L.A. Noire spöar The Witcher 2

Inaktiv

Bevisar bara att PC börjar gå ner i graven!

Medlem

haha japp, släng era datorer, laptops och allt! R.I.P.

Medlem

Jodå, PC-spelandet håller fortfarande på att dö, så har det låtit i många herrans år nu

http://www.rockpapershotgun.com/2011/03/01/pc-is-strong-pc-ga...


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Vad är det för smörja? Bara genom att ta med meningen där han förklarar att digital distribution inte är inräknad så tappar inlägget all mening, mer eller mindre. Om inte det hela handlar om att förtydliga att pc-spel köps digitalt och konsolspel, fysiskt, i butik.. men då borde man ha valt en annan överskrift.

(Jag grundar detta på min uppfattning att det inte går att köpa L.A. Noire digitalt via någon av konsolerna spelet släppts till, om jag har fel i det så förstår jag helt plötsligt artikeln.)

Medlem
Skrivet av TryNotD(oo):

Jodå, PC-spelandet håller fortfarande på att dö, så har det låtit i många herrans år nu

http://www.rockpapershotgun.com/2011/03/01/pc-is-strong-pc-ga...

Jo, det är så man brukar använda statistik när man vill påvisa något speciellt.

Lite siffror av de olika konsollerna vid sidan om pc hade varit på sin plats, tycker jag.

20% upp av noll är fortfarande noll

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Ja tror också det ligger mycket i det, pc spelare är helt enkelt för kräsna kontra de flesta konsolspelare. Självklart vågar de inte säga detta öppet utan fortsätter skylla på piratkopiering som anledning till att de utvecklar mindre och mindre spel till pc. De utvecklare som däremot fortsätter uppfylla dessa kräsna spelares förväntningar är också de som det går bäst för (Blizzard hade aldrig varit där de är idag om de inte gjort det). När The Witcher kom var det helt okänt för många (inklusive mig själv) och den främsta anledningen till att det blev känt tror jag beror på deras inställning till DRM. Stardock hade nog fått svårt att sälja så många ex som de gjort av sina spel utan någon som helst reklam om det inte varit för att även de är emot DRM.

Försvarsmekanismer är härliga, de kan verkligen ge ordentliga skygglappar så man slipper se sanningen och ibland känns det väl härligt, givet användarnamnet förstår jag att de brukas flitigt. "PC spelare är för kräsna", sött självbedrägeri men så uppenbar lögn att bara den mest desillusionerade kan tro på den.
Du vet också att Piratkopiering är ett gigantiskt problem på PC, eller framförallt bristen på vinst. Folk kopierar på konsol också men där ökar ändå vinsten, vilket gör att utvecklarna inte bryr sig lika hårt. Men, bara för att ha roligt, vi antar att ditt påstående stämmer och kollar vilka Pc spel som är populära, drar in pengar och säljer bra?
* WoW, klassiker. Alla typer av MMO säljer bra på PC, och trots att WoW blivit allt enklare och casualiserat, samt fult, så blir det allt mer populärt på PC med varje förenkling. MMO på konsol har heller aldrig blivit riktigt populärt ännu.
* Sims, svårt att hitta något mer casual än Sims och det faktum att spelen säljs halvfärdiga bara för att dränkas i dyra expansioner, vilket ingen äkta gamer skulle gå på, trots det säljer de allt bättre, på PC så klart. På konsol är försäljningen tämligen svag...
* Farmville och dess kolner, det mest populära man kan hitta på Pc, spelas av miljoner och drar in många gånger mer. Här borde väl gränsen dras, mer casual än Wii Fit, men inte. Pc är den plattform där liknande Dynga (zynga) går hem tack vare de miljarder casuals.
*CSS/The Orange Box, också storsäljare år efter release. Css är ju klart lättare och simplare än CS, och TF 2 kan knappast kallas hardcore. Anledningen till att det säljer bra är att spelarna har en viss tendens att bli bannade, mycket HC...
* Lek och lär, samtliga, hamnar också högt upp på alla bästsäljarlistor här i landet och deras motsvarighet har jag inte ens sett på konsol, nuff said.
*SC2, får ett hedersomnämnande. Sålde bra trots sin plattform, men då sålde den på hype och SCs goda namn. Spelet i sig, styckas jst före release för att ge plats för "expansioner", Pc spelarna tackar och tar emot. Spelet i sig erbjuder få nyheter, daterad gameplay från 90-talet, och de nyheter som finns tjänar till att göra det enklare för casuals att spela och vara med. Inte ska spel bli svårare, tvärt om, och till och med Zerg vart tvugna att göras om då de såg för "läskiga" ut, så spelet gick ej hem bland barnen. Lägg till att de återanvänt modeller från WoW för karaktärer (dvärd, orc etc) med ett nytt skin och du känner budget-stanken lång väg.
*Diablo 3, här är ytterligare ett bevis på bristen på äkta spelare på Pc. Blizzard har ju själva insett att Diablo är för "läskigt2 och "svårt" för dagens (PC) publik. Istället får spelet söta, varma färger och nivåer så ingen blir rädd, När man levlar ska såklart poängen fördelas automatiskt så det inte blir så svårt för spelarna, riktigt hardcore.
*Battlefield 3, uppföljaren till gamla klassiska BF2 och garanterat ett spel som visar att PC gaming och hardcore ännu finns. För inte kan väl även denna titel ha simplifierats och förenklats på PC, dess huvudplattform?
Självklart, allt för dagens spelare! Många upplevde att snipern var för dålig, men det fixar Dice med en ljuddämpare så det blir ännu enklare att campa, spelarna jublar och tackar. Men, moddar och hardcore som byggde serien då? Hosta egna servrar?
Lugn bara, så klart har Dice tänkt på PC spelarna och deras casual behov, inte ska de riskera att möta hemska saker som moddar. Moddverjtyg ryker så klart, och hosta egna servrar blir något för företag, inte privatpersoner. Dedikerade sverar bör dock finnas och fungera...någon vecka efter release.
* SupCom, DA:O, Sacred, The Witcher, CoD, NWN, Homefront m.fl.
Spel som trodde på PC, spel som satsade på PC, dedikerade Pc versioner för Pc spelare och deras behov. Tacken blev låg försäljning men högt nerladdande, de som överlevde insåg sitt misstag och satsade på konsol istället vilket genast ökade intäckten och försäljningen, intressant nog på båda plattformar. Alltså kan man dra slutsasen att det är bättre med en konsolport, då den säljer, än en dedikerad PC version då den kan vara för svår/hemsk/kräver hårdvara som inte är 4 år gammal. Sånt som Pc en gång stod för, innan casuals tog över. På konsol har iaf spelen en chans, även HC spel...
Detta kommer från en som äger en Pc men låter den samla damm då det finns väldigt lite att spel på den som inte är en port, gammalt, casual eller mmo.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av TryNotD(oo):

Jodå, PC-spelandet håller fortfarande på att dö, så har det låtit i många herrans år nu

http://www.rockpapershotgun.com/2011/03/01/pc-is-strong-pc-ga...

Jo, det är så man brukar använda statistik när man vill påvisa något speciellt.

Lite siffror av de olika konsollerna vid sidan om pc hade varit på sin plats, tycker jag.

20% upp av noll är fortfarande noll

Håller med om att det "trollas" mycket med statistik, men det var ju ingen direkt jämförelse mellan format dock. 20% upp är ju inte dåligt för att vara på en "döende" plattform.
Och på samma sätt hade det varit intressant att se siffrorna på digital distribution angående topic, för att det skulle vara en relevant jämförelse. Synd att inte Steam släpper ut sin statistik över vad dom säljer dock.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av unavailable:

Inget förvånande. Ännu en skelögd konsolfanboy som har fel.

Inget förvånande, en liten p12 om missat allt vad läsförståelse heter, troligen läxan också. Speciellt då jag spelar på Pc och inte är en konsolfanboy, dock är det synd att små fanboys som du ska ge en hel plattform dåligt rykte, kom tillbaka på en 6 år då du är myndig så kanske jag bryr mig, grabben.

Skrivet av Fisse:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av unavailable:
Skrivet av Grumbledock:

Inget förvånande, The Wicther är ännu Pc exklusivt och PC är en mycket mindre marknad trots fler aktiva enheter, medan konsol har många trogna köpare och därför säljer spelen mer där. The Witcher 2 får ett rejält uppsving när det kommer till konsol också, försäljningsmässigt
Men trevligt att se ett PC-spel högt upp som inte är Sims, eller Blizzard/Valves produkt.

Inget förvånande. Ännu en skelögd konsolfanboy som har fel.

På vilket sätt är det värre att vara konsoll-fanboy än pc-fanboy som du?
Försök greppa vad liten pc-spelmarknaden är i intäkter jämfört med konsoll.

Det är väl när man trotsar alla fakta som man är fan-boy, eller?

Nja med tanke på att den första killen helt missat att man inte tagit med digitala nerladdningar (vilket inte existerar för la noire) så är hans åsikt helt skev. Finns gott om fanboys för båda sidorna är väl inget vidare något av det, äger både 360 och en spelvärdig PC, tycker personligen att 360n gjort sitt som konsol och att de flesta spel som kommer på den är löjligt dåliga och att man fortfarande inte nyttjar 1080p är skandal.
End of the day så är the witcher 2 obeskrivligt mycket bättre än noire. Även om noire va hyffsat underhållande rent storymässigt. Skillnaden är att de företag som inte klarade av kraven från PC-spelarna gick över till konsolmarknaden där medelsvensson sväljer precis all skit som råkar dyka upp i reklampausen.

Jag tog de siffror som fanns, och de hade inte digital försäljning på varken Pc eller konsol, så det är bäst att du visar upp ett par siffror innan du börjar fabulera/fantisera om något som bevisligen inte finns. Utvecklare meddelar när spel säljer bra, vi lär se siffror snart nog (fanboy). Jag har en 360 och en PC, på Pc lirar jag just nu The Witcher 1 och 2 medan på 360 lirar jag massor av spel. Jag kan lira med mina vänner, får spela massor av exklusiva och njuta av lead plattform samt annat gott.
Äkta gamers vet att grafik inte spelar roll, det är spelkvalité. Lysande exempel är spel som Crysis eller Doom 3, de sålde på premissen "bra grafik, dåligt gameplay" medan konsol-exklusiva som Halo eller Uncharted sålde på "Bra spel, grymt gameplay, duglig grafik". 1080p spelar ingen roll om man inte gör något vettigt med dem, hellre stora öppna banor, bra ljus, AI, fordon etc än högupplöst grafik. Spel ska bara kul, inte grafikdemon...

Dock stämmer allt jag skrev, även om vissa fanboys väljer att misstolka allt. PC har fler aktiva enheter (datorer) i världen, men andelen aktiva spelare är låg. Räkna bort casuals som spelar WoW, farmvilel och liknande så är den försvinnande liten
gör samma sak på konsol, räkna bort de mesta Wii-spelarna (fitness) och de flesta CoD lirarna, så har du fortfarande kvar miljoner köpstarka, aktiva spelare. La Noire släpptes till en större äkta marknad och sålde därför bättre, när TW 2 släpps till konsol kommer det också sälja bra, troligen bättre än på PC.
Dock så ljuger du för dig själv när du tror Pc spelare skulle ha högre krav, tvärt om. Spel med dedikerade Pc versioner säljer sämre än konsolportar, MMO och casualiserade spel säljer bättre än HC, långt bättre. Spel på PC behöver bara vara casual, MMO, ha bra grafik eller släppas från rätt företag för att sälja bra, oavsett innehåll. Själva innehållet spelar väldigt liten roll, och ju mer förenklat destu bättre (Diablo 3, Sc2, Crysis 2, Dragon Age 2 m.fl) medan på konsol säljer de spel som erbjuder HC, de som ger dig mer, bättre. Alla storsäljande exklusiva titlar till konsol satsar på Hardcore, motsatta gäller tyvärr för Pc, iaf nu för tiden.

Core och Hardcore spelare borde dock sluta gnälla om plattform, spelar det någon roll?
HC gaming är döende pga casuals på Pc och konsol, det enda vi kan göra åt det är att förenas och köpa bra spel, inte bara snygga/kända titlar.
Jag köper bra titlar till både Pc och konsol, men skiter i casual spel helt, hur gör du?
Oavsett plattform som väljer du aktivt när du köper eller tankar, när du köper ett spel, är det ett casual eller ett HC. Diablo 3 är casual, samma med CoD, men de lär sälja sjukt bra. BF3 är mer casual men kommer att sälja bättre, eller hur?
alla vill vara med och då den stora massan är casual så hänger väl folk bara på för att vara inne även om spelen är skit...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av PcGamer:

Ja tror också det ligger mycket i det, pc spelare är helt enkelt för kräsna kontra de flesta konsolspelare. Självklart vågar de inte säga detta öppet utan fortsätter skylla på piratkopiering som anledning till att de utvecklar mindre och mindre spel till pc. De utvecklare som däremot fortsätter uppfylla dessa kräsna spelares förväntningar är också de som det går bäst för (Blizzard hade aldrig varit där de är idag om de inte gjort det). När The Witcher kom var det helt okänt för många (inklusive mig själv) och den främsta anledningen till att det blev känt tror jag beror på deras inställning till DRM. Stardock hade nog fått svårt att sälja så många ex som de gjort av sina spel utan någon som helst reklam om det inte varit för att även de är emot DRM.

Försvarsmekanismer är härliga, de kan verkligen ge ordentliga skygglappar så man slipper se sanningen och ibland känns det väl härligt, givet användarnamnet förstår jag att de brukas flitigt. "PC spelare är för kräsna", sött självbedrägeri men så uppenbar lögn att bara den mest desillusionerade kan tro på den.
Du vet också att Piratkopiering är ett gigantiskt problem på PC, eller framförallt bristen på vinst. Folk kopierar på konsol också men där ökar ändå vinsten, vilket gör att utvecklarna inte bryr sig lika hårt. Men, bara för att ha roligt, vi antar att ditt påstående stämmer och kollar vilka Pc spel som är populära, drar in pengar och säljer bra?
* WoW, klassiker. Alla typer av MMO säljer bra på PC, och trots att WoW blivit allt enklare och casualiserat, samt fult, så blir det allt mer populärt på PC med varje förenkling. MMO på konsol har heller aldrig blivit riktigt populärt ännu.
* Sims, svårt att hitta något mer casual än Sims och det faktum att spelen säljs halvfärdiga bara för att dränkas i dyra expansioner, vilket ingen äkta gamer skulle gå på, trots det säljer de allt bättre, på PC så klart. På konsol är försäljningen tämligen svag...
* Farmville och dess kolner, det mest populära man kan hitta på Pc, spelas av miljoner och drar in många gånger mer. Här borde väl gränsen dras, mer casual än Wii Fit, men inte. Pc är den plattform där liknande Dynga (zynga) går hem tack vare de miljarder casuals.
*CSS/The Orange Box, också storsäljare år efter release. Css är ju klart lättare och simplare än CS, och TF 2 kan knappast kallas hardcore. Anledningen till att det säljer bra är att spelarna har en viss tendens att bli bannade, mycket HC...
* Lek och lär, samtliga, hamnar också högt upp på alla bästsäljarlistor här i landet och deras motsvarighet har jag inte ens sett på konsol, nuff said.
*SC2, får ett hedersomnämnande. Sålde bra trots sin plattform, men då sålde den på hype och SCs goda namn. Spelet i sig, styckas jst före release för att ge plats för "expansioner", Pc spelarna tackar och tar emot. Spelet i sig erbjuder få nyheter, daterad gameplay från 90-talet, och de nyheter som finns tjänar till att göra det enklare för casuals att spela och vara med. Inte ska spel bli svårare, tvärt om, och till och med Zerg vart tvugna att göras om då de såg för "läskiga" ut, så spelet gick ej hem bland barnen. Lägg till att de återanvänt modeller från WoW för karaktärer (dvärd, orc etc) med ett nytt skin och du känner budget-stanken lång väg.
*Diablo 3, här är ytterligare ett bevis på bristen på äkta spelare på Pc. Blizzard har ju själva insett att Diablo är för "läskigt2 och "svårt" för dagens (PC) publik. Istället får spelet söta, varma färger och nivåer så ingen blir rädd, När man levlar ska såklart poängen fördelas automatiskt så det inte blir så svårt för spelarna, riktigt hardcore.
*Battlefield 3, uppföljaren till gamla klassiska BF2 och garanterat ett spel som visar att PC gaming och hardcore ännu finns. För inte kan väl även denna titel ha simplifierats och förenklats på PC, dess huvudplattform?
Självklart, allt för dagens spelare! Många upplevde att snipern var för dålig, men det fixar Dice med en ljuddämpare så det blir ännu enklare att campa, spelarna jublar och tackar. Men, moddar och hardcore som byggde serien då? Hosta egna servrar?
Lugn bara, så klart har Dice tänkt på PC spelarna och deras casual behov, inte ska de riskera att möta hemska saker som moddar. Moddverjtyg ryker så klart, och hosta egna servrar blir något för företag, inte privatpersoner. Dedikerade sverar bör dock finnas och fungera...någon vecka efter release.
* SupCom, DA:O, Sacred, The Witcher, CoD, NWN, Homefront m.fl.
Spel som trodde på PC, spel som satsade på PC, dedikerade Pc versioner för Pc spelare och deras behov. Tacken blev låg försäljning men högt nerladdande, de som överlevde insåg sitt misstag och satsade på konsol istället vilket genast ökade intäckten och försäljningen, intressant nog på båda plattformar. Alltså kan man dra slutsasen att det är bättre med en konsolport, då den säljer, än en dedikerad PC version då den kan vara för svår/hemsk/kräver hårdvara som inte är 4 år gammal. Sånt som Pc en gång stod för, innan casuals tog över. På konsol har iaf spelen en chans, även HC spel...
Detta kommer från en som äger en Pc men låter den samla damm då det finns väldigt lite att spel på den som inte är en port, gammalt, casual eller mmo.

Du vet väll att det du säger bara ger fördelar för hur mycket bättre PC är. Det är större utbud och bredare variation av saker. Sedan dethära med Casual på PC är skit snack! Visst de anpassar spel för en bredare publik men sanningen är att många spel har svårighets nivåer! Om du kör på easy så märker du att spelen blir lättare men det är för att spelen ska kunna klaras av fler personer och vill du ha utmaning så kör du på HARD.
Sedan verkar du inte äns spela wow som säger att det är så casual. Sanningen är att wow har aldrig varit svårare än vad det är nu. Visst normal är lätt men de duktiga kör faktiskt Heroic vilket är HARD. Bara för att man bredar ut svårighetsnivåerna betyder det inte att det blir casual, utan casual och hardcore alltså kan du inte ge det endast en stämpel utan du måste ge det två. Jag har spelat World of warcraft sedan det kom och det var mera casual i vanilla. I ett 40-manna raid så räkte det med att 20 personer var aktiva och duktiga så kunde man klara det och sedan så sänktes raidsen till 25 och 10 manna, men det gjorde dem verkligen inte lättare utan alla var tvugna att vara på topp då. Sedan så ville dem att alla skulle kunna klara instancerna så de gjorde ett normal och ett heroic. Heroic raids är svårare än raiding någonsin varit undertiden normal är lättare. Ett klart bevis på att Wrath of the lich king faktiskt var den svåraste expansionen som kommit är för att Arthas som var slutbossen var det bara en guild i världen som klarade honom utan % buffen och de ända att klara honom med 5% buffen. Så sluta säga att wow är casual när det har blivit svårare än någonsin att nå toppen! För att inte tala om att du säger att det blivigt fulare har du äns spelat spelet?? eller sitter du bara och klämmer ur dig falska saker bara för att du inte gillar det längre? Dina påståenden saknar sanning och fakta.

Medlem

Men d'åh? Ska man jämföra vettigt så skiljer man på PC försäljningslistor, 360 försäljningslistor, samt PS3 försäljningslistor. Det här var ju bara facepalm... Speciellt med tanke på att The Witcher 2 inte har släppts till varken PS3 eller 360. Kanske är bara jag men lite aftonbladet varning på rubriken Lite seriösare kan ni allt vara.

Inaktiv

stort mörkertal pga den digitala försäljningen samt PC vs PS3&X360 säger jag bara. denna speltoppen är riktigt missvisande försäljningstatistik...

Inaktiv
Skrivet av Fisse:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av unavailable:
Skrivet av Grumbledock:

Inget förvånande, The Wicther är ännu Pc exklusivt och PC är en mycket mindre marknad trots fler aktiva enheter, medan konsol har många trogna köpare och därför säljer spelen mer där. The Witcher 2 får ett rejält uppsving när det kommer till konsol också, försäljningsmässigt
Men trevligt att se ett PC-spel högt upp som inte är Sims, eller Blizzard/Valves produkt.

Inget förvånande. Ännu en skelögd konsolfanboy som har fel.

På vilket sätt är det värre att vara konsoll-fanboy än pc-fanboy som du?
Försök greppa vad liten pc-spelmarknaden är i intäkter jämfört med konsoll.

Det är väl när man trotsar alla fakta som man är fan-boy, eller?

Nja med tanke på att den första killen helt missat att man inte tagit med digitala nerladdningar (vilket inte existerar för la noire) så är hans åsikt helt skev. Finns gott om fanboys för båda sidorna är väl inget vidare något av det, äger både 360 och en spelvärdig PC, tycker personligen att 360n gjort sitt som konsol och att de flesta spel som kommer på den är löjligt dåliga och att man fortfarande inte nyttjar 1080p är skandal.
End of the day så är the witcher 2 obeskrivligt mycket bättre än noire. Även om noire va hyffsat underhållande rent storymässigt. Skillnaden är att de företag som inte klarade av kraven från PC-spelarna gick över till konsolmarknaden där medelsvensson sväljer precis all skit som råkar dyka upp i reklampausen.

finns fler barn som lirar konsol o som vi alla vet är barn mer lättlurade o köper det första spel de ser...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av PcGamer:

Ja tror också det ligger mycket i det, pc spelare är helt enkelt för kräsna kontra de flesta konsolspelare. Självklart vågar de inte säga detta öppet utan fortsätter skylla på piratkopiering som anledning till att de utvecklar mindre och mindre spel till pc. De utvecklare som däremot fortsätter uppfylla dessa kräsna spelares förväntningar är också de som det går bäst för (Blizzard hade aldrig varit där de är idag om de inte gjort det). När The Witcher kom var det helt okänt för många (inklusive mig själv) och den främsta anledningen till att det blev känt tror jag beror på deras inställning till DRM. Stardock hade nog fått svårt att sälja så många ex som de gjort av sina spel utan någon som helst reklam om det inte varit för att även de är emot DRM.

Försvarsmekanismer är härliga, de kan verkligen ge ordentliga skygglappar så man slipper se sanningen och ibland känns det väl härligt, givet användarnamnet förstår jag att de brukas flitigt. "PC spelare är för kräsna", sött självbedrägeri men så uppenbar lögn att bara den mest desillusionerade kan tro på den.
Du vet också att Piratkopiering är ett gigantiskt problem på PC, eller framförallt bristen på vinst. Folk kopierar på konsol också men där ökar ändå vinsten, vilket gör att utvecklarna inte bryr sig lika hårt. Men, bara för att ha roligt, vi antar att ditt påstående stämmer och kollar vilka Pc spel som är populära, drar in pengar och säljer bra?
* WoW, klassiker. Alla typer av MMO säljer bra på PC, och trots att WoW blivit allt enklare och casualiserat, samt fult, så blir det allt mer populärt på PC med varje förenkling. MMO på konsol har heller aldrig blivit riktigt populärt ännu.
* Sims, svårt att hitta något mer casual än Sims och det faktum att spelen säljs halvfärdiga bara för att dränkas i dyra expansioner, vilket ingen äkta gamer skulle gå på, trots det säljer de allt bättre, på PC så klart. På konsol är försäljningen tämligen svag...
* Farmville och dess kolner, det mest populära man kan hitta på Pc, spelas av miljoner och drar in många gånger mer. Här borde väl gränsen dras, mer casual än Wii Fit, men inte. Pc är den plattform där liknande Dynga (zynga) går hem tack vare de miljarder casuals.
*CSS/The Orange Box, också storsäljare år efter release. Css är ju klart lättare och simplare än CS, och TF 2 kan knappast kallas hardcore. Anledningen till att det säljer bra är att spelarna har en viss tendens att bli bannade, mycket HC...
* Lek och lär, samtliga, hamnar också högt upp på alla bästsäljarlistor här i landet och deras motsvarighet har jag inte ens sett på konsol, nuff said.
*SC2, får ett hedersomnämnande. Sålde bra trots sin plattform, men då sålde den på hype och SCs goda namn. Spelet i sig, styckas jst före release för att ge plats för "expansioner", Pc spelarna tackar och tar emot. Spelet i sig erbjuder få nyheter, daterad gameplay från 90-talet, och de nyheter som finns tjänar till att göra det enklare för casuals att spela och vara med. Inte ska spel bli svårare, tvärt om, och till och med Zerg vart tvugna att göras om då de såg för "läskiga" ut, så spelet gick ej hem bland barnen. Lägg till att de återanvänt modeller från WoW för karaktärer (dvärd, orc etc) med ett nytt skin och du känner budget-stanken lång väg.
*Diablo 3, här är ytterligare ett bevis på bristen på äkta spelare på Pc. Blizzard har ju själva insett att Diablo är för "läskigt2 och "svårt" för dagens (PC) publik. Istället får spelet söta, varma färger och nivåer så ingen blir rädd, När man levlar ska såklart poängen fördelas automatiskt så det inte blir så svårt för spelarna, riktigt hardcore.
*Battlefield 3, uppföljaren till gamla klassiska BF2 och garanterat ett spel som visar att PC gaming och hardcore ännu finns. För inte kan väl även denna titel ha simplifierats och förenklats på PC, dess huvudplattform?
Självklart, allt för dagens spelare! Många upplevde att snipern var för dålig, men det fixar Dice med en ljuddämpare så det blir ännu enklare att campa, spelarna jublar och tackar. Men, moddar och hardcore som byggde serien då? Hosta egna servrar?
Lugn bara, så klart har Dice tänkt på PC spelarna och deras casual behov, inte ska de riskera att möta hemska saker som moddar. Moddverjtyg ryker så klart, och hosta egna servrar blir något för företag, inte privatpersoner. Dedikerade sverar bör dock finnas och fungera...någon vecka efter release.
* SupCom, DA:O, Sacred, The Witcher, CoD, NWN, Homefront m.fl.
Spel som trodde på PC, spel som satsade på PC, dedikerade Pc versioner för Pc spelare och deras behov. Tacken blev låg försäljning men högt nerladdande, de som överlevde insåg sitt misstag och satsade på konsol istället vilket genast ökade intäckten och försäljningen, intressant nog på båda plattformar. Alltså kan man dra slutsasen att det är bättre med en konsolport, då den säljer, än en dedikerad PC version då den kan vara för svår/hemsk/kräver hårdvara som inte är 4 år gammal. Sånt som Pc en gång stod för, innan casuals tog över. På konsol har iaf spelen en chans, även HC spel...
Detta kommer från en som äger en Pc men låter den samla damm då det finns väldigt lite att spel på den som inte är en port, gammalt, casual eller mmo.

Ah du tar upp några stortitlar som du tycker representerar hela PC marknaden. Kul att du nämner The Witcher också, ja det måste ju sålt extremt dåligt med tanke på hur välutvecklad uppföljare man beslöt sig för att släppa till PC. Detta dessutom utan någon märkvärd marknadsföring.
Finns dessutom siffror på att ca 20% av pc spelen säljs i butik, förra året omsatte PC-spelandet runt 16 miljarder dollar. Så mmm pc spelandet generar inte så mycket inkomst.
Jag står kvar vid tidigare påstående, folk köper sämre produkter på konsolmarknaden. Det finns givetvis de som har krav också, men de flesta casual spelarna på konsol vet inte/skiter i hur ett bra spel kan vara. Det i sin tur tar död på hela spelscenen till samtliga format.
Jag säger inte heller att ett spel måste vara extremt "hardcore" för att vara bra på PC. Men utvecklas de med lite hjärta och inte slafsas ihop så blir det oftast väldigt bra. Bara för att det är multiplattform behöver det inte heller suga, jag gillar t.ex Mass Effect/Fallout3-> serien då den portats ordentligt. Men jag spelar hellre själv med vassare grafik, kortare laddningstider stabil FPS och möjlighet till moddar. Att folk ens orkar med all hårdvaru uppskalad 720p kan jag verkligen inte förstå.

Jag vill härmed protestera officiellt till hur ordet "skägg" användes i denna artikel. Många av mina bästa år har spenderats med just skägg, eftersom denna hårväxt inte kan försvara sig själv finner jag det nödvändigt att göra just så, för övrigt tror jag att LAPD lätt hade kunnat "trolla" fram puffror när den där "häxmästaren" hade börjat vifta med sina tandpetare


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Man får anta att Fragzone får betalt av Microsoft eller Sony, varför skulle dom annars komma med såna här lögner? Står ju inuti "nyheten" att den är en lögn? "Såhär är det, men vi kan bara sia om det..." bra oändlig loop ni har satt er själva i, påminner om Aftonbladets logik. Jag antar också att ni tänker ta bort denna icke-nyhet.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Försvarsmekanismer är härliga, de kan verkligen ge ordentliga skygglappar så man slipper se sanningen och ibland känns det väl härligt, givet användarnamnet förstår jag att de brukas flitigt

Kul att du antar en massa saker som du baserar på mitt användarnamn, faktiskt har jag nog spelat fler konsolspel än pc spel den senaste tiden, kan man inte tro eftersom jag ju (enligt dig) är en pc fanboy.

Skrivet av Grumbledock:

Du vet också att Piratkopiering är ett gigantiskt problem på PC, eller framförallt bristen på vinst.

Intressant att du vet mer om mig än jag själv, nej jag vet inte det eftersom jag helt enkelt inte håller med om detta och har inte sett ett enda bevis på att så är fallet (snarare är det raka motsatsen). Bristen på vinst däremot håller jag helt och fullt med om och då är vi återigen tillbaks till mitt huvudargument, pc spelare köper inte vad som helst medan konsolspelare är betydligt mer villiga att göra detta (Oblivion är ett ypperligt exempel på vad jag menar).

Skrivet av Grumbledock:

Alla typer av MMO säljer bra på PC

Gör de? Verkar som du helt missat vad som pågått den senaste tiden med spel som Age of Conan och Lord of the rings online. Anledningen till att WoW säljer bra är för att Blizzard vet hur de ska göra så att spelare hela tiden vill återkomma till spelet. Jag har inte kört WoW själv så jag tänker inte uttala mig om hurvida det är ett lätt spel eller inte men om det är något Blizzard står för så är det kvalitet.

Ni inser väl att en "konsol" är en nedskalad version av en dator?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

* Sims, svårt att hitta något mer casual än Sims och det faktum att spelen säljs halvfärdiga bara för att dränkas i dyra expansioner, vilket ingen äkta gamer skulle gå på, trots det säljer de allt bättre, på PC så klart. På konsol är försäljningen tämligen svag...
* Farmville och dess kolner, det mest populära man kan hitta på Pc, spelas av miljoner och drar in många gånger mer. Här borde väl gränsen dras, mer casual än Wii Fit, men inte. Pc är den plattform där liknande Dynga (zynga) går hem tack vare de miljarder casuals.

Svårt att uttala mig om spel jag inte spelat så mycket men båda är riktade till den stora massan då de är lätta att lära sig och funkar tydligen väldigt bra som tidsfördriv (alltså för de flesta finns självklart undantag). När man har en användarbas på över x antal miljoner kan man tjäna ruskigt mycket pengar bara om en bråkdel av dessa är villiga att köpa något för några kronor. Zynga är för övrig en skam för spelbranschen, rena skämtet att man kan tjäna så otroligt mycket pengar på andras spel helt lagligt.

Skrivet av Grumbledock:

CSS/The Orange Box, också storsäljare år efter release. Css är ju klart lättare och simplare än CS, och TF 2 kan knappast kallas hardcore. Anledningen till att det säljer bra är att spelarna har en viss tendens att bli bannade, mycket HC...

Personligen har jag alltid ansett CS som ett casual spel mer än ett hardcore spel eftersom det inte är realistiskt för fem öre enligt mig. CSS har jag inte själv spelat utan bara sett andra spela men inte heller det verkar sikta in sig på realism. Föredrar mer spel som Ravenshield, Rainbow Six, Swat 4, Flashpoint framför de mer arkadaktiga liren. Och Ravenshield är ett ypperligt exempel på vad jag menar med att pc spelar förväntar sig mer av sina spel, de senare delarna portades till konsol och genast upptäckte Ubisoft hur mycket bättre ett spel sålde om man samtidigt förenklade det. Borta var möjligheten till att planera varje uppdrag, att kunna kontrollera fler än en spelare och kunna ge order till fler än tre datormedspelare.

Skrivet av Grumbledock:

*SC2, får ett hedersomnämnande. Sålde bra trots sin plattform, men då sålde den på hype och SCs goda namn. Spelet i sig, styckas jst före release för att ge plats för "expansioner", Pc spelarna tackar och tar emot. Spelet i sig erbjuder få nyheter, daterad gameplay från 90-talet, och de nyheter som finns tjänar till att göra det enklare för casuals att spela och vara med. Inte ska spel bli svårare, tvärt om, och till och med Zerg vart tvugna att göras om då de såg för "läskiga" ut, så spelet gick ej hem bland barnen. Lägg till att de återanvänt modeller från WoW för karaktärer (dvärd, orc etc) med ett nytt skin och du känner budget-stanken lång väg.

Sålde nog mer tack vare att det var Blizzard som utvecklade det än namnet, kan garantera dig att det aldrig sålt i närheten lika bra om det utvecklats av någon annan, det kunde till och med ha hetat något annat och det hade säkerligen inte sålt sämre för det. Blizzard står för kvalitet och det är tack vare denna de idag är en av de främsta utvecklarna om inte den bästa.

"och de nyheter som finns tjänar till att göra det enklare för casuals att spela och vara med" Förstår inte hur detta kan vara något negativit om de samtidigt har kvar det gamla? Kan ta ett exempel på vad jag menar. I kommande Red Orchestra 2 har de gjort det lättare för spelare att använda stöd för sina vapen, detta påverkar inte svårigheten i spelet utan tar bara bort ett irritationsmoment som egentligen i första spelet berodde på själva spelkoden. Samma sak är det nu när man lägger sig ner och vill flytta sitt vapen åt sidan, i första spelet var man tvungen att först ställa sig upp igen och sedan lägga sig ner, i det kommande spelet slipper man detta. Förenkling av sättet att spela inte samma sak som att förenkla spelet vilket din kommentar ovan tyder på att du verkar tycka.

Skrivet av Grumbledock:

*Diablo 3, här är ytterligare ett bevis på bristen på äkta spelare på Pc. Blizzard har ju själva insett att Diablo är för "läskigt2 och "svårt" för dagens (PC) publik. Istället får spelet söta, varma färger och nivåer så ingen blir rädd, När man levlar ska såklart poängen fördelas automatiskt så det inte blir så svårt för spelarna, riktigt hardcore.

Du har spelet det förstår jag, låter iaf som du gjort det, jag väntar med att säga bu eller bä tills de visat mer från spelet.

Skrivet av Grumbledock:

*Battlefield 3, uppföljaren till gamla klassiska BF2 och garanterat ett spel som visar att PC gaming och hardcore ännu finns. För inte kan väl även denna titel ha simplifierats och förenklats på PC, dess huvudplattform?
Självklart, allt för dagens spelare! Många upplevde att snipern var för dålig, men det fixar Dice med en ljuddämpare så det blir ännu enklare att campa, spelarna jublar och tackar. Men, moddar och hardcore som byggde serien då? Hosta egna servrar?
Lugn bara, så klart har Dice tänkt på PC spelarna och deras casual behov, inte ska de riskera att möta hemska saker som moddar. Moddverjtyg ryker så klart, och hosta egna servrar blir något för företag, inte privatpersoner. Dedikerade sverar bör dock finnas och fungera...någon vecka efter release.

Det jag sett från spelet än så länge är lovande, väldigt lovande, men jag väntar med att säga bu eller bä även här tills de åtminstone visat upp MP-delen (som ju BF serien varit förknippad med sedan BF 1942).

Skrivet av Grumbledock:

* SupCom, DA:O, Sacred, The Witcher, CoD, NWN, Homefront m.fl.
Spel som trodde på PC, spel som satsade på PC, dedikerade Pc versioner för Pc spelare och deras behov. Tacken blev låg försäljning men högt nerladdande, de som överlevde insåg sitt misstag och satsade på konsol istället vilket genast ökade intäckten och försäljningen, intressant nog på båda plattformar.

Supreme Commander? Inget jag spelat, har däremot spelat Total Annihilation en del och det var helt okej.
Dragon Age : Origin har jag heller inte spelat men det verkar då rakt inte vara en andlig uppföljare till Baldur´s Gate utan snarare bara ett sätt att försöka sälja fler spel.
The Witcher har sålt dåligt? Skämtar du med mig? Det har sålt väldigt bra för att vara ett spel som inte haft mycket till reklam och kommit från en utvecklare som få visste fanns.
CoD, första spelen var grymma men iom Modern Warfare har de helt missat vad som gjorde de första spelen bra.
NWN, så det sålde också dåligt? Har för mig det sålde ganska bra och var det första spelet som inkluderade en väldigt avancerad editor.
Homefront, inget jag spelat men jag kan tänka mig att det sålde dåligt tack vare att det var väldigt kort och inte hade något som andra spel redan erbjuder.

Alltså bara för att utvecklare satsar på pc så innebär inte det att de kan släppa vad som helst och det ska sälja som smör. Återigen, pc spelare är mer kräsna, det komiska är att dina argument stärker mina, mer än de påvisar brister i dom.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Fisse:

Nja med tanke på att den första killen helt missat att man inte tagit med digitala nerladdningar (vilket inte existerar för la noire) så är hans åsikt helt skev. Finns gott om fanboys för båda sidorna är väl inget vidare något av det, äger både 360 och en spelvärdig PC, tycker personligen att 360n gjort sitt som konsol och att de flesta spel som kommer på den är löjligt dåliga och att man fortfarande inte nyttjar 1080p är skandal.
End of the day så är the witcher 2 obeskrivligt mycket bättre än noire. Även om noire va hyffsat underhållande rent storymässigt. Skillnaden är att de företag som inte klarade av kraven från PC-spelarna gick över till konsolmarknaden där medelsvensson sväljer precis all skit som råkar dyka upp i reklampausen.

Personligen vet jag inte hur man ens jämför så olika spel annat än försäljningsmässigt då. Lite päron och äpplen som jag ser det.

Det som första killen hade rätt i är ju att Witcher bara finns på en plattform. Så att försäljningen där blir högre är naturligt, då utgivning på olika plattformar skulle minska det sålt på pc, betydligt mer än digitalt skulle boosta pc. Min egen bedömning i alla fall.

Witcher har ju fått riktigt fin kritik så jag hoppas det kommer på konsoll också.

Tänk sedan på att ställen som Steam har egenintresse av att överdriva sin försäljning. Det är precis samma teknik som man tillämpar i butiker när man ställer saker på pall mitt ströget för att få det att sälja bättre - om folk tror att det säljs mycket lockas fler att köpa bara för det. En psykologisk effekt. Jag skulle kolla in lite årsredovisningar innan jag tror på det.

Och när folk upptäcker hur dom inte kan sälja download-spel vidare så är det inte så billigt längre.

Sedan om skälen till att utvecklarna inte lika gärna satsar på pc är ju helt fabricerat av fan-boys. Jag tror piratkopiering och svårighet att fungera bra på så många olika hårdvaror är svårigheter som försvårar för pc-spelarna att få fler titlar. Se på forumen hos utgivarna vilka som har problem - pcfolket. Utan jämförelse mest inlägg från pc.

Har utvecklat mjukvara i nästan 30 år(pc) och varje gång man släpper något är det alltid lika nervöst för hur det går hos olika kunder. Alltid är det någon skitig programvara ala virusprogram, dubbla och trippla brandväggar som ställer till det. Jag förstår spelutvecklarna helt.

Jag köpte själv PS3 för spel för att slippa massa problem och har inte ångrat mig än.

Sedan är väl en vettig spel-pc 3-5 ggr dyrare än en konsoll.

Hursomhelst en farsot man gärna skulle se slutet på att spel bara finns på vissa plattformar och inte andra, vilket det nu är köpt exklusivitet eller av andra skäl.

Låt spelarna avgöra vilken plattform man vill spela på så kan utvecklarna anpassa sig efter det.

En vettig spel-pc behöver inte kosta mer än 6000 och denna kommer att räcka i 5-6 år.

Medlem

Spelade aldrig igenom första The Witcher... och det andra spelet avslutade jag efter en kvart. Orkar inte med sådana sega spel. xD

Medlem

intressant att se att PS3 versionerna säljer mer än 360, förutom Brink då.

Redaktör
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av dofilusåkaffe:

La noir finns ju för fan inte på PC. Ni kan väl hejda er med sådana här dumma artiklar tills vi pc-lirare fått spela det nån månad först. Sopigt!!!!

Jag förstår inte, vad menar du?

Nu när jag läst igenom det igen så förstår inte jag heller


signatur
Redaktör
Skrivet av Oxide:

Man får anta att Fragzone får betalt av Microsoft eller Sony, varför skulle dom annars komma med såna här lögner? Står ju inuti "nyheten" att den är en lögn? "Såhär är det, men vi kan bara sia om det..." bra oändlig loop ni har satt er själva i, påminner om Aftonbladets logik. Jag antar också att ni tänker ta bort denna icke-nyhet.

Enligt tillgängliga siffror säljer LA Noire bättre än The Witcher 2 – på vilket sätt ljuger vi när vi skriver en nyhet om det?


signatur
Redaktör
Skrivet av Oxide:

Man får anta att Fragzone får betalt av Microsoft eller Sony, varför skulle dom annars komma med såna här lögner? Står ju inuti "nyheten" att den är en lögn? "Såhär är det, men vi kan bara sia om det..." bra oändlig loop ni har satt er själva i, påminner om Aftonbladets logik. Jag antar också att ni tänker ta bort denna icke-nyhet.

Jag kan nog inte hindra dig att se korruptionstendenser om det är vad du vill se, men du får gärna förklara på vilket sätt vi ljuger när vi berättar att ett spel säljer bättre än ett annat utifrån tillgänglig statistik.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Oxide:

Man får anta att Fragzone får betalt av Microsoft eller Sony, varför skulle dom annars komma med såna här lögner? Står ju inuti "nyheten" att den är en lögn? "Såhär är det, men vi kan bara sia om det..." bra oändlig loop ni har satt er själva i, påminner om Aftonbladets logik. Jag antar också att ni tänker ta bort denna icke-nyhet.

Jag kan nog inte hindra dig att se korruptionstendenser om det är vad du vill se, men du får gärna förklara på vilket sätt vi ljuger när vi berättar att ett spel säljer bättre än ett annat utifrån tillgänglig statistik.

jag reagerade starkt på er rubrik "L.A:N spöar witcher 2 i försäljning". ni borde veta bättre än att skriva sån skit. när ni vet att statistik oftast är baserad på lösa grunder. som i detta fallet. har ni tänkt på att det finns människor som faktiskt tror på "era" ord...

Redaktör
Skrivet av kaem79:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Oxide:

Man får anta att Fragzone får betalt av Microsoft eller Sony, varför skulle dom annars komma med såna här lögner? Står ju inuti "nyheten" att den är en lögn? "Såhär är det, men vi kan bara sia om det..." bra oändlig loop ni har satt er själva i, påminner om Aftonbladets logik. Jag antar också att ni tänker ta bort denna icke-nyhet.

Jag kan nog inte hindra dig att se korruptionstendenser om det är vad du vill se, men du får gärna förklara på vilket sätt vi ljuger när vi berättar att ett spel säljer bättre än ett annat utifrån tillgänglig statistik.

jag reagerade starkt på er rubrik "L.A:N spöar witcher 2 i försäljning". ni borde veta bättre än att skriva sån skit. när ni vet att statistik oftast är baserad på lösa grunder. som i detta fallet. har ni tänkt på att det finns människor som faktiskt tror på "era" ord...

Speltoppen har varit den officiella statistiken i Sverige i åtskilliga år, och vi har täckt den under lång tid. Rubriken är förstås tillspetsad för att locka läsare, men den är precis lika korrekt som om jag hade skrivit "L.A. Noire toppar spelförsäljningen". Jag nämner tydligt vad siffrorna bygger på, och det kan jag inte gärna få in i rubriken för den som inte tar sig tid att läsa hela nyheten.


signatur
Medlem

Va fan är det för fel på er?

L.A. Noir är ett grymt spel, The Witcher 2 är också ett grymt spel. Gör det något vem som är 1:a eller 3:a? Huvudsaken är väl att båda spelen säljer bra.

Konsoll vs. PC, marknadsföring, fanboys... Who cares? Suck.

Medlem

Hehe, inget fel på mig hoppas jag. LA noir verkar mycket trevligt också, vad jag sett på youtube.

Jag bryr mig inte precis om försäljningssiffror, dock blir jag lite irriterad på hur vissa tolkar dom, med dom fakta som finns. Vad Microsoft, Sony (och nintendo ) tjänar är en sak, när det gäller PC så går pengarna i större utsträckning till dom som faktiskt jobbat på spelen. Innan konsoler hade online-funktion tog man inte betalt för några extra banor och kallade det DLC...

Jag spelar inte på konsol just nu, men har inget emot dom som sådant ( Har ägt dom flesta ). För mig är PC den bästa spelplattformen, jag tänker inte detaljera varför ännu en gång.. Men allt en konsol kan göra kan en PC göra bättre ( konsoler är ju trots allt nedbantade PCs ), förutom några få "exclusives", men har man inte råd att köpa alla konsoler samt en PC får man ju prioritera. Det optimala är ju att ha alla format förstås, om man har råd med det.

Vad som irriterar mig är rabiata fanboys som ständigt tjatar om piratkopiering på PC - som är ett icke-problem.
Dom får typ vatten på kvarnen av dessa artiklar - för dom tycks sakna läsförståelse eller så läser dom inte hela texten.
Faktum är att av PC-spel säljs 70-90% online, så därmed är dessa siffror ytterst irrelevanta. Dock är det imponerande hur bra Witcher 2 har sålt i butik, sett i perspektivet att det bara är en bråkdel av vad det "faktiskt sålt".

( År 2011 finns det fantastiska metoder att föra över digital information via internet! I stället för att skicka plastskivor, tryckta pappers-sidor, fordral och annat halva jorden runt med fordon och all miljöförstöring som det innebär... )

Men, det gör inte ett dugg vad som säljer bäst, spela på vad du trivs bäst med, det gör jag.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

12
Skriv svar