Bioware kan bryta med sina traditioner

Robot
Bioware kan bryta med sina traditioner

Det är inte självklart att alla framtida Bioware-produktioner blir sci-fi eller fantasy, avslöjar företagets chef.

#bioware, #baldurs-gate-ii-shadows-of-amn, #dragon-age-ii


Medlem
Bioware kan bryta med sina traditioner

"Hur Bioware-chefen Greg Zeschuk ser steget från Baldur's Gate II: Shadows of Amn till Dragon Age II som utveckling är sannerligen ett mysterium för undertecknad."

Han kanske syftar på att de genom att dumma ner sina rpg-spel (för att sälja till så många casual-xbox-amerikaner som möjligt) har tjänat mer pengar. Och att det är någon slags utveckling... Kanske.

Medlem

Hur kan man bryta med något man gjort för länge sedan? De har väll inte haft några traditioner sedan Baldurs gate och knights of the old republic? Eller jo Neverwinter Nights var väll det sista i sann rpg era.

Medlem

Ny miljö, samma story?
kotor+dragon age+mass effect är ju i stort sett samma baslinje

Medlem

Dragon Age III blir fps?

Medlem
Citat:

Lockelsen med att vidga vyerna skulle kunna resultera i bättre försäljning och fler fans, är tanken.

Dragon Sims ?

Inaktiv

Han säger ju inte att det är en positiv utveckling from BG2 till vad de står nu. Jag kan tycka att de har dummar ner sina spel men man får inte glömma att det har skett positiv utveckling också.
Det som de inte har lyckats med sen NWN är att konstruera en regeluppsättning som är både balanserad och har djup.

Men vad BioWare var de som drev på utveckling med att alla karaktärer i rollspel skulle ha röstskådisar och de har dessutom brytit med fantasyklyschorna. Visst är ett klassiskt rollspel mysigt men jag tror att vi har tröttnat lite på det när recensenter (och de man pratar med) är glada över världen och tonen i spel som Dragon Age och nu senast wither 2.

Medlem

Mycket whine blir det på detta forumet om Bioware. Köp inte deras spel och heller kommer ni inte påverka Bioware via detta forumet. Ge er av till bioware och skriv konstruktiv kritik där läses det på forumen och om de ser att många tycker på ett visst sätt så finns en chans att något av det man säger påverkar framtida spel. Men det är väll mer skoj att bara whina?

Dragon Age 2 är en chock när man spelar det först och är van vid DA och andra Bioware rpg's. Men när man tittar på handlingen är det i min åsikt ett väldigt bra mycket levande spel och mer spännande än tidigare (läs DA) väldigt tydliga svart eler vitt spel som Bioware gjort.

Dragon Age 2, combat kan man bli van vid, efter ett tag störde jag mig inte på det.
Det enda egentligt tråkiga i Dragon Age de banala side quests, samt att man inte kan utrusta sina kumpaner. Men jag har det som bästa spelet jag spelat i år och ser fram emot att varva det igen och ändra på hur jag bemöte flera situationer i spelet.


signatur

Dragon Age 2000-talets spel!

Medlem
Skrivet av Charlo:

Mycket whine blir det på detta forumet om Bioware. Köp inte deras spel och heller kommer ni inte påverka Bioware via detta forumet. Ge er av till bioware och skriv konstruktiv kritik där läses det på forumen och om de ser att många tycker på ett visst sätt så finns en chans att något av det man säger påverkar framtida spel. Men det är väll mer skoj att bara whina?

.

åsså finns det dom som whinar om whinarna.....;)

Medlem

Hur Bioware-chefen Greg Zeschuk ser steget från Baldur's Gate II: Shadows of Amn till Dragon Age II som utveckling är sannerligen ett mysterium för undertecknad.

Steget ifrån där man utvecklade ett utav de bästa spelen som någonsin gjorts(bästa spelet i mitt tyckte) till det där skämtet till spel som lyckades genom sin enorma PR kampanj.

Skrivet av Charlo:

Mycket whine blir det på detta forumet om Bioware. Köp inte deras spel och heller kommer ni inte påverka Bioware via detta forumet. Ge er av till bioware och skriv konstruktiv kritik där läses det på forumen och om de ser att många tycker på ett visst sätt så finns en chans att något av det man säger påverkar framtida spel. Men det är väll mer skoj att bara whina?

Dragon Age 2 är en chock när man spelar det först och är van vid DA och andra Bioware rpg's. Men när man tittar på handlingen är det i min åsikt ett väldigt bra mycket levande spel och mer spännande än tidigare (läs DA) väldigt tydliga svart eler vitt spel som Bioware gjort.

Dragon Age 2, combat kan man bli van vid, efter ett tag störde jag mig inte på det.
Det enda egentligt tråkiga i Dragon Age de banala side quests, samt att man inte kan utrusta sina kumpaner. Men jag har det som bästa spelet jag spelat i år och ser fram emot att varva det igen och ändra på hur jag bemöte flera situationer i spelet.

Varje gång jag läser sånt piss som såna som du skriver så börjar man förstå varför diktaturer bör finnas. Hur tänker du egentligen? Bioware VAR en spelutvecklare som släppte ut legendariska spel men nu släpper ut spel med så fattigt innehåll, så dåligt gjort att man blir tokig. De satsar hellre sina pengar på PR än på att utveckla spel som man vill spela. Det är klart att man som tidigare fan av Bioware blir irriterad. Sluta whina och försök förstå varför folk är irriterade och varför de flesta inte gillar DA2. Du kanske tycker att det är kul att springa i en liten stad och ett berg under hela spelets gång och göra skämt till quests med en sjukt förutsägbar handling.

Du kanske missade antalet poster i Biowares forum under DA2 betan, inklusive mina men ALLA inlägg som kritiserade da2 på minsta lilla vis ignorerades och istället svarades en massa inlägg av hjältar som inte visste hur en kontroll funkade eller som tyckte att demot var för svårt.

Jag har precis börjar lira igenom BG1 igen och ska snart hoppa över till BG2. Spel som utvecklare la både tid och tänk bakom som man nu efter 10+ år kan fortfarande spela. Väntar ivrigt på nya drivisar för The Witcher 2 så man kan börja lira det och supporta riktiga spelutvecklare a la CD Projekt.

Medlem
Skrivet av donhenri:

Varje gång jag läser sånt piss som såna som du skriver så börjar man förstå varför diktaturer bör finnas. Hur tänker du egentligen? Bioware VAR en spelutvecklare som släppte ut legendariska spel men nu släpper ut spel med så fattigt innehåll, så dåligt gjort att man blir tokig. De satsar hellre sina pengar på PR än på att utveckla spel som man vill spela. Det är klart att man som tidigare fan av Bioware blir irriterad. Sluta whina och försök förstå varför folk är irriterade och varför de flesta inte gillar DA2. Du kanske tycker att det är kul att springa i en liten stad och ett berg under hela spelets gång och göra skämt till quests med en sjukt förutsägbar handling.

Diktatur på dina villkor då eller? Din smak är "rätt" smak?
Jag tycker att Dragon Age 2 är bättre än Baldurs Gate, blir det enkel biljett till Hall för mig eller?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Nej Dragon age 2 var ett stort skämt. Hade enorma förväntningar då jag gillade 1:an, allt var nerdummat i 2an. En sån simpel grej att kunna ändra utrustningar på sina kumpaner var inte ens med. Det är skamligt, däremot så gillade jag Mass effect och Mass effect 2. Själva handligen driver de spelen framåt anser jag, gameplayet är väl sisådär.

Nej, jag ska fortsätta lira Morrowind och senare när min nya dator kommer ska jag sätta igång med Witcher 2. Det bästa rollspelet förövrigt är Baldurs gate 2 för en gammal RPG veteran som mig.

Medlem

Vem vet, de kanske skall inrikta sig på casual och mobilmarknaden? Hm... vänta ett tag...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av donhenri:

Hur Bioware-chefen Greg Zeschuk ser steget från Baldur's Gate II: Shadows of Amn till Dragon Age II som utveckling är sannerligen ett mysterium för undertecknad.

Steget ifrån där man utvecklade ett utav de bästa spelen som någonsin gjorts(bästa spelet i mitt tyckte) till det där skämtet till spel som lyckades genom sin enorma PR kampanj.

Skrivet av Charlo:

Mycket whine blir det på detta forumet om Bioware. Köp inte deras spel och heller kommer ni inte påverka Bioware via detta forumet. Ge er av till bioware och skriv konstruktiv kritik där läses det på forumen och om de ser att många tycker på ett visst sätt så finns en chans att något av det man säger påverkar framtida spel. Men det är väll mer skoj att bara whina?

Dragon Age 2 är en chock när man spelar det först och är van vid DA och andra Bioware rpg's. Men när man tittar på handlingen är det i min åsikt ett väldigt bra mycket levande spel och mer spännande än tidigare (läs DA) väldigt tydliga svart eler vitt spel som Bioware gjort.

Dragon Age 2, combat kan man bli van vid, efter ett tag störde jag mig inte på det.
Det enda egentligt tråkiga i Dragon Age de banala side quests, samt att man inte kan utrusta sina kumpaner. Men jag har det som bästa spelet jag spelat i år och ser fram emot att varva det igen och ändra på hur jag bemöte flera situationer i spelet.

Varje gång jag läser sånt piss som såna som du skriver så börjar man förstå varför diktaturer bör finnas. Hur tänker du egentligen? Bioware VAR en spelutvecklare som släppte ut legendariska spel men nu släpper ut spel med så fattigt innehåll, så dåligt gjort att man blir tokig. De satsar hellre sina pengar på PR än på att utveckla spel som man vill spela. Det är klart att man som tidigare fan av Bioware blir irriterad. Sluta whina och försök förstå varför folk är irriterade och varför de flesta inte gillar DA2. Du kanske tycker att det är kul att springa i en liten stad och ett berg under hela spelets gång och göra skämt till quests med en sjukt förutsägbar handling.

Du kanske missade antalet poster i Biowares forum under DA2 betan, inklusive mina men ALLA inlägg som kritiserade da2 på minsta lilla vis ignorerades och istället svarades en massa inlägg av hjältar som inte visste hur en kontroll funkade eller som tyckte att demot var för svårt.

Jag har precis börjar lira igenom BG1 igen och ska snart hoppa över till BG2. Spel som utvecklare la både tid och tänk bakom som man nu efter 10+ år kan fortfarande spela. Väntar ivrigt på nya drivisar för The Witcher 2 så man kan börja lira det och supporta riktiga spelutvecklare a la CD Projekt.

Jag kanske har fel, men jag tror de flesta som skriver här inte går till forumet på bioware och skriver konstruktiv kritik. Jag har skrivit själv mycket om DA2 och jag avskydde det extremt i början för det var så tvärt om allt Bioware gjort med sina tidigare spel, DA är konsol och konsol är aldrig bra för ett RPG. Men ju längre in i spelet jag kom desto mer kom jag uppskatta spelet för själva storyn och combat störde jag mig mindre på också. Det tog mig månader innan jag ens började spela efter min initiala besvikelse, speciellt demo:t och intro:t till spelet ger en kassbild över hur det är.

Däremot skoj att du börjat varva BG igen, jag kan inget mer än rekomendera det. Tyvärr kan man inte påverka, det du gör har inte direkt någon märkbar effekt på världen. Men känslan och äventyret är roligt som tusan ändå med tanke på de begränsningar som fanns när BG utvecklades.

Hmmm LariosoDog nu vet jag inte exakt definitionen av whine så kanske det var dumt av mig att använda den, men tycker det inte är whine om man tipsar någon om hur de faktiskt kan påverka Bioware. Desto fler av oss som ger konstruktiv kritik, (inte bara klagåmål utan tips hur man kan få det bättre eller skulle gjort stället) desto större chans att de lyssnar på oss fans. Vi måste ju trots allt överrösta mindless console buyers.


signatur

Dragon Age 2000-talets spel!

Medlem

Nej bioware borde ge sig på gamla klassiker. De kunde gjort 3DO's Might and Magic serie med ny spelmotor eller kanske EA's/Interplays Bards Tale!

Eller så kunde de köpt rättigheterna Ultima/Wizardry/Phantasie 3/Demons Winter/Forgotten Realms/Dragonlance/Legend Of Faergeil/Dungeon Master etcetc gjort remakes på dessa med superspelmotorer

Det är vad jag kallar klassiska rpg! Konstigt nog kom kom jag aldrig riktigt in i Biowares rpg spel...har alltid föredragit de ovannämnda (Interplay,3do,Origin,SSI, Ftl games, Electronic Design Hannover, Sir-Tech).

Jaja, man kan alltid drömma

Nu när jag tänker efter så har jag ingen aning om hur jag kom in på dessa spelen här! haha sorry!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Charlo:
Skrivet av donhenri:

Hur Bioware-chefen Greg Zeschuk ser steget från Baldur's Gate II: Shadows of Amn till Dragon Age II som utveckling är sannerligen ett mysterium för undertecknad.

Steget ifrån där man utvecklade ett utav de bästa spelen som någonsin gjorts(bästa spelet i mitt tyckte) till det där skämtet till spel som lyckades genom sin enorma PR kampanj.

Skrivet av Charlo:

Mycket whine blir det på detta forumet om Bioware. Köp inte deras spel och heller kommer ni inte påverka Bioware via detta forumet. Ge er av till bioware och skriv konstruktiv kritik där läses det på forumen och om de ser att många tycker på ett visst sätt så finns en chans att något av det man säger påverkar framtida spel. Men det är väll mer skoj att bara whina?

Dragon Age 2 är en chock när man spelar det först och är van vid DA och andra Bioware rpg's. Men när man tittar på handlingen är det i min åsikt ett väldigt bra mycket levande spel och mer spännande än tidigare (läs DA) väldigt tydliga svart eler vitt spel som Bioware gjort.

Dragon Age 2, combat kan man bli van vid, efter ett tag störde jag mig inte på det.
Det enda egentligt tråkiga i Dragon Age de banala side quests, samt att man inte kan utrusta sina kumpaner. Men jag har det som bästa spelet jag spelat i år och ser fram emot att varva det igen och ändra på hur jag bemöte flera situationer i spelet.

Varje gång jag läser sånt piss som såna som du skriver så börjar man förstå varför diktaturer bör finnas. Hur tänker du egentligen? Bioware VAR en spelutvecklare som släppte ut legendariska spel men nu släpper ut spel med så fattigt innehåll, så dåligt gjort att man blir tokig. De satsar hellre sina pengar på PR än på att utveckla spel som man vill spela. Det är klart att man som tidigare fan av Bioware blir irriterad. Sluta whina och försök förstå varför folk är irriterade och varför de flesta inte gillar DA2. Du kanske tycker att det är kul att springa i en liten stad och ett berg under hela spelets gång och göra skämt till quests med en sjukt förutsägbar handling.

Du kanske missade antalet poster i Biowares forum under DA2 betan, inklusive mina men ALLA inlägg som kritiserade da2 på minsta lilla vis ignorerades och istället svarades en massa inlägg av hjältar som inte visste hur en kontroll funkade eller som tyckte att demot var för svårt.

Jag har precis börjar lira igenom BG1 igen och ska snart hoppa över till BG2. Spel som utvecklare la både tid och tänk bakom som man nu efter 10+ år kan fortfarande spela. Väntar ivrigt på nya drivisar för The Witcher 2 så man kan börja lira det och supporta riktiga spelutvecklare a la CD Projekt.

Jag kanske har fel, men jag tror de flesta som skriver här inte går till forumet på bioware och skriver konstruktiv kritik. Jag har skrivit själv mycket om DA2 och jag avskydde det extremt i början för det var så tvärt om allt Bioware gjort med sina tidigare spel, DA är konsol och konsol är aldrig bra för ett RPG. Men ju längre in i spelet jag kom desto mer kom jag uppskatta spelet för själva storyn och combat störde jag mig mindre på också. Det tog mig månader innan jag ens började spela efter min initiala besvikelse, speciellt demo:t och intro:t till spelet ger en kassbild över hur det är.

Däremot skoj att du börjat varva BG igen, jag kan inget mer än rekomendera det. Tyvärr kan man inte påverka, det du gör har inte direkt någon märkbar effekt på världen. Men känslan och äventyret är roligt som tusan ändå med tanke på de begränsningar som fanns när BG utvecklades.

Hmmm LariosoDog nu vet jag inte exakt definitionen av whine så kanske det var dumt av mig att använda den, men tycker det inte är whine om man tipsar någon om hur de faktiskt kan påverka Bioware. Desto fler av oss som ger konstruktiv kritik, (inte bara klagåmål utan tips hur man kan få det bättre eller skulle gjort stället) desto större chans att de lyssnar på oss fans. Vi måste ju trots allt överrösta mindless console buyers.

Precis som dig så gillade jag inte DA2 stridssystemet till en början men sedan vänjde jag mig men eftersom tactics aldrig funkade och de ofta simpla striderna gjorde det otroligt tråkigt. Värst var det när man lira genom nightmare och visade sig att din 2h warrior skadade dina andra melees.. annars var spelet inte mycket att hurra för. Återskapande grottor/källare, simpla fiender, all begränsning med mera gjorde att spelet störtdök.

Jag är fortfarande förbluffad hur Bioware hanterade kritiken på sitt forum gällande DA2. De total ignorerade allt, även konstruktiv kritik. Kändes lite som om de hade EAs piska bakom sig men som Brain skrev i en annan artikel så har deras utveckling varit kass.

Håller absolut med dig ang BG att man inte kunde påverka visst skulle spelet kunna bli bättre men för att vara ett så gammalt spel med så mycket innehåll(epic känsla genom hela spelet samt Sarevok+Jon Irenicus) så finns det inte mycket som toppar det. Man kanske har varit för bortskämd med spel men känns som de mesta som släpps idag är inte ens färdigt utan man verkar istället satsa på en PR kampanj och DLCs.

Inaktiv

Det är såklart det satsar mer på casual spelare det finns helt enkelt mer av dem.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

"– Vi bekräftar inget idag, men det är något vi diskuterar jättemycket. Eftersom en av sakerna vi verkligen vill försöka göra är att bredda vår attraktionskraft, bredda vår räckvidd, sälja mer enheter och få fler fans."

Och där satte dom sista spiken i kistan.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Scifi är vad BioWare är som best på, de vet även företaget själva, de har "a-teamet" för att utveckla Mass Effect serien, och "b-teamet" till Dragon Age,


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Tja, Dragon Age 2 gick iaf att spel på konsol så det var ju ett rejält steg framåt jämfört med ettan, att spelet sen sög innehållsmässigt, segt gameplay etc. är väl sådant man får leva med. Tänk om de bara varit smarta nog att göra en bra konsolversion av Origins, då hade en uppföljare värd namnet kunnat släppas...

Medlem

Jag skyller på EA. Dom ska alltid stressa ut spel! GAAAH. Spel är en konst som man måste spendera tid med. Likt blizzard.


signatur

Cheers, to those beautiful ignorant Bastards

Medlem
Skrivet av L00c0:

djävla prat om konsol hit och dit era PC Bögar.

Ber om ursäkt, överlägsna konsolvarelse! Väx upp lite.

Medlem

Så länge dom inte går över till FPS så är jag nöjd, finns alldeles för mycket fps redan.

Medlem

Bioware visade mig för många år sedan vad kärlek var. de gav mig KotOR, det enda spel jag någonsin varit beroende av. Men nu vet jag inte vad dom sysslar med. Tycker att Biowares spel blir bara andefattigare för varje nytt exemplar.
Jag skulle vågat vilja påsta att RPG-spelens framtid ligger i Reality Pump och CD Projekt Reds händer.

Medlem

Nu när de också börjar bryta med sin tradition av kvalité börjar jag bli riktigt orolig.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

"Hur Bioware-chefen Greg Zeschuk ser steget från Baldur's Gate II: Shadows of Amn till Dragon Age II som utveckling är sannerligen ett mysterium för undertecknad." exakt! greg zeschuk måste ju vara cp. tror han verkligen att folk är så korkade att de går på hans bs!? det verkar ju som det, eftersom han säger det...

Inaktiv
Skrivet av L00c0:

djävla prat om konsol hit och dit era PC Bögar.

tyst era konsolho*or. det är pga av er som man måste dö på pinkiv i ett spel för att kunna dö i ett spel...

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av donhenri:

Varje gång jag läser sånt piss som såna som du skriver så börjar man förstå varför diktaturer bör finnas. Hur tänker du egentligen? Bioware VAR en spelutvecklare som släppte ut legendariska spel men nu släpper ut spel med så fattigt innehåll, så dåligt gjort att man blir tokig. De satsar hellre sina pengar på PR än på att utveckla spel som man vill spela. Det är klart att man som tidigare fan av Bioware blir irriterad. Sluta whina och försök förstå varför folk är irriterade och varför de flesta inte gillar DA2. Du kanske tycker att det är kul att springa i en liten stad och ett berg under hela spelets gång och göra skämt till quests med en sjukt förutsägbar handling.

Diktatur på dina villkor då eller? Din smak är "rätt" smak?
Jag tycker att Dragon Age 2 är bättre än Baldurs Gate, blir det enkel biljett till Hall för mig eller?

visst! smaken som baken - delad. men rent objektivt så är BG2 bättre än DA2 på nästan alla sätt. sen, att ens jämföra dessa spel med varann är absurt. då BG2 är ett såpass överlägset spel på nästan alla sätt o vis...

Medlem

Min farsa är starkare än era farsor.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Min farsa är starkare än era farsor.

vem är det som beter sig barnsligt här egentligen!?

12
Skriv svar