Stora problem med nyinköpt dator.

Medlem
Stora problem med nyinköpt dator.

Hej, är ganska ny här på forumet. Jag har nyligen köpt en dator men har stora problem. Jag själv kan inte sådär jättemycket men jag har mer kunniga vänner som är lika förbryllade som jag.

När vi byggt ihop så började problemen direkt med att det började ryka ur moderkortet. Vi stängde av fort som attan. Sedan försökte vi igen men då startade datorn fint, stängde av sig efter några sekunder och startade sedan utan bild. Jag skickade in moderkortet och fick ett nytt.

Sedan gick det perfekt... installerade Windows 7 x64 men när jag startade om så fick jag bluescreen. Startade om säkert 10 gånger och fick alltid olika orskader till bluescreen (kommer bara ihåg MEMORY_MANAGEMENT just nu men mest var det "An error has occured and Windows has been shut down to prevent damage"). Senare på satte jag på datorn en gång till och den gick igång galant. Allting fungerade som det skulle.

Ända tills jag nästa dag skulle sätta på den. Samma sak hände, bluescreen på bluescreen. Jag startade i felsäkert läge men explorer.exe bara kraschade. Sedan kom jag in helt plötsligt och allt fungerade.

I förrgår satte jag på den igen och kom in på andra försöket men då kraschade nästan alla processer en efter en och till slut fick jag bluescreen (första gången som det inte var i Welcome-skärmen) PAGE_NOT_INCLUDED_IN_NONPAGED_AREA eller något sådant.

Nu började vi leta efter hårdvarufel. Jag hann boka in chkdisk innan saker började krascha. chkdisk hann köra till 80% på steg 5 utan att hitta något och jag gick iväg och åt. Kom tillbaka och det var bluescreen men jag antar att det inte var några problem.

Jag körde memtest och fick kanske 100 errors tom test 7. Jag drog ut ett ram och fick 400+ errors på test 2. När jag bytte till det andra så stänger moderkortet av sig efter några sekunder, slår igång och ingen bild. Bekant? Dessutom lyser en röd lampa bredvid RAM-minnena.
Men nu stoppar jag i båda och lampan lyser och kortet krånglar.

När vi tar mina minnen och kör memtest hos en kompis så får han errors med båda men inget error när han kör ett och ett.

Jag behöver hjälp från någon kunnig person. Vore tacksam för svar (om ni orkar läsa igenom min text).

Specs:
Asus P8P67 B3 Revision
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
GeForce GTX 560 Ti
Corsair 4GB 1600 MHz XMS3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
OCZ ModXStream Pro 600W

Medlem

Jag råder dig att göra ett inlägg på sweclockers då det finns maaassor av kunnigt folk där

Medlem

Låter som hårdvarufel. Använde du dig av ESD-armband eller matta? Har du bara ett 4GB RAM installerat?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Låter som hårdvarufel. Använde du dig av ESD-armband eller matta? Har du bara ett 4GB RAM installerat?

Låtar som han har 2x2GB-minnen.

Till TS: kan du ge en länk till ditt moderkort? Jag hittar tyvärr inte specifikationerna för det. Har du prövat din kompis minnen till ditt moderkort? Om din dator då fungerar är det ju med 100% säkerhet minnenas fel och inte något kompatibilitetsfel.


signatur

Have a good time!

Medlem

Inte helt otroligt att något mer brann upp när moderkortet rök.

Inaktiv
Skrivet av Spanne:

När vi byggt ihop så började problemen direkt med att det började ryka ur moderkortet. Vi stängde av fort som attan. Sedan försökte vi igen men då startade datorn fint, stängde av sig efter några sekunder och startade sedan utan bild. Jag skickade in moderkortet och fick ett nytt.

Specs:
Asus P8P67 B3 Revision
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
GeForce GTX 560 Ti
Corsair 4GB 1600 MHz XMS3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
OCZ ModXStream Pro 600W

koppla ström endast till moderkort, grafikkort. gå in i bios o stanna där 10 -30 min o se vad som händer. kan vara fel på nätagget, prova med ett annat. stod det på minnesförpackningen att de var kompatibla med i7 cpu?

Medlem
Skrivet av WaltX:

Låter som hårdvarufel. Använde du dig av ESD-armband eller matta? Har du bara ett 4GB RAM installerat?

Ja, vi använde armband. 2x2 GB RAM.

Medlem
Skrivet av Brain:

Till TS: kan du ge en länk till ditt moderkort? Jag hittar tyvärr inte specifikationerna för det. Har du prövat din kompis minnen till ditt moderkort? Om din dator då fungerar är det ju med 100% säkerhet minnenas fel och inte något kompatibilitetsfel.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67/

Han vill inte testa med sina. Han är rädd att de går sönder om moderkortet är trasigt. =/

Medlem
Skrivet av kaem79:

koppla ström endast till moderkort, grafikkort. gå in i bios o stanna där 10 -30 min o se vad som händer. kan vara fel på nätagget, prova med ett annat. stod det på minnesförpackningen att de var kompatibla med i7 cpu?

Får prova med det imorgon.
Ska även höra vidare på Sweclockers som någon tipsade.

Vill även passa på att tacka alla som tagit sig tid att försöka hjälpa. =D
Kom gärna med tips om någon kommer på något mer.

Inaktiv
Skrivet av Spanne:
Skrivet av kaem79:

koppla ström endast till moderkort, grafikkort. gå in i bios o stanna där 10 -30 min o se vad som händer. kan vara fel på nätagget, prova med ett annat. stod det på minnesförpackningen att de var kompatibla med i7 cpu?

Får prova med det imorgon.
Ska även höra vidare på Sweclockers som någon tipsade.

Vill även passa på att tacka alla som tagit sig tid att försöka hjälpa. =D
Kom gärna med tips om någon kommer på något mer.

boota datorn med en knoppix live-cd elr nån live-cd o se vad som händer oxå. Och glöm inte läsa på ram minnes förpackningen för att se vad som står där...

Medlem

Testa att boota datorn och gå in i bios och kika på alla temperaturer. Det kan vara någon kylning som inte fungerar?
Låter dock som om det är något strul med minnena eftersom det strulade hos din vän med ...


signatur

Have a good time!

Medlem

Stackare, du har köpt bra komponenter faktiskt. Var på moderkortet rykte det? Nära processorn? Minnena?

Jag har inte läst alla svar men det låter som minnena är rökta. Om det beror på trasigt nätagg och/eller mobo är dock en bra fråga men jag skulle börja där. Skicka eventuellt även tillbaka nätagg och moderkort också, hoppas processorn klarade sig bara. Lycka till!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av jonis:

Stackare, du har köpt bra komponenter faktiskt. Var på moderkortet rykte det? Nära processorn? Minnena?

Jag har inte läst alla svar men det låter som minnena är rökta. Om det beror på trasigt nätagg och/eller mobo är dock en bra fråga men jag skulle börja där. Skicka eventuellt även tillbaka nätagg och moderkort också, hoppas processorn klarade sig bara. Lycka till!

han ska ta det lugnt o gå metodiskt o analytiskt tillväga o inte börja sända tbx komponenter hur som helst. jag tror inte minnena är rökta...

Medlem
Skrivet av jonis:

Var på moderkortet rykte det? Nära processorn? Minnena?

Det rykte nära RAM-minnena, det var en liten "kub" som det stod R20 på som började ryka.

Nu är grejen den att jag inte alls kommer in i BIOS längre, datorn bara startar om en gång och visar ingen bild när jag slår på den.

Medlem
Skrivet av Spanne:
Skrivet av jonis:

Var på moderkortet rykte det? Nära processorn? Minnena?

Det rykte nära RAM-minnena, det var en liten "kub" som det stod R20 på som började ryka.

Nu är grejen den att jag inte alls kommer in i BIOS längre, datorn bara startar om en gång och visar ingen bild när jag slår på den.

Då är det inte bara ram-minnena som är rökta. Man kan komma in i BIOS utan ram-minnen öht såvitt jag vet. Låter som ditt moderkort är rökt. Kommer du inte in i BIOS är det inte mycket du kan göra mer än att skicka tillbaka rasket.


signatur

Have a good time!

Medlem

Trasiga minnen.

Medlem
Skrivet av Spanne:
Skrivet av jonis:

Var på moderkortet rykte det? Nära processorn? Minnena?

Det rykte nära RAM-minnena, det var en liten "kub" som det stod R20 på som började ryka.

Nu är grejen den att jag inte alls kommer in i BIOS längre, datorn bara startar om en gång och visar ingen bild när jag slår på den.

Strunta i vad kaem79 säger. Skicka definitivt tillbaka moderkort och minnen. Hoppas det löser sig för dig!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av jonis:
Skrivet av Spanne:
Skrivet av jonis:

Var på moderkortet rykte det? Nära processorn? Minnena?

Det rykte nära RAM-minnena, det var en liten "kub" som det stod R20 på som började ryka.

Nu är grejen den att jag inte alls kommer in i BIOS längre, datorn bara startar om en gång och visar ingen bild när jag slår på den.

Strunta i vad kaem79 säger. Skicka definitivt tillbaka moderkort och minnen. Hoppas det löser sig för dig!

vad f*n säger du!? vill du att killen/tjejen ska slösa stålar i onödan? vad är ditt problem? om du inte vill hjälpa honom, utan bara gnälla. så kan du gå...

Inaktiv
Skrivet av Spanne:
Skrivet av jonis:

Var på moderkortet rykte det? Nära processorn? Minnena?

Det rykte nära RAM-minnena, det var en liten "kub" som det stod R20 på som började ryka.

Nu är grejen den att jag inte alls kommer in i BIOS längre, datorn bara startar om en gång och visar ingen bild när jag slår på den.

har du gjort spanne som jag sagt tidigare? nästa sak du kan pröva är att du tar ut o sedan sätter tbx alla kablarna igen. o du ska endast koppla ström till moderkort samt graffet. sen prova o gå in i bios o se vad den säger där...

Medlem

kaem79: Tagga ner ett antal knop. Vi är långt förbi BIOS/OS-tester här. Dags för kontakt med återförsäljaren och returer.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv
Skrivet av jonis:

kaem79: Tagga ner ett antal knop. Vi är långt förbi BIOS/OS-tester här. Dags för kontakt med återförsäljaren och returer.

man ska inte ge upp så lätt. men å andra sidan, kostar det nada så visst är det bättre o lägga över saken på nån annan...

Medlem

Eftersom vi inte kommer in i BIOS ens så har vi nu fått en felanmälan godkänd från återförsäljaren på moderkortet och RAM-minnena och ska skicka in nästa vecka. Kan uppdatera här när de har sagt sitt.

Tack för alla svar.

Inaktiv
Skrivet av Spanne:

Eftersom vi inte kommer in i BIOS ens så har vi nu fått en felanmälan godkänd från återförsäljaren på moderkortet och RAM-minnena och ska skicka in nästa vecka. Kan uppdatera här när de har sagt sitt.

Tack för alla svar.

gör så...

Medlem
Skrivet av Spanne:

Eftersom vi inte kommer in i BIOS ens så har vi nu fått en felanmälan godkänd från återförsäljaren på moderkortet och RAM-minnena och ska skicka in nästa vecka. Kan uppdatera här när de har sagt sitt.

Tack för alla svar.

Bra! Lycka till.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Kräver inte I7 processorerna 3 kanaliga minnen ?
alltså 2+2+2 gb ?

Medlem
Skrivet av Dumhetskomplex:

Kräver inte I7 processorerna 3 kanaliga minnen ?
alltså 2+2+2 gb ?

Det beror på vilken socket det är, den här kör med dubbla kanaler.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skrivet av jonis:
Skrivet av Dumhetskomplex:

Kräver inte I7 processorerna 3 kanaliga minnen ?
alltså 2+2+2 gb ?

Det beror på vilken socket det är, den här kör med dubbla kanaler.

Okej, hm.. Jag som trodde jag hade fått kläm på det hela !

Medlem

Goda nyheter!

Återförsäljaren (Inet.se) hittade inget fel på moderkortet men bytte ut RAM-minnena. Nu fungerar datorn klockrent (hittills i alla fall). Tack så jättemycket alla som har kommit med tips och råd.

Medlem
Skrivet av Spanne:

Goda nyheter!

Återförsäljaren (Inet.se) hittade inget fel på moderkortet men bytte ut RAM-minnena. Nu fungerar datorn klockrent (hittills i alla fall). Tack så jättemycket alla som har kommit med tips och råd.

Kul att det äntligen funkar! Alltid kul att få se ett lyckligt slut på en strulhärva.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar