Carmack: enklare utnyttja konsolernas prestanda

Medlem

pc spelare whinar som vanligt ja


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

Ni PC spelare.. klart sånt här händer ni laddar spel hela jävla tiden. Säger bara skyll er själva. Klart att man bli less att tillverka något som ligger ute på piratebay 1 minut efter släppet eller innan.

Medlem

Frågan är varför man hurrar över 60 FPS? Quake 4 körde med 60 FPS maxcap i början men den patcha dom väl bort rätt fort har jag för mig?

Medlem

Tröttsamt att ni ska börja vinkla så mycket. Sen ni som grinar om vad han säger, har ni sett intervjun? Förmodligen inte. Titta innan ni öppnar käften. Han säger många vettiga saker.

Medlem
Medlem

Nu förstår jag verkligen varför spelen från ID software efter Quake 3 floppade så rejält. Det blev för krångligt för herr Carmack helt enkelt.

Medlem

Med kortare livscykel på konsol på 3-4 år (ungefär så ofta jag uppdaterar datorn helt och hållet) samt ordentligt stöd för mus och tangentbord så skulle jag absolut kunna överväga att helt gå över till konsol för spelandes del... Jag kan inte se att det skulle hända inom en snar framtid så jag får nog stå ut med att dela upp mitt spelande på 3 platformer.

Medlem

Förstår inte ens hur man kan ifrågasätta Carmack och det han säger. Men det finns alltid folk som tror dem vet bättre utan att själva hålla på med det som syftas.

Medlem

Känns att det är dags att skrota api'erna och införa någon standard för att koda närmare hårdvaran, så man slipper begränsningarna dem medför.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Ni PC spelare.. klart sånt här händer ni laddar spel hela jävla tiden. Säger bara skyll er själva. Klart att man bli less att tillverka något som ligger ute på piratebay 1 minut efter släppet eller innan.

Asså ditt jävla tard? Kan du sluta smälla upp massa efterblivna kommentarer? Vad har piratkopiering med spelprogramering att göra? För övrigt så dyker 360 spelen upp minst lika snabbt (om inte snabbare) på torrentsidorna.

"Ni" är också jävla bra att använda då jag personligen köper samtliga mina spel och ändå sållar mig till PC användarna lixom många av mina vänner. Förflytta dig till flashback istället är du snäll.

OnT:
Det Carmack säger har väl varit väl känt i ca 10 år nu om inte mer. Klart det ska vara enklare att optimera till en bestämd hårdvara än flera olika. För övrigt är inte PCn så jädrans komplicerad, Microsoft har gjort ett rätt bra jobb på att sammla det mesta under bestämda former.
Sen att det skulle vara så enkelt att optimera till konsol märker man ju inte av, flera AAA titlar jag lirat/lirar på min 360 som laggar lite till och från. Fult/lågupplöst och klent texturerat är det också?

Medlem
Skrivet av genma:

Känns att det är dags att skrota api'erna och införa någon standard för att koda närmare hårdvaran, så man slipper begränsningarna dem medför.

APIna är standarden. Utan den så blir det som under DOS-dagarna då man behöver SVGAkortet X och ljudkortet Y för att kunna spela spelet Z. Plus att APIna gör systemet bra mycket mer stabilt då hårdvaran inte kan användas på fel sätt och krasha systemet.

Nackdelen är såklart hastigheten, men det är ett pris jag gärna betalar för det. Sedan så är DX3D11 märkbart snabbare än DX3D9 om man utnyttjar samma grafiska funktioner och inte något av det extra lulllull som DX11 erbjuder, så förbättringar sker med APIna också.

Medlem
Skrivet av Kenchu:

Titta på intervjun innan ni ballar ur för fan.

Medlem
Skrivet av GeckoYamori:
Skrivet av Kenchu:

Titta på intervjun innan ni ballar ur för fan.

Måste citeras upprepade gånger detta... Titta på intervjun och förstå vad han säger innan ni klagar.

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av showerguy:

Ni PC spelare.. klart sånt här händer ni laddar spel hela jävla tiden. Säger bara skyll er själva. Klart att man bli less att tillverka något som ligger ute på piratebay 1 minut efter släppet eller innan.

Asså ditt jävla tard? Kan du sluta smälla upp massa efterblivna kommentarer? Vad har piratkopiering med spelprogramering att göra? För övrigt så dyker 360 spelen upp minst lika snabbt (om inte snabbare) på torrentsidorna.

"Ni" är också jävla bra att använda då jag personligen köper samtliga mina spel och ändå sållar mig till PC användarna lixom många av mina vänner. Förflytta dig till flashback istället är du snäll.

OnT:
Det Carmack säger har väl varit väl känt i ca 10 år nu om inte mer. Klart det ska vara enklare att optimera till en bestämd hårdvara än flera olika. För övrigt är inte PCn så jädrans komplicerad, Microsoft har gjort ett rätt bra jobb på att sammla det mesta under bestämda former.
Sen att det skulle vara så enkelt att optimera till konsol märker man ju inte av, flera AAA titlar jag lirat/lirar på min 360 som laggar lite till och från. Fult/lågupplöst och klent texturerat är det också?

Spel piratkopieras långt mer till PC, och fler piratkopierar til PC. Det är enkelt, gratis och riskfritt, ppå konsol kostar det pengar att köpa rätt hårdvara, kunskap att göra rätt, du kan inte spela online utan att bli bannad (sker aldrig på PC). Men det viktigaste av allt; spel säljer mer till konsol, piratkopieringen spelar ingen roll så länge spelen säljer bra. Såväl fullpristitlar som indie games säljer sjukt bra på konsol, därför prioriteras de, samt låga utvecklingskostnader.
Pc är svårare, dyrare, och otacksammare. Såvida du inte gör ett MMJO eller extremt casual spel så är marknaden liten och köpsnål, portningar går bra men att utveckla rena PC versioner kostar ofta mer ä'n man tjänar, medan de på konsol säljer sjukt bar i jämföresle, trots låg kostnad (Sacred 2, Dragon Age Origins, Battlefield: Bad Company 2, Homefront m.fl.). PC har potential, men en majoritet av hårdvaran suger (Android problem) vilket gör det svårt att utveckla spel. Lättare att satsa på en bestämd hårdvara (iPhone/Windows Phone 7) fär du vet att hela marknaden kan spela ditt spel, inte bara de 5-7% med grymma datorer.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Är det bara jag som börjar tröttna seriöst på dessa utmattade rationaliseringar för primitivitet?

Ja, Carmack - det är enklare att optimera en trehjuling än ett jetplan. Men ett jetplan, som fått den tid det behöver, kan också ta sin förare bra mycket längre, bra mycket snabbare och göra mycket annat intressant. I allmänhet har också piloter roligare än cyklister som befinner sig 20 cm över marken - wich is kind of the point?

Suck. Sen när har programmerare och andra IT-människor börjat hata mot komplexitet?! Och Carmack lär ju gråta när han inser hur kort i datorns utveckling vi kommit. Vadå, ska vi stanna vid DX12 eller så för att programmerarna inte ska bli griniga och utmanade på jobbet?

Tänk er kodstrukturen om 50 år är allt jag säger... all kod ID Software någonsin skrivit kommer köra på det genomsnittliga armbandsuret då.

Sikta mot stjärnorna för helvete, inte mot vardagsrumsgolvet där Xboxen står.

Tror inte du sett hela intervjun eller inte förstått vad som sägs. Låter som du gått på FZ rubrik snarare.

Var hittade du dessa befängda påstående som tyder på att han är rädd för komplexa problem. Det är motsatsen snarare. Fick intrycket att hela hans existens andas entusiasm precis som någon som älskar det han håller på med .

Verkar mycket sansad snubbe.

Essensen jag tyckte i intervjun var ungefär:

Grafiken och tekniken finns och är fantastisk redan som den är. Den stora utmaningen är att skapa intressanta spel med dubbelt innehåll på halva utvecklingstiden. Intervjuerna borde snart hållas med designers istället för tekniker.

När de startade utvecklingen av Rage för 6 år sedan var konsoller och PC ganska lika i prestanda. Sedan dess har PC dragit ifrån stort. Men att det är omöjligt affärsmässigt att lägga all kraft på att utnyttja detta då PC är så liten marknad.

Sedan håller jag med dom som tycker FZ-rubrikerna allt tydligare är gjorda för att provocera än att informera. Man vill skapa views av sina annonser genom att skapa livliga diskussioner i de alltid så heta ämnena om PC vs konsoll osv.

Inaktiv

Ge mig stöd för mus och tangentbord bara sen skiter jag fullständigt vilken typ av maskin jag sitter och spelar på. Thats my 2c


signatur

äldre än dig!

Medlem

"We should be focusing on building things efficiently on the PC and deploying on the consoles"

Bra!

Sedan gillar jag att han pratar om 'latency' efter 14-minutersstrecket. Har stött på så många konsolmänniskor som är vana vid (relativt) seg respons i sina kontroller att de helt enkelt inte förstår vad jag pratar om när jag klagar över "seg styrning".


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Medlem

gud. Så less man blir på FZ extremt dåliga journalistik. Har ni gått på kurs hos Aftonbladet eller?? Mer missledande rubricering får man leta efter. Gör om, Gör rätt. Nu kommer flera tards gå runt o tro att Carmack svikit PC-marknaden. Ni kunde lika gärna rubricerat den "Carmack: PC-Marknaden lider av billig konsol-utveckling. PC minst 10 ggr kraftfullare än dagens konsol". But.. what else is new?


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Inaktiv

Om man bortser ifrån den otroligt dåliga rubriksättningen och alla tomtar som ska tjafsa huruvida PC eller konsol är bäst så tycket jag att det som var mest intressant var hans syn på input lag.

9 av 10 på det här forumet vet inte ens vad det är men det är jättestor aspekt när det gäller FPS-spel och hur man får spelen att flyta på så bra som möjligt.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:

Om man bortser ifrån den otroligt dåliga rubriksättningen och alla tomtar som ska tjafsa huruvida PC eller konsol är bäst så tycket jag att det som var mest intressant var hans syn på input lag.

9 av 10 på det här forumet vet inte ens vad det är men det är jättestor aspekt när det gäller FPS-spel och hur man får spelen att flyta på så bra som möjligt.

Så jäkla sant. Så sjukt att många inte ens är medvetna om Input lag.


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

lol. du carmack,hur många har sandybridge då.som dom använder till spel?

lät som att intervjun var sponsrad av Sony-

Medlem
Skrivet av showerguy:

Ni PC spelare.. klart sånt här händer ni laddar spel hela jävla tiden. Säger bara skyll er själva. Klart att man bli less att tillverka något som ligger ute på piratebay 1 minut efter släppet eller innan.

Ja, nu jävlar ska det generaliseras! Jag synar din: "PC-spelare köper inte spel" och höjer med "Invandrare kommer hit och våldtar våra kvinnor". Aaaaah, generaliseringar, ni är så konstruktiva.

Tråkigt att rubriken är så missvisande (och uppenbar). Jag välkomnar att Carmack till slut fattat att spel ska utvecklas på PC och sedan skickas till konsol. Ska det säljas en produkt är det enda rimliga att man utvecklar till den starkare plattformen först och sedan skalar ner.

Skrivet av Darknessviking:

lol. du carmack,hur många har sandybridge då.som dom använder till spel?

lät som att intervjun var sponsrad av Sony-

Jag tror mer att det var tänkt att påvisa paradigmskiftet som är på gång inom branschen. Integrerad grafik börjar bli bra - riktigt bra. AMD tar det till nya nivåer med 2011 års processorer och när existerande konsoler inte kommer att bytas ut innan 2014-2015 så är det inte omöjligt att de integrerade grafikkretsarna tar sig förbi vad det gäller prestanda. När de väl gör det så kan man spela spel (på riktigt) på en dator för ~4000kr, något som skulle göra PCn till en betydligt mer attraktiv plattform än den är idag.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

12
Skriv svar