När spelen blir verklighet

Robot
När spelen blir verklighet

Brukar du få "spel på hjärnan"? Eller rättare sagt; upplever du att känslor och associationer du får i spel återspeglas i verkligheten? Du är inte ensam. Företeelsen kallas för "Game Transfer Phenomena".

#angry-birds, #assassins-creed


Medlem
När spelen blir verklighet

Jag har spelat sedan jag var liten valp men har då aldrig varit med om det här fenomenet. Lite avundsjuk är jag allt, skulle kunna liva upp en annars trist och grå dag.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Medlem

Jag spelade en mass Lineage2 för många år sedan och trodde att jag fick syn på en mob (en av de spetsfotade mobsen i Dragon Valley Cave's!) i ögonvrån. Sen vid ett annat tillfälle åkte jag bil och trodde mig se en UAV på himlen som jag genast ville Q:a! Så jag känner igen mig i syndromet!

Medlem

Känner igen mig mycket väl. Kan relatera väldigt mycket av verkliga händelser till händelser som upplevts i spel.

Medlem

Har hänt mig många gånger. Inte att jag känt för att klättra upp för hus som i assasins creed men däremot händer det ibland när jag hör eller ser nånting och tänker att det låter eller ser ut precis som i nåt spel.

Medlem

Jag blir sugen på att köra Freerunning efter längre perioder med Assassins Creed


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Får återkommande drömmar där Jorden och speciellt hela galaxen blir invaderad av 2km långa maskiner vid namn Reapers. Jag blir lika besviken varje gång när jag vaknar.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Får återkommande drömmar där Jorden och speciellt hela galaxen blir invaderad av 2km långa maskiner vid namn Reapers. Jag blir lika besviken varje gång när jag vaknar.

Du också?

Medlem

Har inte upplevt det här..brukar inte ens drömma om mina favoritspel, bara surrealistiska grejer där mina irl vänner oftast är med i förrvrängda roller, ibland kändisar.

Ta senaste skumma drömmern, jag och Charlie Sheen som hade 80-tals rocker hår började arbeta på en bar/restaurang tillsammans och återförenades som vänner efter tidigare äventyr under den tidigare delen av 80-talet.

Finns det något fenomen för sånt också? Television Transfer Phenomena?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Kom ihåg gamers, ta en paus från spelandet minst en gång varannan timme, o sträck på er.
otp: aldrig varit med om det där men spelen blir ju allt verkligare och man blir bara mer insatt så det kanske kommer hända.

Medlem

Spelade så mycket CoD2 när det var nytt att jag trodde allt som lät, lät som explosioner. Lol.

"Företeelsen" heter tidsfördriv...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Zedrix:

Känner igen mig mycket väl. Kan relatera väldigt mycket av verkliga händelser till händelser som upplevts i spel.

Jag tror det är mera för yngre personer att det blir ett sådant phenomen. Ta inte åt dig, jag vet inte hur gammal du är, just saying.

Medlem

Jag har varit med om fenomenet flera gånger. En gång satt jag i skolan och dagdrömde lite och plötsligt så ville jag bara så jätte gärna klättra upp för skolan och titta ut på taket. Sedan har jag flera gånger (Dock inte spel) blivit lite knäpp och känns som jag är en dator och har targetting system, defense system, attack system, lieing detector etc etc. Så känns det ibland:D jag vet att det är lite roligt och konstigt. Men de livar åt minstone upp sin vardag.

Medlem

Det enda jag haft är det vanliga ctrl+z kännslan man fått när man skriver på papper ibland. Sedan en gång så gick jag och titta upp på molnen och min första tanke var: Fan va dålig upplösning det är. Innan jag insåg att det var riktiga moln haha Lite borta i huvudet just då.

Medlem

Jag brukar gå runt på stan och drömma om att headshotta alla. Är jag galen?

Nä, skoja bara

Medlem

Efter en intesiv genomspelning av Portal 2 under två dagar identifierade jag automatiskt vita väggar som stod ut bland resten av inredningen som potentiella portalväggar. Känns skönt att det nu är ett "fenomen" och inte jag som är "galen".

Medlem

Alltid när det regnar brukar jag gå ut och ropa på Jason! =P

Medlem

Man blir rätt uppfuckad om man te.x sitter och spelar något rollspel i flera timmar (eller dagar hehe) i sträck och sen plötsligt beger sig ut för att handla. Har hänt ett antal ggr att jag då tänker te.x "okej då ska vi se om vi kan hitta nått som ger mana, hade väl slut på potions.." och liknande, men man hinner knappt tänka klart tanken förrän man kommer på sig själv, som tur är..


signatur
Inaktiv

Enda gången jag ens tänkt i någon sådan bana var när jag spelat väldigt mycket och varit väldigt väldigt trött... Men då känns ju hela verkligheten lite surrealistisk när man tvingar sig själv att vara vaken för länge.

Medlem

Vet inte om det riktigt är samma sak, men en gång försökte jag klia mig på näsan med muspekaren.

Medlem

För några år sedan när jag spelade mycket Morrowind fick jag en liten sådan grej..
Jag mötte en person jag känner på byn och den påpeka att jag hade varit trevlig/ gjort ett bra intryck senast vi sågs.
Tanken som slog mig då var: Ahhh plusrep, gott och log för mig själv. ^^

Medlem
Skrivet av 2infinity:

Det enda jag haft är det vanliga ctrl+z kännslan man fått när man skriver på papper ibland. Sedan en gång så gick jag och titta upp på molnen och min första tanke var: Fan va dålig upplösning det är. Innan jag insåg att det var riktiga moln haha Lite borta i huvudet just då.

Jag blir alltid förbannad då jag inser att det inte finns någon CTRL + F i böcker.. ARGH.

Medlem

Har själv fastnar för 1337 siffran.. kl 13:37 = Awesome, missade dock om bensinen nånsin låg på 13.37 .. 1337 = Tursiffra?


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Inte spel direkt...
Enda gången jag har upplevt någonting liknande är när jag och en annan säger samma sak samtidigt och så tänker jag på Skype och att jag sa det före den andra personen
Blir lite förvirrande ibland men annars ere gött

Inaktiv
Skrivet av Fleshcutter:

Jag brukar gå runt på stan och drömma om att headshotta alla. Är jag galen?

Nä, skoja bara

Fantasin har inga gränser? Klart man har drömt om att gå in i skolan och skjutit alla och tagit över världen men så dum är jag inte.

Medlem

Inget verklighetsbasat, men däremot har jag i mina drömmar förföljts av spel. Speciellt det första jag PC-spel jag spelade, Myth - the fallen lords tror jag det hette. Där figuerade en massa skäggiga dvärgar som kastade små sprängladdningar. Dom drömde jag om natt efter natt. Jag höll faktiskt på att bli galen av det spelet!

Medlem

GTA.. letade alltid efter snygga bilar att sno.

Medlem

Jo tack, de första exemplen jag kommer på e efter jag spelat något spel med bullettime i så går hela världen i slow motion direkt efter man slutat spelat.
Sen händer det rätt ofta att jag drömmer om spel när jag riktigt fastnat i något, det värsta var nog EverQuest.. spelade från jag vaknade tills jag gick å la mig å drömde sen om det när det var som värst.

Dock ett fenomen på sistone som faktiskt gör mig rätt deprimerad, att det inte finns en replay knapp på livet! Skulle vilja byta profession å lite andra livsval jag gjort som inte går att göra om nu..
Samma är det med att det inte går att klara livet, i ett single player spel spelar man för att klara spelet för det e en ganska stor tillfredsställe, hur mycket man än lever så finns det inget lyckligt "The End"

123
Skriv svar