Hardcorespelens död

Skägg.
10 Chambers
Hardcorespelens död

Det är väldigt mycket gnäll på konsolerna i forumet. I stort sett varje tråd för ett efterlängtat multiplattformsspel fläckas brun av kommentarer som "fördummat skit för kidsen" och så är diskussionen igång. Det är dags att inse att hardcorespelen dött.

Att skylla det på konsoler är lika dumt som att lägga ansvaret för skolskjutningar på de spel gärningsmannen konsumerat. Konsolernas enda synd är att ha breddat marknaden, gjort den tidigare dominerande klicken hardcorespelare till en bitter minoritet som mestadels inläggsgnisslar om att allt var bättre förr.

Förr var förr. Vet du hur många det var som utvecklade #Quake? Tio personer. Jag skulle vilja se ett AAA-spel skeppas med den arbetsstyrkan idag. Finska #Remedy anses vara små med sina 30-40 personer. På titlar som #Modern Warfare 3 är antalet tiofalt i jämförelse med i mitten av 90-talet. Vem betalar deras löner? De som blir förbannade över släpande hitboxar och bristen på dedikerade servrar. Knappast.

Inte ens #id Software, hardcorespelens uppfinnare och fanbärare, kan sälja ett tävlingsfokuserat förstapersonsspel på traditionellt sett längre utan ger bort det #gratis. Med det facitet i hand är det bara att inse att den gamla skolan även i fortsättningen kommer att bli besviken vid varje nytt släpp. Vi kommer aldrig att få se ett Unreal Tournament 2011, Counter-Strike 2 eller ett Quake 5 med fokus på multiplayer.

Köp en bukett röda rosor och ta på dig finkostymen, det är dags att sörja hardcorespelens död.

#blogg


signatur
Medlem
Hardcorespelens död

Jag kommer aldrig sluta skylla konsolifieringen på konsolerna. Casualiseringen däremot är en annan femma.

Jag är inte riktigt hundra på vart gränsen mellan de två uttrycken går ännu då jag nyss fick uppenbarelsen att det är två skilda saker.

Många grejer är väl både och, t.ex. MW2s matchmaking, men jag tror att i många fall (kanske inte fler, men fortfarande många) så är konsolifieringen boven. Ett exempel skulle väl vara Oblivion och Fallout 3/New Vegas otroligt kassa inventorysystem. Vad vem än säger kommer jag aldrig tro att det skulle se ut likadant och vara lika oanvändarvänligt (pc-wise) om det bara skulle utvecklats till pc.

Skägg.
10 Chambers

Är det verkligen en "konsolifiering" eller en anpassning till en marknad som inte längre godtar att läsa en manual på 50 sidor innan börjar spela? PC är fortsatt den största spelplattformen (såvida det inte ändrats nyligen) men den typen av spelare är inte längre majoritet.


signatur
Medlem

I have to disagree!

Hardcorespelandet har inte dött, det har evolverat till någoting nytt! Visst har spel riktat sig mer åt casualgames hållet, men tar du spelet på allvar tar det fortfarande ett bra tag innan du känner till alla vinklar och strategier spelet har att erbjuda!

Vi skulle även kunna kalla att Xboxs Achievements eller Playstations Trophies är Hardcorematerial. Det är inte för gemene man att försöka låsa upp dem! Kan dock hålla med om att i de flesta spelen kan de vara repetiva och inte ge något mervärde, men det finns dem som inte alla når heller på grund av svårighetsgraden!

Annars tycker jag personligen att spel som Heroes of Newerth och Star Craft 2 har tagit över Hardcoremarknaden, men det kanske bara är jag som har missuppfattat vad ni menar med "hardcore"? För mig står hardcorespelande för dedikation och envishet!

Skägg.
10 Chambers

Jag hade Starcraft 2 i bakhuvudet när jag skrev texten och det är ett hardcorespel i den klassiska bemärkelsen. Det är dock det första och enda på väldigt många år så om inte död så döende.

Achievments visst, det är ett hardcorelager men inte spelets grundläggande mekanik. Så jag håller med om den transformeringen.


signatur
Medlem

Visst är Hardcore dött, i alla fall ur en ekonomisk synpunkt.
Casual är en så otroligt stor marknad att det är svårt att inte lockas, Halo, Crysis, till och med nya Battlefield verkar gå åt casual-hållet med ljuddämpare för sniper och andra "förbättringar"/förenklingar.

"konsolifiering" som många talar om handlar oftast om en förenkling som uppskattas av de flesta spelarna, på såväl Pc som konsol.
Ett spel säljer inte bättre bara för att det har en dedikerad PC-version, snarast tvärt om. Det som säljer är även bland "hardcore" och/eller PC spelare det som är bekant, Star Craft, Battlefield etc de säljer oavsett innehåll eller brist på...

Egentligen bryr jag mig inte så hårt så länge spelen fortsätter vara kul och har hjärtat på rätt ställe. Bayonetta och Alan Wake kändes hyfsat hardcore, de erbjöd en utmaning och det var skönt att dö av rätt skäl, utmanövrerad och överistad, inte oändligt många AIs eller buggar.
När det gäller multiplayer har jag haft som roligast i Homefront, ovanligt "hardcore" och teambaserat för att vara ett nytt Ip numera. Taktik och lagspel belönas, campande bestraffas. Men för att hitta äkta "old shool" MP får man nog vänta på Duke, sista chansen för old school FPS...

Moderator | Testpilot

Kan då folk förklara för mig vad dem menar med "hardcore"

Att det är svårt från början eller svårt att bemästra? Om vi snackar cod så är det lätt att hoppa in och spela men förbannat svårt att bli väldigt bra i. Det finns top spelare i dessa spel utav en anledning, dessa "hardcore spelare" har spelat och kämpat för att bli bäst och ingen då som bara nyss köpt BLOPS kan ta ner dessa. Inte en chans.

Quake kan/kunde du också hoppa in och ha roligt med och dem som spenderade tid blev ju såklart bättre och dessa blir "hardcore spelare"

Om jag inte minns fel går Duke nukem tillbaka till "det gamla", pick up vapen och annat men tro mig, folk kommer ändå klaga. Ta folk som påstår allt tecknat var bättre förr, det tycker dom ju bara för att Turtles, Transformers och liknande är nostalgi för dem. Nyare saker som går på Disney channel eller Cartoon network gillar dom ju antagligen då inte för dom inte är barn längre

med det sagt vill jag inte påstå att gamla spel var för barn, men varför ni dyrkar dem så mycket och påstår dom är flera gånger bättre är bara för ni växt upp med det. Vet många 13-15 åringar idag som är väldigt duktiga på cod, crysis och annat och vet ni vad dem tycker om dem äldre spelen? Bajs, för gammalt, utdaterat, precis som det är.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

Det är kul att läsa din synvinkel Uberpwn. För mig är hardcore Quake, UT och liknande där det krävs åtskilliga timmar bara att bemästra rörelserna. Även CS tär taktik och aim krävde många timmar. Självklart finnst det en viss nivå av det även i dagens titlar men både insteget och höjden är lägre.


signatur
Flakmonkey

Om vi med Hardcore menar spel men en väldigt hög och brant första inlärningströskel så har det varit döende sedan 2000-talets början efter att #Unreal Tournament och #Quake III Arena avslutat 1900-talet på ett helt fantastiskt sätt. När jag tänker på den tiden själv och att den inte kommer tillbaka igen så gör det närmast med en tår i ögat, just för att jag inte kan se att det skulle kunna komma tillbaka. Jag saknar verkligen tiden då spelaren sattes på hårda prov direkt utan pardon och utan någon som helst annan motivation än att bli bättre och vinna. Inga achivementes, inga upplåsbara vapen, inga erfarenhetspoäng och framförallt inga j*a perks!

Nu säger jag inte att alla spel som släpps nu är lätta, men de är oftast väldigt förlåtande och det gäller inte enbart multiplayerlir. I många titlar ska det väldigt mycket till för att du ska dö och dör du ja då får du inte börja om längre än ett par minuter tillbaka. Därför applåderar jag spel som #Demon's Souls som är en härlig mix mellan det gamla och det nya. Det är inte lika hårt som gamla 8-bitarsklassiker som få klarade av utan fusk, men det straffar samtidigt den som inte har tålamod, kunskap eller de färdigheter som krävs för att ta sig vidare. Jag saknar verkligen tiden då det var en bedrift att klara ett spel och då talar jag inte om att klara av dem till 100% som väl är det nya sättet att se det på, utan att helt enkelt ta sig in i mål. Saknar att bara ha en svårighetsgrad och sen är det bara att gilla läget eller helt enkelt ge upp.

Vill jag nu att detta ska vara fallet i alla spel eller alla typer av spel? Självklart inte. Men det måste finnas läge för balans och jag tror faktiskt att väldigt många gamers, speciellt de som inte upplevt riktigt svåra spel, skulle må bra att ställas inför en utmaning. Att spendera timmar, dagar eller veckor med att lära sig att utföra en bra Boostdodge i #Unreal Tournament 2003 är för mig långt mycket mer givande än att klara av ett enkelt spel eller få någon meningslös achivement eller nytt vapen. För om det är något jag lärt mig av spelandet så är det vikten av att ha tålamod, koncentration och målmedvetenhet. Det är nog vad den här typen av hardcore-spelande som dör allt mer betyder för mig och som jag saknar redan nu och kommer sörja dagen som det inte längre existerar.

Medlem

Jag tror tyvärr att du har rätt Calle
Skulle bara en enda spelstudio verkligen satsa på ett hardcore spel så skulle nog dom kamma hem guld, eftersom de skulle vara ensamma på HC marknaden
I mina ögon är ett hardcore spel ett riktigt utmanande spel, även på de lättare inställningarna, idag känns det som att de flesta spelen bara är utmanande på veteran inställningarna för fienderna är helt överdrivet inställda.

Jag saknar gamla spel som t ex Baldurs Gate, Icewind Dale och speciellt Operation Flashpoint: Cold war crisis...där snackar vi utmaning


signatur

Game long and prosper

Medlem

Saken är väl det att det inte kan komma ett CS 3.0 och 4.0 etc för varför skulle man byta?
CS 1.6 och CSS spelas ännu flitigt via ESL.

SC2 är en bra exempel, SC var stort under sin tid i Korea och fick med sitt hype till väst, nu med SC2 så har alla en chans att bli proffs.
SC3 kan inte komma om 2år för då förlorar man spelare.

Det är svårt att göra en efterföljare på ett perfekt spel, när det kommer till RTS så är det klart möjligt men kommer det till FPS så går det inte att överträffa CS 1.6, CSS var en utmanare men är ju förstört nu.

Det du menar Calle är inte hardcore spel utan Esport spel.
Där man alltid kan utvecklas, därför som det kallas E-Sport, du är aldrig klar utan har alltid något att lära.

Medlem

Tycker också att det mest snackas reflexshooters och esport spel, dessa har hardcoreutövare men jag klassar dom inte som hardcorespel.

Hardcorespel är för mig spel som man inte kan ge till vem som helst och som utgår ifrån att spelarna faktiskt är intelligenta, tänkande varelser.

Dom första Rainbow Six spelen (1998, 1999), Ghost Recon (2001),
Operation Flashpoint (2001) för att nämna FPS.

Strategic Simulations Incs alla extremt detaljerade spel, Hearts of Iron serien och Europa Universalis spelen när det gäller strategi.

Och klassiker som Might & Magic 5, Quarterstaff, Morrowind, Wizardry serien, Planescape: Torment, Strategic Simulations Incs AD&D serie när det gäller rollspel.

Kort sagt: Spel som skulle få dagens tonåringar att springa gråtandes till Mamma


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Håller med föregående talare att det du pratar om snarare är e-sport spel med hardcore utövare, inte hardcore spel i sig. Ett hardcore spel på senare dagar är bland annat Demon's Souls.. där det krävs mängder av tålamod, taktik och skicklighet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är kul att läsa din synvinkel Uberpwn. För mig är hardcore Quake, UT och liknande där det krävs åtskilliga timmar bara att bemästra rörelserna. Även CS tär taktik och aim krävde många timmar. Självklart finnst det en viss nivå av det även i dagens titlar men både insteget och höjden är lägre.

Vet inte riktigt om det där var ironi men..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

Absolut inte ironiskt, i skriven text är det dock alltid lite knepigt att veta.


signatur
Medlem

Jag tror många menar att "konsolifiering" är en synonym för att marknaden anpassar sig till casualspelarna. Min idé om ett hardcorespel är att det är ett spel som framför allt har en lång inlärningskurva och därmed passar casualspelarna sämre ("jump in and play"-spelare). I och med min definition så hör inte Quake, Counter-Strike, Dragon Age II eller Call of Duty in i kategorin hardcorespel (utan snarare casualspel där det finns hardcoreutövare). Exempel på hardcorespel för mig är Baldur's Gate, Men of War, Hearts of Iron (dock inte Total War serien), Operation Flashpoint (1) och Red Orchestra.

Kortfattat så håller jag med SID 6.7.


signatur

Have a good time!

1
Skriv svar