Medlem
Tv som datorskärm

Jag har nyss köpt en ny datorskärm nämligen Dell U3011 (30 tum) och den är helt makalöst bra. Man kan säga att jag har blivit kär i skärmen så bra är den, färgerna, skärpan ja allt. Skärmen kostade 12000 så det är ju inte en billig sak tyvärr. Jag råkade komma in på ett forum där dem disskuterade hur ldc tv fungerar som datorskärm. Det var en som sa att han hade skaffat en 42 tums lcd tv från Philips och han jämförde den med sin polares 30 tum datorskärm från hp. han sa att färgerna var mycket bättre på tv:n och skärpan. Så nu sitter jag och funderar om jag gjorde ett misstag som köpte min dell. kanske man skulle ta och köpa en lcd tv och ha som skärm i stället. Vad tycker ni? Jag förstår inte varför dem tillverkar datorskärmar om man kan använda tv som skärm och tom om tv har bättre bild...

Medlem

Beror ju lite på hur du använder datorn. Skärmen som du har köpt nu är nog mest avsedd för professionell användning (bildbehandling mm.). Om du använder en TV istället som är 40"+ så borde du nog sitta en bit ifrån också, det funkar inte riktigt lika bra i skrivbordsmiljö. Jag använder själv en 40" LCD-TV som skärm men då sitter jag i soffan med trådlöst tangentbord och mus. Om du byter ut din skärm mot en TV så kommer du väldigt långt för 12000, du kan t.o.m få en 60" med helt ok bild.

Medlem

30" med 2560x1600 eller 42" med 1920x1080... mitt val e lätt iaf. (det e inte teven kan jag säga)

Att färger o skärpa är upplevs bättre på teven kan ju ha med kalibrering o göra, många kalibrerar teven med en DVD eller nått om dom har lite hembiointresse, men hur många Ickeproffs bryr sig om att kalibrera sin LCD datorskärm? -just det, nästan ingen.

Sen kan det ju varit att den dära skärmen han jämför med är nån såkallad "spelskärm" med kass (snabb, men kass i övrigt) TN panel som har taskiga färger och usel betraktningsvinkel om man jämför med IPS panel som din skärm har.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Hade faktiskt en Dell UltraSharp U3011 tidigare när jag spelade poker på heltid och var i behov av högre upplösning och inte hade plats för fler skärmar. Inte mycket att hänga i granen när det kommer till spel men i övrigt än det en bra skärm men du kan utan problem hitta en bättre och mer lämplig LCD-TV för spel på +42".

Det är dina behov som styr. Vill du ha en stor skärm med hög upplösning men mindre lämpad för spel - behåll din Dell. Är du inte så noga om upplösning men vill ha en stor skärm som är bättre lämpad för spel - köp en LCD-TV.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:

Hade faktiskt en Dell UltraSharp U3011 tidigare när jag spelade poker på heltid och var i behov av högre upplösning och inte hade plats för fler skärmar. Inte mycket att hänga i granen när det kommer till spel men i övrigt än det en bra skärm men du kan utan problem hitta en bättre och mer lämplig LCD-TV för spel på +42".

Det är dina behov som styr. Vill du ha en stor skärm med hög upplösning men mindre lämpad för spel - behåll din Dell. Är du inte så noga om upplösning men vill ha en stor skärm som är bättre lämpad för spel - köp en LCD-TV.

Det du skriver är så fel att det knappt är värt att kommentera. Dell skärmen är helt underbar att spela på, snabba fps eller rpg. I upplösningen 2560/1600 så ser spelen mycket bättre ut än när jag spelar xbox i 1920/1080 på min 52 tum Philips led tv.

Inaktiv

Det är intressant hur folk kan tycka så olika.

Jag tyckte att den var dålig för spel men då spelade jag främst FPS-spel (QuakeWorld, Quake 3) och var en typisk wannabe pro gamer-tönt och hade lite högre krav än causal-spelare när det gäller låg gtg responstid, låg input lag, hög Hz etc. Så nej, jag hade inte och kommer inte rekommendera den skärmen för någon ska ha en skärm för mestadels spel. Då finns det betydligt bättre alternativ som BenQ's 27"-modeller med 120hz.

Men funkar det för dig och du är nöjd med att bara ha en stor skärm med hög upplösning och bra färgåtergivning så absolut, behåll din Dell.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Som en dedikerad spelskärm är den väl inte mycket att hänga i granen (för pengarna iallafall, 120 hz gör en jävla skillnad och är mycket skönare att spela på), men det är ju inte heller det den är byggd för. Använde själv en 50" Philips 1080p-skärm att spela på ett tag, tills jag nu köpte en LG 120hz. Mycket skillnad som sagt!

Men det är alltid kul med hög upplösning, men i mina ögon finns det bättre alternativ att spela på.

Medlem

Jag håller inte med er för fem öre tyvärr. Jag har en polare som har en 120 hz benq som du skrev om och tom han tycker att min skärm är överlägsen för spel eftersom man blir mer inne i spelet med den stora bildytan och upplösningen. Han spelar quake live och brukar tom spela på min skärm och han säger att det funkar kanon. Dessutom är ha väldigt bra i quake, har varit pro ett tag.

Varför väljer tex Maxishine att köra på 3 st 30 tums datorskärmar, han om någon borde väl veta eftersom han är stooor spelentusiast och dator entusiast. Han kör på 3 st 30 tums skärmar även 1 30 tums skärm.

Kolla in---> http://www.youtube.com/user/maxishine

Så här skriver en köpare av skärmen på Dustin...........

Köpte den här skärmen främst för spel som WoW, BFBC2, MoH och kan säga att den är riktigt, riktigt vass. Den har mycket bra svärta och kontrast, samt en återgivning på bilden som gör att den blir avkopplande för ögonen även längre stunder. Man får en otrolig "djup" i bilden när man spelar WoW och som jag upplever, en "live-känsla" när man spelar FPS-spel som Battlefield. Den måste helt enkelt upplevas för att förstå hur bra den egentligen är. Den här slår Eyefinity alla dagar i veckan om vi pratar om samma peng.Matta finishen gör den stilren och lätt att hålla ren från damm. Ska man uppleva spel på riktigt ska man ha denna, rena drömmen och spela på

Inaktiv

Jag har sagt mitt i frågan i alla fall. Jag har som sagt haft en likadan skärm men sålde den av två anledning; främst dålig för spel och samt inget behov av en så stor skärm längre. Visst, jag kan sakna storleken ibland men det kan jag ta så här i efterhand.

Har också varit "pro" om man nu ska gå efter definitionen av att ha vunnit online över spelare som t.ex cooller, toxjq, fox. "Pro" är för övrigt en otroligt fånig benämning kan jag tycka men eftersom att det tydligen enligt dig landahl ger mer trovärdighet så visst.

Vet du vad jag tror? Jag tror ärligt talat att den här tråden är bara en i mängden av dina "skryttrådar" (bara läsa dina andra trådar och inlägg så ser man snabbt ett mönster) där du söker bekräftelse av att du köpt något nytt och dyrt. Men nu när du inte fått den bekräftelsen så försöker du till varje pris försvara ditt dyra köp trots att vi är flera som inte alls håller med dig om att skärmen är bra för spel. Jag tror inte ens att du funderar på om du har gjort ett misstag och inte köpt en LCD-tv istället utan det verkar faktiskt mer som att du bara ville säga "tjena, jag har köpt en ny 12 000kr skärm. Se på mig, jag är bäst"


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

TV som primärskärm: nej!! ha så roligt att läsa text på en 40tums hd tv. Bättre skärpa och färger än en IPS skärm, nej. Skärpan kanske är bättre om TVn har annan coating, har läst Dell skärmar har väldigt aggressiv anti glare coating som gör texten jobbig att läsa, men är ju väldigt subjektivt precis som allt annat i denna tråd.

120hz: lär vara väldigt sweet för FPS spel, men för allt annat skulle jag ta en skärm med bättre panel och högre upplösning alla dagar i veckan.

U3011 har mindre än 2 frames i input lag, vilket är tillräckligt bra enligt mig för FPS. Observera U3011 är 16/10 skärm så du måste köra i 2560x1440 om du inte vill förlora information på kanterna i nya spel.

Medlem

Jag gjorde ett misstag som inte tänkte på att de flesta spel nu för tiden har formatet 16:9 så jag tog kontakt med Dustin och fick byta min U3011 till DELL U2711 ULTRASHARP istället.
Jag har dock inte skickat tillbaka min U3011 än, jag håller på ta reda på lite först.

Jag ställde frågan på Sweclockers och fick en massa svar-- kolla--->

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Medlem

hehe det var snabb ändring..

Det du kan göra är att du testar de spel som du har och kör i 2560x1600, tar ett screenshot, testa igen på samma ställe i 2560x1440 och tar screenshot. Om dina nuvarande spel visar mer på 2560x1440 och du inte vill ha svarta kanter så är u2711 kanske att föredra för dig.

Medlem
Skrivet av highspeed:

hehe det var snabb ändring..

Det du kan göra är att du testar de spel som du har och kör i 2560x1600, tar ett screenshot, testa igen på samma ställe i 2560x1440 och tar screenshot. Om dina nuvarande spel visar mer på 2560x1440 och du inte vill ha svarta kanter så är u2711 kanske att föredra för dig.

JAg testade flera spel på skärmen som jag har i 2560/1600, tex Metro 2033, Fallout New Vegas, Portal 2 etc. Inget gav svarta kanter i 2560/1600. Jag tog screenshoots och jag såg ingen som helst skillnad mellan båda upplösningar i 2560/1600 och 2560/1440. Man såg lika mycket ända ut i kanterna i båda upplösningar.

Medlem

Svarta kanter kommer i 1440, fast kanske det du mena.

Men nice att inte alla spel är låsta till 16:9 då, bara behålla skärmen

Medlem
Skrivet av highspeed:

Svarta kanter kommer i 1440, fast kanske det du mena.

Men nice att inte alla spel är låsta till 16:9 då, bara behålla skärmen

Nope svarta kanter kommer inte i 1440. Sedan så kommer det komma nya 30 tummare har jag läst med 2560/1600 i 16/10 och kollar du på pricerunner så finns det massor med skärmar i 1920/1200 även nya. På sweclockers säger dem att 16:10 inte kommer att försvinna men det är mest kvalitetspaneler nu som är 16:10 och även många som hobbyspelar köper dem. Dem som lirar proffesionellt köper väl 120 hz tn paneler.

Medlem
Skrivet av landahl:

Nope svarta kanter kommer inte i 1440..

Öhh jo, vad händer annars med dem 160 pixlarna? Tror du förväxlar om man typ kollar full hd film på fullscreen i 16/10, då blir det svarta kanter. Fast var ju inte det som vi diskutera.

Medlem

HA ha ha Highspeed sa du inte att 16:10 är ett döende format??? Men oj kolla en 22 tums 16:10 spelskärm med 120 hz ---->

http://www.pixmania.se/se/se/2709456/art/samsung/tft-22-wide-...

Låt mig citera..

TFT-skärmen SyncMaster 2233RZ från Samsung är den första LCD-skärmen på marknaden som kan erbjuda 120Hz frekvens för maximalt bildflöde. Med kontrast på 20 000:1, ljusstyrka på 300 cd/m², panoramaformat 16:10 och upplösning på 1 680 x 1 050 pixlar ger SyncMaster 2233-RZ en visuell totalupplevelse.

Samsung 2233 RZ är kompatibel med GeForce 3D Vision från nVidia och speciellt framtagen för TV-spel och film, med sin svarstid på bara 3 ms.

Som sagt 16:10 är överlägset 16:9! Nu kan vi avsluta denna diskussion punkt slut.

Och här är lite recensioner av köpare 2011 och 2010...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776#reviews

Medlem
Skrivet av landahl:

HA ha ha Highspeed sa du inte att 16:10 är ett döende format??? Men oj kolla en 22 tums 16:10 spelskärm med 120 hz ---->

http://www.pixmania.se/se/se/2709456/art/samsung/tft-22-wide-...

Låt mig citera..

TFT-skärmen SyncMaster 2233RZ från Samsung är den första LCD-skärmen på marknaden som kan erbjuda 120Hz frekvens för maximalt bildflöde. Med kontrast på 20 000:1, ljusstyrka på 300 cd/m², panoramaformat 16:10 och upplösning på 1 680 x 1 050 pixlar ger SyncMaster 2233-RZ en visuell totalupplevelse.

Samsung 2233 RZ är kompatibel med GeForce 3D Vision från nVidia och speciellt framtagen för TV-spel och film, med sin svarstid på bara 3 ms.

Som sagt 16:10 är överlägset 16:9! Nu kan vi avsluta denna diskussion punkt slut.

Och här är lite recensioner av köpare 2011 och 2010...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776#reviews

Jag har aldrig sagt 16:10 är ett döede format, du förväxlar mig med Kol på sweclockers i din tråd troligen. Sen skärmen du länka är den första 120hz skärmen som kom ut 2009(!), så inte direkt konstigt att den har 16:10 istället fö 16:9. Nya 120hz skärmar har 16:9. Vad som kommer vara det dominerade formatet om 5 år har jag ingen aning.

Kan tala om för dig att jag själv har 16:10 skärm, så jag är ingen 16:9 fanboy som försöker vinna en till synes helt meningslös diskussion.

Medlem

För "vanliga" pc-användare och vi som spelar spel på datorn är 16:10 ett döende format. Lite dyrare IPS-skärmar för andra ändamål finns dock ofta fortfarande som 16:10.

Länkarna talar för sig själva tror jag.

22" - http://www.inet.se/kategori/71/22-

24" - http://www.inet.se/kategori/73/24-


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av landahl:

HA ha ha Highspeed sa du inte att 16:10 är ett döende format??? Men oj kolla en 22 tums 16:10 spelskärm med 120 hz ---->

http://www.pixmania.se/se/se/2709456/art/samsung/tft-22-wide-...

Låt mig citera..

TFT-skärmen SyncMaster 2233RZ från Samsung är den första LCD-skärmen på marknaden som kan erbjuda 120Hz frekvens för maximalt bildflöde. Med kontrast på 20 000:1, ljusstyrka på 300 cd/m², panoramaformat 16:10 och upplösning på 1 680 x 1 050 pixlar ger SyncMaster 2233-RZ en visuell totalupplevelse.

Samsung 2233 RZ är kompatibel med GeForce 3D Vision från nVidia och speciellt framtagen för TV-spel och film, med sin svarstid på bara 3 ms.

Som sagt 16:10 är överlägset 16:9! Nu kan vi avsluta denna diskussion punkt slut.

Och här är lite recensioner av köpare 2011 och 2010...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776#reviews

Med tanke på att väldigt få nya skärmar kör med 16:10 kan man nog kalla det ett utdöende format för att göra plats åt den nya standarden 16:9 (som faktiskt alla moderna tv-apparater använder). Förstår inte riktigt ditt argument om att 16:10 är bäst bara för att den första 120hz LCD-skärmen som kom har det bildförhållandet, det är ju snarare ett motargument i den här diskussionen med tanke på att de idag bara görs i 16:9.

Om vi objektivt ska bestämma vilket som är det bästa bildförhållandet, borde det rent logiskt vara det som visar mest bild; 16:9. Jag menar, den här Maxishine kör ju inte tre skärmar för att han ville ha smalare bild När man börjar kommer upp i storlek (och pris) så finns det bara 16:10-skärmar att tillgå, om man inte vill ha TV-apparater som (svar på din ursprungliga fråga) ger sämre bild.

Medlem
Skrivet av Oliveeer:
Skrivet av landahl:

HA ha ha Highspeed sa du inte att 16:10 är ett döende format??? Men oj kolla en 22 tums 16:10 spelskärm med 120 hz ---->

http://www.pixmania.se/se/se/2709456/art/samsung/tft-22-wide-...

Låt mig citera..

TFT-skärmen SyncMaster 2233RZ från Samsung är den första LCD-skärmen på marknaden som kan erbjuda 120Hz frekvens för maximalt bildflöde. Med kontrast på 20 000:1, ljusstyrka på 300 cd/m², panoramaformat 16:10 och upplösning på 1 680 x 1 050 pixlar ger SyncMaster 2233-RZ en visuell totalupplevelse.

Samsung 2233 RZ är kompatibel med GeForce 3D Vision från nVidia och speciellt framtagen för TV-spel och film, med sin svarstid på bara 3 ms.

Som sagt 16:10 är överlägset 16:9! Nu kan vi avsluta denna diskussion punkt slut.

Och här är lite recensioner av köpare 2011 och 2010...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776#reviews

Med tanke på att väldigt få nya skärmar kör med 16:10 kan man nog kalla det ett utdöende format för att göra plats åt den nya standarden 16:9 (som faktiskt alla moderna tv-apparater använder). Förstår inte riktigt ditt argument om att 16:10 är bäst bara för att den första 120hz LCD-skärmen som kom har det bildförhållandet, det är ju snarare ett motargument i den här diskussionen med tanke på att de idag bara görs i 16:9.

Om vi objektivt ska bestämma vilket som är det bästa bildförhållandet, borde det rent logiskt vara det som visar mest bild; 16:9. Jag menar, den här Maxishine kör ju inte tre skärmar för att han ville ha smalare bild När man börjar kommer upp i storlek (och pris) så finns det bara 16:10-skärmar att tillgå, om man inte vill ha TV-apparater som (svar på din ursprungliga fråga) ger sämre bild.

Nope jag frågade maxishine och han sa att han bara kör med 3 st 30 tummare i sina benchmarks men att det är för stort för gaming så när han spelar kör han bara en 30 tummare.

Medlem
Medlem

Använder själv en 46-tummare till en av datorerna. Sitter nära skärmen. (1,5 meter? Har aldrig mätt avståndet)

Fördel: Stor yta.
Nackdel: TV ger en viss "input lag" jämfört med monitor. Stör mig lite på att den bara har 1080 upplösning. Är van vid högre.

Det en kompromiss. Jag är nöjd överlag med TV som skärm.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

16:10 becoming the common resolution in 10.1" tablet displays

http://www.displayalliance.com/news/display-alliance-news-411...

Som sagt 16:10 dör aldrig men förhoppningsvis gör 16:9 det vad gäller datormonitorer.

1
Skriv svar