Jag har blivit hackad! Eller?

Flakmonkey
Jag har blivit hackad! Eller?

Jag har så vitt jag vet aldrig blivit hackad. Det behöver nu såklart inte betyda att det verkligen är så, de är ju rätt sneaky av sig, men om det gjorts har jag i varje fall inte märkt av det, förrän idag det vill säga. Imorse upptäckte jag nämligen att jag inte längre kunde logga in i Spotify. Lustigt tyckte jag eftersom jag inte hade något minne av att ha bytt lösenord sedan igår. Tänkte då att jag skulle prova att logga in på deras sajt eftersom det kanske var något problem med appen, men det gick inte heller. Återstod då att återställa lösenordet och jag knappade in den mailadress jag använt till Spotify men fick då meddelande om att det inte fanns något konto kopplat till den. Började ana lite oro här och testade därför att skriva in mitt användarnamn vilket enligt guiden skulle skicka ut ett mail till den adress jag använde när jag registrerade mitt konto - vilket är min vanliga. Den här gången fick jag inget felmeddelande, men inget mail trillade in i inkorgen.

Nu började jag bli lite orolig eftersom mycket pekade på att mitt konto kapats av någon som uppenbarligen inte kunde leva med det faktum att Spotify börjar kosta pengar. Så då återstod det bara att kontakta Spotify och få hjälp. Här ska de verkligen ha en eloge för att de var såpass snabba på ett åtminstone försöka hjälpa till. Det tog nämligen inte många minuter innan jag fick ett mail där det stod att jag skulle testa att återställa lösenordet via sajten, vilket jag utryckligen skrivit att jag redan försökt. Efter ännu ett mail fick jag reda på att jag kunde få en token genom att fylla i mina detaljerade uppgifter som postnummer, födelsedag, sista siffrorna på kreditkortet, etc så att de kunde säkerställa att det var jag. Här blev det också lite fel först, men det var enbart mitt fel eftersom jag inte mindes riktigt vilket kort jag använt för att registrera mig, men när det väl var ordnat så kunde jag sätta ett nytt lösenord.

Första bilden vid en google-sökning av "hackare"

Med nytt lösenord och möjlighet att logga in så återstod nog bara att se om någon ställt till med fanskap. Förvånande nog så har jag hittills inte upptäckt något fuffens. Ingen tycks ha lagt till eller tagit bort låtar/spellistor, vilket får mig att tro att det kanske var något annat fel. Jag är emellertid 100% säker på att jag inte bytt lösenord och jag kan inte ha skrivit in fel eftersom det är autoinlogg på Spotify-klienten som jag installerat på jobbdatorn. Så något fuffens måste det ha varit och bara för att få hävda att jag blivit hackad så fastlår jag att det var så tills dess att någon överbevisar mig

#blogg

Jag har blivit hackad! Eller?

Fy vad obehagligt, det märks mer och mer när gratis program börjar ta betalt för sina tjänster. Hoppas det löser sig.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Flakmonkey

Mjo lite obehagligt var det ju... men det löste sig snabbt och som tur är så har jag inte det lösenordet till andra ställen... Hade ju varit betydligt värre om det varit mailen eller någe sånt, nu hade de väl på sin höjd kunna köpa en massa låtar om man nu kan göra det utan att fylla i kreditkortsuppgifterna på nytt.

Medlem

Härligt att du fick tillbaka ditt Spotify-konto.

Du har inte använt S. på flera burkar, Simon? Vi hade problem nyligen här med Steam. Exakt samma problem som du beskrev upplevde vi, och jag trodde också jag fått mitt konto kapat. Tills jag googlade och upptäckte att en bugg kan ställa till det. Fick gå in och plocka bort en fil i installationen, sen funkade det. Det kanske inte är så i ditt fall, men klart obehagligt hursomhelst.


signatur
Flakmonkey

Nej inte på flera burkar, inte i anslutning till det här problemet, inte vad jag kan minnas iaf. Det som var mest olustigt var ju det faktum att Spotify inte tyckte att min mailadress tillhörde något konto och jag är 100% säker att jag använt min vanliga privata mail som jag alltid använder när jag gör inköp... så något lurt verkar det ju ha varit ändå :/

1
Skriv svar