Aj aj löparknä?

Flakmonkey
Aj aj löparknä?

Idag var tanken att jag och Tobbe skulle springa 2 mil i Nackareservatet men tyvärr sa mitt högerknä nej tack efter 1,3 mil. Fick ont redan efter en 6-7 men inte värre än att jag kunde fortsätta eftersom det i princip bara var problem när jag sprang nerför, men till slut så blev det för mycket och det var bara att slå av på takten. Riktigt surt var det för rent konditionsmässigt var det inga som helst problem. Men men det är som det är och nu är det bara att strecha ordentligt och inte springa helt enkelt. Har kollat upp övningar som jag ska göra och senare i veckan ska jag ta mig till Löplabbet för att köpa nya skor. Har läst att dåliga och/eller fel skor kan vara orsaken till löparknä och eftersom jag haft mina i flera år nu så kan det nog vara dags för ett par nya. Det är ju inte bara att de är gamla och slita, jag har ju också förändrats en hel del de senaste åren så behöver nog en annan modell som är mer anpassad till nuvarande form och löpsteg.

Sen när det känns bra igen så får jag ta och börja springa igen men undvika de värsta backarna och ta lite kortare sträckor. Streching och styrketräning så att man bygger upp musklerna kring lederna måste också läggas till på schemat. Det är ju verkligen något som jag inte skött trots all träning, speciellt strechningen som ju är så trist men uppenbarligen är precis så viktig som folk säger. Får jag ont sen så måste jag gå till någon som får trycka lite här och lite där för att hjälpa till med ITB-senan som visst orsakar de här problemen.

Så nu är det bara att hålla tummarna för att det bara är något temporärt som går över om jag ger det tid och sköter mig. Positivt är att det inte är något som gör ont direkt eller att smärtan sitter i långt efteråt så det känns inte så allvarligt som vissa jag läst om där de inte ens kan springa 100 meter innan det gör helvetiskt ont, men risken finns ju ändå att det kommer finnas där ett bra tag och det vore ju trist med tanke på Fjällräven :/

#blogg

Medlem
Aj aj löparknä?

Har själv kommit fram till att jag äter för lite Fesk så jag ska nog börja med Omega 3 tillskott. Rykten går även att du kommer gå ut med en fin nota efter ditt besök hos löparlabbet. Du gör inte bättre i att gräva ned ditt guld?

Flakmonkey

Hehe jo visst är de dyrare på Löplabbet än Stadium tex, men som tur är så kan jag mer än gärna betala några hundralappar extra för att få ett par skor som verkligen passar mig. Sen så skulle man ju kunna låta dem testa ut skor åt en och köpa någon annanstans, men det tillåter inte min underliga moral mig att göra

Medlem

Om vi jämför Gå och Löp kliniken mot Löplabbet, vad händer då?

Medlem

hehe. Jas om hört att stretching inte ger någonting whatsoever... ^^

Angående knät; Kanske dags att testa lite barfotalöpning?


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Flakmonkey

Gå och löpkliniken måste jag helt klart kolla upp, kände inte till den faktiskt

Barfotalöpning har jag funderat på, men det är ju något som man får ta succesivt. Man drar ju inte igång och springer en halvmil barfota det första man gör direkt

Medlem

Du bör byta skor efter 100 mil, och bara för att man har skor så får man inte fler skador. De förskjuts bara till knät i många fall. Om du ska springa med skor så se till att de är anpassade till dig och inte utslitna för när man börjar komma upp mot 2 mil så märks felbelastningarna väldigt väl. Jag har precis börjat med barfotalöpning och siktar på Lidingöloppet MK15, vi får se hur det går.


signatur

Tempus fugit.

Flakmonkey

Mmm, saken med mina skor är ju att de inte bara använts mycket de är gamla också. Köpte dem när jag vägde runt 120 kg och jag tror nog att skorna som passade mig då kanske inte är lika klockrena nu? Det har väl med löpsteg och belastning att göra också? Hursom så har jag i varje fall nu tänkt skaffa bra skor och sen börja med barfotlöpning eller i varje fall skor utan dämpning (vill ju inte trampa på något dumt som har sönder foten) så att man kommer igång med det...

Men först är det ju vila som gäller och strech som gäller

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Mmm, saken med mina skor är ju att de inte bara använts mycket de är gamla också. Köpte dem när jag vägde runt 120 kg och jag tror nog att skorna som passade mig då kanske inte är lika klockrena nu? Det har väl med löpsteg och belastning att göra också? Hursom så har jag i varje fall nu tänkt skaffa bra skor och sen börja med barfotlöpning eller i varje fall skor utan dämpning (vill ju inte trampa på något dumt som har sönder foten) så att man kommer igång med det...

Men först är det ju vila som gäller och strech som gäller

Dämpning i skor beror på vilket underlag du springer på. Springer du mestadels på asfalt, ja då ska du ha dämpning. Springer du på skogsstig ska du inte ha det får du blir det en "dubbelstuds" i knät.

Jag är ingen professor i ämnet men det är så jag har uppfattat det!

Medlem

Min förra dojjor köpte jag när jag vägde 90+ och sprang med dem tills jag var nere någonstans runt 80, det var inte bra för mina ben och knän. För mycket dämp och felbelastningar gjorde att jag fick ont vid längre löpningar, 17+ km, men när jag köpte nya skor utprovade för mig så blev det mycket skönare att springa långt. Nu har jag ju fått börja om med barfotalöpningen men det är bara roligt!


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar