fast med full säsong med riktiga förare och team! Inte några halvdana wanna be rallyspel.

Håller med! Underligt att dagens rallyspel inte ens kommer i närheten av ett spel från 2004.

Det låter inte som du provat Dirt II, eller?

Men Burns har inte jag testat så jag vet inte, men att skåpa ut så totalt spel som jag i alla fall rågillar då undrar man bara liksom.

Rallycross med riktigt bra AI. Dummar du dig för mycket mot någon så åker du själv på en bump några kurvor längre fram. Hygglig skadehantering där du känner hur bilen drar åt ena hållet när det är damage på styrningen.

Trailblazer genom Utah, Malaysia eller Kina med otroliga landskap, ibland solen i ögonen, ibland svårt att se för det blir skarp skugga rätt över vägen pga höga omgivande berg osv.

Om Burns varit så bra, hade det inte gjorts en 2a då?
Finns det demo eller video av Burns kvar att skåda?

Medlem

FZ gav minus pga GFWL.

BRA! Ni har insett att gfwl är digital pest!

Medlem
Skrivet av raefzm88:

FZ gav minus pga GFWL.

BRA! Ni har insett att gfwl är digital pest!

Vad har folk imot GFWL? inte fanboy, bara undrar vad ni tycker är dåligt? har inte haft dålig erfarenhet av de själv.

Medlem

Verkar som om det viktigaste finns där trots allt, körkänslan, kommer göra som jag gjorde med tvåan, köra igenom allt och sen nöta rally banorna för skoj skull och ignorera resten.

Medlem
Skrivet av cat_fish_1:
Skrivet av raefzm88:

FZ gav minus pga GFWL.

BRA! Ni har insett att gfwl är digital pest!

Vad har folk imot GFWL? inte fanboy, bara undrar vad ni tycker är dåligt? har inte haft dålig erfarenhet av de själv.

oj det finns oändliga mängder fel med gfwl. Skulle kunna lista 10.000st här, men jag orkar inte atm.
Har du inte haft dålig erfarenhet så har du antagligen inte stött på det ännu. Spel som tvingar användare gfwl är det vidrigaste jag vet (om vi talar om spel dvs )

Medlem
Skrivet av cat_fish_1:
Skrivet av raefzm88:

FZ gav minus pga GFWL.

BRA! Ni har insett att gfwl är digital pest!

Vad har folk imot GFWL? inte fanboy, bara undrar vad ni tycker är dåligt? har inte haft dålig erfarenhet av de själv.

Har inte heller stött på några större fel/irritationsmoment. Vad är det som bråkar med folk? Ser dock en fördel och det är att det finns en bunt fina achievments man kan klara av och ha synkade med sitt xbox konto.


signatur
Medlem

Ännu mer trotsåldersrally...

Jag önskar att vi fick ett rallyspel med samma upplägg som sista F1 spelet hade. Helt underbart spel med en lysande presentation och bra musik. Och en verklighetstrogen karriärupplevelse. Tyvärr är jag inget F1 fan.
Gör ett rallyspel på samma sätt och jag köper det i blindo.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Testade ni inte multiplayer? finns ju tydligen capture the flag likanande grejer och nån typ av kull som typ halo's infection

Medlem
Skrivet av cat_fish_1:
Skrivet av raefzm88:

FZ gav minus pga GFWL.

BRA! Ni har insett att gfwl är digital pest!

Vad har folk imot GFWL? inte fanboy, bara undrar vad ni tycker är dåligt? har inte haft dålig erfarenhet av de själv.

att sparfiler är låsta till ett konto så man kan inte ladda ner en sparfil om ens egen blir korupt. En irriterande tjänst som är seg och inte har någon funktion på pc.

Medlem

Release datum, eller måste jag googla?
borde en fz skylta lite bättre?

Test/Spel
Dirt 3

Tomas Andersson i dag, 14:04
Genre: Racing
Testplattform: PC, Xbox 360, PS3
Utgivare: Codemasters
Utvecklare: Codemasters
Release: INSERT DATE HERE!?

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Radiomorph:
Skrivet av chrillemeter:

Ge mig ett riktigt rallyspel som Richard Burns Rally, fast med full säsong med riktiga förare och team! Inte några halvdana wanna be rallyspel.

Håller med! Underligt att dagens rallyspel inte ens kommer i närheten av ett spel från 2004.

Det låter inte som du provat Dirt II, eller?

Men Burns har inte jag testat så jag vet inte, men att skåpa ut så totalt spel som jag i alla fall rågillar då undrar man bara liksom.

Rallycross med riktigt bra AI. Dummar du dig för mycket mot någon så åker du själv på en bump några kurvor längre fram. Hygglig skadehantering där du känner hur bilen drar åt ena hållet när det är damage på styrningen.

Trailblazer genom Utah, Malaysia eller Kina med otroliga landskap, ibland solen i ögonen, ibland svårt att se för det blir skarp skugga rätt över vägen pga höga omgivande berg osv.

Om Burns varit så bra, hade det inte gjorts en 2a då?
Finns det demo eller video av Burns kvar att skåda?

Det hade säkert blivit en tvåa om han fortfarande hade levt. Tror han gick bort strax efter spelet. Drabbades av en hjärntumör.

Spelet var riktigt svårt, inte som Colin Mcrae, där du kan ligga i 200 km/h i kurvorna. Gjorde man det i RBR så hade du ingen bil kvar och du var tvungen att bryta.

Jag har ägt Dirt II och det enda jag var intresserad av var rally delen i spelet.
Men även där tyckte jag den inte var som RBR, men inte heller lika dålig som CM rally var, förutom 2:an som var grym.

Medlem

Solklart köp! Kolla Gametrailers review för att förstå hur underbart detta kommer vara

Medlem
Skrivet av chrillemeter:

Det hade säkert blivit en tvåa om han fortfarande hade levt. Tror han gick bort strax efter spelet. Drabbades av en hjärntumör.

Spelet var riktigt svårt, inte som Colin Mcrae, där du kan ligga i 200 km/h i kurvorna. Gjorde man det i RBR så hade du ingen bil kvar och du var tvungen att bryta.

Jag har ägt Dirt II och det enda jag var intresserad av var rally delen i spelet.
Men även där tyckte jag den inte var som RBR, men inte heller lika dålig som CM rally var, förutom 2:an som var grym.

Jag var också mest ute efter rallydelen först, men fann snabbt att både rallycross och discipliner som last man standing var skitkul.

Men rally i croatien etc var bra också. Inga 200 km där vad jag kommer ihåg. 160 på några rakor kanske.

Sedan var väl Colin McRay död när Dirt II släpptes, eller så?
Såg intervju med hon svenska kartläsaren/värmlänningen som ju jobbade med Colin. Dog inte han 2008-2009.

Ett spel kan ju göras för att just hedra den bortgångne och hans minne typ.

Men det är olika vad man vill ha med ett spel. En del vill ha upplägget med karriär och teambulding och onlinespel och jag vet inte allt.

Tycker det räcker med Dirt-modellen, poäng gör unlock på nya bilar och lopp och så löper det på. Sedan lite överaskningar med utmaningar från Ken Block osv.

Andra lägger mycket på att utforma bilen till en personlighet som ju betyder mer när man spelar online än annars osv.

Medlem
Medlem
Skrivet av Massy:
Skrivet av cat_fish_1:
Skrivet av raefzm88:

FZ gav minus pga GFWL.

BRA! Ni har insett att gfwl är digital pest!

Vad har folk imot GFWL? inte fanboy, bara undrar vad ni tycker är dåligt? har inte haft dålig erfarenhet av de själv.

Har inte heller stött på några större fel/irritationsmoment. Vad är det som bråkar med folk? Ser dock en fördel och det är att det finns en bunt fina achievments man kan klara av och ha synkade med sitt xbox konto.

Mitt största problem med de är att de inte fungerar Nej men faktiskt, vid flera tillfällen när ja varit tvungen att updatera/ladda ner min profil för att ens kunna spara mitt spel, så hänger GFWL sig. Den laddar typ halvvägs, sen händer de inte mer. Hastigheten är också problematisk rent allmänt, allt går såå långsamt.

Microsoft har själva gått ut med att produkten är halvdan och behöver ses över.

Medlem
Skrivet av St0ned:

Release datum, eller måste jag googla?
borde en fz skylta lite bättre?

Test/Spel
Dirt 3

Tomas Andersson i dag, 14:04
Genre: Racing
Testplattform: PC, Xbox 360, PS3
Utgivare: Codemasters
Utvecklare: Codemasters
Release: INSERT DATE HERE!?

Det släpps nu på tisdag

Medlem
Skrivet av Grillet:
Skrivet av St0ned:

Release datum, eller måste jag googla?
borde en fz skylta lite bättre?

Test/Spel
Dirt 3

Tomas Andersson i dag, 14:04
Genre: Racing
Testplattform: PC, Xbox 360, PS3
Utgivare: Codemasters
Utvecklare: Codemasters
Release: INSERT DATE HERE!?

Det släpps nu på tisdag

Tackar.
lustigt av fz att inte skriva med det i info, om spelet.

Redaktör
Skrivet av cat_fish_1:
Skrivet av raefzm88:

FZ gav minus pga GFWL.

BRA! Ni har insett att gfwl är digital pest!

Vad har folk imot GFWL? inte fanboy, bara undrar vad ni tycker är dåligt? har inte haft dålig erfarenhet av de själv.

Det är bland annat uselt implementerat. I Dirt 3 använde jag musen för att klicka i olika val och Next-knappar - det funkade inte. Jag kan flytta muspekaren, men musklick går ej, där måste man använda tangentbordet. Och GFWL är alltså ett Windows-exklusivt program utvecklat av Microsoft...

Skrivet av St0ned:

Release datum, eller måste jag googla?
borde en fz skylta lite bättre?

Test/Spel
Dirt 3

Tomas Andersson i dag, 14:04
Genre: Racing
Testplattform: PC, Xbox 360, PS3
Utgivare: Codemasters
Utvecklare: Codemasters
Release: INSERT DATE HERE!?

Sant det, releasedatumet borde stå i spelinfon. Å andra sidan släpps en förkrossande majoritet av de spel vi recenserar ungefär när vi publicerar recensionen, gissar att det är därför vi inte tänkt på att ha releasedatumet i informationsfältet. Det går för övrigt att klicka på omslagsbilden, då kommer du till spelsidan där all info om det finns.

Skrivet av Rurounin:

Verkar som om det viktigaste finns där trots allt, körkänslan, kommer göra som jag gjorde med tvåan, köra igenom allt och sen nöta rally banorna för skoj skull och ignorera resten.

Japp, körkänslan är riktigt bra. Är man nöjd med det kan man utan omsvep peta upp betyget ett steg.

Skrivet av speurk:

Testade ni inte multiplayer? finns ju tydligen capture the flag likanande grejer och nån typ av kull som typ halo's infection

Väldigt sparsamt, det är snålt med folk på servrarna så här innan release. Men det finns som sagt en mängd spellägen; vissa bra, andra rätt krystade, och de senare är marginellt roligare mot polare.

Skrivet av LariosoDog:

Utav de jag testat så är Dirt II fortfarande favorit, så III är vaklart värt att kolla in när priserna och patcharna är på plats Finsk vinterrally verkar spännande i 3an.

Det Tomas Andersson tar upp här kan lika gärna vara för 2an. Men jag saknar inte tråden i 2an måste jag säga. Kul att testa olika typer av rally, trailblazer och rallycross. Fenomenal körkänsla i 2an som jag tycker.

Vore intressant att veta om Tomas spelat 2an?
Var är referenserna hos testaren typ?

Mina favoriter är Shift I och Midnight club los angeles näst Dirt 2. Ridge Racer 7 och Juiced rätt ok, men Blur och Fuel trist.

Håller med om att det är bra med variation, men jag saknar sammanhållningen. Det är för mycket snabba kickar-tänk, om varje disciplin fick utvecklas i sin egen takt hade det funkat mycket bättre. Nu landar det i det där trista tänket att "Vi öser på med nya upplevelser hela tiden och kryddar med massa coola effekter, då kommer kidsen säga "Awesome!!!" och köpa det direkt". Samma med bilarna: lite utvecklingsmöjligheter hade verkligen piffat upp, liksom att man hade tvingats kämpa lite för att få dem. Nu rasar nya kärror in per automatik och man bryr sig inte vad man kör.

Jag har kört och recenserat rätt många bilspel. Min absoluta favorit är #Forza 3, preferensen är nåt i stil med ganska verklighetstroget (utan att för den skull ha nåt emot rent underhållningsvärde; #Trackmania är en gammal kärlek). Mina recensioner har du här.


signatur
Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Radiomorph:
Skrivet av chrillemeter:

Ge mig ett riktigt rallyspel som Richard Burns Rally, fast med full säsong med riktiga förare och team! Inte några halvdana wanna be rallyspel.

Håller med! Underligt att dagens rallyspel inte ens kommer i närheten av ett spel från 2004.

Det låter inte som du provat Dirt II, eller?

Men Burns har inte jag testat så jag vet inte, men att skåpa ut så totalt spel som jag i alla fall rågillar då undrar man bara liksom.

Rallycross med riktigt bra AI. Dummar du dig för mycket mot någon så åker du själv på en bump några kurvor längre fram. Hygglig skadehantering där du känner hur bilen drar åt ena hållet när det är damage på styrningen.

Trailblazer genom Utah, Malaysia eller Kina med otroliga landskap, ibland solen i ögonen, ibland svårt att se för det blir skarp skugga rätt över vägen pga höga omgivande berg osv.

Om Burns varit så bra, hade det inte gjorts en 2a då?
Finns det demo eller video av Burns kvar att skåda?

Richard Burns är nog inte så kul att kolla på, då det är så gammalt, så grafikmässigt är det inte mycket att hänga i granen med. Däremot så är det körkänslan man vill åt, känns ruskigt verkligt, det känns som man blir en bättre rally förare irl efter man lärt sig spelet ( även fast man säkert inte blivit det )... men en video iaf http://www.youtube.com/watch?v=N2YXrxI1aO0

Medlem
Skrivet av esset:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Radiomorph:
Skrivet av chrillemeter:

Ge mig ett riktigt rallyspel som Richard Burns Rally, fast med full säsong med riktiga förare och team! Inte några halvdana wanna be rallyspel.

Håller med! Underligt att dagens rallyspel inte ens kommer i närheten av ett spel från 2004.

Det låter inte som du provat Dirt II, eller?

Men Burns har inte jag testat så jag vet inte, men att skåpa ut så totalt spel som jag i alla fall rågillar då undrar man bara liksom.

Rallycross med riktigt bra AI. Dummar du dig för mycket mot någon så åker du själv på en bump några kurvor längre fram. Hygglig skadehantering där du känner hur bilen drar åt ena hållet när det är damage på styrningen.

Trailblazer genom Utah, Malaysia eller Kina med otroliga landskap, ibland solen i ögonen, ibland svårt att se för det blir skarp skugga rätt över vägen pga höga omgivande berg osv.

Om Burns varit så bra, hade det inte gjorts en 2a då?
Finns det demo eller video av Burns kvar att skåda?

Richard Burns är nog inte så kul att kolla på, då det är så gammalt, så grafikmässigt är det inte mycket att hänga i granen med. Däremot så är det körkänslan man vill åt, känns ruskigt verkligt, det känns som man blir en bättre rally förare irl efter man lärt sig spelet ( även fast man säkert inte blivit det )... men en video iaf http://www.youtube.com/watch?v=N2YXrxI1aO0

Richard Burn Rally är ju en klass för sig, alltså rally SIMULATION. Dirt 2 älskade jag men det är knappast ett verkligt spel utan anpassade sig för att vara så roligt som möjligt. Richard Burns Rally har en väldigt hög tröskel att ta sig förbi och det förvånar mig inte att det bara kom ett spel i serien, det är svårt att sälja något med ordet simulation i sig.

Medlem

Satt och lirade hela kvällen igår (360 versionen), tycker det är riktigt bra! Efter att man själv ställt in svårighetsgraden manuellt var det bara å tuta å köra. Tycker det är minst lika bra om inte bättre än tidigare Dirt. Det enda som stör mig är maps där man ska köra drifting, köra på lådor osv, sådant är bara irriterande.

Snygga maps, kul att få köra bilar från 60-70-80-90 talet med, grymt bra musik, härligt ljud, helt ok körkänsla.

Sitter i fåtöljen någon meter från min 50tummare, ljudet skrikandes ur högtalarna, en kall öl brevid,...bara å gasa å njuta av ett grymt kul bilspel!

Detta spelet duger lätt tills den dagen det kommer ett "forza" som tagit sig an rollen som rallyspel.

Medlem

Köpte Dirt (första spelet) men fick aldrig styrningen att fungera speciellt bra med ratt. Har mina misstankar om att det är gjort för joystick. Bilarna hade sjuka superbromsar. Bortkastade pengar för mig, har inte rört denna serie sedan dess.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Köpte Dirt (första spelet) men fick aldrig styrningen att fungera speciellt bra med ratt. Har mina misstankar om att det är gjort för joystick. Bilarna hade sjuka superbromsar. Bortkastade pengar för mig, har inte rört denna serie sedan dess.

Det första Dirt fungerar väldigt dåligt med ratt, sen är fysiken och körkänslan i sig i ettan ganska usel, tvåan däremot är det ratt som gäller för att få full upplevelse, fruktansvärt bra force feedback, kan inte tänka mig trean är sämre, det finns väl en demo på tvåan du kan slanga hem och testa med ratt?

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Köpte Dirt (första spelet) men fick aldrig styrningen att fungera speciellt bra med ratt. Har mina misstankar om att det är gjort för joystick. Bilarna hade sjuka superbromsar. Bortkastade pengar för mig, har inte rört denna serie sedan dess.

Haha precis vad jag också tyckte. Kändes även som om bilen bara roterade runt en mittaxel istället för att svänga. Känslan med ratt var möjligtvis "hyfsad" för att vara arkad, men man fick aldrig nån direkt känsla av underlaget eller att man körde en viss bil. Låter som det fortfarande är samma grej i 3:an och då är nog detta inget för mig...

12
Skriv svar