Medlem
ISO

zAjben frågade om hans ISO-tal var för dåligt. ISO kan egentligen inte vara dåligt, det är endast ett mått på hur mycket kameran kan hjälpa dig i lågljus-situationer. Visst, bildresultatet kan bli dåligt, med en större eller mindre mängd brus i bilden på grund av för höga ISO-värden.

Hur mycket ISO man behöver använda beror helt på hur mycket ljus som finns tillgängligt samt hur ljusstark optik man har på sin kamera.

ISO 6400 på en systemkamera är lika mycket som ISO 6400 på en kompaktkamera. Systemkamerans större sensor och mer påkostade elektronik kommer däremot ge ett bättre bildresultat med mindre brus än kompaktkamerans motsvarighet. Nyare kameramodeller är nästan alltid bättre på brushantering än äldre modeller, tack vare att tekniken går framåt och brushantering är ett hett ämne att forska kring. Man kan väl jämföra ISO-diskussionen med den för fyra-fem år sedan hysteriska megapixel-trenden. Det var några år sedan kameratillverkarna började bomba oss med max-ISO hit, max-ISO dit... helt plötsligt var det ISO som var den nya snackisen och skulle du va ballast i stan var det frågan om hur mycket ISO du kunde kräma ur din stackars kamera. Att bilderna såg ut som en påse skit på ISO 12 500 verkade vara mindre viktigt.

Tekniken har gått framåt och ISO-tal som för några år sedan var helt otänkbara att använda är idag inte längre ett problem. Säkerligen kommer det fortsätta att komma mer och mer ISO-starka kameror och jag vet inte vart det kommer sluta.
För mig är en ljusstark optik mer värt än ett väldigt högt ISO-tal, inte bara för att en ljusstark optik släpper in mer ljus utan för att en ljusstark optik även i bra ljus har egenskaper i form av kort skärpedjup och snygg bakgrundsoskärpa. Jämfört med en kamera som har ett högre max-ISO men där du använder en billigare inte lika ljusstark optik så är valet lätt.

Oavsett hur långt tekniken kan pressa ISO-talet så kommer bra glas framför sensorn alltid vara det viktigaste för mig. Men visst är det kul att plåta hög-ISO, för att man kan!

#blogg

Medlem
ISO

Hur högt ISO är det i sig bra att ha? Med min kamera har jag som max 1600 vilket känns lite lite då och då, dock är det sällan jag överhuvudtaget i sig använder så mycket...

Medlem

Någon måttstock för hur högt ISO man behöver finns inte, du använder så mycket som situationen kräver. Ett objektiv med stor bländare hjälper ju i sig till att hålla nere ISO-talet medan ett objektiv som inte har möjlighet till så stor största bländare kräver att man ökar ISO-talet en aning för att man ska få samma slutartid.

Det du hela tiden är ute efter är att i dåligt ljus hålla slutartiderna så korta att det inte blir något kameraskak i bilden. Du kan alltså justera detta på tre sätt. Första och kanske bästa alternativet är ett stativ, där du helt enkelt kan plåta på ett lågt ISO-tal och ändå få skarpa bilder (kameran rör ju inte på sig på ett stativ), denna tekniken fungerar så klart bara om objektet du fotograferar står helt stilla eftersom slutartiderna kan bli ganska långa.

Alternativ två är att ha ett ljusstarkt objektiv som kan släppa in mycket ljus till sensorn på kort tid.

Alternativ tre är att höja ISO-talet och låta kameran hjälpa till med ljuset, detta är det sämsta alternativet då det ger brus till bilden, men kan ibland vara ett måste.

Är det väldigt mörkt kan man behöva både en ljusstark optik OCH ett högt ISO-tal för att det ska bli lagom slutartid. Då är brus en naturlig del av bilden och man får tänka "Hellre brus än ingen bild alls".

Lite äldre kameror (som min Nikon D2Xs) hade också max-ISO 1600 och det var näst intill helt oanvändbart. Upp till ISO 800 var väl okej.
På min Canon 5D MKII är däremot varken ISO 800 eller 1600 något större problem. Sensorn är nyare, större och tekniken har gått framåt mellan de två modellerna. Jag plåtar i ISO 3200 utan några större problem.
Något att tänka på är också att höga ISO tenderar att ge brus i mörka delar av bilden. Är det bra ljus och man råkar ha ISO 3200 på så blir bruset inte alls så synligt.

dmn
Medlem

Korrekt exponerat är ISO 6400 fullt användbart på 5D MkII.

Medlem

Absolut.. som sagt, i bra ljus så är inte ISO något som förstör en bild i någon större mening. Plåta t ex med ISO 3200 och blixt så märker du att bruset är näst intill borta.
ISO 6400 i dåligt ljus, oavsett exponering, kommer i mina ögon ge ett ganska fult brus i lågdagarna. Användbart är ju en term som är lite luddig, det beror på vad du ska använda bilden till. Små web-publicerade bilder spelar det väl inte så stor roll på men en större print blir inte så rolig.

dmn
Medlem

Det syns snarare mindre i utskrifter än på skärmen...

Medlem

Jag var inte så tydlig i vad jag menade
Små web-bilder = jag ska använda dem själv = OK
Större print = till kund = Inte lika OK

1
Skriv svar