E3 topp 30 - PSP2 (NGP)

Robot
E3 topp 30 - PSP2 (NGP)

Endast veckor kvar innan vi får klämma och känna på Sonys nya bärbara.

#little-devils


Medlem
E3 topp 30 - PSP2 (NGP)

Fler nya spel! Jag tror Sony har en chans att verkligen göra en kraftfull uppvisning och tävla med 3DS om första platsen om de har en riktigt stark line-up med nya titlar och inte bara uppföljare, spin-offs och liknande.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Hoppas på en Disgaea 3 lansering:D

Inaktiv
Skrivet av Proximately:

Fler nya spel! Jag tror Sony har en chans att verkligen göra en kraftfull uppvisning och tävla med 3DS om första platsen om de har en riktigt stark line-up med nya titlar och inte bara uppföljare, spin-offs och liknande.

Kanske.. men köper hellre ett spel på mobilen för 10-20 kronor än ett spel för full pris till PSP. Priserna inte rimliga tycker jag iaf.

Medlem

Ett måste för den som inte nöjer sig med att spela på mobben tycker jag

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Proximately:

Fler nya spel! Jag tror Sony har en chans att verkligen göra en kraftfull uppvisning och tävla med 3DS om första platsen om de har en riktigt stark line-up med nya titlar och inte bara uppföljare, spin-offs och liknande.

Kanske.. men köper hellre ett spel på mobilen för 10-20 kronor än ett spel för full pris till PSP. Priserna inte rimliga tycker jag iaf.

Håller med. Prestandan i dagens maskiner är helt enkelt inte tillräckligt bra för att klara av fullfjädrade spel på handhållna plattformar. Motsvarande spel till Iphone/Ipad (tekniskt sett) får man för 38 spänn, medan man tvingas betala fullpris till Sony.


signatur

Imperator

Medlem

Jag har också svårt att se hur man skall försvara priserna på handhållna konsoll-spel.
T.ex vid sidan om Xperia..

Men appar till mobilerna kostar 1/10-del. Fick min första smartphone i veckan så jag har inte provat än. Men Shift 2 för 30 kr, försedd med 20 bilar. Inte ljusår efter 500 kr varianten för PS3. Visst får man lust att shoppa 10 spel istället.

Och så mycket mer man kan ha mobil till. För mig ersätter den plånbok(fordralet), telefon, mp3a med radio, kameran, stegräknaren, gps:en och skäl att ta med laptop på resa då email och surf för dagligbehov görs i samma grunka.

Medlem

Inte för att vara en gnällspik. Men om man väljer mobilspel över ett riktigt spel på PS3 eller PSP är man ju absolut ingen riktig gamer. Förstår tyvärr inte riktigt hur ni ens kan välja det över ett riktigt spel på en PS-enhet.

PS:Kom igen då nu nån håll med mig för Crysake!

Får se vilka spel NGP erbjuder under E3 för att avgöra om jag ska skaffa 3DS eller vänta på NGP. Det som har blivit utannonserad så länge intresserar mig inte ett dugg då man redan har Uncharted, LBP, Killzone och allt sånt på konsoll.

Flakmonkey

Ser verkligen fram emot NGP. Av någon anledning har jag alltid haft mina ögon på den snarare än 3DS, men jag antar att det beror på att spelen till Nintendos konsoler inte känns likande lockande (med några få skinande undantag som gör att man måste köpa deras konsoler tids nog ändå) som de till övriga plattformar. Tycker också att Sony har valt att implementera teknik som är mer än en marknadsföringsgrej. Det jag sett av den bakre rörelseplattan och hur det kan ge nya möjligheter till speldesigners känns betydligt mer intressant än 3D-grafiken hos 3DS (och PS3 för den delen ).

Sen så håller jag både med och inte med de som tycker att gaming på mobiltelefoner är ett lika bra alternativ eftersom spelen är så billiga där. Jag har faktiskt aldrig stött på ett spel till en mobiltelefon som har varit kul under långa stunder och de som lockar där är oftast remakes av gamla konsolspel som ändå skulle göra sig bäst på en maskin som inte litar helt på pekskärm. Så ser man bara till spelen så har jag svårt att se hur mobiltelefonspelen ska konkurrera ut de bärbara konsolerna i dagsläget, åtminstone för egen del. Däremot så borde nog spelen vara en aning billigare till de bärbara, säg runt en 250kr om du köper dem i butik och ännu billigare om du köper den nedladdningsbara varianten. Då skulle ivf jag köpa fler spel till dem.

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Ser verkligen fram emot NGP. Av någon anledning har jag alltid haft mina ögon på den snarare än 3DS, men jag antar att det beror på att spelen till Nintendos konsoler inte känns likande lockande (med några få skinande undantag som gör att man måste köpa deras konsoler tids nog ändå) som de till övriga plattformar. Tycker också att Sony har valt att implementera teknik som är mer än en marknadsföringsgrej. Det jag sett av den bakre rörelseplattan och hur det kan ge nya möjligheter till speldesigners känns betydligt mer intressant än 3D-grafiken hos 3DS (och PS3 för den delen ).

Sen så håller jag både med och inte med de som tycker att gaming på mobiltelefoner är ett lika bra alternativ eftersom spelen är så billiga där. Jag har faktiskt aldrig stött på ett spel till en mobiltelefon som har varit kul under långa stunder och de som lockar där är oftast remakes av gamla konsolspel som ändå skulle göra sig bäst på en maskin som inte litar helt på pekskärm. Så ser man bara till spelen så har jag svårt att se hur mobiltelefonspelen ska konkurrera ut de bärbara konsolerna i dagsläget, åtminstone för egen del. Däremot så borde nog spelen vara en aning billigare till de bärbara, säg runt en 250kr om du köper dem i butik och ännu billigare om du köper den nedladdningsbara varianten. Då skulle ivf jag köpa fler spel till dem.

Tog orden ur munnen på mig :).

Av någon anledning så har jag aldrig fattat priserna för DS, DSi, PSP spel ect.
Specielt då DS spelen var högst 8mb stora om jag kommer ihåg rätt?
Kunde väl vara 550kr för ett nytt spel till ds spel, 3DS vet jag ej hur stort utrymme den har.
PSP'n har iallafall ca 1,8gb, tyvärr så är det få spel som är "roliga" på PSP'n, personliga favoriter är LBP-PSP, MGS-PW, P3P och Monster Hunter Freedom United

Medlem

Jag tror att NGP:n blir den sista handkonsolen som kommer, sen kommer mobilerna att ta över. Jag har nya samsung galaxy s2 och kan lungt säga att grafiken är som på min PSP om inte bättre i vissa spel.
Det blir nog ett köp av NGP av mig ändå. LÄNGTAR

Flakmonkey
Skrivet av Kharif:

Tog orden ur munnen på mig :).

Av någon anledning så har jag aldrig fattat priserna för DS, DSi, PSP spel ect.
Specielt då DS spelen var högst 8mb stora om jag kommer ihåg rätt?
Kunde väl vara 550kr för ett nytt spel till ds spel, 3DS vet jag ej hur stort utrymme den har.
PSP'n har iallafall ca 1,8gb, tyvärr så är det få spel som är "roliga" på PSP'n, personliga favoriter är LBP-PSP, MGS-PW, P3P och Monster Hunter Freedom United

Tror nog att man har missat rätt många bra PSP-spel också eftersom de aldrig får någon uppmärksamhet här. Det mesta man hör här är ju negativa saker, men jag har haft väldigt kul med min PSP faktiskt och jag tycker den får oförtjänt mycket skit. Sen så har ju Sony tillkännagivit en rätt intressant grej nu också med PSP-spel som ska göras i "remastrade" versioner till PS3 som bland annat ska dela saved games med PSP-varianten. Du ska alltså kunna ett spel på din PS3a sen så synca ner sparfilen till din PSP och fortsätta när du pendlar till jobbet eller vad du nu gör. Sen blir det väl även möjligt att spela med och mot någon mellan konsolerna. Det kommer ju inte passa alla spel såklart, men om det här kommer bli möjligt för NGP-lir och man får "båda" versionerna när man köper det så öppnar det för intressanta möjligheter... Även om det såklart inte kommer passa alla lir. Vissa spel vill man ju spela på en stor TV med surroundljud, etc. Men just integrationen mellan NGP och PS3 (PS4) ser jag fram emot att höra mer om.

Medlem
Skrivet av laxan96:

Inte för att vara en gnällspik. Men om man väljer mobilspel över ett riktigt spel på PS3 eller PSP är man ju absolut ingen riktig gamer. Förstår tyvärr inte riktigt hur ni ens kan välja det över ett riktigt spel på en PS-enhet.

PS:Kom igen då nu nån håll med mig för Crysake!

Jag har ingen ambition att vara det ena eller andra, bara ha lite kul och avkoppling inemellan. Rensa hjärnan efter dagens arbete så inte programmeringsproblem följer med och förstör nattsömnen.

Men vet inte än om mobilplattformarna alls kan konkurrera. Säkert inte med alla typer av spel. Gillar att sitta i favoritfotöljen och spela på 40" tv-skärm helt klart.

Men tetris funkar säkert på mobil gissar jag. Man får väl se...

Medlem
Skrivet av laxan96:

Inte för att vara en gnällspik. Men om man väljer mobilspel över ett riktigt spel på PS3 eller PSP är man ju absolut ingen riktig gamer. Förstår tyvärr inte riktigt hur ni ens kan välja det över ett riktigt spel på en PS-enhet.

PS:Kom igen då nu nån håll med mig för Crysake!

Då kanske man kan ta det ett steg längre: man är ingen riktig gamer om man inte äger alla konsoller av denna generation, + en värdig speldator (som jag då är)? En riktig gamer älskar spel, och älskar att spela, prata om och tänka på spel. Skulle det finnas tekniska krav på det så skulle man ju också kunna ställa krav på en "riktig gamer" att äga allt det går att spela på, för hur annars kan man visa att man verkligen är en gamer?

"så är man ju absolut ingen riktig gamer" är kanske det fånigaste jag hört någon säga i frågan. Det är klart man kan vara en "riktig gamer" om man spelar på exempelvis iPhone uteslutande. Skulle du säga samma sak om en person bara ägde spel av 8-bitarsgenerationen? Eller en spelare som bara spelar på sitt DS?

On topic: efter att lite sent upptäckt tjusningen i PSP med alla dess japanska rollspel och srpg:s (de flesta av dem remakes, mind you) kan jag inte annat än peppa för NGP. Jag föreställer mig att äntligen få uppleva Persona 4 i handhållen version, och möjligen får jag ett nytt, välgjort Silent Hill med ARG-funktionalitet som sätter ribban för hur handhållen skräck ska upplevas.

Pepp!

Medlem
Medlem
Skrivet av helldrivers:
Skrivet av laxan96:

Inte för att vara en gnällspik. Men om man väljer mobilspel över ett riktigt spel på PS3 eller PSP är man ju absolut ingen riktig gamer. Förstår tyvärr inte riktigt hur ni ens kan välja det över ett riktigt spel på en PS-enhet.

PS:Kom igen då nu nån håll med mig för Crysake!

Då kanske man kan ta det ett steg längre: man är ingen riktig gamer om man inte äger alla konsoller av denna generation, + en värdig speldator (som jag då är)? En riktig gamer älskar spel, och älskar att spela, prata om och tänka på spel. Skulle det finnas tekniska krav på det så skulle man ju också kunna ställa krav på en "riktig gamer" att äga allt det går att spela på, för hur annars kan man visa att man verkligen är en gamer?

"så är man ju absolut ingen riktig gamer" är kanske det fånigaste jag hört någon säga i frågan. Det är klart man kan vara en "riktig gamer" om man spelar på exempelvis iPhone uteslutande. Skulle du säga samma sak om en person bara ägde spel av 8-bitarsgenerationen? Eller en spelare som bara spelar på sitt DS?

Någon som spelar enbart på sin mobiltelefon skulle jag inte kalla gamer.
Någon som i princip fortfarande bara spelar 8-bitars eller liknande skulle jag kalla retrogamer.
Någon som har en PC, PS3, X360 och/eller i vissa fall Wii, skulle jag kalla gamer.

DS och PSP ser jag mer som ett komplement till det vanlig spelandet man sysslar med hemma, i alla fall för någon i min ålder (20). I det långa loppet får smartphones tokspö av de handhållna konsolerna , både vad gäller kontroller och grafik.

Jag kan helt uppriktigt säga att jag inte känner någon som enbart spelar på en smartphone/DS/PSP, utan bara för spelande/filmtittande på buss/tunnelbana osv.

Medlem

Ser sjukt mycket fram emot att få se mer av NGP nu på E3.

Hur kan man ens börja jämföra ett spel till DS/PSP med ett spel till Android eller iPhone..? Målgruppen är en helt annan, och spelbarheten skiljer sig något ohyggligt. Jag har aldrig, jag upprepar, aldrig spelat ett spel till en smartphone som kom i närheten av att ha en riktig spelkänsla.

Med enbart touchskärm går det inte, punkt slut. Det går att göra jättebra spel som passar ändamålet, men det finns otroligt många spel, och många typer av spel som är omöjligt att köra på en smartphone utan riktigt styrkors och fysiska knappar.

Xperia Play kan säkerligen erbjuda riktigt bra spelkänsla, och där finns en jättepotential även om jag aldrig skulle vilja äga den som smartphone, men det är ett undantag. Att spela en shooter, ett plattformspel eller.. tja, alla typer av spel som kräver lite motorik och mer än duttande och svepande med fingret är totalt värdelöst att spela på en smartphone för alla seriösa spelare. Det finns ingen spelkänsla.

Dessutom är det inte bra att kombinera så många enheter i en för batteritidens skull, om enheten också ska vara en telefon. Inte så kul att behöva välja mellan att spela klart en lång bana, eller att kunna ringa..

Till sist, priset på spelen. Att klaga på de bärbara konsolernas spelpriser .. tja, det kan man visserligen få göra, men jämför utvecklingsskostnaderna för dessa jämfört med något litet casualspel till en smartphone som säljs för en dollar.

Det är som att jämföra McDonalds med en fin restaurang. Båda serverar mat, men jag tror att de flesta fattar varför det är billigare käk på donken. Däremot är det jättebra att båda alternativen finns eftersom folk har olika behov och önskemål. Det ena utesluter inte det andra.

1
Skriv svar