Problem med hårddisk utrymme på C.

Medlem
Problem med hårddisk utrymme på C.

Hej på er! Jag har lite problem med hårddisk utrymme på C. (Windows port)

Har allså 30,7 gig på den port.
4.70 ledigt.

Vad är det som tar upp så mycket utrymme?!

http://imageshack.us/f/163/denhrdatorn.jpg/

http://imageshack.us/f/852/allafilerpc.jpg/

Papperskorgen är tömd med.. Men något tar ju plats som fan. När jag markerar alla filer på 3 så tar det ju lite över 16 gig bara.

Vad tror ni?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

humm tjaa, kör inte du Spotify i Offline läget ibland? (har för mig jag läste det i nån annan tråd) isf. lär den väl knapra lite disk.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

humm tjaa, kör inte du Spotify i Offline läget ibland? (har för mig jag läste det i nån annan tråd) isf. lär den väl knapra lite disk.

Ja det gör jag men det borde ju visa när jag kollade upp alla mappar o filer?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

mjaa joo, iofs men det ska man inte ge sig på, dom kanske klassas som dolda systemfiler eftersom det är en cache bara.
(systemfiler är dolda som standard, man får klicka ur i mappalternativ för att dom ska synas och kunna markeras)

Min dator visar ~51/ 64Gig använt på C, men alla markerade filer tar upp ungefär 46 gig (48 om man visar alla dolda systemfiler). Och jag kör XP, kan tänka mig att det är fler doldisar i Vista/win7 som du kör.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jadu, ett "fullvuxet" W7/Vista kan nog ta upp 20-25gb utan problem, kolla återställningspunkter, där kan det finnas nån gb.

Medlem
Skrivet av chimo:

Jadu, ett "fullvuxet" W7/Vista kan nog ta upp 20-25gb utan problem, kolla återställningspunkter, där kan det finnas nån gb.

Vart hittar man den mappen då?

Jag har markerat dolda filer så det borde ju markeras också när jag markerar alla mappar i C?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

I W7 så tar du egenskaper på Dator/Computer/Den här datorn.
Sen avancerade system inställningar/advanced system settings.
Tabben "system protection/system skydd/återställning el liknande.
Configure/ändra (knappen just under partition rutan). (välj C)
Sen kan du justera hur mycket plats den ska få

Medlem

30 gig är inte mycket, får inte installera något program på den disken ifall den inte ska bli full, hade en 36 (?) gig raptor till xp, och det var problem då med, win7 tar mer.

nu så kör man gladligen en 80 gig ssd, ingen direkt panik även man inte bör installera allt på den disken om man har mycket.

Du bör nog ändra din partition till minst 50+ i alla fall..

Medlem
Skrivet av TruB:

30 gig är inte mycket, får inte installera något program på den disken ifall den inte ska bli full, hade en 36 (?) gig raptor till xp, och det var problem då med, win7 tar mer.

nu så kör man gladligen en 80 gig ssd, ingen direkt panik även man inte bör installera allt på den disken om man har mycket.

Du bör nog ändra din partition till minst 50+ i alla fall..

Tyvärr är det inte min dator.. Min mors bärbara.. Vi fick den så.. Hon vill inte att jag ska installera om den för hon tycker den är bra som där är förutom port C..

Tack chimo! Ska kolla på det


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av TruB:

30 gig är inte mycket, får inte installera något program på den disken ifall den inte ska bli full, hade en 36 (?) gig raptor till xp, och det var problem då med, win7 tar mer.

nu så kör man gladligen en 80 gig ssd, ingen direkt panik även man inte bör installera allt på den disken om man har mycket.

Du bör nog ändra din partition till minst 50+ i alla fall..

Tyvärr är det inte min dator.. Min mors bärbara.. Vi fick den så.. Hon vill inte att jag ska installera om den för hon tycker den är bra som där är förutom port C..

Tack chimo! Ska kolla på det


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Du kan alltid testa köra en omgång CC cleaner och rensa lite (kolla alternativen och städa ordentligt) eller ett "tune up" program, de brukar vara bra på att rensa onödiga filer, ta bort oanvända program och döda onödiga processer så datorn blir snabbare

Medlem

Kan ju alltid stänga av Hibernation om du sitter på en PC och aldrig använder den funktionen, spara du några gb på. Sen om du har mycket ram kan du stänga av Pagefile också men då behöver du typ 8+ gb ram.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av MiLeS:

Kan ju alltid stänga av Hibernation om du sitter på en PC och aldrig använder den funktionen, spara du några gb på. Sen om du har mycket ram kan du stänga av Pagefile också men då behöver du typ 8+ gb ram.

Man skall i dagsläget INTE stänga av pagefile, då viss program havererar om det inte finns en ref till denna. Dock kan man göra den så liten som möjligt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av MiLeS:

Kan ju alltid stänga av Hibernation om du sitter på en PC och aldrig använder den funktionen, spara du några gb på. Sen om du har mycket ram kan du stänga av Pagefile också men då behöver du typ 8+ gb ram.

Man skall i dagsläget INTE stänga av pagefile, då viss program havererar om det inte finns en ref till denna. Dock kan man göra den så liten som möjligt.

Inte helt sant men i 98 fall av 100 bör folk inte stänga av den men har du SSD och över 12gb ram behövs den verkligen inte.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Använd "TreeSize Free" för att ta reda på vart diskutrymmet tagit vägen. Finns här: http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

1
Skriv svar