När ska Nintendo lära sig vikten av online-spelande?

När ska Nintendo lära sig vikten av online-spelande?

Visst går det spela Wii-spel online, men jämfört med konkurrenternas fläskiga online-satsningar känns Nintendo-lirens multiplayer-funktioner riktigt klena, tyvärr. Jag hoppas (och tror) verkligen på att "Wii 2"-avslöjandet på E3 kommer innebära en utökad online-satsning från Nintendo, som skulle skänka ytterligare en dimension till spel som Mario Kart och Animal Crossing.

Personligen tycker jag just Animal Crossing vore som klippt och skuret för MMO-genren... Vilken Nintendo-serie tror du skulle tjäna mest på steget in i online-världen på allvar?

Medlem

Valfritt Mariospel låter väl ganska givet. Jag vet inte om Wii-ägare känner att de har något behov av möjlighet till onlinespelande. Man spelar ju ändå ofta tillsammans i vardagsrummet med folk man faktiskt känner. Casuals (barn, gamla, nubs) får nog inget intresse för det förrän Nintendo trycker upp det i ansiktet på dem. Det man inte vet får man inte ont av.

Medlem

Tja, givna favoriter vore väl Mario Kart, Super Smash Bros, och ett Pokémon MMO med stadium att slåss på och möta tränare från hela värden, det vore nog drömmen (med fullständiga attack-animationer för varje pokémon, som Pokémon stadium på N64 fast större och bättre)

En av de största bristerna med Nintendos konsoler, som gör det svårt att spela någon längre tid, är just bristen på multiplayer och co-op via nätet, och kvalitén på tjänsten som erbjuds.

Medlem

Ett nytt Monster Hunter!
Kommer konsolen bli så stark som de säger tror jag det skulle bli en väldig stor grej.

Monster Hunter Tri är ju nog ett av wii:s största onlinespel, men tanke på att maskinen inte pallade särsklit mycket blev ju spelet ganska begränsat


signatur

Everybody needs help.

Flakmonkey

Tills de inte kommer undan med det längre... Har alltid känt att Nintendo kommer undan med saker som Sony och Microsoft skulle hängas för (och tidigare Sega, Atari, etc) Jag menar Friendcodes?! Nu vet jag inte om de fortfarande används, men skulle Sony eller MS ha slängt in det i sina onlinelösningar hade de fått så mycket skit, men nu är det Nintendo och då spelar det inte så stor roll för de är ju trots allt Nintendo... men men, nu är jag ju bara bitter

Medlem

signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Skrivet av JohnnyGreed:

Goda nyheter, skulle vara väldigt användbart ifall Nintendo satsade mer på online-spelande. Något jag vill se är ett nytt Super Smash Bros till Wii U, där ett online-läge är med som stödjer förändringen.

Medlem
Skrivet av Mjölner:
Skrivet av JohnnyGreed:

Goda nyheter, skulle vara väldigt användbart ifall Nintendo satsade mer på online-spelande. Något jag vill se är ett nytt Super Smash Bros till Wii U, där ett online-läge är med som stödjer förändringen.

Jo det hoppas man!

SSBB's onlineläge var inte direkt super...


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ingen aning, det känns som att Wii U inte kommer göra så mycket skillnad. Nintendo skulle verkligen behöva en bra teknisk konsol med bra prestanda, schysst interface och som inte ser ut som en leksak.

Medlem
Skrivet av huzzle:

Ingen aning, det känns som att Wii U inte kommer göra så mycket skillnad. Nintendo skulle verkligen behöva en bra teknisk konsol med bra prestanda, schysst interface och som inte ser ut som en leksak.

Har alltid sett spel plattformer som mer eller mindre leksaker


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Skönt om vänkoderna försvinner.
Men att Wii U kommer vara lika seriös eller anpassad för mer hardcore-spelare (i likhet med Xbox/PS) kan vi nog bara drömma om. Lär inte hända heller med Wii U! Det är inte Nintendos målgrupp helt enkelt, och jag tror inte de lagt om den strategin för de säljer bra med nuvarande inriktning.

Medlem
Skrivet av silly_cake:

Skönt om vänkoderna försvinner.
Men att Wii U kommer vara lika seriös eller anpassad för mer hardcore-spelare (i likhet med Xbox/PS) kan vi nog bara drömma om. Lär inte hända heller med Wii U! Det är inte Nintendos målgrupp helt enkelt, och jag tror inte de lagt om den strategin för de säljer bra med nuvarande inriktning.

*Rising from the grave and says*

I disagree


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

*Rising from the grave and says*

I disagree

Välkommen tillbaka till livet. Men vad disagreear du med av det jag skrev?
Nintendo har alltid haft en mer "barnanpassad" inriktning (jämför spelen från N64 med Playstation eller Saturn, eller Gamecube vs PS2). Jag har inte läst några uttalanden från dem om att de ska byta inriktning...? Att de säljer bra nu (alltså att senaste generationen totalt sett var en säljsuccé) är ju utom allt tvivel. Kontrollen till Wii U känns ju också lite "plojig", precis som Wiimoten var/är. Men trots plojigheten behöver det inte vara en flopp. Och jag tycker det har sin plats och spelar både Wii och 360 till exempel. Men det är väldigt olika stil på dem.

Medlem
Skrivet av silly_cake:
Skrivet av Apministern:

*Rising from the grave and says*

I disagree

Välkommen tillbaka till livet. Men vad disagreear du med av det jag skrev?
Nintendo har alltid haft en mer "barnanpassad" inriktning (jämför spelen från N64 med Playstation eller Saturn, eller Gamecube vs PS2). Jag har inte läst några uttalanden från dem om att de ska byta inriktning...? Att de säljer bra nu (alltså att senaste generationen totalt sett var en säljsuccé) är ju utom allt tvivel. Kontrollen till Wii U känns ju också lite "plojig", precis som Wiimoten var/är. Men trots plojigheten behöver det inte vara en flopp. Och jag tycker det har sin plats och spelar både Wii och 360 till exempel. Men det är väldigt olika stil på dem.

Jag har ingen aning om de kommer köra samma bana som de alltid gjort då det inte släppts än så vill jag inte dra några slutsatser ;), men vad jag fattat det som så är hela grejen med WiiU att fokusera på "core" spelarna. vilket de nämnde på E3 så varför skulle de inte hålla detta? De har ju redan snackat med EA och alla andra storingar som även de tycker att WII-U kan bli intressant

Därmed även tillägget i namnet Wii-U(You)

Men man undrar ju hur saker och ting kommer fungera med den ny kontrollen, den är ju så stor! Kunde de inte fortsatt med Gamecube kontrollen!? Den var ju underbar


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det är väl inte så konstigt att de kommer undan med att inte ha bra online. Nintendo är ju causal spelande med barnfamiljer som främsta publik. Dom lär inte logga på forum och högljutt kräva bättre online-stöd framöver heller.

I min värld är Sony är spelkonsolen, Microsoft är fienden och Nintendo är den udda eftersläntraren som jag inte bryr mig om.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Gamecube-controllerna var ju sämst! De kändes så aviga och sladdriga på nåt sätt. Men jag gillar iofs Xbox360-kontrollerna och det är många som inte gillar dem...

Bra om Nintendo skapar lite "allianser" för andra typer av spel, men Sony och MS lär också "steppa upp gamet" inför nästa generation, så jag tror Nintendo får det svårt.

Det som är väldigt intressant denna generation är att alla tre stora konsoller är "succéer", förutom kanske PS3 som ju ligger lååångt efter sin företrädare i försäljningssiffror (men det var ju ett svårt nummer att slå och de flesta håller nog med om att PS3 är en bra konsoll). Frågan är om det finns plats för 3 giganter nästa generation, särskilt om Nintendo ska buffla sig in i hardcore-spelarvärlden. Har nog också mycket med världsekonomin att göra.

Medlem
Skrivet av Paddington:

I min värld är Sony är spelkonsolen, Microsoft är fienden och Nintendo är den udda eftersläntraren som jag inte bryr mig om.

I min värld är det här ett konstigt synsätt. Varför är MS fienden? Att Sony idag har en riktigt hård konkurrent (åtminstone i Europa/Nordamerika) tror jag är bra för alla spelare eftersom bättre spel tvingas fram på det viset.
Jag har en Mac och kör OS X och Linux, men jag ser inte MS/Windows som fienden, bara ett annat system för att få saker gjorda på en dator.
Jag har Xbox 360 och Wii men ser inte Sony/PS som fienden, utan en riktigt bra konsol som jag bara inte har plats för eftersom jag är nöjd med mina system och inte har råd eller tid med mer.
Jag är också medveten om att Apple, Microsoft, Nintendo osv är vinstdrivande företag som gör vad de gör för att tjäna pengar, varför skulle jag vilja vara nån sorts moralisk fotsoldat för deras jakt på pengar? Jag spelar spel för att det är kul, resten skiter jag i.
Men det har nog att göra med den utbredda fanboyismen, och jag har aldrig förstått den och kommer nog aldrig förstå.
(Ingen direkt anklagelse mot dig som person dock, bara företeelsen som stort. )

Medlem
Skrivet av silly_cake:
Skrivet av Paddington:

I min värld är Sony är spelkonsolen, Microsoft är fienden och Nintendo är den udda eftersläntraren som jag inte bryr mig om.

I min värld är det här ett konstigt synsätt. Varför är MS fienden? Att Sony idag har en riktigt hård konkurrent (åtminstone i Europa/Nordamerika) tror jag är bra för alla spelare eftersom bättre spel tvingas fram på det viset.
Jag har en Mac och kör OS X och Linux, men jag ser inte MS/Windows som fienden, bara ett annat system för att få saker gjorda på en dator.
Jag har Xbox 360 och Wii men ser inte Sony/PS som fienden, utan en riktigt bra konsol som jag bara inte har plats för eftersom jag är nöjd med mina system och inte har råd eller tid med mer.
Jag är också medveten om att Apple, Microsoft, Nintendo osv är vinstdrivande företag som gör vad de gör för att tjäna pengar, varför skulle jag vilja vara nån sorts moralisk fotsoldat för deras jakt på pengar? Jag spelar spel för att det är kul, resten skiter jag i.
Men det har nog att göra med den utbredda fanboyismen, och jag har aldrig förstått den och kommer nog aldrig förstå.
(Ingen direkt anklagelse mot dig som person dock, bara företeelsen som stort. )

Om jag vid tillfället för inlägget hade känt mig vuxen, diplomatisk och vidsynt så hade jag nog skrivit nåt i stil med det du just skrev


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Tycker att nintendo gör bra ifrån sig på multiplayerfronten.

Kanske inte online men om man sitter ett gäng polare i soffan med en nintendo konsoll och några bärs kan man ha otroligt roligt.
Konkurrenterna erbjuder inte så många "local multiplayer" alternativ.

Sen online.. jaa... eh... de har ju inte riktigt några spel som passar online.. kanske mario tennis? eller party?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Kanske inte online men om man sitter ett gäng polare i soffan med en nintendo konsoll och några bärs kan man ha otroligt roligt.
Konkurrenterna erbjuder inte så många "local multiplayer" alternativ.

^ 100% agreed!

Skrivet av Ladestam:

Sen online.. jaa... eh... de har ju inte riktigt några spel som passar online.. kanske mario tennis? eller party?

Jorå för sjuttsingen, ta t.ex. Mario Kart som är underbart online. Ja, om det inte vore för det jobbiga friend code-systemet (men det går ju inte att komma ifrån) och ett "bra men kunde vara bättre" MK-poängsystem. Men det är riktigt, riktigt bra online. I övrigt har jag inte så jättebra koll. Men MK räcker för mig.

Medlem

Anledningen att de inte satsat så mycket hittills är väl för att det är svindyrt att bygga upp en onlinedel som Microsoft gjort. Men nu ser dom väl att det är värt pengarna.

Friend Codes tror jag beror på att Nintendo alltid velat vara familjevänliga, och Friend Codes var ett försök att göra det svårare för "fula gubbar" att komma i kontakt med minderåriga.

1
Skriv svar