Slutcheck på ny 11k dator

Slutcheck på ny 11k dator

Nu var det dags att äntligen skaffa ny dator igen, första gången ja ska pilla ihop den helt själv och vill helt enkelt så så jag inte har missat något av extrem vikt. Det som är största frågan är huruvida ja ska satsa på ett dyrare"bättre" nätagg, eller om det jag har tänkt räcker.

Samsung Spinpoint 1TB F3 SATA-2 7200RPM
Corsair XMS3 minne - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Fractal Design Newton R2 650W
DVD±RW Samsung 22X DL S-ATA Svart,
Corsair Force 3 Series F120 120GB
ASUS P8P67 Pro B3 Revision - moderkort - ATX - iP67
Fractal Design Define R3 Titanium Grey Fläktar:1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Ljudabsorberande, ATX, mATX, mITX
Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort
Arctic Silver Alumina Kylpasta 1,7 gram

Vore glad för något snabbt svar

Medlem

Ser bra ut! Det nätagget du valt räcker gott och väl


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Tackar för svar

Medlem
Skrivet av Soothsayer:

Tackar för svar

Ser bra ut, men varför köpa extra kylpasta om du inte också skaffar en ny cpu kylare?
Kommer inte göra någon större skillnad på Intels originalkylare.

Medlem

Jag skulle nog invänta LGA 2011 som kommer ersätta 1366 om jag var du. Den plattformen släpps nu till höst, och med tanke på att de inte släpps några speciella spel nu under sommaren så kan man lika väl vänta. Årets krävande stortitlar (BF3 och Skyrim) släpps ju inte förens i november, så varför förhasta sig?

Om du prompt ska ha en ny dator inför sommaren så välj ett Z68 moderkort i stället för P67, de är ett kombinerat H67 och P67 så du får samtliga fördelar från båda.
http://www.inet.se/artikel/1901988/asus-p8z68-v-pro

För övrigt så ser allt bra ut, och nätagget klarar du dig gott och väl på

Varför inte en SSD istället för HDD?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Varför inte en SSD istället för HDD?

Utrymme per krona? När man köper en dator för 11k tror jag inte SSD är det första man inkluderar.

Medlem

Å första sidan (Ang. SSD <-> HDD, köper man dator för massa pengar, kan det vara värt med en SSD också, så att man får ut så mycket som möjligt?

Å andra sidan skulle jag hellre ha tagit ett annat grafikkort och gått upp till I7. Jag gjorde precis det, kör 9800 GT och i7 nu, och är mycket nöjd med det valet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Har också i7, gjorde "misstaget" att inte köra med SSD, men kommer uppgradera någon gång i år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Varför 8 GB minne? Jag 'dissar' det inte, jag bara undrar eftersom jag själv inte såg någon anledning till mer än 4GB det just nu.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Testpilot

8gb e fint , märkte bra skillnad då jag gick från 4Gb till 6Gb på min maskin med 64bits Win7

Paketet ser riktigt bra ut annars , att ha en SSD är ju mer eller mindre det största lyftet man kan ge sin nya/gamla dator nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Varför 8 GB minne? Jag 'dissar' det inte, jag bara undrar eftersom jag själv inte såg någon anledning till mer än 4GB det just nu.

Mer RAM = CPU'n får snabbare tillgång till data. Bara bra med för mycket RAM. Idag rekommenderar jag antingen 6 eller 8GB i RAM.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Skrivet av Safftad:
Skrivet av walter_iego:

Varför inte en SSD istället för HDD?

Utrymme per krona? När man köper en dator för 11k tror jag inte SSD är det första man inkluderar.

Nu är ju ifs Corsair Force 3 Series F120 120GB, en SSD ^^ sen att de kanske va ett dumt val (de återkallas på grund av feligheter), men hoppas de kommer fixas med någon SW uppdatering

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Tybalt:

Varför 8 GB minne? Jag 'dissar' det inte, jag bara undrar eftersom jag själv inte såg någon anledning till mer än 4GB det just nu.

Mer RAM = CPU'n får snabbare tillgång till data. Bara bra med för mycket RAM. Idag rekommenderar jag antingen 6 eller 8GB i RAM.

Ja det är självklart... men vilka spel (eller program) är det ni kör som använder mer än 2GB?
Jag har 64bitar och en drös spel, men spelen är 32bit... Förstår ni min fråga bättre nu?

JAg har 4GB och oavsett om jag kör ArmA2 eller något annat pang pang-spel så använder datorn inte hela minnet. (såvida jag inte börjar dra igång flera minnesslukande spel/program samtidigt... men då flaskar även processorn gissar jag)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Testpilot
Skrivet av Tybalt:

Ja det är självklart... men vilka spel (eller program) är det ni kör som använder mer än 2GB?
Jag har 64bitar och en drös spel, men spelen är 32bit... Förstår ni min fråga bättre nu?

JAg har 4GB och oavsett om jag kör ArmA2 eller något annat pang pang-spel så använder datorn inte hela minnet. (såvida jag inte börjar dra igång flera minnesslukande spel/program samtidigt... men då flaskar även processorn gissar jag)

Även om spelet är 32bit och inte kan suga åt sig allt minne har man ett operativ i bakgrunden som gärna äter minne , laddningar av nya levlar i spelet eller texturer minskas då saker cachas i minnet efter första laddningen och det finns säkert fler fördelar.
Det är frågan om så lite pengar att gå från 4 till 6 eller 8Gb numera så det är värt några hundralappar extra.

Jag märkte mer skillnad än vad jag trodde jag skulle då jag gick från 4 till 6Gb i min maskin trots att spel och annat aldrig maxar ut minnet som på gamla xp tiden.

Medlem

Jag skulle rekommendera antingen Corsair 650W HX eller NZXT HALE 90 650W.
Båda är av hög kvalitet och klarar även 80 Plus GOLD. Båda har dessutom tillräckligt connectors för Crossfire, med 4x 6+2 för Corsair och 2x 6 och 2x 6+2 för NZXT.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Tybalt:

Ja det är självklart... men vilka spel (eller program) är det ni kör som använder mer än 2GB?
Jag har 64bitar och en drös spel, men spelen är 32bit... Förstår ni min fråga bättre nu?

JAg har 4GB och oavsett om jag kör ArmA2 eller något annat pang pang-spel så använder datorn inte hela minnet. (såvida jag inte börjar dra igång flera minnesslukande spel/program samtidigt... men då flaskar även processorn gissar jag)

Även om spelet är 32bit och inte kan suga åt sig allt minne har man ett operativ i bakgrunden som gärna äter minne , laddningar av nya levlar i spelet eller texturer minskas då saker cachas i minnet efter första laddningen och det finns säkert fler fördelar.
Det är frågan om så lite pengar att gå från 4 till 6 eller 8Gb numera så det är värt några hundralappar extra.

Jag märkte mer skillnad än vad jag trodde jag skulle då jag gick från 4 till 6Gb i min maskin trots att spel och annat aldrig maxar ut minnet som på gamla xp tiden.

Intressant... det är just det jag undrar över eftersom operativet inte 'äter' mer än 2gig och spelet jag väljer att köra inte kan 'äta' mer än två gig. JAg har ett gig minne på grafikkortet så det verkar aldrig behöva använda sig av datorns RAM. När jag tittar på vad datorn verkligen använder så utnyttjar den aldrig hela 4 gig (då jag bara startar ett spel i taget). Därför är jag lite frågvis när det gäller den påstådda prestandaökningen av att ha mer arbetsminne.

Angående spel som cashar saker mellan 'levels' som du säger... kan ett 32-bitars spel casha mer än 2 gig?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Testpilot
Skrivet av Tybalt:

Intressant... det är just det jag undrar över eftersom operativet inte 'äter' mer än 2gig och spelet jag väljer att köra inte kan 'äta' mer än två gig. JAg har ett gig minne på grafikkortet så det verkar aldrig behöva använda sig av datorns RAM. När jag tittar på vad datorn verkligen använder så utnyttjar den aldrig hela 4 gig (då jag bara startar ett spel i taget). Därför är jag lite frågvis när det gäller den påstådda prestandaökningen av att ha mer arbetsminne.

Angående spel som cashar saker mellan 'levels' som du säger... kan ett 32-bitars spel casha mer än 2 gig?

Jag är ingen expert på detta så rätta mig om jag är helt ute o cyklar.
Har ingen bra koll på spel men de kan max ta 2Gb per session om det är 32bitars är jag rätt säker på.

Grejen är att laddning från disk cachas i minnet efter 1a läsningen vilket snabbar upp , nya levlar , saves , texturer som skall laddas från disk in i grafikkortets minne mm. Och detta är alltså utanför de 2Gb som 32bits spel max tar upp.

Oavsett om det är spelet eller andra saker som operativet jobbar med så vinner man på att ha minne som kan utnyttjas till sådant , detta flaggas ju inte som att minnet är använt utan är ju fritt minne att skrivas över då nåt program behöver plats , minneshanteringen när det gäller sådant är ju som sagt betydligt smartare under win7/vista än i tidigare operativ.

Medlem

Minne är inget man ska snåla med, och i windows 7 fall så har du 2gig så tar windows det , har du 4 etc så tar den det och sen så ser den till att alla apps/spel får sin beskärda del enkelt förklarat, windows 7 gillar mycket minne helt enkelt.

Man märker ganska snabbt skillnad på 4gb och 6gb, mellan 4 och 8 beroende på vad exakt du gör med datorn.

Personligen så rekommenderar jag minst 4gb och rekommenderat är mellan 6gn och 8gb, med tanke på priserna så finns det ingen anledning att bara ha 4gb ram minne.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Minne är inget man ska snåla med, och i windows 7 fall så har du 2gig så tar windows det , har du 4 etc så tar den det och sen så ser den till att alla apps/spel får sin beskärda del enkelt förklarat, windows 7 gillar mycket minne helt enkelt.

Man märker ganska snabbt skillnad på 4gb och 6gb, mellan 4 och 8 beroende på vad exakt du gör med datorn.

Personligen så rekommenderar jag minst 4gb och rekommenderat är mellan 6gn och 8gb, med tanke på priserna så finns det ingen anledning att bara ha 4gb ram minne.

Såklart man inte skall snåla på någonting när det gäller prestanda. Men... någon hundralapp här och där kan bli mycket till slut.

*tittar på minnesanvändningen* För närvarande 1,6Gig. Då har jag en hel drös internetsidor och småappar igång. Förstår inte vad du menar med att OS (win7) skulle använda hela 4 GB? Det tar ju bara vad den behöver. Drar jag nu igång ett spel (32bit) som inte kan använda mer än 2 GB så ser jag inte hur det skulle öka min prestanda. Jag har fortfarande minne som inte används. Skulle jag ha 8 GB skulle jag bara ha mer oanvänt minne.

Det är klart... om man ofta vill ALT-TABba mellan två eller fler spel som använder 2GB så ser jag anledning till mer minne, men... tja, vem kör två spel samtidig? Nåväl, allt beror på hur många program man vill köra samtidigt med spelet.

Tack för svaren på min fråga förresten.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tips , kolla upp med google hur windows 7 hanterar minne.

Du har fastnat i fel tankesätt, men istället för att jag ska copypasta vad som står där ute så tipsar jag om en google sökning.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tips , kolla upp med google hur windows 7 hanterar minne.

Du har fastnat i fel tankesätt, men istället för att jag ska copypasta vad som står där ute så tipsar jag om en google sökning.

Skulle du kunna ge mig någon länk (stora texmassor är kanske inte så snyggt i trådar som denna) till vad du menar? Du vet, internet är stort!
Det går bra att PM'a ifall du inte vill ha det i denna tråd.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar