Medlem
Deckare

Oj vilken sucker jag är för en bra deckare, vare sig det utspelar sig som en film, bok eller tv-spel. Men jag måste erkänna att jag inte minns sist jag läste en bra deckare. Filmer Se7en och spel som Heavy Rain är något jag ständigt återkommer när jag är på jakt efter nya deckare. I dagsläget tittar jag på den prisade filmen Gone Baby Gone som går på TV4 men nu under reklampaus fick jag idéen att fråga FZ:s läsare om tips. Tips på bra hyvens bok, en kittlande thriller eller bara ett grymt deckarspel uppskattas! Vad har ni att komma med?

Medlem

L.A Noire lär väl ska vara värt att kolla upp, har inte kört det själv, men jag plockar nog på mig det vid något tillfälle.

På boksidan kan jag rekommendera Dean Koontz, spännande böcker finns att hitta där

Spel, Black Dahlia. info
Film, Den svarta dahlian. info
bok, Sjöwall-Wahlöö, Roman om ett brott
musik, Stämningen finns där i alla fall


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ett bra deckarspel? Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Ett riktigt favoritspel, och jag, precis som du, tycker mycket om heavy rain och se7en, så du kan kolla upp det iallafall

Medlem

Film: Sin city, Who framed Roger Rabbit.
får återkomma med mer böcker och filmer, och spel.

Medlem

Jag älskar också deckare - Morden i Midsomer, Sherlock Holmes, A.C., Lewis ... you name it.
Ett hett tips är aktuella L.A. Noire. Har visserligen bara lirat det i några timmar men det är helt wünderbart!


signatur

Have a good time!

Medlem

BBC's nytappning av Sherlock Holmes har ju fått väldigt bra kritik, kanske är nått att undersöka? (har tänkt att jag ska ta o spana in den nångång själv, men inte kommit till skott).

Columbo e ju en riktigt oldshooldeckarklassiker, kanske lite FÖR gammal för att vara intressant dock (gick av o till mellan 1968 till 2003)

Sen så finns det ju lite lättare, mer oseriösa serier (fast du vill nog kanske ha lite mer Hardcore misstänker jag )

"The Murdoch Mysteries" - Tänk en blandning av Sherlock Holmes och CSI på 1890-talet

"Monk" - lite komedideckare av klassiskt "whodunnit"-snitt med en twist.

"Castle" - inte så mycket deckare, mera buddycopkomedifeelgoodserie, men Nathan Fillion (Cpt. Mal i firefly/ Serenity bl. annat) e stabil, och Stana Katic e inte direkt otrevlig att titta på

Åsså Finns det ju alltid (joke option )

CSI: Löjligt (LV)
CSI: Stirrapåprovrör i lustigbelysning (NY)
CSI :*sunglasses* Yeaaah


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av NoName:

L.A Noire lär väl ska vara värt att kolla upp, har inte kört det själv, men jag plockar nog på mig det vid något tillfälle.

På boksidan kan jag rekommendera Dean Koontz, spännande böcker finns att hitta där

Funderar på att ge L.A. Noire en chans. Får väl lägga undan lite i sparbössan ;). Dean Koontz har jag inte hört talas om, vilken bok rekommenderar du?

Skrivet av Traveller in time:

Spel, Black Dahlia. info
Film, Den svarta dahlian. info
bok, Sjöwall-Wahlöö, Roman om ett brott
musik, Stämningen finns där i alla fall

Tyckte om filmen, spelet har jag aldrig hört talas om men ska spana in det närmare. Roman om ett brott, är det en serie böcker? Kanske borde börja med första om den rekommenderas.

Skrivet av Havocado:

Ett bra deckarspel? Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Ett riktigt favoritspel, och jag, precis som du, tycker mycket om heavy rain och se7en, så du kan kolla upp det iallafall

Spana in spelet på youtube och det ser riktigt lovande ut. Grafiken är ju bra föråldrad men det är ju spelet jag är ute efter. Får se om det blir av!

Skrivet av Fargo:

Film: Sin city, Who framed Roger Rabbit.
får återkomma med mer böcker och filmer, och spel.

Bra filmval. Sin City är redan en av mina favoritfilmen ;). Roger Rabbit var ett tag sedan jag såg, kanske ska se den än en gång! Återkom gärna med fler böcker och spel!

Skrivet av Brain:

Jag älskar också deckare - Morden i Midsomer, Sherlock Holmes, A.C., Lewis ... you name it.
Ett hett tips är aktuella L.A. Noire. Har visserligen bara lirat det i några timmar men det är helt wünderbart!

Har aldrig gett Morden i Midsomer en chans, bara strökollat och det känns lite för "ljust". Jag är mer på jakt efter den mörka gränden-känslan. Hell's Kitchen!

Skrivet av Zymac:

BBC's nytappning av Sherlock Holmes har ju fått väldigt bra kritik, kanske är nått att undersöka? (har tänkt att jag ska ta o spana in den nångång själv, men inte kommit till skott).

Columbo e ju en riktigt oldshooldeckarklassiker, kanske lite FÖR gammal för att vara intressant dock (gick av o till mellan 1968 till 2003)

Sen så finns det ju lite lättare, mer oseriösa serier (fast du vill nog kanske ha lite mer Hardcore misstänker jag )

"The Murdoch Mysteries" - Tänk en blandning av Sherlock Holmes och CSI på 1890-talet

"Monk" - lite komedideckare av klassiskt "whodunnit"-snitt med en twist.

"Castle" - inte så mycket deckare, mera buddycopkomedifeelgoodserie, men Nathan Fillion (Cpt. Mal i firefly/ Serenity bl. annat) e stabil, och Stana Katic e inte direkt otrevlig att titta på

Åsså Finns det ju alltid (joke option )

CSI: Löjligt (LV)
CSI: Stirrapåprovrör i lustigbelysning (NY)
CSI :*sunglasses* Yeaaah

Måste ha missat nytappningen av Sherlock Holmes men det låter lovande, hoppas det är av kvalitet! Columbo är inte riktigt min grej men The Murdoch Mysteries verkar intressant. Ska se om det kan vara något för mig eller inte!

Medlem
Skrivet av KonradA:
Skrivet av NoName:

L.A Noire lär väl ska vara värt att kolla upp, har inte kört det själv, men jag plockar nog på mig det vid något tillfälle.

På boksidan kan jag rekommendera Dean Koontz, spännande böcker finns att hitta där

Funderar på att ge L.A. Noire en chans. Får väl lägga undan lite i sparbössan ;). Dean Koontz har jag inte hört talas om, vilken bok rekommenderar du?

Skrivet av Traveller in time:

Spel, Black Dahlia. info
Film, Den svarta dahlian. info
bok, Sjöwall-Wahlöö, Roman om ett brott
musik, Stämningen finns där i alla fall

Tyckte om filmen, spelet har jag aldrig hört talas om men ska spana in det närmare. Roman om ett brott, är det en serie böcker? Kanske borde börja med första om den rekommenderas.

Skrivet av Havocado:

Ett bra deckarspel? Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Ett riktigt favoritspel, och jag, precis som du, tycker mycket om heavy rain och se7en, så du kan kolla upp det iallafall

Spana in spelet på youtube och det ser riktigt lovande ut. Grafiken är ju bra föråldrad men det är ju spelet jag är ute efter. Får se om det blir av!

Skrivet av Fargo:

Film: Sin city, Who framed Roger Rabbit.
får återkomma med mer böcker och filmer, och spel.

Bra filmval. Sin City är redan en av mina favoritfilmen ;). Roger Rabbit var ett tag sedan jag såg, kanske ska se den än en gång! Återkom gärna med fler böcker och spel!

Skrivet av Brain:

Jag älskar också deckare - Morden i Midsomer, Sherlock Holmes, A.C., Lewis ... you name it.
Ett hett tips är aktuella L.A. Noire. Har visserligen bara lirat det i några timmar men det är helt wünderbart!

Har aldrig gett Morden i Midsomer en chans, bara strökollat och det känns lite för "ljust". Jag är mer på jakt efter den mörka gränden-känslan. Hell's Kitchen!

Skrivet av Zymac:

BBC's nytappning av Sherlock Holmes har ju fått väldigt bra kritik, kanske är nått att undersöka? (har tänkt att jag ska ta o spana in den nångång själv, men inte kommit till skott).

Columbo e ju en riktigt oldshooldeckarklassiker, kanske lite FÖR gammal för att vara intressant dock (gick av o till mellan 1968 till 2003)

Sen så finns det ju lite lättare, mer oseriösa serier (fast du vill nog kanske ha lite mer Hardcore misstänker jag )

"The Murdoch Mysteries" - Tänk en blandning av Sherlock Holmes och CSI på 1890-talet

"Monk" - lite komedideckare av klassiskt "whodunnit"-snitt med en twist.

"Castle" - inte så mycket deckare, mera buddycopkomedifeelgoodserie, men Nathan Fillion (Cpt. Mal i firefly/ Serenity bl. annat) e stabil, och Stana Katic e inte direkt otrevlig att titta på

Åsså Finns det ju alltid (joke option )

CSI: Löjligt (LV)
CSI: Stirrapåprovrör i lustigbelysning (NY)
CSI :*sunglasses* Yeaaah

Måste ha missat nytappningen av Sherlock Holmes men det låter lovande, hoppas det är av kvalitet! Columbo är inte riktigt min grej men The Murdoch Mysteries verkar intressant. Ska se om det kan vara något för mig eller inte!

På rak arm kan jag rekommendera Främlingar, tyckte den var väldigt spännande jag läste den, men det är nog bara att plocka på sig något som låter bra

Medlem

Du nämnde att MiM var för ljust ... har du prövat kommisarie Morse? Lite som MiM fast mörkare och mer seriöst. Antagligen lite för ljust för dig också, men värt att kolla in!


signatur

Have a good time!

Medlem

Batman, känns som en deckare till och från. Då menar jag serietidningarna, dom som är lite mörkare.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Läser en hel del jag själv, och rekommenderar lite Agatha Christie (Poirot, osv.) och Magnus Nordin (Svart Drama m.m.).
Sen så har jag u en förtjusning för Dan Browns böcker också, speciellt "I cirkelns mitt".

Medlem

Dexter är väl lite deckar-aktigt egentligen. Även om det är på den andra planhalvan delvis.

1
Skriv svar