Aktiva mickar VS Passiva mickar

Medlem
Aktiva mickar VS Passiva mickar

Tjenare, jag har länge funderat på att köpa en ny elbas och har hittat en med aktiva mickar (min nuvarande har passiva mickar). Jag har ingen koll på skillnaden mellan aktiva och passiva mickar...
Det enda jag vet är att de aktiva mickarna drivs av ett 9volts-batteri och att mickarna har en inbyggd preamp.. Så...

Vad är skillnaden mellan passiva- och aktiva mickar och vad föredrar du?


signatur

You can't win the game...

Medlem

Kör med aktiva EMG mickar på min nuvarande gitarr. Har inte testat passiva men skulle gärna vilja äga ännu en gitarr med passiva för lite variation.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag föredrar passiva, men EMG-mickarna låter snorbra. Det blir ju lite mer output med aktiva mickar, men då måste man ha koll på batterierna.

Medlem
Medlem

Kör med EMG 81 / 85 i min gura och kan säga som så att de duger bra för metal och saker med mycket dist. Tycker det kan vara svårt att få in nått bra blues / rock ljud med dom dock. :/

Medlem
Skrivet av Qrush:

Kör med EMG 81 / 85 i min gura och kan säga som så att de duger bra för metal och saker med mycket dist. Tycker det kan vara svårt att få in nått bra blues / rock ljud med dom dock. :/

Ja, aktiva mickar har ju en egen liten EQ-preset i preampen, så de kan nästan bara låta på ett sätt; skrikigt och med mycket dist

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Qrush:

Kör med EMG 81 / 85 i min gura och kan säga som så att de duger bra för metal och saker med mycket dist. Tycker det kan vara svårt att få in nått bra blues / rock ljud med dom dock. :/

Ja, aktiva mickar har ju en egen liten EQ-preset i preampen, så de kan nästan bara låta på ett sätt; skrikigt och med mycket dist

Jo precis. Förutom metal så är jag väldigt inne på blues också. Precis som du skriver Qrush så är det ganska svårt att få ett bra blues sound med aktiva mickar. Har själv EMG 81/60 sktiva mickar och får ett någorlunda bra blues sound med 60. Därför tänkte jag skaffa mig en Strat senare.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag själv ska prova en Humbucker/Single-coil kombo med nästa gura tänkte jag - det bästa från båda världar

Blir det inte lite mer crunch särskilt när man dämpar strängar med aktiva?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Blir det inte lite mer crunch särskilt när man dämpar strängar med aktiva?

Det beror på vad du menar med crunch

Det kommer ju att låta mer än med passiva mickar, tack vare den högre outputen.

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Blir det inte lite mer crunch särskilt när man dämpar strängar med aktiva?

Det beror på vad du menar med crunch

Det kommer ju att låta mer än med passiva mickar, tack vare den högre outputen.

Mjaäö men lite mer chug chug när man hårdrocks riffar på låga E, speciellt med dämpning
ungefär som att det är mer gain antar jag att jag menar


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Blir det inte lite mer crunch särskilt när man dämpar strängar med aktiva?

Det beror på vad du menar med crunch

Det kommer ju att låta mer än med passiva mickar, tack vare den högre outputen.

Mjaäö men lite mer chug chug när man hårdrocks riffar på låga E, speciellt med dämpning
ungefär som att det är mer gain antar jag att jag menar

Ja, mer gain kommer det att vara. Sen brukar diskanten och det övre mellanregistret vara klarare och starkare, beroende på den aktiva micken. Passiva diton har ju ett litet varmare, rundare sound oftast.

Medlem

Tror ja läre åka och provspela en med aktiva mickar innan jag bestämmer mig..


signatur

You can't win the game...

1
Skriv svar