Överklockad i5 2500k

Medlem
Överklockad i5 2500k

Hejsan

Lyckades precis överklocka min i5 2500k 3.30ghz till 4.0ghz, core voltage är just nu satt på 1.225 V.

Har en snabb fråga,

Innan jag bytte mobo så "hoppade" core speeden i CPU-ID från 1600 -> 4000 Mhz.. Men nu när jag har bytt mobo så ligger den på 3900 -> 4000 Mhz hela tiden.

Jag bytte mig från ett Asus P8P67 till et MSI-GD55

Tack, mvh.


signatur

2.8 Ghz | 3GB RAM | 160 GB HDD | Antec Twelve Hundred :) |

Det var väl ändå ett påstående?

Medlem

Det är väl speedstep som är igång bara, för att spara ström klockas / voltas den när under idle. Fick min 2500k tisdags, sjukt nöjd. FPS har dubblats i BC2

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Det är väl speedstep som är igång bara, för att spara ström klockas / voltas den när under idle. Fick min 2500k tisdags, sjukt nöjd. FPS har dubblats i BC2

Jag ursäktar att jag har varit otydlig i min fråga.

Men det är så att Core Speeden trappas inte ner?? och jag vill att den ska göra det för att spara på strömen och livslängden. Har kollat i BIOS och Intel Turbo Boost verkar vara enabled..

Så hur ska jag göra för att processor ska trappa ner med hastighet och volt vid idle? mvh


signatur

2.8 Ghz | 3GB RAM | 160 GB HDD | Antec Twelve Hundred :) |

Medlem
Skrivet av tobbz:
Skrivet av Comstedt:

Det är väl speedstep som är igång bara, för att spara ström klockas / voltas den när under idle. Fick min 2500k tisdags, sjukt nöjd. FPS har dubblats i BC2

Jag ursäktar att jag har varit otydlig i min fråga.

Men det är så att Core Speeden trappas inte ner?? och jag vill att den ska göra det för att spara på strömen och livslängden. Har kollat i BIOS och Intel Turbo Boost verkar vara enabled..

Så hur ska jag göra för att processor ska trappa ner med hastighet och volt vid idle? mvh

Jaha okej! Missförstod dig, i min bios heter funktionen EIST (Enhanced Intel SpeedStep) så leta efter det,

Medlem

Suveränt! Det hetta EIST för mig också, men den var enabled så det måste vara något annat på tok.

Har laddat optimized settings nu och kör på standard clock och EIST verkar nu funka utmärkt! Jag ska även prova att klocka upp den till 4.0 igen, återkommer!


signatur

2.8 Ghz | 3GB RAM | 160 GB HDD | Antec Twelve Hundred :) |

1
Skriv svar