Laptop ska köpas och jag har noll koll, hjälp!

Flakmonkey
Laptop ska köpas och jag har noll koll, hjälp!

Jag är i stort behov av en ny laptop. Visserligen fungerar den jag har, men den är otymplig, slö och mest bara ett enda stort härk att arbeta med. Därför har jag nu planerat att köpa en ny och det är där som ni kommer in. Jag har ju nämligen ingen större koll på laptops förutom att jag vet vad jag vill ha och inte vill ha. Det jag vill ha är en modell mindre cirka 13", med bra batteritid och 3G-stöd samtidigt som det inte ska vara en Netbook eftersom jag trots allt vill kunna göra lite tyngre saker på den. Budgeten för det hela ska vara runt 6000 kr (gärna under förstås) och jo jag är medveten om att det drar ner valmöjligheterna en aning. Den jag hittat själv finns att köpa på CDON för 5400 kr och har en spec enligt nedan.

Citat:

Asus U35JC-RX040V

Kategori: Bärbar PC
Tillverkare: ASUS
Releasedatum: 2011-02-02
Leveranstid: 1-3 arbetsdagar
Skärm: 13.3" 16:9 HD (1366x768) LED backlit
Processor: Intel Core i3-370M 2,4GHz
Internminne: 4GB SO-DIMM DDR3 - MAX 4GB
Hårddisk: 500 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Optisk lagring: No
Grafikkort: NVIDIA GeForce 310M 1 GB DDR3 SDRAM
Ljudkort: Altec Lansing speakers
Nätverk: 802.11b, 802.11g, 802.11n
Anslutningar: 1x VGA, 3x USB 2.0, 1x HDMI, 1x Hörlursuttag, 1x M
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Webbkamera: Ja
Minneskortläsare: Ja
Vikt: 1,9kg
Dimensioner: 322(L) X 233(D) X 25(H)mm
Batteri: 8 celler: 4400 mAh

Läs mer här

Så vad tror ni? Kan den där vara något som passar mig? Ser ut att ha fått bra omdömen från diverse tidsskrifter och sajter, men allt kul att höra om det finns några andra bra alternativ. Om ni inte har några andra alternativ eller något att invända mot så tror jag nog att jag slår till på den här så snart det bara går... gärna ikväll redan så kanske man hinner få den innan helgen

#blogg

Medlem
Laptop ska köpas och jag har noll koll, hjälp!

Ska också köpa en lappie men jag väntar lite tills Sandy Bridge eller AMD Fusion är implementerat i större utsträckning.

Graffekortet du har där är värdelöst så du vet... Klarar HD playback dock!

Denna skulle jag köpt med din budget! Dock har den inget inbyggt 3G modem...

https://www.inet.se/artikel/1969645/acer-aspire-timelinex-382...

Flakmonkey

Grafikkortet är verkligen ingen prio... jag vill surfa, skriva, hålla på med jobbprylar (excel, etc) samt streama trailers typ... det viktiga är som sagt mobilitet så 3G är betydligt viktigare än grafik... har ju inte tänkt spela något på den öht... det har jag andra maskiner till

Medlem

Bara så du vet så hittar jag ingen information om att den datorn du har listat ska ha inbyggt 3G modem heller. Inte många som har det (:

Flakmonkey

Men gat däm! Var ju säker på att jag spanade in det, men men blir att leta upp någon annan då helt enkelt

Medlem

BeeJac, Acer är ökända för katastrofal byggkvalitet. Fördelen med att köra ett Nvidiakort i en laptop är att du då även kan nyttja CUDA för t ex h264-avkodning (CoreAVC) eller i PhotoShop.

Jag har själv en ASUS N43J som jag gav runt 9000 för, supernöjd med allt. Prestandan är mycket bättre än jag nånsin ens kunde hoppas på.

Om 3G är ett viktigt kriterium så föreslår jag nån av följande i den prisklassen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=798205
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=785266

edit: Här är en jämförelse mellan de två - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=798205,785266

Jag skulle nog rekommendera HP:n p g a den snabbare processorn, 3GB minne räcker gott och väl.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Flakmonkey

Ah tackar för tipsen, HPen ser riktigt intressant ut. Har en liten förkärlek för dem eftersom jag har en 2530p som jobbdator. Skulle ju helst vilja ha en 2540p som uppföljaren till den heter, men då får jag gå upp rejält i pris och det känns det inte riktigt värt tyvärr

Medlem

Fujitsu leverar många bärbara modeller med 3g inbyggt. Fick själv nyligen en Fujitsu S710 som leverar riktigt bra. Dyr som fan (Dunno om 3g ännu, installerade maskinen klar först igår), men finns andra billigare modeller som har 3g Och som inte är "fasta" bärbara


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem
Skrivet av jonis:

BeeJac, Acer är ökända för katastrofal byggkvalitet. Fördelen med att köra ett Nvidiakort i en laptop är att du då även kan nyttja CUDA för t ex h264-avkodning (CoreAVC) eller i PhotoShop.

Trots 3 olika acer laptops har jag aldrig råkat ut för dålig byggkvalitet. Kanske bara jag som inte tappar eller slänger min laptop i saker och ting? Acer må vara lite halv-plastigt beroende på modell, men HP slår för tusan inte Acer i prestanda per krona! Är du inte nöjd eller hittar du fel så bistår Sverige dig med Konsumentköpslagen som varar i 3 år från inköpsdag.

Nosnos, jag skulle tänka mig för en extra gång om du tittar på datorerna Jonis rekommenderar. HPns batteritid är ett skämt och Lenovo:n kommer inte leverera när det kommer till moderna Flash applikationer / HD filmer i flash. Har köpt in 3 Lenovo datorer på jobbet (visseligen sämre prestanda) men alla har varit en besvikelse!

Jag vet att flash ÄR ett skämt, men det har fortfarande 90% av marknaden och när det väl har försvunnit kommer de där datorerna vara gammaldagsa i vilket fall som helst.

Det du ska rikta in dig på är en dator med Fusion! En 3G dongel är inte större än 5 cm i vilket fall, vilket garanterat får plats i datorväskan eller byxfickan.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=Eee+PC+1215B bara att välja färg!

EDIT: såg att de får in några den 1 Juni, så beställ beställ beställ! Hade jag gjort!

Medlem

Varför ska han köpa en dator med atomprestanda på cpu:n vilket Fusion E350 har, knappast något du vill sitta och jobba med...

"samtidigt som det inte ska vara en Netbook eftersom jag trots allt vill kunna göra lite tyngre saker på den"

Detta stämmer tyvärr inte in på Fusion E350.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2100t.ht...

http://www.anandtech.com/show/4023/the-brazos-performance-pre...

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Trots 3 olika acer laptops har jag aldrig råkat ut för dålig byggkvalitet. Kanske bara jag som inte tappar eller slänger min laptop i saker och ting? Acer må vara lite halv-plastigt beroende på modell, men HP slår för tusan inte Acer i prestanda per krona! Är du inte nöjd eller hittar du fel så bistår Sverige dig med Konsumentköpslagen som varar i 3 år från inköpsdag.

Nosnos, jag skulle tänka mig för en extra gång om du tittar på datorerna Jonis rekommenderar. HPns batteritid är ett skämt och Lenovo:n kommer inte leverera när det kommer till moderna Flash applikationer / HD filmer i flash. Har köpt in 3 Lenovo datorer på jobbet (visseligen sämre prestanda) men alla har varit en besvikelse!

Jag vet att flash ÄR ett skämt, men det har fortfarande 90% av marknaden och när det väl har försvunnit kommer de där datorerna vara gammaldagsa i vilket fall som helst.

Det du ska rikta in dig på är en dator med Fusion! En 3G dongel är inte större än 5 cm i vilket fall, vilket garanterat får plats i datorväskan eller byxfickan.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=Eee+PC+1215B bara att välja färg!

EDIT: såg att de får in några den 1 Juni, så beställ beställ beställ! Hade jag gjort!

Kul om de Acer du varit i kontakt med funkat bra, det är dock ett rätt obestridbart faktum att de är (ö)kända för att lägga för lite krut på just byggkvaliteten.

Avseende batteritid så beror allt på hur man använder maskinen. HP har bra rykte på laptopmarknaden sen åratal tillbaka och båda maskinerna jag länkade är till för businessmarknaden snarare än hem/underhålling. Vad jag förstod var det ju trots allt det primära användningsområdet!

Flash på endera maskin ska inte vara nått som helst problem, framförallt inte på HPn. Flash är ett skämt som du säger och HTML5 kan inte komma nog fort (!), men att göra det till en faktor i det här fallet är att prioritera fel.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Flakmonkey

Hmm, nu har jag kommit fram till en sak och det är att om jag kan få en bättre burk för en billigare penning utan inbyggd 3G så går jag på det. Kan trots allt använda 3G-dongel och har jag inte med mig det så kan jag alltid använda telefonen som accesspunkt så det går ju att lösa på det sättet... Så har ni då några vettiga alternativ för säg en 5000 kr?

Och när jag menar tunga saker så menar jag stora excelark, flera RDP-serssioner via VPN, etc etc etc dvs jobbprylar. Jag ska absolut inte spela på den så det enda kravet jag har på grafiken är att jag ska kunna streama okej. Alltså antar jag att det är RAM och CPU som är det viktiga för mig? Bra batteritid är ju som sagt också härligt

Medlem

Tror jag äntligen förstår vad du vill ha! En Dell Vostro!

http://www.dell.com/se/foretag/p/vostro-3350/pd

Nu vet jag inte hur pass bra du känner din chef, men fråga gärna ifall du skulle kunna få ta den på företaget så hamnar den på 5000

EDIT: kanske uppgradera RAMen oxå. gaddamnit det blir 6000 exkl iaf!

EDIT 2: Blev 6600 efter att ha uppgraderat batteriet också... Detta exkl...

Flakmonkey

jao lite väl dyrt känner jag, men det är rätt typ av burk nu iaf

1
Skriv svar