Blåskärm varenda tionde minut! HJÄLP!

Medlem
Blåskärm varenda tionde minut! HJÄLP!

Har en kraftfull speldator. Har varit o fixat den på en affär pga jag köpte nya delar till den. Efter jag fick den hem från laggningen har instalerat om Windows. Sedan dess krashar den hela tiden med BSOD.(Blåskärm). Här finns en bild: http://imageshack.us/m/101/1096/img20110525021645.jpg

Eller så får jag pfn_corrupt.

Hjälp tack.

mis
Medlem
Skrivet av XEURONIX:

Har en kraftfull speldator. Har varit o fixat den på en affär pga jag köpte nya delar till den. Efter jag fick den hem från laggningen har instalerat om Windows. Sedan dess krashar den hela tiden med BSOD.(Blåskärm). Här finns en bild: http://imageshack.us/m/101/1096/img20110525021645.jpg

Eller så får jag pfn_corrupt.

Hjälp tack.

Saknar felkoden på den bilden, men prova att installera om drivrutinerna och se om det gör någon nytta.


signatur

etqw?

Medlem

hmmmm ser ut som memmory leak problem, har du ändrat på dump filen till windows disken ? om inte testa göra det, sätt den på manual storlek och ange värden typ 4072-4096, även bra få veta vilken win version du har ? och vad lagades i datorn ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Tjo!

Rekommenderar att läsa denna post från Tweakforgeeks, http://tinyurl.com/ak4ek

Jag är ingen datorexpert men det lät vettig enligt mig

Och för de som inte orkar läsa så verkar problemet kortfattat vara att cpun blir överhettad, dåliga/trasiga RAM-minnen. Det kan också bli någon konflikt emellan inbyggda grafikkort, ljudkort i moderkortet sammtidigt om du tex har ett grafikkort i en PCI-E port.

Om det är helt galet ute så får någon gärna säga till : >

Medlem

överhettnings problem då dör bara datorn utan starta om för att förebygga att cpu brinner det tar ungefär 30sec som minst på äldre modeler till 2-3 minuter nu. Ram minnen då skulle den inte ens boota till windows, iaf enligt min erfaranhet, konflikt är möjligt men då får man koden driver nånting nånting på BSOD kod + om det är som han säger värsting rig så brukar det inte uppstå konflikter mellan inbyggt vs instiks kort


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Den kan visst boota om det är ram-fel, Har fått bluescreens på 1 av mina riggar och hjälpt en polare med bluescreens nyligen, båda gångerna så bootade datorn men sen frös den och fick bluescreen med just "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" som meddelande. Och efter att ha bytt ram på båda 2 så funkade dom fint igen. Så kolla upp dina ramminnen!


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Börja med att testa om RAM minnena fungera som de ska. Ladda ner och kör Memtest86 här:
http://www.memtest86.com/download.html

Det är bara att bränna en skiva och sen boota från den skivan, låt den sedan gå igenom minst ett helt pass. Får du errors där så är det antagligen fel på hårdvaran eller BIOSen som är felinställd (jobbar minnen/cpu på rätt hastighet?) då Windows inte är involverat alls.

Andra saker du kan testa är ju att köra med chassiet öppet för att se om det blir bättre, isf kan det ju tyda på överhettning (behöver inte vara CPUn som överhettar). Avinstallera även grafik drivrutinerna och kör programmet "Driver Sweeper", speciellt om du bytt grafikkort, sedan installera dom igen.

Fungerar det ändå inte så behövs mer info. Vad var det du bytte till exempel och en lista på vad du har i datorn hade hjälpt.

Medlem

som redan har sagts; kör en Memtest, 9 utav 10 fall med blåskärm så är det minnesfel (iaf om du använder w7 vilket du bör göra om du har en kraftfull dator) byt drivers till gpu.

Inaktiv
Skrivet av XEURONIX:

Har en kraftfull speldator. Har varit o fixat den på en affär pga jag köpte nya delar till den. Efter jag fick den hem från laggningen har instalerat om Windows. Sedan dess krashar den hela tiden med BSOD.(Blåskärm). Här finns en bild: http://imageshack.us/m/101/1096/img20110525021645.jpg

Eller så får jag pfn_corrupt.

Hjälp tack.

stäng av "allt" som går i BIOS, gå sedan in i windows o låt den stå ett tag o se vad den säger. "gå försiktigt tillväga, jag tar inget ansvar om du elr nån annan tar sönder din hårdvara".

Jag tror också det har med defekt minne att göra, men förmodligen fler saker, kanske moderkortet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av XEURONIX:

Har en kraftfull speldator. Har varit o fixat den på en affär pga jag köpte nya delar till den. Efter jag fick den hem från laggningen har instalerat om Windows. Sedan dess krashar den hela tiden med BSOD.(Blåskärm). Här finns en bild: http://imageshack.us/m/101/1096/img20110525021645.jpg
Eller så får jag pfn_corrupt.
Hjälp tack.

Det kan vara drivrutin problem eller hårdvara fel.
Har du kollat att temperaturen på CPU och GPU är ok och alla fläktar funkar ?

Du måste felstöka och hitta den hårdvara som orsakar det. kan var att grafikkortet är defekt eller ett drivrutin som har problem som orsakar det. I bland kan ljudkort drivrutiner ställa till problem.

Första steget är att kontrollera temperaturer och fläktar, nästa steg ta ut ditt grafikkort och sätt in en annan grafikkort om du har en föratt felsöka o ta reda på om det är grafikkortet som orsakar det. Glöm inte att rensa avinstallera alla dess drivrutiner.
Om det inte hjälpte lämna den till ett bra service företag som kan fixa den.

Inaktiv
Skrivet av Bonik:
Skrivet av XEURONIX:

Har en kraftfull speldator. Har varit o fixat den på en affär pga jag köpte nya delar till den. Efter jag fick den hem från laggningen har instalerat om Windows. Sedan dess krashar den hela tiden med BSOD.(Blåskärm). Här finns en bild: http://imageshack.us/m/101/1096/img20110525021645.jpg
Eller så får jag pfn_corrupt.
Hjälp tack.

Det kan vara drivrutin problem eller hårdvara fel.
Har du kollat att temperaturen på CPU och GPU är ok och alla fläktar funkar ?

Du måste felstöka och hitta den hårdvara som orsakar det. kan var att grafikkortet är defekt eller ett drivrutin som har problem som orsakar det. I bland kan ljudkort drivrutiner ställa till problem.

Första steget är att kontrollera temperaturer och fläktar, nästa steg ta ut ditt grafikkort och sätt in en annan grafikkort om du har en föratt felsöka o ta reda på om det är grafikkortet som orsakar det. Glöm inte att rensa avinstallera alla dess drivrutiner.
Om det inte hjälpte lämna den till ett bra service företag som kan fixa den.

lämna inte in datorn på verkstad. än iaf...

Medlem

Tackar till alla som svarade. Har gjort en Memtest 86+ och fick 4 av 4 pass och 0 errors. Har 3 stycken Hyonix DD3 RAM minne på 2GB och en A-DATA DD3 på 2GB. Dem verkar fungera felfritt. Iaf. när jag spelar ett spel så kommer inte blå skärmen eller den fastnar inte, men när jag kollar på filmer så kraschar den efter 10 - 20 minuter både med WMP eller Mirillis Splash EX som jag använder. Har avinstalerat grafik drivrutinerna på min nvidia gtx580 och installerat BTAN ist. . Gjorde samma sak, krasch. Men nu nyligen får jag också en lilla skärm med massa pixlar och en jätte dåligt krasch ljud. det jag har köpt till den är: CPU i7 2600K 3.40Ghz, en SSD och en moderskort från GIGABYTE. Har instalerat Windowsen på SSDen. Dem 2 blåskärmarna får jag: IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL och PFN_LIST_CORRUPT. Har ländat den in igen på lagning.

Medlem

Hårdvara som använder samma IRQ eller minnesfel kanske? Är nyfiken på vad de hittar!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar