The force is strong with me

Medlem
The force is strong with me

När jag gick hem från jobbet igår så drabbades jag av ett akut, oekonomiskt tillstånd och vaknade upp på tunnelbanan med ett parti Corsair Force 3 120Gb SSD i handen. Och även om den Super Snabba Disken trivs bäst i öppna landskap, och med SATA III (6.0 Gb/s), så är den onådigt snabb i SATA II. Det är den nya generationen SSD med styrkretsen SandForce SF-2200.

9 minuter och 51 sekunder från att jag stoppade in installations-skivan till att jag var inne i Windows...

Uppstart på under 10 sekunder, med alla startprogram uppladdade och klara att köras...

Några hundra kronor billigare än huvudkonkurrenten OCZ Vertex 3 (ej MAX IOPS modellen) dessutom, men saknar dock eget buffertminne. Hur dessa presterar mot varandra är lite oklart i dagsläget, i alla fall har jag inte sett något jämförande test. Men de är båda baserade på samma styrkrets, så skillnaden bör inte vara enorm, speciellt inte om man fortfarande kör på SATA II.

För dig som inte har, men ska köpa en SSD, var noga med att ställa in AHCI (Advanced Host Controller Interface) i BIOS, och kolla så att du har TRIM aktiverat om du har Windows 7. Detta gör du genom att gå in i kommandotolken och skriva:

"fsutil behavior query disabledeletenotify"

Får du då svaret:

"DisableDeleteNotify 0"

...så är det grönt! Knappa annars in:

"fsutil behavior set disabledeletenotify 0"

och kör hårt!

Finns mängder med tweaks att göra, googla på bara! Annars finns det ett fint tweakprogram från OCZ, där du kan kryssa i lite boxar och låta programmet optimera din SSD åt dig.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
The force is strong with me

Sexigt!


signatur
Medlem

Helt klart. Funkar bra (än sålänge) till alla med Mac också såklart! Men då får ni nog ingen TRIM. Lite bildfail såg jag nu också.

Medlem

Äsch... Jag kör vidare på min raptor-disk (10 000 rpm) istället. Det är tillräckligt snabbt för mig.

Medlem

Hade du testat en SSD hade du sagt annorlunda

Medlem

SSD är inte värt pengarna. Om du frågar mig. För dyrt.

Medlem

Det beror helt på, min vän! Musikredigering går så mycket snabbare och smidigare

Medlem

Haha, jo det är möjligt. Men jag har inget behov av SSD. Kanske när det blir billigare. Det lär det väl bli tids nog.

Medlem

Då är du kanske lite mer intresserad av hybridlagring måhända? Lite billigare. Andra fördelar med SSD är ju att inga rörliga delar equals obefintliga ljudnivåer, mindre strömförsörjning och i princip ingen värmeutveckling.

Medlem

Jo, visst är det bra. Men fortfarande för dyrt, dessutom bytte jag nyligen ut min Windows-disk mot en raptor-disk. Stor förändring, tycker inte något går långsamt direkt. Jag tror helt klart SSD eller hybridlagring är framtiden, men jag tänker inte lägga några pengar på det förens om många år.

Medlem

Det är dyrt ja! Men någon måste ju köpa för att få fart på försäljningen och i slutändan få det billigare. Har du tålamod, så vänta på bara

Jag antar att du har hunnit testa ett tag nu, funkar det riktigt så där bra som alla säger att det gör?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Både ja och nej. Prestandan är galet bra i SATA 3, men Corsair har haft lite barnsjukdomar med hårdvaran, och gjorde en Intel och tog in alla Force 3-diskar. Problemet verkar vara löst nu dock. OCZ Vertex 3 MAX IOPS skulle jag personligen köra på för den bästa prestandan.

1
Skriv svar