Skit i Dead or Alive

Skägg.
10 Chambers
Skit i Dead or Alive

Helgens stora snackis, att #Dead of Alive 3DS inte kommer att importeras till Norden av generalagenten på grund av den utökade barnpornografilagen, gör mig såklart irriterad. Det som retar mig mest är dock inte faktumet att distributören är så pass rädd för en eventuell polisanmälan att de inte ens vågar testa. Än så länge är det alltså inte prövat i domstol huruvida spelets innehåll är olagligt.

Nej, det som irriterar mig något så grundligt är att vi måste använda just Dead or Alive som argument i den här debatten. Ett spel som utvecklats av ett #företag som lägger pengar och resurser på att få polygonpattar att skaka vid minsta kroppsrörelse eller när du juckar kontrollen. Det blir en fanbärare för hur spelbranschen drabbas. Rör inte våra tuttar-pins på kavajslaget. En produkt som skyfflar ner varenda spelälskare i den stereotyp som vi så desperat försökt klösa oss ur de senaste tio åren. Det gör mig illamående.

#blogg


signatur
Skit i Dead of Alive

Att DoA ska få gå som objekt för våra kommande motargument är ju bedrövligt.
Om Team Ninja bara kunde "låta bli" så skulle DoA vara det bästa Fighting serien på marknaden. Men neeej,, pattar pattar pattar.

Mitt (dåligt genomförda)resonemang i tråden var att vi skulle alla tjäna på om dem(manga/spel från Japan)kunde städa up lite i sitt förhållningssätt gentemot kvinnan/den manliga blicken. Växa upp och mogna.

Jag glömmer aldrig den sommaren jag var i Nagasaki, den offentliga toaleten hade manga flickor som satt på väggen med häcken emot urinoaren. och på gatorna skulle vi bli lockade in i affärerna med hjälp av halvnakna eller "maid" manga flickor. the dirt wont come off!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

hopp, hittade en bild, så här såg det ungefär ut den där sommaren i Nagasaki.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Usch, det är ganska sjukt det där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Blä. Det är så typiskt!

Jag gillar den japanska kulturen till viss utsträckning, det här är inte ens roligt, tarvligt är nog det bästa ord jag kan komma på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Suck...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Japaner är och förblir.. skumma. Men fan vad japanska låter coolt...

Hai...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Jag undrar hur barnpornografilagen ställer sig till Bill Skarsgårds 17-åriga penis i Himlen är Oskyldigt Blå. Visst, den är fejk och han är i verkligheten äldre, men hur skiljer sig den fantasin från den i spel/manga?


signatur

Jo det är frågan alla kämpar med nu, Vi har inte ens teorier om "Skillnaden mellan den skrivna texten och den bilden.
Det blir ju riktigt svårt när "det är ju inte en äkta bild" blir den socialt accepterade slgdängan, speciellt bland pojkrumms debatörerna i nyhetstråden.
Jag är inte rätt person att fråga egentligen då den animerade bilden inte är mitt special ämne.
Men jag kan citera ur en av de 6 kursböcker om teori och bild och den rörliga bilden:

"..in game enviroments - establish diegetic coherence by a set of rules and conventions, one of wich is that the body of the participant or player is fully co-opted into the diegetic space, while nonetheless knowing that s/he also exists in extra-diegetic space, wether it is a bedroom or a video arcade. Alexander Galloway has concluded that it is "difficult to demarcate the difference between diegetic and non-diegetic acts in a video game, for the process of good game continuity is to fuse these acts togheter as seamlessly as possible". The body of the operator(as Galloway calls the player), the control of the game(via joystick, keyboard, console) and the action on-screen fuse to create an imaginary reality that connect the machine and human, virtual reality thus appeals even more directly to the body and the senses, but not in any simple straightforwardly "physical" way: contact(whether by eye or hand or both) is mediated, translated, relayed."

Svår läsning jag vet.
Annars rekomenderar jag följande arbete av Jonathan Rozenkrantz.
Colourful Claims: towards a theory of animated documentary
han tar upp problemet med vad som händer det dokumentära(det äkta) om filmen är animerad som exemplet: Waltz with Bashir. Varning för väldigt VÄLDIGT starka bilder. 18 års gräns på klippet för att inte hamna på FZ's shitlist Men slutet måste ses, det händer något magiskt vid 1.50- till slutet, då ifrågasättandet av vad som är falskt och verkligt. Detta blir bara starkare då det är enda tillfället ifilmen denna övergång händer.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

"diegetic space..." - syftar på fiktiga världar för den som inte är bra på engelska.

Självklart måste det finnas en avgörande gräns mellan verklighet och alternativ verklighet, men rättsväsendet som det existerar idag, kan inte ta den övergripande kontrollen över vad som är tillåtet och inte tillåtet (moraliskt eller lagligt), detta överlåts till oss - brukarna, som måste acceptera rådande lagstiftning.

Jag tycker inte gränsen är hårfin då det är uppenbart att den japanska kulturen accepterar sexualdifferering som inte är förenlig med svensk kultur. Om "barn" är "barn" tills de är 18 år, eller byxmyndiga vid 15 års ålder, då är det så det är, med detta sagt verkar det som om Sverige behövde ett prejudikat och den som blev prövad först var just manga konnessören.

Samhället är långtifrån perfekt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar