Analytiker: The Old Republic är en "WoW-klon"

Medlem

companions = pets
crew skills = skills som DU har
space combat = ok, men det verkar vara en sideshow (som battlegrounds)
story = klicka på gubbe med utropstecken, följ pil, döda prickar, följ pil, klicka på gubbe med frågetecken

ledsen att jag är cynisk, men jag har spelat mmos för länge.

Medlem

Låt spelet komma ut först innan vi dömer det.

Medlem

Space combat är ju enligt betaplayern @ betacake som dom intervjuar, enbart mini spel för tillfället.

Medlem

asså kan den här "WoW klon" skiten ge sig? det finns fler spel som kom före WoW som har vad WoW har(everquest, everquest 2 osv.), nog fan kan folk ge sig med detta. Idioter/fanboys som säger WoW klon om alla mmorpg som kommer får lära sig lite om mmo spel som fanns före det jävla skit spelet.


signatur

ID software, FPS gudarna!

Medlem
Skrivet av Gurra300:

asså kan den här "WoW klon" skiten ge sig? det finns fler spel som kom före WoW som har vad WoW har(everquest, everquest 2 osv.), nog fan kan folk ge sig med detta. Idioter/fanboys som säger WoW klon om alla mmorpg som kommer får lära sig lite om mmo spel som fanns före det jävla skit spelet.

När folk pratar om WoW kloner pratar dom inte om vem som var först med det, dom pratar om en specifik trend efter WoW's succe där alla MMO utvecklare försöker kopiera vad Blizzard gjorde. Det är uppenbart vad startpunkten är för nya MMO's under sin utveckling "hur gjorde WoW det här".

Ja, Everquest var före men ingen tittar på Everquest nu för lösningar, och varför skulle dom? WoW har redan tagit vad som var bra och vad som fungerade och inte fungerade ifrån det - lättare att ta bort "the middle man" så att säga och bara titta på WoW direkt.

Jag skulle säga att det är ett systematiskt problem i hela branschen att ingen vågar ta risker längre, utom indie developers. Precis samma problem som Hollywood, sequels sequels sequels sequels. Nytänkande finns inte överhuvudtaget, och The Old Republic är ett bra exempel på det. Att ha någon läsa upp quest-texterna löser inte problemet med att quests är ett jävligt tråkigt sätt att spela. Lägga till en cover mechanic fixar inte problemet med att MMO combat är extremt stelt etc.

Vi behöver en radikal ändring i spelutvecklares tänkande, men det kommer inte hända eftersom det är så pass riskabelt och ingen kommer våga satsa miljoner när dom kan göra samma gamla och fortfarande tjäna pengar.

Medlem

Jaha och vad är inte WoW en klon av då? Ta och kolla upp vilket spel WoW egentligen rippade helt och hållet på innehåll.

Och Vad som räknas är väll för sjutton hur kul ett spel är? Men det pratas det aldrig om, jag blir så jä** trött..
Jag tycker SWTOR ser KUL UT, resten struntar jag i.

Medlem

Med risk för att låta som en GW-fanboy så ni som vill ha någon ny upplevelse av MMO's kan jag bara säga vänta tills GW2 släpps, inga questhubs, inget sandbox, ett gameplay system som är baserat utifrån vilka vapen du använder, en utveckling från turnbaserad combat till realtime där du som spelare är den som styr hur en fight utspelar sig. Ingen klassisk trio med givna roller heller (Tank/Healing/Dps) utan alla klasser har selfheals och support. Alla kan använda skills som hjälper andra klasser som att lägga en eldring på marken där warriors kan springa igenom och göra en "bladestorm" som gör att eldklot flyger åt alla håll osv, det är mycket mer actionorienterat då du använder blocken och springer och castar samtidigt osv

Dynamiska event där allting styrs utifrån vad som sker i din omgivning dvs. inget "spring till X få information där objekt Y finns, gör ett antal av Y och spring tillbaka till X" utan antingen så väljer du att delta i något som händer eller avstå och få ta konsekvenserna av det, din stad blir attackerad och du t.ex. väljer att inte defenda gör att du t.ex. får högre priser än spelare som är med. Dungeons är också levande och inte samma sak om och om igen utan är helt olika genererade varje gång du är inne, du möter såvitt jag vet en stor variation av bossar också.

Medlem

Va? Är det möjligt?
Skämt å sido, detta är tyvärr ingen nyhet utan självklart för alla med lite insikt, de flesta företag försöker bara kopiera det som är populärt, och när det gäller MMO är det WoW som gäller. På samma sätt som att Battlefield 3 inspireras mer av CoD, fler casuals = mer spelare.
Visst, mysigt med röstskådisar men kanppast nödvändigt, samma tråkiga gameplay, farmande, spammande av skill 1-5 utan tanke och framförallt samma döda värl där inget någonsin påverkas av spelarna. Alla bossar och strider fortsätter i alal evighet.

Medlem

WoW-klon. Det löjligaste påståendet jag hört, och då inte enbart med SWToR. Uttalandet av det överhuvudtaget är idiotiskt. Allt är precis lika, men annorlunda. Om man håller på att jämföra saker hit och dit kommer man såklart fram till att något är "klonigt". Samma med WoW, jämför du det med äldre spel finns det säkert saker du även finner där som är "klonat".

Medlem

WoW lär ju kanske ha haft flest spelare under åren... men först var dom fan inte!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

AW8
Medlem
Skrivet av AHTF:

Jag förstår aldrig negativa recensenter till swtor som tar upp som anledning till att spelet ej är imponerande att spelet endast är en wow clon med story.
Wow är nog det mest succefyllda spelet i dataspels historien. Om bioware har kopierat detta och förbättrat genom att lägga till story och sedan andra små detaljer och förbättringar undrar jag hur spelet kan vara "inte imponerande".

Håller med.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

companions = pets
crew skills = skills som DU har
space combat = ok, men det verkar vara en sideshow (som battlegrounds)
story = klicka på gubbe med utropstecken, följ pil, döda prickar, följ pil, klicka på gubbe med frågetecken

ledsen att jag är cynisk, men jag har spelat mmos för länge.

Förstår att du inte är allt för insatt, men en liten notering:

"Companions" är allt annat än lik "pets" i WoW, du kan ta med de i en uppdrag, du kan interagera med de fullt ut, du kan låta de sköta diverse saker såsom dina skills, vad Du gör är att jämföra äpplen och päron helt och hållet.
Om du tar och kollar de läckta videos som finns ute ser du klart och tydligt att Space Combat är allt annat än en slideshow, att det går på räls är en sak men det gör inte det hela till en slideshow, du kan ju använda din sunda förnuft och försöka tänka efter vad Bioware har att vinna på att presentera oss en funktion i spelet som bokstavligen är en slideshow; Helt enkelt nej, så är det inte.
Att du summerar hela storyn i ett spel med att man klickar runt med musen är nog på gränsen till trollande, det tyder mer på att du har tröttnat på MMORPGs och bör söka spel åt annat håll.
Bioware kan inte göra SWTOR till ett FPS med RTS inslag och kalla det en ny och revolutionerande MMORPG, de måste i slutändan göra ett MMO och likt många andra MMOn finns det en grund att basera detta på.
Tänk själv, hur skulle det bli om Blizzard utvecklade SC2 som ett förstapersons-spel (Dock fortfarande RTS) för att någon skulle fått för sig att det är mer revolutionerande?!

Medlem

@Sanazin

Jag hårddrar och det stämmer nog att jag är trött den inslagna vägen 99% av alla post-wow MMO:s följer.

Men vi som spelade MMO:s innan wow vet att det finns andra vägar att gå. Det är bara oehört frustrerande att ingen vågar köra på UO/SWG-spåret längre (eller göra något helt nytt).

Jag älskar RPG:s men jag har svårt att se hur utscenes och inspelad dialog kan bidra något till gameplayet. När jag spelar online vill jag interagera med andra människor, forma världen och skapa min egen story.

Companions för verkar fortfarande vara lite extra dps som du bär runt på (som pets alltså). Companionens craftingskills är ju dina craftingskills så vad är skillnaden?

Så space combaten går på räls? Allvarligt? Då är det ju ännu värre än jag trodde. Vad jag menar att det är en sideshow är att det verkar inte ha så mycket att göra med det övriga spelet. Typ som spacecombaten i swg.

Som många andra ha sagt redan, wow var verkligen inte först med det wow gjorde (EQ ska väl ha den creden om någon, wow gjorde bara EQ mer casual). Men det har blivit måttstocken numera. Jag kramar verkligen inte wow.

Det är klart att utvecklarna ska gå på sina egna visioner och inte kasta in features bara för att janne banan säger det. Revolutionerande spel är automatiskt inte bra. Men du måste väl ändå se att wow/rift/aion/swtor/aoc/ect är extremt lika? Har du testat uo/swg/eve?

Medlem

Och WoW är en Everquest klon.... Såå... Nästa?

Medlem

Jag kan förstå att man är trött på gameplay mekaniken i wow och wow liknande mmo's, men att tro att nått företag med lite hjärna tänker kasta sig ut och totalt göra om hela genren på en natt, och förvänta sig en grand slam, är att va dessilutionerad.

Alla som försökt detta har fått en fjuttig spelar bas och många har gått under. För det kostar en del att göra mmos, och man måste få tillbaka utgifterna. (EVE kan va ett undantag, men det gjordes väl av 3 islänningar i ett garage också, inte så stora utgifter) Vad gör man då? Jo man tar baby steps, wow är grunden, vilket inte är konstigt, 12 miljoner säger statistiskt sett mer än vad vi vill erkänna, sen flikar man in ändringar och förhoppningsvis förbättringar. Nästa år gör nån annan samma sak, och så efter 5-6 år kanske vi ser ett väldigt annorlunda mmorpg.

Man ska nog inte tro att dem inriktar sig på att snärja 12 miljoner NYA spelare, de flesta företag inser nog att många wow spelare gärna spelar andra spel också.

Intressant att vi sitter här och gnäller att mmos är så lika, men när ett annorlunda dyker upp då skiter vi i att köpa det, och så crashar det. Dubbelmoral?

Medlem

Hur pass lönsamt är det att göra ytterligare en wowklon som har mängder av spelare första månaden, och inga spelare efter tre månader? Om det lönar sig, så fine. Då förstår jag varför företagen gör det. Men jag tycker ändå det är beklagansvärt eftersom jag vet hur fantastiskt mmo-genren faktiskt kan vara när den är som bäst.

Medlem

Har tyckt att det sett väldigt stelt ut, jag väntar på Guild Wars 2.

p0k
Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av p0k:

mr Creutz är bara en wow addict som alla andra, för att säger att dom vill testa något utanför wow, men sedan när man visar det så går dom åt andra hållet.

Swtor är stor skillnad från wow, på många fronter, visst är det ett push-to-push MMO med glocal CD's, men det är i stort sett alla,just nu, för att lyckas, utan att behöva göra om hela MMO genrén så är det nödvändigt. Trots allt, det handlar om att lyckas, och det gör man inte om man försöker bygga ett DX11 MMO, eller något som aion eller AoC.

Bottom line, wowers - Hater always gonna hate.

EDIT:

Här har folk lite mer att kolla på förövrigt:

http://tor-talk.com/swtor-innovations/

Jag kollade lite på den där sidan och är inte imponerad. "Innovations" som att man kan läka sig helt utanför strider... UTAN ATT ÄTA MAT? Fantastiskt! Nej, om möjligt är jag än mer övertygad om att TOR är en WoW-klon. Det verkar som dom tagit WoW som förebild och lagt till sina egna tweaks och förbättringar, precis som Blizzard gjorde gentemot Everquest.

Missuppfatta mig rätt; jag gillar Bioware och är inte direkt ett fan av World of Warcraft - men jag tycker det är pinsamt att påstå att TOR är en evolution i MMORPG-genren snarare än samma sak vi sett om och om igen.

Evolution vill jag verkligen inte kalla det genom MMORPG genrén, då måste något redigt drastiskt hända med MMORPG's, vilket inte kommer hända på ett par år.

Men det är VERKLIGEN INTE en wow klon. Men alla har ju sina similarities, vill ju inte säga det, men wow var en bar setter...

Och har man inget som är likt wow så kommer man knappast lyckas heller...det är nästan lite så...tragiskt men sant.

Sedan GuildWars 2 har lite nya "social apps" som kommer revolutionera, men gameplay wise, så kommer det suga lika mycket som GW1, förutom att det är snyggare.

Medlem
Skrivet av p0k:

Sedan GuildWars 2 har lite nya "social apps" som kommer revolutionera, men gameplay wise, så kommer det suga lika mycket som GW1, förutom att det är snyggare.

Vad baserar du den åsikten på? för gameplay är verkligen ett helt nytt spel i tvåan och ingen uppföljare. Att du ens kan kollaborera med dina polare för att nå dina mål med att använda dina skills, använda miljön runt om kring dig som vapen när det behövs och ett craftingsysem som inte är helt baserat utifrån "hunting/gathering" utan kommer bli ett mer integrerande med världen. Att du dessutom kan välja utamana starkare fiender utifrån din egna skills och som inte är beroende på vilken siffra du har i levels eller utrustning är något vi inte sett i MMOs tidigare. Och det skulle jag säga är revolutionerande.

Det jag vill ha ut av framtidens MMOs är att gå ifrån turnbaserat point and click till att bli realtime, där världen är levande och du känner att din påverkan och interaktion med den förändrar världen i sig. Precis som i verkligheten. Inget mer "fienden castar en spell, du castar en spell, fienden kastar en spell, du castar en spell, fienden dör.." rince and repeat.

Medlem

hur kan det vara en wow klon när wow är fantasy teknad värld och TOR är typ rymd/fantasy inte ens samma generation.
Ser fram imot release

Medlem

Ja att det skulle bli en WoW-klon är väl inget som förvånar dom som är det minsta insatta, stora ord att det ska revolutionera kan slå tillbaka ibland. Främst om det bara är ord.

Inaktiv

Det är ett nytt MMO som släpps efter 2005... Vad skulle det kunna vara annat än en WoW-klon? Alla verkar ju vilka utmana WoW på WoWs hemplan, varför inte göra något nytt och innovativt? Något som WoW inte klarar?

12
Skriv svar