Uppkörnings-uppvärmning

Medlem
Uppkörnings-uppvärmning

Ja om några dagar smäller det. Eller händer det är kanske ett bättre ordval.
Idag var sista lektionen innan uppkörningen och vi gjorde den så lik en uppkörning som vi kunde. Två försök på vardera krypkörningsbanan, höghastighetsbanan, inbromsningar i 70 och 90 km/h och sedan ut i trafiken.
Banan gick perfekt. Tror att jag hade blivit godkänd med guldstjärna om det varit uppkörning idag. Även höghastighetsprovet gick galant, det spökade ju lite för mig förra tisdagen men kändes mycket bättre idag. Både åt höger och vänster gick förvånansvärt enkelt och jag tror det är min lärares tuffa drillning förra gången som har satt spår i mig.

När det var dags för inbromsningsprovet så började det så klart regna hårt för att sedan hagla! Vilken jäkla otur tänkte jag, inbromsningen vill man ju ha ren och torr asfalt till. Men tack vare ABS-bromsarna så löste det sig utan problem. Visst, det gäller att tänka till lite extra, man kan inte bara nypa stenhårt. Tanken är att man ska göra en så pass hård och effektiv inbromsning som möjligt utan att ABSen går in och hjälper till. Vem vet, man kanske ska köpa en hoj utan ABS när man väl köper egen och då kan man ju inte förlita sig på sina bromskunskaper med ABS.

Hagel och regn gjorde att vi en kort stund åkte in under tak. Där passade vi på att köra en snabb genomgång av säkerhetskontrollen av motorcykeln. Det ingår också i körprovet.

Regnet höll inte i mer än kanske fem-tio minuter som värst och vi begav oss sedan in mot stan igen. Jag vet inte om det var nerver eller bara att jag var okoncentrerad men stadskörningen idag var under all kritik. Jag var vimsig med skyltar, missade högerregeln och körde allmänt lite fort i bostadsområden. Även att kontrollera över axeln då vägen smalnade in vid några tillfällen var kunskap som verkade helt bortblåst.
Fan fan fan.... tänkte jag i mitt huvud, att det ska kännas så här sista lektionen inför det kanske jobbigaste provet på flera år.

Min kloka fru däremot analyserade det som så att det var väl tur att jag gjorde alla de här misstagen den här gången, när inget stod på spel. Då kan jag tänka extra mycket på det till uppkörningen! Smart hon är, och snäll... det gjorde mig en aning lugnare

Fram till det är dags kommer fjärilarna i magen ha övertaget, jag hoppas bara på att kunna hålla dem lugna på den stora dagen. Det hade varit underbart skönt att kunna åka till Grekland på måndag utan att behöva ha det askmolnet hängandes över mig!

#blogg

Medlem
Uppkörnings-uppvärmning

På tal om askmoln så kanske ni inte ens får flyga iväg till Grekland. I så fall får ni ta och köra MC dit istället


signatur
Medlem

Mmm askmolnet drar sig allt närmre. Men med tanke på allt regn vi upplever borde det väl försvinna relativt snabbt?
Jag har många saker att hålla tummarna för.

Medlem

Träning löser allt, inom kort så kommer du åka runt i ringar runt alla vattenpölar.

Medlem

Regn på fredag morgon. Hrmm kan bli en spännande uppkörning, mer än annars!

Medlem

Vad är det här inbromsningsprovet du skriver om? Menar du halkbanan?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Vad är det här inbromsningsprovet du skriver om? Menar du halkbanan?

Halkbana med MC kan bli lite jobbigt, men inbromsningsprovet är väl liknande det du gör med bil på en halkbana

http://www.youtube.com/watch?v=MBvyU5A7Zag


signatur
Medlem

Nu kollade jag inte länken men man gör två bromsprov, 70 och 90km/h. Man kör rakt fram mot en linje där man sedan ska bromsa och stanna så snabbt och effektivt man kan. Det är en rejäl och hård inbromsning och försiktighet premieras inte. Man ska helt enkelt lära sig att tvärnita kontrollerat.

1
Skriv svar