Recension: Mafia 2

Medlem
Recension: Mafia 2

Att vara en uppföljare till ett spel som blivit så pass hyllat att folk glömt bort alla dess brister kan inte vara lätt, men Mafia 2 bevisar att det kan stå på egna ben och påminner oss om sin storebror med små hyllningar.

[GAMEPLAY]
Mafia 2 erbjuder inget nytt till denna genren när det gäller gameplay eller spelmekanik. Det är det samma gamla biljakter, skjutande, lite fler biljakter, köpa kläder och sen lite mer bilande. Vi har alla gjort det förut.

Men även om det nu är så fallet att vi har gjort dessa saker förut, om och om igen, så gör Mafia 2 det bra. Du släpps lös i en stor stad, men inte med en GTA-nivå av frihet. Det är inget "åk till bokstaven L för att börja ett uppdrag", utan spelandet är uppdelat i kapitel. Varje kapitel börjas med att du kliver upp från sängen, oftast för att du vaknar av ett telefonsamtal. Sen så släpps du iväg ut i Empire Bay för att göra lite vad du vill på vägen till uppdrag.

Genom att man har delat upp spelet så här i kapitel har man haft möjlighet att ge spelaren en mer dynamisk upplevelse. Det du får göra i varje kapitel har inverkan på det nästa. Varje kapitel för även tiden framåt. Du får leva i din karaktärs skor.

[STORY]
Det är väl här som Mafia 2 inte riktigt klarar av att nå upp till samma höga standard som sin föregångare satte. Vi placeras i skorna på Vito Scaletta som kommit hem från andra världskriget och behöver ett jobb. Men han har svårt att acceptera att han skulle bli som sin bortgångne far och slita ihjäl sig i hamnen dag in och dag ut. Så han söker sig istället till en kriminell verksamhet med hjälp utav sin barndomsvän Joe Barbaro.

Spelet känns egentligen som ett stort collage, med bitar av storys från alla möjliga gangsterfilmer från 60-, 70-, 80 och 90-talet. Men de är sammanvävda på ett sätt som gör att det ändå känns ganska naturligt, men av någon anledning inte riktigt lyckas fånga intresset tillräckligt och på så sätt inte gör sig allt för väl ihågkommen. Men det har sina stunder, speciellt när den ger pikar åt sin storebror.

[GRAFIK]
Mafia 2 är kanske ingen best när det kommer till grafiken, men spelet är ändå mycket vackert och gör definitivt tillräckligt för att spelaren ska kunna leva sig in i världen. Motorn gör ett bra jobb med att måla upp staden och klarar utav problem av att rendera både soliga dagar så som regniga nätter på ett naturligt sätt. Allting i spelet håller mycket hög klass när det gäller både texturer, modeller, shaders och liknande.

[LJUD]
När den vrålande motorn från sportbilen som tuffar på i bakgrunden när man susar längs motorvägen i 110mph till Barrett Strongs 'Money (That's What I Want)' så känner man att detta är nog det häftigaste i spelväg på länge. Ljudmixen i Mafia 2 är fantastiskt bra, ända ner i den minsta lilla ljuddetaljen. Men det är musiken som gör det perfekt och speciellt hur den presenteras. Med DLC inräknat finns det ca 125 riktiga låtar - Official Orchestral Score inte inräknat - och iom att spelet avancerar igenom årtalen så börjar det höras nyare och nyare musik på radion, samtidigt som radiopersonligheterna blir modernare.
Det finns tillfällen i spelet då din karaktär, eller andra, kommer att sjunga med till låtarna som spelas på radion. Bara en sån här grej gör spelet så mycket mer levande. Sen så finns det givetvis ett mycket speciellt tillfälle i spelet då Belleville av Django Reinhardt börjar spelas, men mer än så tänker jag inte säga om det.

[SAMMANFATTNING]
Mafia 2 är väldigt bra och kommer att hålla fast i dig från början till slut. Det är inte något revolutionerande, men det begär vi inte heller. 2K Czech har gjort ett utmärkt jobb och jag hoppas på en uppföljare från samma gäng. Gillade du City of Lost Heavens, eller känner att Grand Theft Auto är för stökigt, så rekommenderar jag varmt Mafia 2.

GAMEPLAY: 3
STORY: 3
GRAFIK: 5
LJUD: 5

Totalt: 4

Testsystem
OS: Windows 7
Processor: AMD Phenom II X3 720
RAM: 4GB DDR3 1600MHz
Grafikkort: ATI HD4870 512MB

#blogg


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Recension: Mafia 2

Nah, mafia 2 var en riktig besvikelse för mig då jag fick reda på att spelet inte hade någon free roam. Blev rätt less då jag spelat klart mafia 2 och insåg det.

Instämmer, det kändes halvfärdigt, hade DLC:erna varit inräknade kunde det ha fått lite cred, men nej...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med er två men jag sitter nu och väntar på Multiplayern som en kille håller på att bygga men är rätt seg!


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Kändes som om de hade stressat ut spelet, inget free roam som sagt och allt för kort, nja...
Spelmotorn och staden är underbar, synd bara att man inte fick njuta av den mer...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Förstår inte riktigt behovet av free-roam, till mitt minne hade inte Mafia (1) det heller. (:


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Var enormt besviken på Mafia 2. Det var inte ens i närheten av Mafia 1 och kändes enbart mediokert på alla plan. Usel story, uselt gameplay, usel kör-känsla, uselt aim-system.

Mafia 2 är ett mediokert spel. Tyvärr...

Medlem

Tyckte samma sak som de ovanstående fram tills jag spelade om spelet. Då tog jag tid på mig, utforskade staden, köpte bilar och kläder osv, då föll allting på plats och nu tycker jag att det är ett grymt spel!


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Du körde "Barbie-Mode"?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du körde "Barbie-Mode"?

Haha, okej då, det köper jag. Men jag gillade det, jag tyckte att det kändes som att det var jag som var Vito Scaletta. Sedan måste jag ju säga att jag tycker att grafiken är super! Även om mitt grafikkort inte når upp till rekommenderat så kan jag "maxa" det.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Jo grafiskt ser det ypperligt ut... Det är allt annat jag saknar...

Håller med, grafiskt sett var det snyggt, sedan var pickadolfajterna bra, men sedan var det bara "dötid" och mellansekvenser som hämtade ur en B-film. Fängelsedelen var intressant, men sedan så hände det inte så mycket mer.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Indeed, precis vad jag tyckte också. Det kändes som ett slafs-jobb.

1
Skriv svar