Call of Cthulhu: The Card Game

Medlem
Call of Cthulhu: The Card Game

Kortspel är någonting som alltid har varit en passion för mig ända sedan det gamla Doomtrooper släpptes 1994 och även om det nu inte blev min första spelupplevelse utanför de sedvanliga patienserna, så triggade det ändå någonting inombords som gör att jag idag har en mindre kortspelssamling uppställd i en av mina bokhyllor bestående av titlar såväl bara rent bisarra som faktiskt intressanta och spelvänliga vilka alla ligger mig varmt om hjärtat.

Så när Fantasy Flight Games för tre år sedan utvecklade sitt nya koncept "Living Card Game" spetsades givetvis mina öron rent naturligt och deras första spel i denna genre var Call of Cthulhu: The Card Game, vilket spann vidare på det sedan 2004 redan existerande kortspelet med samma namn men den lilla skillnaden att det var ett mera traditionellt samlarskortspel som hade just ordet "Collectible" med i namnet. Själva poängen med ett LCG (alltså Living Card Game) var dock inte så mycket av kortsamlandet som själva spelupplevelsen; i grundboxen låg inte bara ett fåtal kort just så pass tillräckligt för att man skulle kunna komma igång med spelandet utan tvärtom - Call of Cthulhu LCG kom paketerat med inte mindre än 155st kort vilket utgjorde hela grundutbudet och alla expansioner som följde kom med sina helt egna kort som förpackats i tjockare askar om 40 fixerade kort vardera och även här utgjorde dessa hela utbudet för just den expansionen.

Konceptet var även det något förändrat i LCG-påhittet. Visst spelade man fortfarande ut karaktärer genom att använda sig utav kortresurser och visst kunde man fortfarande avbryta sin motståndare med diverse händelsekort som saboterade för denne, men istället för att vara en duell två spelare emellan där det gick ut på att rent döda motparten så handlar ett LCG mer om att vara ett slags äventyr där spelet sätter vissa regler och mål som man som spelare tävlar om att försöka fullfölja så snabbt och effektivt som möjligt innan motspelaren lyckas dra nytta av det.

Än idag släpper Fantasy Flight Games expansioner till CoC:TCG på det här viset med bestämda kort i varje förpackning och vad jag tittar på i denna nya recension av ConraDargo Recenserar är just grundboxen från 2008, som kort och gott hette just Call of Cthulhu: The Card Game.

#blogg

Call of Cthulhu: The Card Game

Haha, det var oväntat! vi måste spela någon gång ConraDargo


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ja jag tyckte det var på sin plats med lite kortspel och det låg ju som rätt i tiden också när folk har fått upp ögonen lite för just Cthulhu genom Mansions of Madness!

Ser enormt mycket fram emot att även få recensera A Game of Thrones samt The Lord of The Rings som ju FFG också ligger bakom inom LCG-genren.

Åh hell yea!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar