hårddisk problem

Medlem
hårddisk problem

så jag har haft min ps3a drygt två år utan att den krånglat någonting alls. visst, det har hänt någon gång att den fryst mitt i ett spel men det är inte ofta sånt händer.

hur som haver så satt jag och spelade killzone 3 (tror det var det, kommer inte riktigt ihåg) och spelet frös under multiplayerdelen och jag försökte stänga av ps3an som vanligt. men det går inte, det tar fruktansvärt lång tid och till slut så drar jag bara ur strömsladden, dumt nog.

sen ska jag starta om konsolen nästa dag och den ber mig återställa konsolen. läser på vad det är för något och tänker att det spelar inte så stor roll egentligen. sparade data och allt sånt där bryr jag mig inte så mycket om. nu till problemet :

jag gör denna återställning, och konsolen startar om, varpå den frågar mig IGEN om en återställning. okej, säger jag. men så håller den på såhär flera gånger utan att llåta mig komma in i menyerna.

nå, vad är felet? är det bara att byta hårddisk?
samt finns det något sätt att bevara min sparade data UTAN att komma in i menyerna på något sätt? inte så stort problem att förlora all denna sparade tid men skulle vara kul om de fanns kvar.

Medlem

Alla HDD har ju sin lilla livslängd som kan vara rätt lång normalt sett men man kan ha otur med hårdvaran och få tisdags exemplar (som måndags ex men håller längre? )
Min bror har inte haft en enda havererad HDD de senaste 9 åren medans jag har dödat 5 stycken och fått 2 måndags ex av Maxtor (damn vad Maxtor suger och nu har seagate köpt deras fabriker etc, ännu ett fabrikat jag kommer undvika då).
Vad jag har läst tidigare (vet inte om det finns verktyg nu visserligen) så behöver man använda PS3's system för att göra backup av datan.
Men det ska tydligen även gå att göra backup genom att du kopplar in hddn direkt i datorn tillsammans med den nya hddn du ska sätta in och kopiera över filerna till den.
Om din PS3 har gått sönder så är även datan körd för det kommer inte gå att rädda innehållet alls. Om det är hddn som är trasig så är det ju inget att göra. Att byta HDD är enkelt men här får du ett par YT rullar så du får se något du kanske skulle missa annars.
Gamla PS3'an:
http://www.youtube.com/watch?v=NNSytaL9hnI
PS3 Slim:
http://www.youtube.com/watch?v=D3l4rNPiDTE

Verkar som största HDDn som funkar är 500GB och max 5400 RPM

1
Skriv svar