Battlefield 3 – inga modverktyg "just nu"

Skrivet av DragonPuffer:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av zauii89:

BTW de var ju moddare som fixade helikopter koden i BF1942 motorn, något som inte ens DICE själva klarade av.

Det var också moddare som designade Abrams-tanken, något som Dice inte klarade av att göra.

Jo , tror DICE satt jobba stenhårt med en kod till både helikoptrar och abrams vagnar för ett spel som utspelar sig under WW2

Näe, dom "klarade inte av" det. Det var sa svårt att bara moddare kunde skriva helikopterkod.

Alltså, jag skiter fullständigt i "modverktyg" i detta spel. Som sagt, jag la ner mitt intresse för detta spel efter jag såg att det var multiplatform. Det jag menar är att denna nyhet bekräftar ju bara det jag tidigare vetat sedan jag såg att det skulle bli multiplatform. Att PC-Versionen KOMMER vara GROVT bantad och konsollig som Bad Company 2.

Vi har två stycken läger här, vissa oldschool-gamers som HATAR konsollportar överhuvudtaget och har sett hur det förstört PC-Spelen. Visst, jag kanske är lite extrem, men jag har verkligen gett upp!

Spelet kommer säkerligen bara ha lika många konfigurerabara knappar som en handkontroll kan hantera, dåliga menyer med "klickpilar", snäv FoV ingame, inge ljudhårdvaruacceleration osv osv osv, ni märker vart jag vill komma... och jag klarar inte sånt bara.

Sanna minna ord, detta kommer bli så jävla likt BC2...ni lever ju i nå falsk verklighet där spelet görs först till PC a'la BF2-kopia sen portat till konsol, dröm vidare.

Har ni ens sett gameplay från spelet på Youtube? Ta på er ett par solglasögon och man kan tro det är BC2!
Men jag förstår folk som inte bryr sig alls om multiplatform, modverktyg, deddiservrar eller PC-funktioner...för det är det enda ni är vana vid och blivit matade med senaste åren!

Medlem

Vad fan spelar det för roll om det är SVÅRT att modda? Det går ju att modda så varför skulle de inte släppa bara för att det är svårt?
Det är ju en utmaning som folk vill prova på ändå. Det är ju som att säga "nej alltså.. du får inte köpa gitarren för det är nog för svårt för dig att spela på den".


signatur

"En dåres bifall gör mera ont än hans kritik."
- Nicolas Boileau-Despréaux

Skrivet av Fisse:
Skrivet av son of RAMBO:

Sicken jä**a bullshit! Jag visste det! Bojkott för min del för detta är bara ett steg bakåt, inte framåt!

Mmm väldans ofta man ser moddverktyg till onlinebaserade shooters? Är som gjort för att skapa serverkaos.
Bojkotta på, så har vi andra roligt med BF3 istället.

Eller hur! Det känns som att ett spel automatiskt blir dåligt, konsolifierat, dumt och ja, allmänt kasst om inte spelet har modstöd.


signatur

Nothing is like caffein, Drink and get fast
Then your ustoppable

Medlem
Skrivet av koffeinkaninen:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av son of RAMBO:

Sicken jä**a bullshit! Jag visste det! Bojkott för min del för detta är bara ett steg bakåt, inte framåt!

Mmm väldans ofta man ser moddverktyg till onlinebaserade shooters? Är som gjort för att skapa serverkaos.
Bojkotta på, så har vi andra roligt med BF3 istället.

Eller hur! Det känns som att ett spel automatiskt blir dåligt, konsolifierat, dumt och ja, allmänt kasst om inte spelet har modstöd.

Det är ju precis det! Det finns inte längre och man undrar varför spelet bara varar i ett år!? Sen lovade dice att det skulle finnas modverktyg. "Just nu" kan skita ner sig.

Medlem
Skrivet av kabex:
Skrivet av Hannu87:

Gör om gör rätt! Mod verktyg vid releasen perkele, så moddarna kan börja i god tid.

90% av de moddar som är värda att ladda ner tar ju ändå typ 5 år på sig att bli klara så vad spelar det för roll...

Är det inte bra då att dom får mod verktygen vid releasen?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av DragonPuffer:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av zauii89:

BTW de var ju moddare som fixade helikopter koden i BF1942 motorn, något som inte ens DICE själva klarade av.

Det var också moddare som designade Abrams-tanken, något som Dice inte klarade av att göra.

Jo , tror DICE satt jobba stenhårt med en kod till både helikoptrar och abrams vagnar för ett spel som utspelar sig under WW2

Näe, dom "klarade inte av" det. Det var sa svårt att bara moddare kunde skriva helikopterkod.

Jag hoppas du är ironisk, annars vet jag inte vad

Ish
Medlem
Skrivet av pelson:
Skrivet av Ish:

Onej, inga modverktyg första dagen, nu måste vi bojkotta, för så här kan vi inte ha det.............................................................................. Hur lång tid tror ni föresten det tar att ta fram en mod som PR? ÅR!

"Första dagen" Både du och jag VET att det inte kommer komma modverktyg till BF3! Max verktyg där vi kanske kan göra lite kläder till våra gubbar eller designa nå hattar. Får vi ett mirakel kanske vi kan göra egna banor, men nämn ett konsollspel (Ops, multiplatformspel där det finns riktiga modverktyg! Alltså potential där man kan göra Mods som t ex legendariska Project Reality eller Forgotten Hope.

GLÖM sånt i Battfield 3, tänk inte ens tanken att det kan ske...hade dom utvecklad ett spel exklusivt till PC utan att behöva begränsas till konsoll så kanske, visst...men Cäshen måste tas!

Glömde bort att sarkasm aldrig gör sig bra i skriftlig form.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Så känsliga, ta ett djupt andetag och upptäck att allting inte är så jävla dåligt som ni ger sken av.

Medlem

Hahahaha DICE gör det igen! Har för mig de gick ut med något liknande för några år sen, där användaren inte skulle kunna hantera deras grejjer!

Blir bara bättre och bättre för var nyhet som kommer


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Man säger att det det skulle vara för svårt att förstå sig på "på grund av hur den för sig när man sätter ihop nivåer, förstörelsen och alla de där sakerna". Vafan släpp bara den delen av verktyget som har hand om texturer då. 97% av alla moddar är bara texturmodifikationer så får vi ta det att en moddad Tigerstridsvagn i WW2-modden har samma explosion som en Abrams från BF3.

Har jag fel?


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Skrivet av DragonPuffer:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av DragonPuffer:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av zauii89:

BTW de var ju moddare som fixade helikopter koden i BF1942 motorn, något som inte ens DICE själva klarade av.

Det var också moddare som designade Abrams-tanken, något som Dice inte klarade av att göra.

Jo , tror DICE satt jobba stenhårt med en kod till både helikoptrar och abrams vagnar för ett spel som utspelar sig under WW2

Näe, dom "klarade inte av" det. Det var sa svårt att bara moddare kunde skriva helikopterkod.

Jag hoppas du är ironisk, annars vet jag inte vad

Ja jag var ironisk, men jag vet inte riktigt om killen som först påstod att Dice inte klarade av att göra helikoptrar själv var det...

Medlem

Säkert för svårt för majoriteten av köparna av BF3 men där finns vissa mycket skickliga moddare, som säkert slår vissa på dice på fingrarna med... Tråkigt att dom kommer med en sådan kass ursäkt.. Låt oss pröva och isåfall låta bli...

Kvittar för mig då jag inte kan eller har lust att modda, köper spelet oavsett men det är alltid skoj med mods när spelet börjar bli lite gammalt å segt..

T.ex Desert Storm

Medlem

Nu vet jag itne riktigt hur mycket jobb dice måste lägga ner på att göra modverktyg men personligen tycker jag att de borde släppa modverktyg och låta det vara upp till moddarna om det är för svårt eller inte.

Medlem

För komplicerat my ass. Kolla på Crysis 2 editor t.ex, mer högteknoligskt spel får man leta efter och samtidigt är editorn en av de enklaste som finns. Unreal Engine 3 har om jag förstått allt rätt också en grymt avancerad och samtidigt enkel editor. Behöver ju inte vara de mest komplicerade delarna av spelet man modifierar heller, bara en sån enkel sak som att ändra vapendata(spridning, skada, ammo, hastighet, osv) gör enormt mycket, särskilt om spelet ska få fäste inom esport om inte tillverkaren bryr sig som blizzard. Och som någon annan sa, hälften av alla mods är bara ny modell+textur.

Enda anledningen är att de vill kunna släppa DLC efter en månad och låtsas som att en ny vapenmodell är jättevärdefull. Tyvär tror jag att sånt här kommer bli vanligare och vanligare i framtiden

+1 , intressant läsning.

Medlem
Medlem

Bättre att släppa något än inget alls. De underskattar grovt vad "vanligt folk" är kapabla till. De skulle kunna släppa superkomplexa verktyg utan någon dokumentation alls, entusiaster skulle ändå lista ut hur grejerna funkar, öppna en wiki och låta en modcommunity växa fram.

Medlem
Skrivet av woho:

För komplicerat my ass. Kolla på Crysis 2 editor t.ex, mer högteknoligskt spel får man leta efter och samtidigt är editorn en av de enklaste som finns. Unreal Engine 3 har om jag förstått allt rätt också en grymt avancerad och samtidigt enkel editor. Behöver ju inte vara de mest komplicerade delarna av spelet man modifierar heller, bara en sån enkel sak som att ändra vapendata(spridning, skada, ammo, hastighet, osv) gör enormt mycket, särskilt om spelet ska få fäste inom esport om inte tillverkaren bryr sig som blizzard. Och som någon annan sa, hälften av alla mods är bara ny modell+textur.

Enda anledningen är att de vill kunna släppa DLC efter en månad och låtsas som att en ny vapenmodell är jättevärdefull. Tyvär tror jag att sånt här kommer bli vanligare och vanligare i framtiden

+1 , intressant läsning.

Från lånken ovan:
"Criticising DICE for not releasing mod tools ignores the history of Battlefield modding, which is a history of doing it ourselves, with only a little help from them. That is after all, the spirit of modding. What we should be campaigning for are two simple things: a custom game menu item so that mods can actually be used (no one seems to have even bothered asking for this!), and some kind of extractor tool to enable us to decompile their files. From there, we can do the rest. Our community is chock full of smart people who love the challenge, and if BF3 is as big a game as we hope it will be, there will be even more of them."


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Årets mest över-hypade spel
Typ en miljard människor kommer bli massivt besvikna, men i told ya

Skrivet av woho:

För komplicerat my ass. Kolla på Crysis 2 editor t.ex, mer högteknoligskt spel får man leta efter och samtidigt är editorn en av de enklaste som finns. Unreal Engine 3 har om jag förstått allt rätt också en grymt avancerad och samtidigt enkel editor.

Både Epic och Crytek säljer motor+editor och lägger en sjuhelvetes massa resurser på att få dessa så bra att de håller som ensamstående produkter.
Visst det BEHÖVER inte vara krångligt. Men det kostar så satans mycket pengar att det bara är löjligt att begära det som en gratis bonusfeature.

Medlem

Sluta gråt så jävla mycket snälla. Visst, det var en självklarhet med mod-tools förr i tiden osv. men gaming förändras och den enda anledningen till att dom inte släpper mod-tools är INTE att det är för "komplicerat." Hörde från en som jobbade på DICE att licensen för det programmet dom skapar banorna med kostar runt 30k, och tänk er hur mycket det skulle kosta, en sådan licens till alla som köper spelet på PC. Nah, skulle inte tro det.

Medlem

Finns nog inget en community inte grejar när dom slår ihop sina hjärnor... Tycker DICE har gjort en sned spekulation i detta fallet.


signatur

Chooch it

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av woho:

För komplicerat my ass. Kolla på Crysis 2 editor t.ex, mer högteknoligskt spel får man leta efter och samtidigt är editorn en av de enklaste som finns. Unreal Engine 3 har om jag förstått allt rätt också en grymt avancerad och samtidigt enkel editor.

Både Epic och Crytek säljer motor+editor och lägger en sjuhelvetes massa resurser på att få dessa så bra att de håller som ensamstående produkter.
Visst det BEHÖVER inte vara krångligt. Men det kostar så satans mycket pengar att det bara är löjligt att begära det som en gratis bonusfeature.

Epic satsar stenhårt på moddar och indieutvecklare iaf. UDK är en riktigt bra grej och uppdateras konstant.

När det kommer till bf3 så är det säkerligen komplicerat, men de har ju tidigare valt att inte göra några vettiga modverktyg till något utav deras tidigare spel. Desert Combat t ex utvecklades helt på egen hand med egna grejer som moddarna skapat.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

inte prioriterat, då kapas det, det hintas att det kan komma senare, men lär glömmas.
setts och gjorts så många gånger tidigare. långt ifrån det viktigaste för mig, men inte förvånad.

Skrivet av Dumlen:

Epic satsar stenhårt på moddar och indieutvecklare iaf. UDK är en riktigt bra grej och uppdateras konstant.

Epic satsar stenhårt på att få varenda spelutvecklingsnoob att känna sig så hemma i UDK att dom aldrig ska vilja arbeta i någon annan miljö. Sen när indieprojekten blir succéer eller noobsen får riktiga förläggare så cashar Epic in. Inget konstigt, bara smart försäljningsstrategi

123
Skriv svar