SSD - förstår inte?

Medlem
SSD - förstår inte?

Vad är det som gör att SSD är så bra? Tittar på en ny dator och en polare säger att man måste ha SSD om man köper en ny dator idag. Utrymmet på hårddiskarna är ju inte särskilt imponerande... Är det nån motsvarighet till Raid? Priserna är ju rätt hysteriska speciellt om man ska ha en 250GB. För samma pris så får man typ 10 TB om man köper ett par vanliga hårddiskar.

Medlem

De är väldigt snabba och perfekt lämpade som systemdiskar, köpte en SSD för drygt en månad sig, bara 60 gb, men det räcker mer än väl för Windows och de program jag använder. Datorn startar mycket snabbare, allt du gör när datorn väl startat går också snabbare.

Medlem

Ok då vet jag. Tackar

Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Solid-state drive (SSD) (på svenska ibland flashdisk eller halvledardisk[1]) är en typ av lagringsmedium som normalt baseras på NAND-flash och utformas med samma typ av elektriska, signalmässiga och mekaniska gränssnitt som hårddiskar. Det beror på att de är avsedda att fylla samma funktion, men utan hårddiskens känsliga rörliga delar. Solid-state-enheter kännetecknas av att de är betydligt snabbare, tystare och mindre känsliga än traditionella hårddiskar.

Medlem

Den största skillnaden mellan en vanlig HDD och en SSD är att SSD'n inte har en "läsarm" som läser av en skiva. Därför arbetar SSD mycket snabbare. När en vanlig HDD arbetar så flyttas armen fram och tillbaka för att hitta rätt spår (fungerar ungefär som vinylskivor) och det tar sin lilla tid.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Dessutom är SSD-diskar tystare, alstrar mindre värme och drar mindre ström än traditionella hårddiskar.

Medlem

Så man installerar Windows på SSD-hårddisken?

Medlem

alltså, när jag tänker på SSD är det alltid av den har minnesblock, ofta 8/16/32st, och alla av dom är raid, så om du köper större storlek av samma modell får du snabbare hastighet.

har ju gått så långt att SATA2 faktist flaskar, så använd rätt satauttag om du köper sandybridge (nyaste intel i5) ^^.
och ja. är galen skillnad, windows bootar väldigt mycket snabbare


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem

Låter intressant. Får se vad jag gör. Tack för alla svar

Medlem

Allt dom säger stämmer. Tystare, snabbare, minde värme, minde ström osv.

Skulle nog vänta ett halvår ist.
om ett halvår kommer dom va 50% billigare och större utrymme på. Brukar alltid vara så


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Vissa spel mår också riktigt bra av SSDs, som t.ex. ArmA2 som brukar få hårddiskarna att jobba rätt så hårt för att hänga med. Att då flytta de vanligast använda filerna till SSD och länka till dem med symbolic links är ett bra sätt att snabba på laddandet av texturer och kartor.

Medlem

andreashal91: Vad har du för källor på det? Tycker ssd har stått någorlunda still i priset det senaste året. Men köp en ssd du kommer absolut inte att ångra det


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Själv väntar jag tills de är mer prisvärda.

Hur är det med hållbarheten nu? Det var väl problem tidigare när livslängden inte var så lång.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Intels SSD-HD ska vara riktigt fina har jag hört.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Själv väntar jag tills de är mer prisvärda.

Hur är det med hållbarheten nu? Det var väl problem tidigare när livslängden inte var så lång.

De flesta säger 4-8 år men många har väl ökat sina garantier till 5 år nu så

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Tybalt:

Själv väntar jag tills de är mer prisvärda.

Hur är det med hållbarheten nu? Det var väl problem tidigare när livslängden inte var så lång.

De flesta säger 4-8 år men många har väl ökat sina garantier till 5 år nu så

detta bygger på att minneskort/ssd här antal läsningar tills dom är utslitna, och internet gick megahype på detta när tekniken kom. utan direkt någon grund. bolagen svarade genom att lägga in lite tekniker för att "jämna" ut skrivningen så ett ställe inte blir mera slitet än nåt annat, och på det sättet kan dom sätta en garanti på 5år för att tysta alla anti-ssdare.


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem
Skrivet av Hymer:

andreashal91: Vad har du för källor på det? Tycker ssd har stått någorlunda still i priset det senaste året. Men köp en ssd du kommer absolut inte att ångra det

"""Brukar alltid vara så"""


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Intels SSD-HD ska vara riktigt fina har jag hört.

Men SandForce nya SF-2200 är bättre!

Medlem
Skrivet av Ludolf:
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Tybalt:

Själv väntar jag tills de är mer prisvärda.

Hur är det med hållbarheten nu? Det var väl problem tidigare när livslängden inte var så lång.

De flesta säger 4-8 år men många har väl ökat sina garantier till 5 år nu så

detta bygger på att minneskort/ssd här antal läsningar tills dom är utslitna, och internet gick megahype på detta när tekniken kom. utan direkt någon grund. bolagen svarade genom att lägga in lite tekniker för att "jämna" ut skrivningen så ett ställe inte blir mera slitet än nåt annat, och på det sättet kan dom sätta en garanti på 5år för att tysta alla anti-ssdare.

Aha! Jag kommer säkert att köpa SSD som systemdisk till nästa dator... om några år. Kanske rentav köper en innan dess för att lägga ArmA2 på?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Ludolf:
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Tybalt:

Själv väntar jag tills de är mer prisvärda.

Hur är det med hållbarheten nu? Det var väl problem tidigare när livslängden inte var så lång.

De flesta säger 4-8 år men många har väl ökat sina garantier till 5 år nu så

detta bygger på att minneskort/ssd här antal läsningar tills dom är utslitna, och internet gick megahype på detta när tekniken kom. utan direkt någon grund. bolagen svarade genom att lägga in lite tekniker för att "jämna" ut skrivningen så ett ställe inte blir mera slitet än nåt annat, och på det sättet kan dom sätta en garanti på 5år för att tysta alla anti-ssdare.

Aha! Jag kommer säkert att köpa SSD som systemdisk till nästa dator... om några år. Kanske rentav köper en innan dess för att lägga ArmA2 på?

OCZ och Corsair har släppt sina nya SSD-diskar med den nya SandForce styrkretsen. Dom är hur snabba som helst, vänta tills priset lägger sig lite och slå till! Det kommer att gå snabbare

Medlem

Allt tyder dock på att hårddiskar blir en del dyrare framåt hösten så tveksam att det blir så mycket billigare iaf inte i år.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Allt tyder dock på att hårddiskar blir en del dyrare framåt hösten så tveksam att det blir så mycket billigare iaf inte i år.

What? Jag som funderade på att köpa nya hårddiskar till hösten... har du källa?


signatur

Have a good time!

Medlem

Ja för att Copyswede vill ta ut avgifter på hårdiskar och usb minnen till hösten. Det stod att det kan bli upp till 50% dyrare. Kan alltså vara värt att köpa något nu. Får se hur det blir dock.

http://svt.se/2.22620/1.2439880/snart_blir_harddisken_50_proc...

Medlem
Skrivet av highspeed:

Ja för att Copyswede vill ta ut avgifter på hårdiskar och usb minnen till hösten. Det stod att det kan bli upp till 50% dyrare. Kan alltså vara värt att köpa något nu. Får se hur det blir dock.

http://svt.se/2.22620/1.2439880/snart_blir_harddisken_50_proc...

Men det gäller bara USB och externa hårddiskar. Framgår väldigt vagt av artikeln du länkade till men det står även där längst ner.

Så om man vill ha en extern hårddisk så är det väl enklast att bara köpa en vanlig hårddisk och trycka in den i ett litet chassi. Problem solved!


signatur

Have a good time!

Medlem

Här är en ganska bra film som förklarar dom främsta skillnaderna mellan HDD och SSD

Filmen är från 2008 och dagens SSD är mycket snabbare då dom har en skriv och läshastighet på ca: 500mb/s. Diskarna i filmen hade förmodligen bara en hastighet på kanske 200mb/s, vilket fortfarande är dubbelt så snabbt jämfört med mekaniska diskar som bara har en hastighet på runt 100mb/s

Medlem
Skrivet av Mahone:

Filmen är från 2008 och dagens SSD är mycket snabbare då dom har en skriv och läshastighet på ca: 500mb/s. Diskarna i filmen hade förmodligen bara en hastighet på kanske 200mb/s, vilket fortfarande är dubbelt så snabbt jämfört med mekaniska diskar som bara har en hastighet på runt 100mb/s

Det som är det riktigt bra med SSD är random read/write, läsa eller skriva många små filer.

En Velociraptor har en random read/write på ~1 Mb/s. I jämförelse så har SSD i medel över 40 Mb/s. De bästa har till och med så högt som över 80 Mb/s.

Det är detta som ger den största vinsten när man startar upp systemet eller applikationer, då de ofta består av många små filer.

Medlem

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dea481e8c5d7_ssd2.png

Det vänstra är min relativt nya mekaniska (Samsung F3, 7200rpm, 32MB cache), det högra är min Intel 510 120GB som körs på 3Gbit SATA!! Om ett moderkort som stödjer 6Gbit/s hade det gått betydligt snabbare!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

1
Skriv svar