Duke Nukem Forever

AW8
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av 7an:

2 st FZ är på tok för högt, men något som slår mig är att även om FZ ger låga betyg så undviker man inte att göra reklam på sidan, vågar ni inte stå för det ni säger?

Alltså, det är annonsörer som köper reklamplats hos oss, FZ gör inte reklam för spel. Redaktionen har absolut ingenting med annonser att göra - vi tycker precis vad vi vill om spelen, oavsett om det råkar rulla reklam för det för tillfället. Reklamen sköts av vår ägare Egmonts annonsavdelning, redaktionen har ingenting med det att göra.

Precis som Tompa säger.

Förr har ju folk gnällt på att FZ var mutade då ett spel fick bra betyg samtidigt som det hade reklam på sidan(!), detta borde väl tysta alla dessa personer iallafall.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Jag har nu lirat ca 4h av spelet och tycker faktiskt det är riktigt kul. Visst grafiken är daterad och animationerna likaså. Alla onödiga funktioner hade varit wow 2004 men själva gameplayet och Dukes onliners är fortfarande roliga. Skulle ge det en 6.5 av 10


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ska jag vara ärlig skämtade jag om att ett betyg bara är en personlig åsikt, och att även om Duke får lågt betyg kan man ha mycket roligare med honom än CoD, och tvärt om. Fol bryr sig mer om betyget än recensionen, CoD kan få högt betyg men en bra recensionen säger mig att det inte är ett spel för mig ändå, och tvärt om kan gälla med Duke.

folk måste se bortom betyg, bortom vad som är "inne" och populärt, våga testa ett spel och spela det för att du tycker det är kul, inte för att Aftonbladet och fjortiskören hyllar det

Där håller jag med dig helt, istället för att blint lita på andra bör man tveklöst hellre spela själv och testa. Problemet är ju dock att enda sättet numera (oftast iaf) att testa ett spel är via dess demo och inte ens då kan man vara säker på att man fått testa på den "riktiga" produkten. Vad jag inte förstår i det här fallet är att Gearbox valt att släppa demot tidigare om man skaffat GOTY versionen av Borderlands eller om man bokat spelet (till råga på allt gäller detta enbart vissa utvalda butiker), hela vitsen med ett demo försvinner när man gör det exklusivt. Tidigare kom demos långt innan spelen idag får man vara glad om det ens släpps ett demo för vissa spel.

Medlem
Skrivet av MFC:

"Brudar, bröst och bajs"

+++++ av Aftonbladet!

Medlem
Skrivet av Machinetti:

du får ursäkta men vad e fel på Brudar och Bröst E du en Homosexual eller?

Som nämnts tidigare i den här tråden har detta inte varit lika framträdande i tidigare Duke spel som det verkar vara i DNF. Jag tror ärligt talat att det inte ens funkat att släppa ett spel med fokus enbart på detta när det kom, det var inte tack vare babes och boobs som Duke 3D sålde, det sålde för att det var ett annorlunda spel.

Medlem

nej nu har jag spelat i 1 timme lr så, och måste säga....typiskt gammal klassiskt fps just nu, då det är bara skjuta och hoppas på det bästa, en ganska bra utmaning på svåraste nivån och tycker känslan i spelet är rätt ok förtjänar 3 av 5 tack för mig, dags att skjuta sönder dom ^^


signatur

Blessed by father Nurgle this one has been!

Medlem

Spelet känns så jävla konsol infekterat så man mår illa. 2 vapen att byta mellan, jävla tågspår man springer efter, hp regen, det mesta är bara satsat på grafik och effekter, gameplay är skit. Men vafan det är ju duke måste köra igen det bara för dens skull.

Medlem
Skrivet av Machinetti:

du får ursäkta men vad e fel på Brudar och Bröst E du en Homosexual eller?

En till som inte läst recensionen i fråga. Helt fantastiskt att så många yttrar sig om saker de inte ens läst.
Edit: Att sedan inlägget håller så låg nivå att glocalnet uppfattas hög som Jacks bönskälk är inte mitt arbete att städa upp.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Testade nyligen spelet hos en polare. Och måste säga att spelet är lite som den där dåliga b-filmen vissa älskar.
Trots sexism, trots bajs-humor trots allt det, så gillar jag det.

Det är just det som gör att spelet har sin "charm". Det är ändå en viss typ av humor det handlar om.

Jag tycker spelet är enormt roligt, och uselt på samma gång. Och har redan varit och inhandlat det. Jag rekommenderar att man iaf testar det.

Spelet är dock pissenkelt. Men riktigt underhållande tidsfördriv.

Jag tror det här blir ett sånt spel som är älskat av publiken men hatat av kritikerna.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul att åsikterna går så pass isär, och ni är såklart välkomna att kalla mig en idiot men pajkastningen på varandra slutar nu. Punkt.

Håller med! För övrigt vill jag tillägga att om man tänker sig tio år tillbaka i tiden, vi som spelade spel då. tro det eller ej men det var ungefär såhär avancerat det var. duke får 4/5 for ett lite bristande retrospel...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Bra och ärlig recension, tummen upp

Medlem

Det är också väldigt linjära banor, bara straigh forward, inga hemliga rum att leta efter, inga nycklar som behövs för att öppna dörrar osv.. jämför band designen med duke 3d och detta det ärju löjligt fan hur det var bättre design förr..

Medlem

Så, nu har jag spelat ett par banor och kan ge min egna uppfatting (till skillnad från de flesta här som bara spyr galla utan att ha testat)
Tycker det iaf är värt en 3a, säger inte att andras betyg är fel men för mig är det värt en 3a. Det är underhållningsvärde i spelet och tycker nog allt att det är gamla Duke
Det är väl inte direkt något nyskapande och grafiken är kanske inte den bästa men den är inte dålig (allt på ulti).
Tycker det är ett roligt spel och står ut ifrån de flesta andra då det är lite 80-tals hjälte å han är inte någon ängel.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Till alla idioter som sitter och PM:ar mig av ilska för att jag utgår ifrån vad recensionerna säger: Väx upp och fatta att alla människor har olika åsikter. Somligas pengar växer inte på träd och då har man recensioner som säger att detta spel är värt att köpa. Det är inte så konstigt att man blir forum-bannad när hela sajten är fylld med troll.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Javas:

FZ borde låta en annan skribent få skriva en åsikt om DNF, någon som är neutral till spelet och inte insta-hater. Förlåt om jag är hård mot dig Calle, jag brukar älska alla dina artiklar och recensioner, men den här var väldigt orättvist imo. Det är ok att inte gilla ett spel, men att såga sönder utan att nämna de positiva delarna är dålig stil.

Det finns en andra åsikt av Robin Vall i recensionens slut. Calle är, som han själv skrivit om, en riktig gammal Duke-nörd.

Skrivet av kaem79:

FZs betyg är underliga i bland. FZs ursäkt är att det inte går att göra en objektiv recension. FZ säger att alla recensioner är subjektiva. vilket inte är sant. gamespot är de bästa på att recensera tycker jag, de håller sig riktigt objektiva när de sätter betyget.

Vi menar att det är ett faktum, och det är absolut inget vi ber om uräkt för. Spelrecensioner kan inte vara helt objektiva. De har objektiva inslag (sakliga, korrekta, värdeneutrala uppgifter, t.ex. systemkrav, spelformer, antal vapen, struktur, karaktärer) men den måste även innehålla tyckanden (hur det känns, om det är kul, betyg - kort sagt skibentens egna åsikter).. En helt objektiv recension är ingen recension, den är produktinformation.

Min professionella markering som svensklärare:

En recension präglas av subjektivitet.
En analys präglas av objektivitet.

En recension innehar delvis en analys men detta existerar endast för att rättfärdiga det följande (subjektiva) omdömet.

Ni som letar efter en så kallad "objektiv recension" borde istället kräva en saklig analys.

Medlem

Bra recension. Blev mycket besviken själv. Har spelat ungefär en timme och hoppas att det ska bli bättre, men efter att ha läst hör jag att det inte kommer att bli det.

Efter att ha sett trailern från 2001 tror jag verkligen att spelet hade varit grymt om det släppts då. Jag undrar om inte en anledning till att spelet inte blev bra är att de försökt återanvända grejer från då. Finns till exempel en hel del lågpixligt i spelet, och problem med mjuka linjer.

Jag satt själv och undrade om det var Duke som blivit omognare eller jag som varit mognare, eftersom jag inte känt mig särskilt tilltalad av den enormt överdrivna första 10 minuterna. Efter att ha läst recensionen har jag följande åsikt: i Duke Nukem 3D var det vissa saker som hände nån gång i spelet som var nyskapande för spel då, ex strippor, ex vissa grova uttryck, en sån attityd. Dessa saker hände inte ofta, men satte sig som de minnen man främst förknippar med spelet.

I Duke Nukem Forever känns det som att dessa saker överdrivits rejält. "Gubbsnusk" var ett ord jag instämmer med Calle om. Såhär var väl inte ettan? Det känns dessutom krystat. FÖR mycket. Som något en fräsch ung utvecklarstudio som gör sitt spel och inte tänker två gånger på designen, skulle göra.

Samtidigt känns det som att spelet har mycket rötter i det förgångna. Det har kört på i samma stil, men genren har utvecklats sen dess av andra arvtagare, och samma spelare som spelade Duke Nukem 3D har med åren blivit kräsnare. Duke Nukem Forever lever tydligt inte upp till de kraven, i mina ögon.

Sammanfattat så kan jag bara säga att jag är besviken och tycker recensionen är rättvis.

Medlem

sedär ja då var det avklarat, om någon vill köra duke 3d LIVE adda "mellerud"


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Machinetti:

du får ursäkta men vad e fel på Brudar och Bröst E du en Homosexual eller?

Du får ursäkta men vem har gnällt på tuttarna? kan ett spel inte vara dåligt om det finns tuttar i det? Fan jag gillade Duke 3D och ville att Forever skulle vara bra oxå, men det verkar det inte riktigt vara, men jag får la ta och testa själv innan jag säger mer!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Nu har jag klarat spelet o börjat mp tycket spelet borde fått 3.9.

Medlem

Spelet suger totalt och det är bara värre på PC. Jag skrattar åt er som tycker Calle gett det ett för lågt betyg, spelet förtjänar fan inte ens en etta och bara för man kör det på PC blir det inte bättre utan snarare sämre. Om ni tror dem brytt sig om PC versionen så har ni fel, spelet är en total consoleport. Foven är totalt värdelös, grafik och gameplay lika så med opolerade banor , taskig humor och otroligt trist story.

Fanboys kan lägga sig, årets flopp utan tvekan -1 / 5.

Medlem

Inte för att det är nått fel på recensionen men Brudar och Bröst ska aldrig stå som ett minus

Medlem

Jag köpte spelet innan jag läste reviews. Tyvärr. I mina ögon är det PINSAMT dåligt; både till manus, animationer, teknik, finslipning och vad annan dimension man kan komma på. Barnsligt, hantverksmässigt kasst och inget jag varit stolt över om det var min egen utvecklingsstudio.

Medlem

En mans skräp är en annan mans skatt?

Förövrigt bra recension!

Medlem

Jag är väl något av forumets Duke-nestor; drev Sveriges största Duke3D-site NukeTeam då det begav sig, drev DNF-sidan NukeZone här på FZ då FragZone fortfarande hade dedikerade underavdelningar drivna av entusiaster, har följt Apogee/3D Realms sedan deras forum flyttade från CompuServe till World Wide Web nån gång i mitten på 90-talet, etc.

Och jag är djävligt besviken.
Duke Nukem Forever är ett dåligt spel. Duke Nukem Forever lever inte upp till den kvalitet man associerar med Duke Nukem-varumärket.

DNF är inte dåligt för att grafiken är på den tekniska nivå som var vanlig för fem-sex år sen.
Det är inte dåligt för att det aspirerar till att vara ett "old-school" FPS.
Det är inte dåligt för att det innehåller pubertala och tramsiga moment.
Det är inte dåligt för att det är små spelsegment som hastigt sammanfogats till ett helt narrativ för att kunna slutföra spelet.

Nej, Duke Nukem Forever är dåligt _för att det är för lite Duke3D i det_. Det är på tok för lite oldschool.
Det är uppenbart konsolmördat rakt igenom. Vad som var tänkt att vara konungen av klassiska PC-FPS har blivit slaktat till att bli en blek Halo-kopia.

- Där Duke3D var ett renodlat actionspel med små välportionerade möjligheter att undersöka eller
manipulera väl valda delar av banorna någon gång då och då är DNF enbart en åktur mellan scriptade sekvenser eller små pussel och innehåller minimalt med action i jämförelse. Den action som finns är slö, stel och tråkig, och inte alls lika smidig och skön som i Duke3D.

- Där Duke3D erbjöd storslagen leveldesign med komplexa nivåer där man sprang fram och tillbaka för att snoka fram varje litet hörn av banan för att hitta alla hemlisar över, under och runt omkring en är DNF en trång på-räls-historia där man på skygglappar dundrar fram genom en snitslad bana utan att kunna göra avstickare för att utforska det minsta. Undantaget en enstaka spelautomat eller dylik rekvisita ditställd för att distrahera några sekunder. Ett högst avskalat upplägg, allt för att erbjuda den där cineastiska scriptade tramsupplevelsen som varit industrins melodi de senaste 10 åren.

- Där Duke3D erbjöd blixtsnabb action där man rusade runt i vansinnesfart och pepprade och sprängde stora horder av fiender samtidigt som man undvek regn av lasrar och granater med perfekt precision är DNF en närmast reumatiskt knarrande slö historia där Duke ytterst långsamt segar sig fram genom nivåerna för att sedan knappt kunna undvika skotten från de ynkliga fåtal fiender som uppenbarar sig eftersom han helt enkelt är för slö. Helt anpassat för konsol och handkontroll med långsam reaktionstid och sega vändningar. Det känns som Duke lider av åldersrelaterade ledbesvär eller dylikt, eller helt enkelt en släng av malign konsolitis.

- Där Duke3D var fyllt av upptäckarglädje och man upprymt sprang runt och tryckte på use-knappen överallt i alla miljöer för att hitta alla interaktiva saker, cameos och hemliga utrymmen idiotförklarar DNF spelaren genom att köra upp PRESS BLAH TO BLAH BLAH i ansiktet på en så fort man kommer i närheten av de få manipulerbara objekt som finns. Inget spännande alls, och klart anpassat för folk utan fantasi eller lekglädje.

- Där Duke3D lät en plocka på sig alla saker man kom över är man i DNF begränsad till att springa omkring med två vapen som man växlar mellan, direkt efterapande moderna konsol-FPS. Detta är enbart uselt och förstör känslan. Det är inte precis någon realism man skall eftersträva i ett sådant här spel. Som grädde på moset har man sett till att krydda med quickpipebombs a la Halo, och till och med HUDen ser nästan precis ut som Halos dito. Till råga på allt har man råga att driva med Halo en bit in i spelet, vilket är högst pinsamt då spelet gör allt för att apa efter dess gameplaystil.

- Där Duke3D på högre svårighetsgrader var en stor utmaning vad gäller att hushålla med ammunition, health-powerups och andra bonusföremål idiotförklarar DNF ännu en gång spelaren genom att ha obegränsat regenererande hälsa, och ammo eller nya vapen som bara poppar upp så fort man börjar få slut på de man har. Oerhört stämningsförstörande och en uppenbar anpassning till dampkids som sitter framför sin Xbox och kastar kontrollen i väggen, vrålar och börjar grina så fort de misslyckas i ett spel. En ren förolämpning mot Dukes person, helt enkelt. Skulle han inte klara av att rädda världen utan hålla handen-åtgärder?

- Där Duke3D hade stora, svettiga bossar som pepprade järnet och faktiskt var farliga på riktigt men kunde besegras på många olika vis med hela banan till förfogande kör DNF på det urtråkiga pusselbossupplägget där man skall rinse-repeat-utföra något "listigt" trick X antal gånger samtidigt som man undviker attacker i ett avspärrat, trångt litet utrymme. Instängt, rälsstyrt och skitlamt.

- Där Duke3D alltid gav en möjligheter att springa tillbaka och leta runt hela banan efter saker man missat eller powerups man väntat med att plocka upp är DNF upphugget i små, små segment där man inte får gå tillbaka och ibland mot sin vilja blir avstängd från sin tilltänkta destination för att man råkade gå lite för långt åt ett håll. Inrutat och instängt.

- Där Duke3D levererades med en gedigen svit lättanvända modverktyg och spelet i sig hade den största modcommunityn någonsin som inte skulle överträffas av något förrän Halflife-communityn fått jobba i några år, har DNF inte med nånting, och Gearbox antyder att det inte kommer komma några möjligheter att modda spelet för att det skulle försämra chanserna för deras DLC.

Nej, Duke Nukem Forever är _tråkigt_. Och det är som sagt inte för att det skulle vara "old school", utan för just för att det inte är det. Det försöker panikartat härma 2000-talets lama konsol-FPS när det egentligen borde härmat Duke3D, Doom, Blood, Shadow Warrior m.fl. 90-tals-FPS med blixtsnabb action och kompromisslös gameplay.
Nu är det ett segt, tråkigt spel som inte är mer Duke än det man hängt på av scriptade jippo-sekvenser och krystad humor. Det försöker enbart rida på Dukes popularitet, istället för att rida på solid gameplay. Många av bristerna har varit kända sen innan, men jag trodde faktiskt inte det skulle vara så erbarmligt dåligt.

Jag vill påstå att spel som Serious Sam-serien m.fl. erbjuder mer genuin Duke Nukem-känsla än vad DNF gör. Och för folk som till varje pris vill ha karaktären Duke rekommenderar jag att ladda ned en modern Duke3D-sourceport som t.ex. EDuke3D och spela originalspelet med Duke3D High Resolution Pack, eller flera av de utsökta moddar och total conversions som finns till det.

Det här konsolmördade spelet vill jag helst glömma. Fy tusan för att försöka anpassa sig till spelindustrins lama fantasilösa standarder.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Jag är väl något av forumets Duke-nestor; drev Sveriges största Duke3D-site NukeTeam då det begav sig, drev DNF-sidan NukeZone här på FZ då FragZone fortfarande hade dedikerade underavdelningar drivna av entusiaster, har följt Apogee/3D Realms sedan deras forum flyttade från CompuServe till World Wide Web nån gång i mitten på 90-talet, etc.

Och jag är djävligt besviken.
Duke Nukem Forever är ett dåligt spel. Duke Nukem Forever lever inte upp till den kvalitet man associerar med Duke Nukem-varumärket.

DNF är inte dåligt för att grafiken är på den tekniska nivå som var vanlig för fem-sex år sen.
Det är inte dåligt för att det aspirerar till att vara ett "old-school" FPS.
Det är inte dåligt för att det innehåller pubertala och tramsiga moment.
Det är inte dåligt för att det är små spelsegment som hastigt sammanfogats till ett helt narrativ för att kunna slutföra spelet.

Nej, Duke Nukem Forever är dåligt _för att det är för lite Duke3D i det_. Det är på tok för lite oldschool.
Det är uppenbart konsolmördat rakt igenom. Vad som var tänkt att vara konungen av klassiska PC-FPS har blivit slaktat till att bli en blek Halo-kopia.

- Där Duke3D var ett renodlat actionspel med små välportionerade möjligheter att undersöka eller
manipulera väl valda delar av banorna någon gång då och då är DNF enbart en åktur mellan scriptade sekvenser eller små pussel och innehåller minimalt med action i jämförelse. Den action som finns är slö, stel och tråkig, och inte alls lika smidig och skön som i Duke3D.

- Där Duke3D erbjöd storslagen leveldesign med komplexa nivåer där man sprang fram och tillbaka för att snoka fram varje litet hörn av banan för att hitta alla hemlisar över, under och runt omkring en är DNF en trång på-räls-historia där man på skygglappar dundrar fram genom en snitslad bana utan att kunna göra avstickare för att utforska det minsta. Undantaget en enstaka spelautomat eller dylik rekvisita ditställd för att distrahera några sekunder. Ett högst avskalat upplägg, allt för att erbjuda den där cineastiska scriptade tramsupplevelsen som varit industrins melodi de senaste 10 åren.

- Där Duke3D erbjöd blixtsnabb action där man rusade runt i vansinnesfart och pepprade och sprängde stora horder av fiender samtidigt som man undvek regn av lasrar och granater med perfekt precision är DNF en närmast reumatiskt knarrande slö historia där Duke ytterst långsamt segar sig fram genom nivåerna för att sedan knappt kunna undvika skotten från de ynkliga fåtal fiender som uppenbarar sig eftersom han helt enkelt är för slö. Helt anpassat för konsol och handkontroll med långsam reaktionstid och sega vändningar. Det känns som Duke lider av åldersrelaterade ledbesvär eller dylikt, eller helt enkelt en släng av malign konsolitis.

- Där Duke3D var fyllt av upptäckarglädje och man upprymt sprang runt och tryckte på use-knappen överallt i alla miljöer för att hitta alla interaktiva saker, cameos och hemliga utrymmen idiotförklarar DNF spelaren genom att köra upp PRESS BLAH TO BLAH BLAH i ansiktet på en så fort man kommer i närheten av de få manipulerbara objekt som finns. Inget spännande alls, och klart anpassat för folk utan fantasi eller lekglädje.

- Där Duke3D lät en plocka på sig alla saker man kom över är man i DNF begränsad till att springa omkring med två vapen som man växlar mellan, direkt efterapande moderna konsol-FPS. Detta är enbart uselt och förstör känslan. Det är inte precis någon realism man skall eftersträva i ett sådant här spel. Som grädde på moset har man sett till att krydda med quickpipebombs a la Halo, och till och med HUDen ser nästan precis ut som Halos dito. Till råga på allt har man råga att driva med Halo en bit in i spelet, vilket är högst pinsamt då spelet gör allt för att apa efter dess gameplaystil.

- Där Duke3D på högre svårighetsgrader var en stor utmaning vad gäller att hushålla med ammunition, health-powerups och andra bonusföremål idiotförklarar DNF ännu en gång spelaren genom att ha obegränsat regenererande hälsa, och ammo eller nya vapen som bara poppar upp så fort man börjar få slut på de man har. Oerhört stämningsförstörande och en uppenbar anpassning till dampkids som sitter framför sin Xbox och kastar kontrollen i väggen, vrålar och börjar grina så fort de misslyckas i ett spel. En ren förolämpning mot Dukes person, helt enkelt. Skulle han inte klara av att rädda världen utan hålla handen-åtgärder?

- Där Duke3D hade stora, svettiga bossar som pepprade järnet och faktiskt var farliga på riktigt men kunde besegras på många olika vis med hela banan till förfogande kör DNF på det urtråkiga pusselbossupplägget där man skall rinse-repeat-utföra något "listigt" trick X antal gånger samtidigt som man undviker attacker i ett avspärrat, trångt litet utrymme. Instängt, rälsstyrt och skitlamt.

- Där Duke3D alltid gav en möjligheter att springa tillbaka och leta runt hela banan efter saker man missat eller powerups man väntat med att plocka upp är DNF upphugget i små, små segment där man inte får gå tillbaka och ibland mot sin vilja blir avstängd från sin tilltänkta destination för att man råkade gå lite för långt åt ett håll. Inrutat och instängt.

- Där Duke3D levererades med en gedigen svit lättanvända modverktyg och spelet i sig hade den största modcommunityn någonsin som inte skulle överträffas av något förrän Halflife-communityn fått jobba i några år, har DNF inte med nånting, och Gearbox antyder att det inte kommer komma några möjligheter att modda spelet för att det skulle försämra chanserna för deras DLC.

Nej, Duke Nukem Forever är _tråkigt_. Och det är som sagt inte för att det skulle vara "old school", utan för just för att det inte är det. Det försöker panikartat härma 2000-talets lama konsol-FPS när det egentligen borde härmat Duke3D, Doom, Blood, Shadow Warrior m.fl. 90-tals-FPS med blixtsnabb action och kompromisslös gameplay.
Nu är det ett segt, tråkigt spel som inte är mer Duke än det man hängt på av scriptade jippo-sekvenser och krystad humor. Det försöker enbart rida på Dukes popularitet, istället för att rida på solid gameplay. Många av bristerna har varit kända sen innan, men jag trodde faktiskt inte det skulle vara så erbarmligt dåligt.

Jag vill påstå att spel som Serious Sam-serien m.fl. erbjuder mer genuin Duke Nukem-känsla än vad DNF gör. Och för folk som till varje pris vill ha karaktären Duke rekommenderar jag att ladda ned en modern Duke3D-sourceport som t.ex. EDuke3D och spela originalspelet med Duke3D High Resolution Pack, eller flera av de utsökta moddar och total conversions som finns till det.

Det här konsolmördade spelet vill jag helst glömma. Fy tusan för att försöka anpassa sig till spelindustrins lama fantasilösa standarder.

du e la go i huvet
varför blanda du in konsol i ett 12år gammat pc spel?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

du e la go i huvet
varför blanda du in konsol i ett 12år gammat pc spel?

För 12 år sedan var DNF något som 3DR lekte runt med i Quakemotorn. Då existerade inte flertalet av de koncept som har förstört det DNF vi har idag. På den tiden var fortfarande blixtsnabb och precisionsstyrd action normen för PC-FPS.
Därför blandar jag in konsol. Samtliga drag i spelet som jag ogillar kommer direkt från konsolspelens värld.

KoP
Medlem

Att recensera ett spel är väl i princip lika lätt som att recensera en maträtt, eller? Finns folk som antingen kommer älska maträtten eller folk som kommer tycka det smakar pyton. Förstår verkligen inte varför så många känner ett behov av att basha på recensenten för betygsättning? Man får väl för bövelen respektera vad en person tycker. Att representera någon form av ideal av vad majoriteten kommer tycka om ett spel är ju i princip omöjligt och att tillfredställa alla via en recension går ju bara inte. Antingen gillar man Duke elr så ogillar man det.

Mitt egna betyg av Duke Nukem Forever får bli en ljummen 2:a, vilket är lite synd. Hade hoppats på mer. :/ Men men, världen rämnar inte för det.

Och snälla, behandla varandra med lite mer respekt i framtiden här på FZ.

Medlem

Härlig recension Calle, tyckte det vart en trevlig läsning som beskrev hur du såg på spelet i sin helhet.
Har inte haft chansen att prova det själv ännu, men efter läst och sett lite youtube klipp ifrån spelet så verkar det handla om ett spel som bygger på den gamla skolans FPS spel med ett par tappra försök att förnya sig.
En grej som jag inte riktigt gillar utan att ha testat spelet, är just det att man bara kan ha 2 vapen med sig. Det känns inte som det riktigt passar spelets gameplay.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Testade hos en kompis i helgen, vart lite besviken. Synd faktist. Kunde ha varit riktigt bra.

Medlem

Visst är själva spelet kasst men den extremt överdrivna macho-humorn tycker jag personligen är rätt skojig. Hela spelet känns som någon sorts parodi på sig själv.

Skriv svar