Wii U spelar inte DVD eller Blu-ray

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Ladestam:

Detta sög, okej onödig kostnad men nu måste man ha en dvd eller liknande för att kunna spela, man kan alltså inte längre plocka med sig konsollen och dra ihop ett gäng polare och sätta sig på en plats utan dvd.
Ytterst begränsad halvportabel konsoll...

Hur tänkte du nu?
Menar du på allvar att du trodde man skulle "streama" spelet från sin DVD-spelare / BluRay-Spelare?

Låt mig förklara kort:
Många hushåll har flera tv apparater men kanske inte tilhörande dvd/bluray till alla. Alltså begränsar dettta platserna där konsollen skall användas.
Att plocka med sig megastora kontroller är inte heller optimalt, och alla kanske inte vill ha gapande tånnåringar spelandes i vardagsrummet där de flesta dvd spelare är lokaliserade.

Det första du skrev går inte ens ihop med det andra :s eller gör min förkylning att inget koppar just nu?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

men.... kan den spela VHS då ? min e paj -.-"

Medlem

Räven lord: Hd betyder bara att det är minst 720 linjer. Lägsta upplösningen som är hd och som finns på en dator är alltså 1024*768, vilket vi har spelat spel i sedan 90-talet. Att man ens pratar om HD är för att TV-apparater länge hade lägre upplösning än datorskärmar men att det sedan ändrades. I praktiken menar man att det är hd om man har 1280*720 eller högre upplösning och bredbild så alla datorskärmar idag är HD.

Det har inget med lagringsmedia att göra. I princip kan man spela hd-spel från 1.4mb disketter Finns för övrigt ett så pass litet spel som ändå har snygg hd-grafik (kommer inte ihåg vad det hette dock!)

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Räven lord: Hd betyder bara att det är minst 720 linjer. Lägsta upplösningen som är hd och som finns på en dator är alltså 1024*768, vilket vi har spelat spel i sedan 90-talet. Att man ens pratar om HD är för att TV-apparater länge hade lägre upplösning än datorskärmar men att det sedan ändrades. I praktiken menar man att det är hd om man har 1280*720 eller högre upplösning och bredbild så alla datorskärmar idag är HD.

Det har inget med lagringsmedia att göra. I princip kan man spela hd-spel från 1.4mb disketter Finns för övrigt ett så pass litet spel som ändå har snygg hd-grafik (kommer inte ihåg vad det hette dock!)

Och Full HD är 1920x1080 jo jag kan allt sånt. Jag jämförde faktiskt min HDTV som är 1080p med min dataskärm som bara är 720p och eftersom det inte finns nåt mittemellan 720p och 1080p så ser man skillnad. Jag har utgått ifrån Full HD under hela den här diskussionen speciellt med tänka på att vi har snackat om blu-ray som är ett 1080-format och nej du kan inte köra ett 1.4 mb diskettspel på en HDTV i 1080p. Prova själv ska du få se.

Medlem
Skrivet av Räven Lord:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Räven Lord:

Hur kör man spel i HD om man inte har en blu-ray förresten? Har den inget HD-stöd? Det är inte direkt världens bästa beslut om man ska försöka konkurrera med Microsoft och Sony imho.

Man skapar ett eget format som har samma kapacitet som Bluray. Nintendo har aldrig stött dvd, cd, vhs, laserdisc, mm.

Låter dyrt.

Det blir billigare för oss konsumenter och Nintendo slipper betala pengar till Sony för blu-ray.

Medlem

1. Du köper/spelar Wii konsol om du är, oskuld eller om du inte fått hår på k****.
2. IFALL du nu bockat för de två övre punkterna, köper du Wii konsol av en enda anledning, Zelda.
3. Efter du varvat Zelda, säljer du din Wii konsol för att inte skämmas när den ligger framme.
4. Har du planer att ta hem kvinnligt sällskap och bli av med punkt 1, sälj din Wii konsol.
5. Är du INTE singel men har funderingar på att lösa "problemet", köp en Wii konsol.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Låt mig förklara kort:
Många hushåll har flera tv apparater men kanske inte tilhörande dvd/bluray till alla. Alltså begränsar dettta platserna där konsollen skall användas.
Att plocka med sig megastora kontroller är inte heller optimalt, och alla kanske inte vill ha gapande tånnåringar spelandes i vardagsrummet där de flesta dvd spelare är lokaliserade.

Så du har alltså fått för dig att man måste ha en extern dvd/blu-ray -spelare för att köra spelen?
i så fall: läs om artikeln,
i annat fall: var god förklara dig ordentligt.

Medlem

Tror någon i tråden har missuppfattat det hela. Wii U spelar inte DVD eller Bluray filmer. Dock har den självfallet en medialäsare av något slag. Troligtvis en Bluray-DVD läsare som är moddad för att inte spela upp något annat format än Nintendos egna WII u format (som vi inte känner till i dagsläget). Så med andra ord behöver man självklart inte koppla sin Wii U enhet till en befintlig BLuray/DVD spelare i hemmet som några tycks tro. Vidare är inte Wii U portabel heller vilket några tycks tro... kontrolljäveln är inte konsollen......!


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem

ett råd till en del av er som kommenterat. STAY IN SCHOOL!


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av vuze2143:

men.... kan den spela VHS då ? min e paj -.-"

Silence troll!


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Skrivet av elPresidente:

1. Du köper/spelar Wii konsol om du är, oskuld eller om du inte fått hår på k****.
2. IFALL du nu bockat för de två övre punkterna, köper du Wii konsol av en enda anledning, Zelda.
3. Efter du varvat Zelda, säljer du din Wii konsol för att inte skämmas när den ligger framme.
4. Har du planer att ta hem kvinnligt sällskap och bli av med punkt 1, sälj din Wii konsol.
5. Är du INTE singel men har funderingar på att lösa "problemet", köp en Wii konsol.

Har man inte upptäckt att barnslighet och nördighet är en jävligt charmig grej som kan höja ens potential att få ligga markant, då är man ganska omogen.
Om vi snackar raggvärde-per-spelplattform så är Wii lätt den bästa inom denna generation.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Bra gjort Nintendo... verkar som det bara är ni som förstått hur en SPELkonsol ska vara.

Visst kan det väl vara trevligt med lite fler funktioner men jag köper en SPELkonsol för att spela spel i första hand. Och de flesta har väl en dator hemma numera... den klarar ju av allt det andra.

Jaha, så en SPELkonsol ska alltså vara inkompatibel med den standard som finsn på marknaden? Det är ju smart?
Hoppas den kommer utan HDMI då, eller Cat 5/6 för internet, och absoult måste den ha egna batterier för kontrollen, ju mer eget destu bättre?

Enda anledningen att de använder ett eget format är att de sliper betala licensavgifter till andra (snåla) samt att det blir svårare för folk att piratkopiera, samt de kan ha ensamrätt på skivorna vilket gör att även de som vill försöka måste stödja Nintendo.
Bara en fråga,m på vilket sätt hade deras konsol varit sämre om den stödde dvd/blu-ray?
Det ger ett mervärde och fler funktioner, de flesta jag känner köpte ex. Ps3 för dess blu-ray, inte spelen...

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Ladestam:

Detta sög, okej onödig kostnad men nu måste man ha en dvd eller liknande för att kunna spela, man kan alltså inte längre plocka med sig konsollen och dra ihop ett gäng polare och sätta sig på en plats utan dvd.
Ytterst begränsad halvportabel konsoll...

Hur tänkte du nu?
Menar du på allvar att du trodde man skulle "streama" spelet från sin DVD-spelare / BluRay-Spelare?

Låt mig förklara kort:
Många hushåll har flera tv apparater men kanske inte tilhörande dvd/bluray till alla. Alltså begränsar dettta platserna där konsollen skall användas.
Att plocka med sig megastora kontroller är inte heller optimalt, och alla kanske inte vill ha gapande tånnåringar spelandes i vardagsrummet där de flesta dvd spelare är lokaliserade.

Det första du skrev går inte ens ihop med det andra :s eller gör min förkylning att inget koppar just nu?!

Jag är också förvirrad. Även nyfiken. Ladestam vad menar du?

Medlem

Men snälla...

Wii U kommer inte att kunna spela upp DVD-FILMER eller Bluray-FILMER... det är vad artikeln handlar om.

Huruvida spelen till konsolen (inte handkontrollen med skärmen... själva konsolen står under TVn och ser ut som en lite större, rundare Wii) ligger på DVD-skivor eller Bluray-skivor eller ett eget format har ingenting med detta att göra.

Och ingen HD utan Bluray?

Att ett spel visas i en viss upplösning (1280x720 eller 1920x1080 är de två upplösningar som kallas för "HD" när man pratar om TV-apparater) har ingenting att göra med vilket lagringsmedia spelet ligger på.

Det har redan skrivits här i tråden, men t.ex. skulle du kunna göra ett spel som visas i 1920x1080 ("Full-HD") på en dator kopplad till en Full-HD TV och lagra detta spel på en diskett (1.44MB) från 1992 om du så vill. Visst, du skulle inte få plats med så mycket festlig grafik, men spelet skulle kunna renderas i "HD".

Du kan t.ex. köra Doom från 1993 i en OpenGL-port och rendera det i 1920x1080, då kör du det i "Full-HD". Om sen spelet ligger på en Bluray-skiva, en DVD-skiva, disketter, en CD-skiva, ett USB-minne eller en bandstation från 80-talet spelar ingen som helst roll.

Så... nu var det utrett.

Skrivet av LariosoDog:

Yeah , right - det är billigare att ta fram ett eget format och egen spelare än köpa det som tillverkas miljoner varje dag och har gjort länge för nästan ingenting. Sedan skapa massproduktion av dessa media också för att få ned priserna så inte varje spel får så stor kostnad.

Det där tror jag inte på att det skulle vara billigare.
Det är allt andra skäl som att kunna erbjuda bättre kopieringsskydd för utvecklarna etc eftersom det inte är standard någonting och ha bättre kontroll över massduplicering då det inte går att göra i vanlig dator.

Har den stöd för USB-minnen alls för att göra egna backuper etc?

Eller så är spelaren i sig DVD-typ och de har hittat på egna format bara.

Någon skrev detta på Slashdot:

"The royalty fee for a BluRay player is $9/unit. Each data disc has a $0.0725 royalty fee. You're looking at hundreds of millions of dollars in royalty fees over the life of the system, even if it only sells at the level the GameCube did. If the system is a Wii level success, you're in the ballpark of a billion dollars. Oh, and tack on another few dollars/unit for DVD royalty fees as well."

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av LariosoDog:

Yeah , right - det är billigare att ta fram ett eget format och egen spelare än köpa det som tillverkas miljoner varje dag och har gjort länge för nästan ingenting. Sedan skapa massproduktion av dessa media också för att få ned priserna så inte varje spel får så stor kostnad.

Det där tror jag inte på att det skulle vara billigare.
Det är allt andra skäl som att kunna erbjuda bättre kopieringsskydd för utvecklarna etc eftersom det inte är standard någonting och ha bättre kontroll över massduplicering då det inte går att göra i vanlig dator.

Har den stöd för USB-minnen alls för att göra egna backuper etc?

Eller så är spelaren i sig DVD-typ och de har hittat på egna format bara.

Någon skrev detta på Slashdot:

"The royalty fee for a BluRay player is $9/unit. Each data disc has a $0.0725 royalty fee. You're looking at hundreds of millions of dollars in royalty fees over the life of the system, even if it only sells at the level the GameCube did. If the system is a Wii level success, you're in the ballpark of a billion dollars. Oh, and tack on another few dollars/unit for DVD royalty fees as well."

Tack för info.

Vad jag förstår var jag inne på fel spår, att spelarna i sig skulle vara ickestandard.
Men det är väl ändå svårt att komma undan royalty för massa erhållna patent som du får fram här. Spelarna i sig kryllar ju av patent också.
Men alla leverantörer av hårdvara har ju samma kostnad egentligen. Så många alternativ finns ju inte, om nu inte USB-minnen börjar komma ned ordentligt i pris. Vore smidigt.

Medlem
Skrivet av Räven Lord:

nej du kan inte köra ett 1.4 mb diskettspel på en HDTV i 1080p. Prova själv ska du få se.

Kan du förklara varför det inte skulle fungera?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

"...the Wii U, out next year, features a single self-loading media bay that plays 12-centimetre proprietary high-density optical discs, as well as 12-centimetre Wii optical discs."

Med andra ord så kommer den troligen kunna spela DVDs precis som Wii gör (efter lite moddande). Det handlar endast om licenspengarna & piratförebyggande syften. Troligtvis kommer det gå att modda Wii U på liknande sätt som Wii (flashning av firmware på Wii U medialäsaren om möjligt/homebrew apps). Återstår att se.


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Räven Lord:

nej du kan inte köra ett 1.4 mb diskettspel på en HDTV i 1080p. Prova själv ska du få se.

Kan du förklara varför det inte skulle fungera?

Med tillräckligt många 1.4 mb skivor går det :). Du skulle kunna rendera MSRÖJ i 1920x1080p. Det handlar endast om kapacitet när vi pratar om blu-ray/DVD. Storlek på texturer/grafisk-lull-ull. Själva upplösningen 1080p går att få på det mesta.


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem
Skrivet av asdfg:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Ladestam:

Detta sög, okej onödig kostnad men nu måste man ha en dvd eller liknande för att kunna spela, man kan alltså inte längre plocka med sig konsollen och dra ihop ett gäng polare och sätta sig på en plats utan dvd.
Ytterst begränsad halvportabel konsoll...

Hur tänkte du nu?
Menar du på allvar att du trodde man skulle "streama" spelet från sin DVD-spelare / BluRay-Spelare?

Låt mig förklara kort:
Många hushåll har flera tv apparater men kanske inte tilhörande dvd/bluray till alla. Alltså begränsar dettta platserna där konsollen skall användas.
Att plocka med sig megastora kontroller är inte heller optimalt, och alla kanske inte vill ha gapande tånnåringar spelandes i vardagsrummet där de flesta dvd spelare är lokaliserade.

Det första du skrev går inte ens ihop med det andra :s eller gör min förkylning att inget koppar just nu?!

Jag är också förvirrad. Även nyfiken. Ladestam vad menar du?

Det första är samma som det andra, enda skillnaden är att de första skrevs direkt efter att jag kommit hem ifrån jobbet medans de andra skrevs när jag inte var helt urpumpad.
Men tanken är attt de ska säga samma sak.

I stort, vem fan pallar att plocka med sig en konsoll samt dvdspelare om man skall till ett ställe där endast tv finns. (Utanför hemmet)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Skrivet av Ladestam:

Det första är samma som det andra, enda skillnaden är att de första skrevs direkt efter att jag kommit hem ifrån jobbet medans de andra skrevs när jag inte var helt urpumpad.
Men tanken är attt de ska säga samma sak.

I stort, vem fan pallar att plocka med sig en konsoll samt dvdspelare om man skall till ett ställe där endast tv finns. (Utanför hemmet)

LOOOOOOL!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Ladestam:

Det första är samma som det andra, enda skillnaden är att de första skrevs direkt efter att jag kommit hem ifrån jobbet medans de andra skrevs när jag inte var helt urpumpad.
Men tanken är attt de ska säga samma sak.

I stort, vem fan pallar att plocka med sig en konsoll samt dvdspelare om man skall till ett ställe där endast tv finns. (Utanför hemmet)

LOOOOOOL!

Ja herregud


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Ladestam:

Det första är samma som det andra, enda skillnaden är att de första skrevs direkt efter att jag kommit hem ifrån jobbet medans de andra skrevs när jag inte var helt urpumpad.
Men tanken är attt de ska säga samma sak.

I stort, vem fan pallar att plocka med sig en konsoll samt dvdspelare om man skall till ett ställe där endast tv finns. (Utanför hemmet)

LOOOOOOL!

Ja herregud

Men vafan e det för fel på mina posts XD


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Ladestam:

Det första är samma som det andra, enda skillnaden är att de första skrevs direkt efter att jag kommit hem ifrån jobbet medans de andra skrevs när jag inte var helt urpumpad.
Men tanken är attt de ska säga samma sak.

I stort, vem fan pallar att plocka med sig en konsoll samt dvdspelare om man skall till ett ställe där endast tv finns. (Utanför hemmet)

LOOOOOOL!

Ja herregud

Men vafan e det för fel på mina posts XD

Flumbulle! Varför ska du bära med dig en dvd?!?!?!?!?!?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Ladestam:

Det första är samma som det andra, enda skillnaden är att de första skrevs direkt efter att jag kommit hem ifrån jobbet medans de andra skrevs när jag inte var helt urpumpad.
Men tanken är attt de ska säga samma sak.

I stort, vem fan pallar att plocka med sig en konsoll samt dvdspelare om man skall till ett ställe där endast tv finns. (Utanför hemmet)

LOOOOOOL!

Ja herregud

Men vafan e det för fel på mina posts XD

Flumbulle! Varför ska du bära med dig en dvd?!?!?!?!?!?!

Pj fan ja, nu förstår jag
Först fattade jag det som att konsollen inte hade en optisk enhet över huvud taget och att man måste äga en dvd att mata in skivorna i för att kunna spela.
Men det är ju bara nintendo som gillar att skapa egna format ;/

Och JA! Jag förstår till fullo det absurda i alla föregående posts.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Ladestam:

Det första är samma som det andra, enda skillnaden är att de första skrevs direkt efter att jag kommit hem ifrån jobbet medans de andra skrevs när jag inte var helt urpumpad.
Men tanken är attt de ska säga samma sak.

I stort, vem fan pallar att plocka med sig en konsoll samt dvdspelare om man skall till ett ställe där endast tv finns. (Utanför hemmet)

LOOOOOOL!

Ja herregud

Men vafan e det för fel på mina posts XD

Flumbulle! Varför ska du bära med dig en dvd?!?!?!?!?!?!

Pj fan ja, nu förstår jag
Först fattade jag det som att konsollen inte hade en optisk enhet över huvud taget och att man måste äga en dvd att mata in skivorna i för att kunna spela.
Men det är ju bara nintendo som gillar att skapa egna format ;/

Och JA! Jag förstår till fullo det absurda i alla föregående posts.

hehe, tummen upp mannen!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Vad kan den göra då, undrar man?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vad kan den göra då, undrar man?

Stå på händer!


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Klart den inte kan, den har inga händer eller fötter, duh!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av elPresidente:

1. Du köper/spelar Wii konsol om du är, oskuld eller om du inte fått hår på k****.
2. IFALL du nu bockat för de två övre punkterna, köper du Wii konsol av en enda anledning, Zelda.
3. Efter du varvat Zelda, säljer du din Wii konsol för att inte skämmas när den ligger framme.
4. Har du planer att ta hem kvinnligt sällskap och bli av med punkt 1, sälj din Wii konsol.
5. Är du INTE singel men har funderingar på att lösa "problemet", köp en Wii konsol.

Har man inte upptäckt att barnslighet och nördighet är en jävligt charmig grej som kan höja ens potential att få ligga markant, då är man ganska omogen.
Om vi snackar raggvärde-per-spelplattform så är Wii lätt den bästa inom denna generation.

Jag förstår va du menar och det är fasen true story på den, MEN! Ett annat exempel, killen med en stor bokhylla fylld med actionfigurer och andra produkter i samma liga drar hem en tjej. Har flera tjejkompisar som blivit avtrubbade efter liknande "träffar".

123
Skriv svar