Bethesda: färre features gör Skyrim bättre

Robot
Bethesda: färre features gör Skyrim bättre

Att ta bort och minska antalet gameplay features gör att utvecklarna kan satsa på bättre speldesign, påstår Bethesda.

#bethesda, #the-elder-scrolls-v-skyrim


Medlem
Bethesda: färre features gör Skyrim bättre

Allt för att få plats med spelet på en simple DVD9 för 360n


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Men herregud!

(Notera att det är ett SP-spel där man enkelt kan skriva "godmode" i konsolen)

"Borttagna vapen som exempelvis spjuten finns däremot inte kvar eftersom det är en fråga om prioritering och utvecklingstid, enligt Todd Howard."

Precis! Vi måste ju istället få funktioner som "autopilot" och menyer som fungerar med kryss, fyrkant, cirkel, och vad det nu kan vara för knappar.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tycker det låter som en bra ide att ta bort features som förstör hela encounters. Blir lite väl lätt och barnsligt annars.

Medlem

Då är det ju skönt att man skaffar detta på PC, så man kan få lite fler features via creation kit

Medlem

"Jag sitter med en handkontroll uppkörd i röven och gillar spel skapade för treåringar blablabla... jag vill ha pengar." Todd Howard.


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem

Som sakt dom har dom där konsollerna i åtanke.. Det kommer nog bli jävligt bra spel , men tror det kunde bli ÄNNU bättre om dom gav focus på PC sen porta till konsol, både gameplay och grafik.

Medlem
Skrivet av KHRiG:

Tycker det låter som en bra ide att ta bort features som förstör hela encounters. Blir lite väl lätt och barnsligt annars.

Om du syftar på levitation var det spelarens egna val att använda det eller inte. Som sagt, det är SP-spel och både konsol och editor medföljer där du enkelt kan förstöra/förbättra många saker.

Oblivion hade ett svårighetsreglage. Var det "lite väl lätt och barnsligt" att inkludera det också i ett singleplayer-spel?

Edit: Jösses, stavfel!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Åh nej! Folk kan faktiskt hitta på egna saker och spela som de vill i ett rollspel! Var är mitt nerfbat?!

Klart som korvspad att jag ska kunna äga en goblin med vassa tänder som enda vapen gonom att levitera med en pilbåge. Allt annat är fånigt.

Nästa version av elder scrolls är troligvis en railshooter, för då kan man ju inte "sabba" encounters...
Mindre har aldrig varit mer och kommer aldrig bli det heller. Det är en fysisk omöjlighet om inte annat...

Medlem

Tror spelet kommer få betyg "tveksamt" av fz när det släpps...


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Medlem

Rush rush, gör klart spelet så fort som möjligt och det ska kräva så lite som möjligt för att få det klart!
Roligt, ogillar detta som fan

Medlem

Låt oss nu inte göra en höna av en fjäder gubbar, vi kan inte döma ut hela Skyrim över detta.
Skyrim kommer fortfarande vara ett enormt, roligt och komplext spel. Dessutom så länge ni har kul i denna gigantiska fantasy värld så är det väll huvudsaken. Folk glömmer allt för ofta ordet kul i dag och fokuserar allt för mycket på detta trötsamma konsol vs pc krig..

Medlem

Och jag som faktiskt tänkte köpa det, men nu efter att de satsar så mycket på konsoller så blir det inget köp.

Medlem

En jäkla massa gnäll för väldigt lite. Ni måste ju inse att de flesta spelare faktiskt inte kan kontrollera sig själva; om inte utvecklarna sätter gränserna på vad man får eller inte få göra så kommer spelare att utnyttja det och sen tycka att det är skit för att det är för enkelt. Med attityden många har här så borde ju FPS-utvecklare ge atom-handgranater som en option till huvudkaraktären för "man måste ju inte använda den" eller varför inte ha en knapp när man skapar sin karaktär i ett RPG som är "ge mig 150% i alla stats och full utrustning från början" för man måste ju inte trycka på den heller.

Medlem

Usch vad folk här gnäller.

Medlem

Det är väl bäst att de lär sig att göra ett fint storydrivet spel då för att uppväga, där är de fortfarande relativt veka. Främsta anledningen till att deras spel varit roliga är att man kan hitta på så mycket småsaker som dessa.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av KHRiG:

Tycker det låter som en bra ide att ta bort features som förstör hela encounters. Blir lite väl lätt och barnsligt annars.

Om du syftar på levitation var det spelarens egna val att använda det eller inte. Som sagt, det är SP-spel och både konsol och editor medföljer där du enkelt kan förstöra/förbättra många saker.

Oblivion hade ett svårighetsreglage. Var det "lite väl lätt och barnsligt" att inkludera det också i ett singleplayer-spel?

Edit: Jösses, stavfel!

Utifrån mina personliga val att tex inte använda levitation så gör det inget om de tar bort den featuren och fokuserar på annat. Dock kan man tycka att de borde lägga in så mycket features som de bara orkar eftersom spelaren som sagt väljer själv vad som används. Men gränsen måste dras någonstans om spelet ska bli klart innan duke nukem forever 2.

Det jag menar är att tex inkludera levitation gör väl inte spelet mer hardcore eller att det blir svårare för treåringar med handkontroller i röven, snarare tvärt om. Att begränsa valfriheten kan jag hålla med om är ett dåligt val oavsett vilken feature det gäller.

Medlem
Skrivet av SteelStrike66:

Låt oss nu inte göra en höna av en fjäder gubbar, vi kan inte döma ut hela Skyrim över detta.
Skyrim kommer fortfarande vara ett enormt, roligt och komplext spel. Dessutom så länge ni har kul i denna gigantiska fantasy värld så är det väll huvudsaken. Folk glömmer allt för ofta ordet kul i dag och fokuserar allt för mycket på detta trötsamma konsol vs pc krig..

Kan vara så. Det beror säkert till en del på att "kul" är en rent subjektiv åsikt. Inte så mycket att diskutera egentligen. En konsol eller en PC är någonting påtagligt som inte är subjektivt vilket gör det lättare att diskutera. Sedan är det en inflammerad debatt helt klart. Liknande "Min konsol är bättre än din konsol". Konsol A mot konsol B diskussionen kommer garanterat att ta ny fart när nya konsoler släpps.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Morrowind > Oblivion > Skyrim

Någon som ser en trend ?

Medlem
Skrivet av KHRiG:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av KHRiG:

Tycker det låter som en bra ide att ta bort features som förstör hela encounters. Blir lite väl lätt och barnsligt annars.

Om du syftar på levitation var det spelarens egna val att använda det eller inte. Som sagt, det är SP-spel och både konsol och editor medföljer där du enkelt kan förstöra/förbättra många saker.

Oblivion hade ett svårighetsreglage. Var det "lite väl lätt och barnsligt" att inkludera det också i ett singleplayer-spel?

Edit: Jösses, stavfel!

Utifrån mina personliga val att tex inte använda levitation så gör det inget om de tar bort den featuren och fokuserar på annat. Dock kan man tycka att de borde lägga in så mycket features som de bara orkar eftersom spelaren som sagt väljer själv vad som används. Men gränsen måste dras någonstans om spelet ska bli klart innan duke nukem forever 2.

Det jag menar är att tex inkludera levitation gör väl inte spelet mer hardcore eller att det blir svårare för treåringar med handkontroller i röven, snarare tvärt om. Att begränsa valfriheten kan jag hålla med om är ett dåligt val oavsett vilken feature det gäller.

Jag ser inte hur man meningsfullt kan använda uttryck som "hardcore", eller att det skulle vara bra att "göra det svårare för treåringar" när vi pratar om ett single player-spel av denna typ. Det är ett rollspel, om man vill lalla runt och endast titta på blommor i spelet är det OK vad mig anbelangar.

Vi är helt överens att större valfrihet är bra i denna serie.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kan nog bli bra.

/ LordDiamos

Medlem

Visst Todd, för Oblivion hade ju så mycket mera väldesignade gameplay-utrymmen och scenarion än vad Morrowind hade tack vare allt ni tog bort...

Nej just det, så var det ju inte.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Saxit:

En jäkla massa gnäll för väldigt lite. Ni måste ju inse att de flesta spelare faktiskt inte kan kontrollera sig själva; om inte utvecklarna sätter gränserna på vad man får eller inte få göra så kommer spelare att utnyttja det och sen tycka att det är skit för att det är för enkelt. Med attityden många har här så borde ju FPS-utvecklare ge atom-handgranater som en option till huvudkaraktären för "man måste ju inte använda den" eller varför inte ha en knapp när man skapar sin karaktär i ett RPG som är "ge mig 150% i alla stats och full utrustning från början" för man måste ju inte trycka på den heller.

Blanda inte ihop åsikter angående Elder scrolls (rollspelssandlåda) med andra spel (shooters)! Speciellt inte när det gäller MP shooters där man tävlar mot andra spelare. Såvida inte de andra spelarna också vill starta med "atomvapen". Det finns moddar till många shooters som gör just det. Men självfallet rankas de inte med spelare utan "atomvapen".

Angående atomvapen. Det har de (i princip) redan i alla Elder scrolls spel. Tryck på konsol-knappen. Skriv "godmode". Klart, du kan inte dö. Har man inte självbehärskning av detta slag så fungerar inte denna typ av "open ended"- sandlådespel. Då har man förverkat sin gnäll-rätt. Det finns rail-shooters och andra hårt begränsade spel för dessa personer.

Jag ser inget fel i att ge spelaren möjligheten att välja ett "atomvapen" vid start av spelet. Om man vill spela på det sättet, gör det! Vill du spela en karaktär utan vapen som bara går omkring och pratar med människor och odlar vindruvor... visst gör så!

Angående: "ge mig 150% i alla stats och full utrustning från början"

Du har redan en enorm påverkan (i Oblivion) på spelet genom att välja att använda svårighetsreglaget. Välj lättaste så kommer den trägaffel du har som vapen att verka som ett magiskt tvåhandssvärd.
Vill man starta spelet som en gud, använd editorn. Enkelt! Inget fel med det.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Q&A Med Bethesda: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1207390-skyrim-fa...

Innehåller både bra och dåliga nyheter.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Saxit:

En jäkla massa gnäll för väldigt lite. Ni måste ju inse att de flesta spelare faktiskt inte kan kontrollera sig själva; om inte utvecklarna sätter gränserna på vad man får eller inte få göra så kommer spelare att utnyttja det och sen tycka att det är skit för att det är för enkelt. Med attityden många har här så borde ju FPS-utvecklare ge atom-handgranater som en option till huvudkaraktären för "man måste ju inte använda den" eller varför inte ha en knapp när man skapar sin karaktär i ett RPG som är "ge mig 150% i alla stats och full utrustning från början" för man måste ju inte trycka på den heller.

Först så, gnäll om gnäll är inte smart... Det är hyckleri.
Och för det andra, det är dumt att hårddra en princip med överdrivna argument. För om vi skulle göra en princip av principierandet så skulle det betyda att alla skulle dömmas till döden för minsta brott t ex. Och det skulle inte funka. Principer är ofta bra men bara med rätt nivå på vår nitiskhet.

Testa att hårddra den motvända principen mot det du säger. Att vi kan ju lika väl ta bort för spelaren kommer bara använda det för egen vinnings skull. Så endast knytnävar och hud är tillåtet. Inte så himla roligt det heller va?

Så sluta med tjurskitandet och inse att det handlar om att de tar bort saker. Saker som folk har tyckt är kul och som tar bort frihet för spelaren.Då kanske du inser att folk får gnälla lite.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Q&A Med Bethesda: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1207390-skyrim-fa...

Innehåller både bra och dåliga nyheter.

"The armor system is very similar to Oblivion’s. The main difference is that the upper and lower body armors, the cuirass and greaves, have been combined into one piece"

Först pauldrons, nu detta. :,(


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Enda sen den där Xbox 360:n släpptes så har spelen bara mer och mer fått en "hjälpande hand" och blivit extremt strömlinjeformade likt Hollywood. Många av dagens spelare verkar inte ha nåt tålamod. De ska kunna plocka upp kontrollen och börja spela på direkten. Det får inte finnas nån större inlärningskurva och inget annat som kan krångla till det för dessa människor. Dagens utvecklare ser ju dessa människor och vill ju bara sälja så mycket som möjligt. Inte kan man då lägga in alla sina underbara idéer och skapa ett riktigt fascinerande spel där spelarna får tänka lite mer på hur de ska ta sig an en utmaning... eller?

De borde lämna över vissa delar av Elder Scrolls till Obsidian. (Inte bug-testing dock.) Fallout New Vegas var ju mycket av vad Fallout 3 inte var. Ett utmanande spel där man också fick tänka lite extra på hur olika val påverkade resten av handlingen.

Medlem

Jösses vilket gnäll över absolut ingenting. Det enda de säger är att de inte kommer ta in saker som redan tidigare var borttagna. Jag förstår verkligen att de tog bort levitation även om jag saknade mark-recall lite. Klart de vill göra ett utmanande spel och kunna ha fräcka encounters som spelaren inte bara svävar ur.
"Åh bossen, jag tar levitate och hoppas mina pilar räcker... skoj!"
Hade väl fungerat bättre i Skyrim där drakarna flyger men jag hade nog snarare löst genom att inte låta vissa spells kastas under strid på något vis. Det måste finnas en balans mellan spelarens möjligheter och skaparnas möjligheter även om jag också uppskattar friheten med en sandlåda så har jag lite förståelse för skaparna och deras viljor med...


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Varför ljuger de för? Det fanns ställen i Morrowind där det inte gick att använda Mark/Recall samt Levitation, exempelvis i Mournhold expansionen. Tror fan jag inte läst en enda sak som är bätrre i Skyrim jämfört med Oblivion/Morrowind.

123
Skriv svar