Eve-spelare förbannade på virtuell försäljning

Robot
Eve-spelare förbannade på virtuell försäljning

Sugen på en ny tröja för 120 spänn, eller en framtidsmonokel för 420? Eve Online-communityn rasar över CCP:s planer för virtuell försäljning.

#nyhetstips, #eve-online, #eve-online-incarna, #ccp-games


Medlem
Eve-spelare förbannade på virtuell försäljning

TF2 2.0

Ish
Medlem

Rasar? Jag trodde kvällsblaskorna hade gemensamt patent på det ordet.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Rasar? Jag trodde kvällsblaskorna hade gemensamt patent på det ordet.

Vi andra som skriver och har oss har en väldigt liten kvot av "rasa" att nyttja. Jag tror när jag tänker på det att det antagligen är första gången jag använder ordet på flera tusen nyheter


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Bra, fler borde göra liknande saker och sätta ner foten när företag blir giriga.

Medlem

Att ta betalt för kosmetiska saker är... Okej i min mening. Att kunna köpa till sig fördelar däremot (i ett spel som inte är gratis) är fel.

Priserna var dessutom löjligt höga =/

Medlem

Drog pluggen på min sub såfort jag läste detta. Ett MMO där hela fokuset är PvP ska man inte kunna köpa fördelar, tack och hej.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Mm, det som är fel i sammanhanget är att utvecklarna och spelarna har haft en ganska nära relation, men nu har man blivit förd bakom ljuset samtidigt som några på företaget visar en rätt kass attityd mot spelarna. Orsaken verkar vara att CCP har en del stora problem inom företaget och börjar få ont om pengar nu när de har tre stora projekt igång samtidigt.

Medlem

Går ju fortfarande att köpa med ingame cash, man får ju bara trada i monthly subs

Medlem

Har aldrig varit en fan av, spel där man kan köpa sig fördelar med bättre vapen eller skydd osv. Inte så kul sen att möta dessa sen och en annan är en snåltölp som oftast kör ingame grejer, enda spelet jag har köpt extra är Startrek Online men det har varit lite roliga uniformer.
Så simpelt, Kosmetiska saker, visst bara kul om det är något man verkligen vill ha. Men vapen, moddar osv som är bättre än ingame varianter Nej.

Medlem

Den interna rapporten, aka "Fearless" som den kallas, är enbart en intern tidskrift som är menad att skapa debatt inom CCP om saker.

CCP har även laggt ut en blog för precis en timme sedan, där de säger så här:

Skrivet av CCP Zulu:

However, just to prove the point of the Fearless newsletter and give you a further understanding of what it is then there are no and never have been plans to sell "gold ammo" for Aurum. In Fearless people are arguing a point, which doesn't even have to be their view, they are debating an issue. This is another example of how information out of context is no information at all.

"Golden ammo" är en referens till World of Tanks Gold Economy, och de säger då tydligt att det inte finns planer, eller har funnits planer, på att man skulle kunna köpa sig fördelar.

Medlem

Verkar ju suga lite, undrar ju dock hur många % av spelarna som kmr göra det faktiskt?
Tycker att det stormar lite väl mkt men hey jag har bara lirat lite grann ibland under 1 års tid och har kanske inte samma relation som en del av dem äldre gänget..

Medlem

Sluta grina, köp inget om det nu inte intresserar er.

Strongt att testa försöka kränga skit på sidan om för att dra in mer stålar. Valve kör ju samma typ av experiment. Blizzard säljer in-game pets, mounts etc.
Dammar dom in i en vägg så lär dom ändra på sig ganska så kvickt.

Medlem

Priset på de kosmetiska prylarna är riktigt höga, jag hade inte stängt ner mitt konto i frustration för det dock. Men när dom börjar sälja fördelar så är det för mycket, trodde aldrig att CCP skulle sjunka till den nivån, spelarna gör rätt i att stänga av sina konton imo

Hoppas dom tar bort fördelsförsäljningen


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Priset på de kosmetiska prylarna är riktigt höga, jag hade inte stängt ner mitt konto i frustration för det dock. Men när dom börjar sälja fördelar så är det för mycket, trodde aldrig att CCP skulle sjunka till den nivån, spelarna gör rätt i att stänga av sina konton imo

Hoppas dom tar bort fördelsförsäljningen

Um, dom säljer inte några fördelar. Det är spelarna som är oroade för att dom ska börja göra det.
De har sagt innan att det enbart kommer vara vanity items, och de bekräftade även detta igen i bloggen som jag länkade till ovan.

Inaktiv

Smått fantastiskt om det finns någon som är beredd att köpa monokeln.
Som jag förstått det så är det ju inte ens ett 3d-objekt utan motspelare kommer bara se den på en avatar.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Smått fantastiskt om det finns någon som är beredd att köpa monokeln.
Som jag förstått det så är det ju inte ens ett 3d-objekt utan motspelare kommer bara se den på en avatar.

52 stycken har sålts, vilket kan verifieras av marknadsdatan i EVE..
Men jo, det är ett 3D object, som kommer sitta på avataren. Hela poängen med Incarna är att göra så spelare äntligen kan gå runt med sin avatar på rymdstationer.
Det är begränsat just nu till bara privata områden, men öppna ytor kommer där man kan interagera med andra.

Medlem

Tokiga priser

Själv orkar jag inte med spel som har micro-transaktions hit och dit, mellan jobb och träning blir det mest bara casual gaming nuförtiden, sitta jonglera konton hit och dit i flera olika spel orkar jag inte.. Har det inte en fast summa pengar för allt innehåll (Av nåt större värde) så får det vara.

Inaktiv

Trist om dom förstör ett annars så överlägset bra MMO med sån skit.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Fail fz är fail. Folk gnäller inte över priserna på kläder och skit. De gnäller över att CCP planerar(?) att introducera microtransaktion för guld-ammo och liknande något som hade förstört sandboxen som eve är.

Eve spelarna framstår ju som gnälliga the-sims ungar i denna "nyhet".

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Fail fz är fail. Folk gnäller inte över priserna på kläder och skit. De gnäller över att CCP planerar(?) att introducera microtransaktion för guld-ammo och liknande något som hade förstört sandboxen som eve är.

Eve spelarna framstår ju som gnälliga the-sims ungar i denna "nyhet".

Flyttade på första meningen i andra stycket mot slutet, för att tydligare peka på att det är att interna diskussioner kring det du nämner som väcker mest aggressioner. Det började såvitt jag förstått det dock med det som benämns i första stycket, varefter det som nämns sedan fick folk att stänga sina konton. Har jag helt fel får du gärna slå mig lite på käften. I deserve it in that case.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

dont like it, dont buy it


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

EVE är ju pay to play och det borde inte finnas några mikrotransaktioner alls i ett spel man betalar månadsavgift för, inklusive kosmetiska attiraljer.
Men jag tror att har man väl börjat med kläder så kommer man oundvikligen att utöka sortimentet med andra saker förr eller senare för faktum är att det ligger stora pengar i det och de allra flesta företag väljer gärna bort en viss kundbas om de tror att de kan dra in mer pengar på de som stannar kvar.
De flesta spelarna skulle nog inte bry sig så mycket och man kommer säkert dra in mer pengar på digitala kläder än man förlorar på de stängda spelarkontona.

Inaktiv

En annan sak är att dem ska börja ta betalt för 3e parts program som på olika vis använder kod från spelet.

Som offline ship fitters, karaktärsöversikter med mera... Detta är faktiskt ett måste för en seriös eve spelare och alla kanske inte vill betala för detta även om det nog kommer vara hyfsat billigt.

Sen är det ju faktiskt så att EvE redan är full proppat av folk som köper saker för riktiga pengar för att ha de bästa skeppen ständigt tillgängliga för PvP

Medlem

Om man nu ska få köpa fördelar så kan väl de betalande spelarna bli begränsade till att bara möta andra betalanda spelare? Har inget emot att man KAN köpa fördelar, men då ska man såklart inte få använda dem mot folk som inte har råd att betala för fördelarna (då skulle ju spelet likna det verkliga livet ). Kan inget om EVE då det verkar för tungrott för min smak, med det här med in-game buy känns inte som någon större nyhet. Minns någon dokumentär på ett spelprogram som gick på SVT för typ 100 år sedan där man diskuterade ett spel där man kunde köpa hus osv. i ett spel för horribla summor, då snackar vi tiotusentalskronor. Vet inte om det gick att PvP:a mot andra hus ;).

Medlem
Skrivet av Uzza:

Um, dom säljer inte några fördelar. Det är spelarna som är oroade för att dom ska börja göra det.
De har sagt innan att det enbart kommer vara vanity items, och de bekräftade även detta igen i bloggen som jag länkade till ovan.

De bekräftar ingenting i den bloggen, Hade de velat bekräfta vad du säger så hade de skrivit det i klartext "vi kommer aldrig att sälja icke kosmetiska varor via mikrotransaktioner". Det gjorde de inte utan valde istället att skriva på ett luddigt sätt som kan tolkas på många olika sätt.

Och det är inte enbart att de här sakerna kan ge fördelear i spelet, normalt när folk köper PLEX för att sälja för spel-valutan ISK så är varorna de köper för dessa ISK tillverkade av spelare i spelet, i hela tillverkningskedjan, från att bryta mineraler till att få fram en ritning på objektet. Andra spelare har alltså nytta av att de köper PLEX och säljer. Den som köper PLEXet för ISK får speltid, den som säljer skeppet får ISK av köparen etc... Säljer de skepp/moduler direkt via mikrotransaktioner så förbigår de hela eves spelardrivna ekonomi, något som varit spelets stora image och ingen spelare, förutom han som köpte via mikrotransaktioner, tjänar på det.

Medlem
Skrivet av EmBra:

De bekräftar ingenting i den bloggen, Hade de velat bekräfta vad du säger så hade de skrivit det i klartext "vi kommer aldrig att sälja icke kosmetiska varor via mikrotransaktioner". Det gjorde de inte utan valde istället att skriva på ett luddigt sätt som kan tolkas på många olika sätt.

Och det är inte enbart att de här sakerna kan ge fördelear i spelet, normalt när folk köper PLEX för att sälja för spel-valutan ISK så är varorna de köper för dessa ISK tillverkade av spelare i spelet, i hela tillverkningskedjan, från att bryta mineraler till att få fram en ritning på objektet. Andra spelare har alltså nytta av att de köper PLEX och säljer. Den som köper PLEXet för ISK får speltid, den som säljer skeppet får ISK av köparen etc... Säljer de skepp/moduler direkt via mikrotransaktioner så förbigår de hela eves spelardrivna ekonomi, något som varit spelets stora image och ingen spelare, förutom han som köpte via mikrotransaktioner, tjänar på det.

Det är bekräftat: http://www.eveonline.com/ingameboard.asp?a=topic&threadID=154...

CSM använder, och har använt den, i diskussioner med CCP som rör alla mikrotransaktioner som ger fördel.

De har aldrig sagt att de ska börja sälja kompletta saker. Om du drar upp den skinnade varianten av Scorpion, så var det för att de inte hade gjort klart funktionen i NeX för att ta annat än Aurum. CCP frågade CSM om de tyckte det var okej att sälja den enbart för Aurum tills funktionen var klar om ett par månader, som tvekande accepterade förslaget. Sen dock när spelarna fick säga sitt så droppade CCP dock det, och väntar nu till funktionen är klar, så det går att byta in en Scorpion.

Just nu är allt enbart spekulationer som grundar sig från Fearless, vilket enbart är en intern tidskrift som de har för att bringa debatt om kontroversiella saker inom företaget. Den upplagan som läckte ut råkade vara dedikerat till mikrotransaktioner.
CCP har sagt flera gånger att det som står där inte representerar vad CCP gör eller kommer göra, och behöver inte ens representera åsikten som skribenterna faktiskt har.
De har blivit tillfrågade att skriva extremt vinklade synpunkter, just för att skapa debatt.

Medlem

EVE är jävligt roligt. Tyvärr har jag inte tid eller ork att spela det längre.


signatur

Welcome to the Manglerdome

12
Skriv svar