PSN Pass – vad är detta?

Robot
PSN Pass – vad är detta?

Resistance 3-paketet röjer en ny någonting med namn PSN Pass. Förmodligen för att stävja begagnathandeln.

#sony, #resistance-3, #ea, #thq, #warner-bros-interactive, #codemasters


Medlem
PSN Pass – vad är detta?

Sjukt


signatur

AYY LMAO

Medlem

läste först: Förmodligen för nån jävla begagnathandel.

Medlem
Medlem

Vad är bäst:
- ett pass och fritt onlinespel
-månadsavgift på onlinespel

Det är kanske det som blir att välja på. Kanske det första utesluter det andra.

Det måste kosta rejält att driva online-servrar.
Att en spelare spelar tills han är trött på det säljer det vidare en som spelar tills han tröttnar osv osv.

Hur länge ska man driva en server-park på ett sålt spel - i all evighet?

Så att man vill ha betalt kanske inte är konstigt.
Viss procent blir kickback för investerarna och resten går tillbaks i nyutveckling av nästa generation.
Om det blir vinst vill säga.

Det avgörande om man går i taket blir väl om det är några tior eller hundratals kronor för att låsa upp?

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Vad är bäst:
- ett pass och fritt onlinespel
-månadsavgift på onlinespel

Det är kanske det som blir att välja på. Kanske det första utesluter det andra.

Det måste kosta rejält att driva online-servrar.
Att en spelare spelar tills han är trött på det säljer det vidare en som spelar tills han tröttnar osv osv.

Hur länge ska man driva en server-park på ett sålt spel - i all evighet?

Så att man vill ha betalt kanske inte är konstigt.
Viss procent blir kickback för investerarna och resten går tillbaks i nyutveckling av nästa generation.
Om det blir vinst vill säga.

Det avgörande om man går i taket blir väl om det är några tior eller hundratals kronor för att låsa upp?

Bara låta alla göra egna servrar på datorn hemma eller nåt så är det löst.

Medlem

Fan va alla ska lipa på fz hela tiden. Det har väl varit så här med PC-spelen i flera år eller? Fast då kan man ju inte ens lira SP utan CD-key.

Medlem
Skrivet av visan:

Bara låta alla göra egna servrar på datorn hemma eller nåt så är det löst.

Jag vet inte hur det funkar.

Berätta?

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av visan:

Bara låta alla göra egna servrar på datorn hemma eller nåt så är det löst.

Jag vet inte hur det funkar.

Berätta?

Det funkar hur bra som helst på pc men inte på konsol eftersom Sony och Microsoft valt att alla deras spel ska köras via deras tjänster.

Detta är inte något MMORPG utan det enda som kostar är utrymmet på deras server, finns ingen som helst anledning till att de ska ta betalt. Enda anledningen är att de vill tjäna pengar även på de som köper spelet i andrahand och inget annat.

Hur länge man ska driva en serverpark på ett spel? Tja iaf så länge spelet är populärt. Finns gamla spel på pc som fortfarande har servrar så skälet du nämner ovan är, enligt mig, inte godtagbart.

Skrivet av guffen86:

Fan va alla ska lipa på fz hela tiden. Det har väl varit så här med PC-spelen i flera år eller? Fast då kan man ju inte ens lira SP utan CD-key.

Har det? Mig veterligen är det få om något spel som kräver något liknande, du tänker på spel som Everquest och WoW, det är inte samma sak som ett spel som har en online komponent.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Vad är bäst:
- ett pass och fritt onlinespel
-månadsavgift på onlinespel

Det är kanske det som blir att välja på. Kanske det första utesluter det andra.

Det måste kosta rejält att driva online-servrar.
Att en spelare spelar tills han är trött på det säljer det vidare en som spelar tills han tröttnar osv osv.

Hur länge ska man driva en server-park på ett sålt spel - i all evighet?

Så att man vill ha betalt kanske inte är konstigt.
Viss procent blir kickback för investerarna och resten går tillbaks i nyutveckling av nästa generation.
Om det blir vinst vill säga.

Det avgörande om man går i taket blir väl om det är några tior eller hundratals kronor för att låsa upp?

Håller faktiskt med. Jag ger mitt samtycke till Sony!


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Vad är bäst:
- ett pass och fritt onlinespel
-månadsavgift på onlinespel

Det är kanske det som blir att välja på. Kanske det första utesluter det andra.

Det måste kosta rejält att driva online-servrar.
Att en spelare spelar tills han är trött på det säljer det vidare en som spelar tills han tröttnar osv osv.

Hur länge ska man driva en server-park på ett sålt spel - i all evighet?

Så att man vill ha betalt kanske inte är konstigt.
Viss procent blir kickback för investerarna och resten går tillbaks i nyutveckling av nästa generation.
Om det blir vinst vill säga.

Det avgörande om man går i taket blir väl om det är några tior eller hundratals kronor för att låsa upp?

Är du dum på riktigt, ett spel dör upp efter ett par år. Ännu snabbare ett PS3 spel. Är det ett WoW liknande spel med ny content hela tiden ja visst. Men FPS shooters nej.


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det funkar hur bra som helst på pc men inte på konsol eftersom Sony och Microsoft valt att alla deras spel ska köras via deras tjänster.

Detta är inte något MMORPG utan det enda som kostar är utrymmet på deras server, finns ingen som helst anledning till att de ska ta betalt. Enda anledningen är att de vill tjäna pengar även på de som köper spelet i andrahand och inget annat.

Hur länge man ska driva en serverpark på ett spel? Tja iaf så länge spelet är populärt. Finns gamla spel på pc som fortfarande har servrar så skälet du nämner ovan är, enligt mig, inte godtagbart.

Om en andrahandsmarknad finns så förlängs ju aktiva tiden för det spelet online mot om det inte funnits begagnat.

Då är det väl inget konstigt att de har ett pass som kostar några tior eller vad det kan vara för varje ny spelare. De har inte fått intäkt för begagnatrotationen av spelet och separerar online-delen lite med passet.

Priset på begagnat spel med online-pass lär ju bli lägre pga av det, förmodligen ungefär lika mycket som passet kostar. Så spelaren blir ju skadelös - men den som har kostnader förknippade med online-spelet får täckning för det.

Det är väl fair kan jag tycka - med reservation för att det inte är typ 100 spänn för passet. Vi får väl se när det finns att köpa var det hamnar.

Grunden för att driva företag är ju att tjäna pengar. För mindre företag är det ju mycket att generera sitt eget jobb och inkomst, och för större företag att investerare( som möjliggjort olika satsningar) skall få avkastning på de pengar man satsat. Tjänar man inte pengar upphör företaget att existera - end of story.

Livslängd på servrar
-----------------------------

Hur definierar man att ett spel är populärt?
Hur garanterar man att en spelare som precis köpt spelet kan spela online?

Båda dessa saker tycker jag man löser med ett pass.

Låt säga att ett pass har giltighet ett år efter första spelsession.

När man ser att online-spelandet går under viss frekvens bestämmer man sig att servrarna skall stängas för detta spelet om ett år. Då slutar man sälja nya pass.
Mindre risk för missnöjda kunder.

Som det är nu stängs ju bara servrarna rakt av i alla fall.

Köpte ett Mercenaries 2 för det var så billigt för att köra SP bara. Men när man startade det så frös PS3an. Efter lite onlinesupport med EA kom det fram att de tagit ned servrarna för det, och att det var bugg i spelet som ville ha kontakt med servrarna oavsett SP eller inte. Så för att spela SP måste man stänga internet.

Så då funderade man ju:
- De som köpt spelet och förväntat sig onlinespel hade ju blivit besvika för detta. Det var helt borttaget.

Så klara regler för leverantörer att de vet vad som förväntas av dem - och att kunder får vad de förväntar sig - är ju grunden för en lång och trogen relation.

Så om pass bidrar till detta är det väl av godo kan jag tycka. Och jag tror att priset på begagnade spel sjunker motsvarande vad ett pass kostar så ur spelarens synvinkel är ingen kostnad.

Och om det förekommer piracy så får man lite koll på det också.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Är du dum på riktigt, ett spel dör upp efter ett par år. Ännu snabbare ett PS3 spel. Är det ett WoW liknande spel med ny content hela tiden ja visst. Men FPS shooters nej.

Man blir förskräckt över dagen svenskundervisning - när folk inte kan skilja på okunnighet och dumhet

Medlem

hopp först EA nu sony...så jäkla onödigt 95% av alla ps3 ägare köper sina spel så hur mycket tjänar dom inte redan på oss?

1
Skriv svar