Ny dator, har några frågor

Medlem
Ny dator, har några frågor

Hade tänkt köpa en ny dator, men jag har några frågor som jag gärna vill ha svar på innan jag köper.

Delarna jag tänkt köpa är:
NZXT Phantom Full Tower
Noctua CPU-Kylare NH-D14
Intel Core i7-2600K 3,4GHz
ASUS P8P67 B3
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

1. Jag har ett 896mb geforce 260gtx just nu. Jag tänkte det kan räcka ett tag till innan man behöver uppgradera eller ska jag köpa ett nytt när jag ändå köper allt annat?

2. Jag har sett i många trådar att folk tipsar om att köpa en i5 istället för en i7, för att i7 bara är till för "tunga" saker som redigering etc. Frågan är om man köper en i7, kommer inte den, pga att den är lite starkare, hålla längre än en i5 skulle göra innan man måste uppgradera nästa gång? Och har också hört att den kan klockas mer vilket borde ge den ännu längre livslängd också innan den är för dålig.

3. Är det värt att köpa en SSD hårddisk? Det enda min kompis säger om den är att windows blir snabbare att starta och man kan börja använda datorn direkt när man startat den, vilket för mig låter som dyra 1000kr för att bara få en snabbare uppstart och att kunna börja använda datorn direkt efter login.

4. Om det är värt att köpa en SSD hårddisk så räcker det väl att köpa en väldigt liten med tanke på att man bara ska ha windows och några program på den?

Tack på förhand.

Medlem

Om du bara ska spela och inte videoredigera eller liknande räcker en 2500k mer än väl, då kan du istället lägga de pengarna på en SSD
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Kolla där, sen klockar de ju lätt

Medlem

Du har nästan exakt samma komponenter som mig, skruvade ihop min dator igår och allt gick bra. En SSD är nästan ett måste. Snabbar upp allt, se till att ha SSD disken som systemdisk.

Medlem

1. Det tycker jag absolut att du borde göra. Kör på ett GTX 560 Ti eller ett GTX 570 (beroende på din budget).

2. Har du pengarna så tycker jag att du ska satsa på en i7-2600K. Det där med att i7'an är mindre lämpad för spel stämmer inte.

3. Återigen, beror på din budget och hur mycket du vill satsa på datorn. Det stämmer att operativsystemet och andra program arbetar snabbare om du installerar dem på SSDn. Personligen så skulle jag vänta med SSD då jag anser att det inte är nödvändigt och att de är alldeles för dyra för så pass lite utrymme som erbjuds idag.

4. Stämmer.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Hade tänkt köpa en ny dator, men jag har några frågor som jag gärna vill ha svar på innan jag köper.

Delarna jag tänkt köpa är:
NZXT Phantom Full Tower
Noctua CPU-Kylare NH-D14
Intel Core i7-2600K 3,4GHz
ASUS P8P67 B3
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

1. Jag har ett 896mb geforce 260gtx just nu. Jag tänkte det kan räcka ett tag till innan man behöver uppgradera eller ska jag köpa ett nytt när jag ändå köper allt annat?

2. Jag har sett i många trådar att folk tipsar om att köpa en i5 istället för en i7, för att i7 bara är till för "tunga" saker som redigering etc. Frågan är om man köper en i7, kommer inte den, pga att den är lite starkare, hålla längre än en i5 skulle göra innan man måste uppgradera nästa gång? Och har också hört att den kan klockas mer vilket borde ge den ännu längre livslängd också innan den är för dålig.

3. Är det värt att köpa en SSD hårddisk? Det enda min kompis säger om den är att windows blir snabbare att starta och man kan börja använda datorn direkt när man startat den, vilket för mig låter som dyra 1000kr för att bara få en snabbare uppstart och att kunna börja använda datorn direkt efter login.

4. Om det är värt att köpa en SSD hårddisk så räcker det väl att köpa en väldigt liten med tanke på att man bara ska ha windows och några program på den?

Tack på förhand.

1. Ja, köp ett nytt kort.
2. Ja, satsa på 2500/2600k.
3. Beror på din budget. SSD är betydligt snabbare än vanliga hdd's, däremot är det inte det första du skall sätta in i datorn. Har du däremot pengar över till en så ja, köp. Det är 2011, SSD är ett måste!
4. Beror ju på vilka program du vill ha utöver OS. 60-120GB bör räcka.

Medlem

Comstedt: Jo det var det jag tänkte göra

Ablack: Ok, jo självklart har man den som systemdisk när man köper en.

WaltX: Jo det var jag tänkte att dom är lite väl dyra att köpa nu.

Medlem

Skulle sikta på i5-2500K utan tvekan...går ju klocka skiten ur den och den funkar fin fint och är mycket mer värt pengarna än i7-2600k. sen är det ju grafikkortet som blir flaskhalsen om du har ssd...krämar ut grafikkortet som ingenting ^^ så geforce 560 duger...även 460..kostar runt 1200-1500kr.

bättre med i5-2500k om du har sämre ställt i plånboken sen en vattenkylning för runt 800kr så är det bara o klocka som tusan

går o läsa testet på http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Jag kan inte svara för intel men använder en Noctua DH14 i mitt senaste bygge tillsammans med en överklockad AMD BE560(som jag öppnat alla fyra kärnor på och får alltså BE600).
Det jag har märkt när man plockar in så här mycket komponenter som drar ström är att det är lämpligt att lägga lite extra pengar på nätaggregatet. Använder själv en corsair 1200W vilken jag tycker håller vad den lovar.
Sedan detta med SSD diskar. Jag menar de tappar mycket i pris till hösten problemet är bara den där propositionen som påstår staten skall ha 1 krona i skatt för varje gigabyte. Det gör ju att en disk på 1 TByte blir tusen kronor dyrare efter 1 september. Så man kanske skulle handla dessa någon annanstans än Sverige eller innan 1 september.


signatur

http://www.drivrutiner.net -IT support för användaren, bygg din egen speldator, uppdateringar, tips för ditt windows

1
Skriv svar