Hacker-ledaren kan vara gripen

Medlem

Nu é du inte så stursk längre, lille crackerkryp! (Läs med Cowboy-Gundes röst.)
Även om han inte är särskilt "högt uppsatt" lär det inte vara svårt att få lite information ur honom om var man kan hitta resten av banditerna.
Jag har verkligen delade känslor för LulzSec. Å ena sidan visar de hur usel säkerheten hos företagen är, å andra sidan verkar de bara vilja skapa slumpmässig kaos och förödelse á la Jokern. Allt man kan hoppas är att de får en så rättvis rättegång som möjligt. De är ju inte al-Qaida direkt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Moderator | Testpilot
Skrivet av pewpew:
Skrivet av Mesmerize:
Skrivet av Punchbag Polly:

Trist. Det känns som de största bovarna här var företagen som fullkomligt sket i säkerheten kring hur våra användaruppgifter lagrades. Det behövs ett intrång för att få företagen att vakna upp. Tänk om alla uppgifter stulits av några som höll tyst om det istället för som nu, skryta om det. Hade vi fått veta det då?

Gillar ditt resonemang. Det behövs lite inbrott för att folk skall låsa dörren, det behövs lite våldtäkter för att kvinnor skall inse att det kan hända även dem.

Bara för att man kan begå ett brott så betyder det inte att man måste. Begår man ett brott så skall man straffas för det oavsett.

men företagen vet ju att de kan bli hackade, och då tycker man ju att de kan lägga lite tid på att försöka förhindra sånt.och nu när man har bevisat hur dålig säkerheten är så kanske fler företag försöker att förhindra det.

Du tror fullt ut att dom inte försökt? Dom har ju antagligen någon form av system som försvarar. Hur kan man annars bli hackad?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

3 månader fängelse sen ett välbetalt jobb resten av livet måntro?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av pewpew:
Skrivet av Mesmerize:
Skrivet av Punchbag Polly:

Trist. Det känns som de största bovarna här var företagen som fullkomligt sket i säkerheten kring hur våra användaruppgifter lagrades. Det behövs ett intrång för att få företagen att vakna upp. Tänk om alla uppgifter stulits av några som höll tyst om det istället för som nu, skryta om det. Hade vi fått veta det då?

Gillar ditt resonemang. Det behövs lite inbrott för att folk skall låsa dörren, det behövs lite våldtäkter för att kvinnor skall inse att det kan hända även dem.

Bara för att man kan begå ett brott så betyder det inte att man måste. Begår man ett brott så skall man straffas för det oavsett.

men företagen vet ju att de kan bli hackade, och då tycker man ju att de kan lägga lite tid på att försöka förhindra sånt.och nu när man har bevisat hur dålig säkerheten är så kanske fler företag försöker att förhindra det.

Ja, det är väl klart att de vet det, men det finns inte ett enda perfekt system där ute. Om folk kan hacka FBI och NASA så tror jag säkert de kan hacka Sony och andra jätteföretag.

Inaktiv
Skrivet av mrpeters:
Skrivet av Punchbag Polly:

Trist. Det känns som de största bovarna här var företagen som fullkomligt sket i säkerheten kring hur våra användaruppgifter lagrades. Det behövs ett intrång för att få företagen att vakna upp. Tänk om alla uppgifter stulits av några som höll tyst om det istället för som nu, skryta om det. Hade vi fått veta det då?

Det ska inte behövas någon tonåring i slumpvalt land för att ett företag ska behöva öka säkerheten, folk ska inte hacka över huvud taget...

Nej det ska inte behövas men nu är det så illa att det behövs då Sony bevisligen fullkomligt har skitit i sin säkerhet. Därför behövs dessa hackargrupper även om de också ställer till det. Har splittrade känslor för dessa grupper.

Är iaf glad att jag kör Xbox 360 Slim<3

Medlem

Såna här hackergrupper hoppas jag allihopa att dom åker dit. Grupper som Anonymous däremot som hjälper Wikileaks hejar jag på vid varje tillfälle.


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem
Skrivet av Lightweight:

Såna här hackergrupper hoppas jag allihopa att dom åker dit. Grupper som Anonymous däremot som hjälper Wikileaks hejar jag på vid varje tillfälle.

Vad är skillnaden på grupperna?
Jag menar inte att du har fel, jag har bara dålig koll på området.

Medlem

Privatperson har just fått sin lägenhet rensad efter inbrott.

Försäkringsbolaget:

- Ni har inte pansardörr
- Ni har bara en omgång låsbara dörrar
- Ni har inte galler för fönstren
- Ni hade ingen Securitas-vakt utanför dörren
- Nej ni får ingen ersättning, ni har fullständigt skitigt i all säkerhet.

Medlem

Ge honom ett jobb så Sony kan fixa sin säkerhet.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Hoppas verkligen inte de är sant vore ju synd

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Privatperson har just fått sin lägenhet rensad efter inbrott.

Försäkringsbolaget:

- Ni har inte pansardörr
- Ni har bara en omgång låsbara dörrar
- Ni har inte galler för fönstren
- Ni hade ingen Securitas-vakt utanför dörren
- Nej ni får ingen ersättning, ni har fullständigt skitigt i all säkerhet.

haha. så är det ju. Glömmer du låsa dörren till din bil och det blir inbrott så får du inte ut något. Lika om du glömmer att låsa dörren hemma så får du inte ut något


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Hålla på och sänka siter och stjäla kundregister. Usch! Dessa personer samt de som skapar datavirus borde skaffa en annan hobby.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Mest intressanta här är nog människors totala principlöshet. "Jag tycker så här! "Men i just detta fallet tycker jag nog tvärt om!"

Eller deras stenhårda principer där det inte finns ens ett uns av hopp av ljus i slutet av tunneln. "Att smiska någon är samma princip som misshandel och mord och därför bör vi ha dödsstraff på BDSM-sex."

Och att folk anser sig någon sorts auktoritet på vad som är rätt och fel i sammanhang de inte är en del av eller har djugående kunskap i.

Människors enda likheter verkar var olikheten och oresonligheten och ett ofta helt onödigt engagemang i saker... Var finns den gyllene medelvägen?

Medlem

Vatten och bröd i kall cell resten av livet.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av LariosoDog:

Privatperson har just fått sin lägenhet rensad efter inbrott.

Försäkringsbolaget:

- Ni har inte pansardörr
- Ni har bara en omgång låsbara dörrar
- Ni har inte galler för fönstren
- Ni hade ingen Securitas-vakt utanför dörren
- Nej ni får ingen ersättning, ni har fullständigt skitigt i all säkerhet.

haha. så är det ju. Glömmer du låsa dörren till din bil och det blir inbrott så får du inte ut något. Lika om du glömmer att låsa dörren hemma så får du inte ut något

Och om man lämnar dörren öppen så tycker du att det är rätt att stjäla från honom? Eller kanske bara gå in och slå sönder lite saker?

I ytterligare perspektiv, som folk här verkar glömma, är att dessa jämförelser bara drabbar enstaka individer. Så har inte fallet varit här. De förstör för så fruktansvärt mycket människor, och skapar kostnader för enstaka individer. Det kallas för brist av respekt för andra människor.

Assholes.

Medlem

Jag måste bara veta vad de IDIOTERNA tänker som skriver att det är synd att de åker dit? Jag fattar verkligen inte.
Lulzsec är en grupp kriminella idioter? De stjäl känslig information de gånger de lyckas ta sig in och sprider sedan detta offentligt i vissa forum. Privatpersoners uppgifter etc som inte har något med företagen att göra förutom att de är kunder.
De gånger de inte lyckas ta sig förbi brandväggar etc så DDOSar de ner deras nätverk istället vilket i sin tur drabbar en jävla massa folk som inte har med det att göra. Något som förövrigt är hopplöst svårt att skydda sig 100% mot. Dessutom verkar det som vissa personer i gruppen även sitter och kodar kända web-side motorer och annat och därför känner till kryphål, eller i värsta fall har medvetet placerat dem där för att sedan utnyttja dem.
De sysslar även med utpressning mot företag som jobbar mot deras verksamhet (loggar botnets osv) och sedan fejkar dödsannonser och placerar annan falsk information.

Jag bara måste veta... vad är det som är SYND med att dessa människor åker fast?

Friberg
Hannu87
Showerguy
uberpwnage2.0
andreashal91

Jag hoppas ni bara är dåligt pålästa och inte så dumma i huvudet som ni verkar och vara?

Medlem

häng! häng! häng!


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Fisse:

Jag måste bara veta vad de IDIOTERNA tänker som skriver att det är synd att de åker dit? Jag fattar verkligen inte.
Lulzsec är en grupp kriminella idioter? De stjäl känslig information de gånger de lyckas ta sig in och sprider sedan detta offentligt i vissa forum. Privatpersoners uppgifter etc som inte har något med företagen att göra förutom att de är kunder.
De gånger de inte lyckas ta sig förbi brandväggar etc så DDOSar de ner deras nätverk istället vilket i sin tur drabbar en jävla massa folk som inte har med det att göra. Något som förövrigt är hopplöst svårt att skydda sig 100% mot. Dessutom verkar det som vissa personer i gruppen även sitter och kodar kända web-side motorer och annat och därför känner till kryphål, eller i värsta fall har medvetet placerat dem där för att sedan utnyttja dem.
De sysslar även med utpressning mot företag som jobbar mot deras verksamhet (loggar botnets osv) och sedan fejkar dödsannonser och placerar annan falsk information.

Jag bara måste veta... vad är det som är SYND med att dessa människor åker fast?

Friberg
Hannu87
Showerguy
uberpwnage2.0
andreashal91

Jag hoppas ni bara är dåligt pålästa och inte så dumma i huvudet som ni verkar och vara?

Är det bättre att hackers som INTE går public med vad dom har gjort hackar? Och ingen vet om att uppgifterna är läckta? Det är fucked up det dom gör men dom gör det ju för att bevisa något. Att företagen skiter i sina kunder och bara är ute efter pengar...

Skrivet av flamgorilla:

häng! häng! häng!

Så man ska hänga folk som hostar irc-servrar?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Till idioterna som tycker att det är bra att företagen blir hakade för att öka säkerheten så ska ni veta att det är flera gånger svårare att försvara sig mot hakning än att själv hacka. Den som hackar har alltid en fördel.
källa. black hat såg en konferens från en som jobbar där och "forskar" på cyberkrig. Den killen som kan sin sak.

Det jag vill komma fram till är även om dem har den bästa säkerheten på marknaden så kan dem fortfarande bli hakade. Det är alltid dem kriminella som ligger steget före. Vi bara skyddar oss mot vad dem kommer på men sen väntar vi bara på att dem kriminella ska komma på något nytt som vi kan skydda oss.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Till idioterna som tycker att det är bra att företagen blir hakade för att öka säkerheten så ska ni veta att det är flera gånger svårare att försvara sig mot hakning än att själv hacka. Den som hackar har alltid en fördel.
källa. black hat såg en konferens från en som jobbar där och "forskar" på cyberkrig. Den killen som kan sin sak.

Det jag vill komma fram till är även om dem har den bästa säkerheten på marknaden så kan dem fortfarande bli hakade. Det är alltid dem kriminella som ligger steget före. Vi bara skyddar oss mot vad dem kommer på men sen väntar vi bara på att dem kriminella ska komma på något nytt som vi kan skydda oss.

Annars kan ju företagen sluta anställa Åke från postrummet som IT-Ansvarig. Nog för att det är synd om Åke som fick sin tjänst avvecklad, men han är inte kunnig nog att sköta jobbet.

Medlem

LulzSec The Lulz Boat
Seems the glorious leader of LulzSec got arrested, it's all over now... wait... we're all still here! Which poor bastard did they take down?

AW8
Medlem

"J@g k@n h@ck@ H3M5Idor, j@g är c00L!"


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Privatperson har just fått sin lägenhet rensad efter inbrott.

Försäkringsbolaget:

- Ni har inte pansardörr
- Ni har bara en omgång låsbara dörrar
- Ni har inte galler för fönstren
- Ni hade ingen Securitas-vakt utanför dörren
- Nej ni får ingen ersättning, ni har fullständigt skitigt i all säkerhet.

+1

hoppas fler åker ditt snart.


signatur

God is dead

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av spikes:
Skrivet av Fisse:

Jag måste bara veta vad de IDIOTERNA tänker som skriver att det är synd att de åker dit? Jag fattar verkligen inte.
Lulzsec är en grupp kriminella idioter? De stjäl känslig information de gånger de lyckas ta sig in och sprider sedan detta offentligt i vissa forum. Privatpersoners uppgifter etc som inte har något med företagen att göra förutom att de är kunder.
De gånger de inte lyckas ta sig förbi brandväggar etc så DDOSar de ner deras nätverk istället vilket i sin tur drabbar en jävla massa folk som inte har med det att göra. Något som förövrigt är hopplöst svårt att skydda sig 100% mot. Dessutom verkar det som vissa personer i gruppen även sitter och kodar kända web-side motorer och annat och därför känner till kryphål, eller i värsta fall har medvetet placerat dem där för att sedan utnyttja dem.
De sysslar även med utpressning mot företag som jobbar mot deras verksamhet (loggar botnets osv) och sedan fejkar dödsannonser och placerar annan falsk information.

Jag bara måste veta... vad är det som är SYND med att dessa människor åker fast?

Friberg
Hannu87
Showerguy
uberpwnage2.0
andreashal91

Jag hoppas ni bara är dåligt pålästa och inte så dumma i huvudet som ni verkar och vara?

Är det bättre att hackers som INTE går public med vad dom har gjort hackar? Och ingen vet om att uppgifterna är läckta? Det är fucked up det dom gör men dom gör det ju för att bevisa något. Att företagen skiter i sina kunder och bara är ute efter pengar...

Skrivet av flamgorilla:

häng! häng! häng!

Så man ska hänga folk som hostar irc-servrar?

Faktiskt så har dem inte gått ut med att dem hackade, det var spelföretagen som gick ut med att dem har blivit hackade. Om spelföretagen inte hade sagt något så hade vi kanske inte fått veta något.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Till idioterna som tycker att det är bra att företagen blir hakade för att öka säkerheten så ska ni veta att det är flera gånger svårare att försvara sig mot hakning än att själv hacka. Den som hackar har alltid en fördel.
källa. black hat såg en konferens från en som jobbar där och "forskar" på cyberkrig. Den killen som kan sin sak.

Det jag vill komma fram till är även om dem har den bästa säkerheten på marknaden så kan dem fortfarande bli hakade. Det är alltid dem kriminella som ligger steget före. Vi bara skyddar oss mot vad dem kommer på men sen väntar vi bara på att dem kriminella ska komma på något nytt som vi kan skydda oss.

Visst är det så. Men när företag inte ens kan skydda sig mot en så simpel grej som sql-injection så är de löjligt inkompetenta.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av mAniAk:
Skrivet av joffjoff:

Till idioterna som tycker att det är bra att företagen blir hakade för att öka säkerheten så ska ni veta att det är flera gånger svårare att försvara sig mot hakning än att själv hacka. Den som hackar har alltid en fördel.
källa. black hat såg en konferens från en som jobbar där och "forskar" på cyberkrig. Den killen som kan sin sak.

Det jag vill komma fram till är även om dem har den bästa säkerheten på marknaden så kan dem fortfarande bli hakade. Det är alltid dem kriminella som ligger steget före. Vi bara skyddar oss mot vad dem kommer på men sen väntar vi bara på att dem kriminella ska komma på något nytt som vi kan skydda oss.

Vad får dig att tro att det är en simpel grej?? dem som gör det kanske är experter?

Visst är det så. Men när företag inte ens kan skydda sig mot en så simpel grej som sql-injection så är de löjligt inkompetenta.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Faktiskt så har dem inte gått ut med att dem hackade, det var spelföretagen som gick ut med att dem har blivit hackade. Om spelföretagen inte hade sagt något så hade vi kanske inte fått veta något.

Har du följt deras twitter? Dom har tagit på sig massvis av hacks, dom släppte tex sony's developerkit, räknas inte det som att man har gått ut med det?

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Nu é du inte så stursk längre, lille crackerkryp! (Läs med Cowboy-Gundes röst.)
Även om han inte är särskilt "högt uppsatt" lär det inte vara svårt att få lite information ur honom om var man kan hitta resten av banditerna.
Jag har verkligen delade känslor för LulzSec. Å ena sidan visar de hur usel säkerheten hos företagen är, å andra sidan verkar de bara vilja skapa slumpmässig kaos och förödelse á la Jokern. Allt man kan hoppas är att de får en så rättvis rättegång som möjligt. De är ju inte al-Qaida direkt.

Det finns ju sjysstare sätt att visa hur dålig säkerhet företag har. Och man behöver ju inte skylta med att man hackat nåt företag som en dåre heller. Och det är nog som du säger, de verkade bara vara ute efter att skapa kaos. Ett par års fängelse borde de få. Små oskuldsfulla pojkar tillsammans med tatuerade mördare med en vikt på ca 100kg i duschen. Det år det inte så jävla LULZ längre.

Medlem
Skrivet av vonsnabel:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av LariosoDog:

Privatperson har just fått sin lägenhet rensad efter inbrott.

Försäkringsbolaget:

- Ni har inte pansardörr
- Ni har bara en omgång låsbara dörrar
- Ni har inte galler för fönstren
- Ni hade ingen Securitas-vakt utanför dörren
- Nej ni får ingen ersättning, ni har fullständigt skitigt i all säkerhet.

haha. så är det ju. Glömmer du låsa dörren till din bil och det blir inbrott så får du inte ut något. Lika om du glömmer att låsa dörren hemma så får du inte ut något

Och om man lämnar dörren öppen så tycker du att det är rätt att stjäla från honom? Eller kanske bara gå in och slå sönder lite saker?

I ytterligare perspektiv, som folk här verkar glömma, är att dessa jämförelser bara drabbar enstaka individer. Så har inte fallet varit här. De förstör för så fruktansvärt mycket människor, och skapar kostnader för enstaka individer. Det kallas för brist av respekt för andra människor.

Assholes.

I en perfekt värld så skulle alla kunna ha sina dörrar öppna... ja eller olåsta iallafall.

Medlem
Skrivet av mAniAk:

Visst är det så. Men när företag inte ens kan skydda sig mot en så simpel grej som sql-injection så är de löjligt inkompetenta.

Vet Inte jag heller hur man gör.

Upplys oss okunniga, tack?

Sedan har väl inte Sony utvecklat en egen sql-motor, eller?
De har köpt mjukvaruproduktere och säkerhetsprodukter och allt från andra leverantörer.
Det är ju dessa produkter som brister.

Kanske är det Microsoft Sql-server, kasta skit på MS?

Det kan vara topnotch produkter hela vägen. Microsoft lagar väl säkerhetshål i Windows varje vecka finns uppdateringar.

Får hela tiden uppmaning från Adobe att jag skall uppdatera AdobeReader och Flash. Varje månad minst.

Det har väl sagts förut också - ofta startar ett möjligt intrång med att någon som har behörighet till systemen är en aning slarviga - eller får inbrott eller blir rånade och info om någon inloggning kommer på drift.

Man kastar en lapp i papperkorgen som borde gått i dokumentförstöraren osv.

Ibland inträffar oväntade saker när program kraschar. Man provocerar vissa systemkommandon på alla möjliga sätt tills dom kraschar och kanske gör saker möjliga i systemet.

Tycker nog att man är orättvis i sitt omdöme. shit happends och folk gör fel - även programmerare om nu det är ett obekannt fenomen för några av gamers här.

Skriv svar