"Branschen är ett vikingatåg"

Robot
"Branschen är ett vikingatåg"

Lucasarts-anställd jämför spelbranschen med våra gamla plundringar - mansdominerat, erövringsfokuserat, pruttskämt och aggression.

#ubisoft, #far-cry, #splinter-cell-chaos-theory, #lucasarts


dzl
Medlem
"Branschen är ett vikingatåg"

Äh, jag vill spela grabbspel iallafall. Men det är för att jag är mer viking än kvinna.

Medlem

Vore skönt med mindre könsstereotyper och sexism i de flesta spel, annars tycker jag nog att det är bra som det är.


signatur

Och deras glädje var som svärd

Medlem

Jag gillar sexism i spel. Just för att det är i ett spel. Sen så finns det ju ålderbestämningar i spel för en anledning. Om en grabb inte är ung nog för att inse att sexism i spel inte är hur man ska bete sig på riktigt så är det en annan femma.


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem

Är det verkligen så få damer som "njuter av spelen tillsammans" med oss herrar? Mig veterligen är det ett förhållandevis högt antal damer som "njuter" av World of Warcraft. Jag tror att spelare överlag är tillräckligt intelligenta för att förstå satiren bakom mycket av den spelrelaterade sexismen, precis som att folk som uppskattar 80-tals action förstår komiken där.
Jag skulle hävda att det görs för få riktigt grisiga spel snarare. Sen handlar det snarare om vilken genre man håller till inom än huruvida spelarbasen består av damer eller herrar.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Testosteron > Östrogen


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Medlem
Skrivet av fanboyen:

http://www.youtube.com/watch?v=XWEPTc0qlA8 Kunde inte låta bli att posta den

Är det ett skämt lr är du verkligen IQ befriad?

Medlem

VEM FAN BRYR SIG! VAD ÄR DET NEGATIVE MED DET?

Jag är så förbannat jävla trött på det här med feminism. Så snart det är något som är mansdominerat så är det negativt ENBART på grund av att det är MÄN som dominerar det. Man stannar aldrig upp och undersöker varför det är det och om det är negativt. Näe näe, i vårat jävla feminist-samhälle så är det helt enkelt negativt punkt slut och om du inte håller med så är du en jävla sexist och ett svin. Inga rationella debatter och ingen annan åsikt är tillåten. Om män dominerar något så är det negativt och inget annat argument behövs.
För det första så gnäller ingen när kvinnor dominerar något som helt enkelt ÄR kvinnodominerat. Näe det är helt OK och inga problem någonsin.
För det andra så är kvinnor *överlag* helt enkelt inte så jävla intresserade av AAA spel. Det har gjorts spel som är väldigt neutrala, icke våldsamma och väldigt äventyrs- och berättelseinriktade. Det var inga storsäljare även om de var bra spel (myst, cyberia, olika plattformare (portal serien ett trevligt undantag) mirrors edge osv. osv. det finns många bra spel som inte är grabbiga)
Det finns ett skäl till varför "grabbspel" är de som säljer mest: för att de flesta som köper ett spel till fullpris första månade ÄR grabbar. Det är ingen konspiration, det är inget negativt med det för kvinnor, etc. Det här med kvinnor och spel är ett klockrent exempel på ICKE-PROBLEM.

Lägg ner.

Medlem

Ska alla njuta av alla spel - hur utslätat blir det inte då?
Och njutningen blir väl i höjd med att klia sig - jämfört med total adrenalinrush.

Män och kvinnor går igång på olika saker.

Ungefär som merparten av tv-program nu skall ha den förbannade mathörnan.
Det blir massa skit man inte vill befatta sig med och intresset att spela avtar - precis som tv-tittandet.

Profilera gärna och gör spel som män och kvinnor gör tillsammans - men att förändra branschen så allt blir feministiskt korrekt - hugamig då.

Racingspel som Dirt är väl förträffligt oavsett kön. Några racing är dock väldigt grabbiga med brudar som går runt och vajar på rumpan. Om det finns efterfrågan på mer unisex så lär väl de som inte är sexistiska sälja bättre.

På 80-talet var ett av de stora spelen i äventyr Kings Quest. Tror det var Kings Quest III som plötsligt hade en prinsessa som huvudperson man spelade. Det engagerade inte alls. Det som uppstod som utmaningar var något utslätat trist. Var det för att kvinnor fanns i utvecklingsbolaget vet jag inte - det var en kvinna som hade skrivit något förord eller hur det var. Men de hade inte vågat döpa spelet till Queens Quest eller Prinsess Quest utan ville rida på framgången med tidigare KQ.

Men fler kvinnor i utvecklingsbolagen - visst . Kvinnor strävar ju generellt mer efter likformighet - om någon tycker det är en tillgång så kör på.

Jag tycker Heavy Rain var ett riktigt brudspel. Väldigt mycket känslor och sentimentalitet.

Hocking har nog precis blivit pappa och har de mjuka hormonerna som tar över.

Medlem

Precis som i The Witcher 2, där de hade med ett par kvinnor som utvecklade..
Trots det var det fullt med snusk och sexism, hemska värld. Speciellt då dessa kvinnor enligt utsago hade porr på sina egna kontor

Medlem

Jag har inget emot sexism vissa spel heller. Jag är bara trött på att det ska vara så i alla spel.

Jag vill gärna leva mig in spel när jag spelar dem och överdrivna ideal är ofta ett störningsmoment. Ta kvinnliga soldater som exempel. Kerrigan i SC2 ska vara en elitsoldat, varför skulle en elitsoldat ha på sig högklackat!? Samma sak i t ex Hellgate, där högklackarna var fullständigt överdrivna.

Det finns mängder av sådana exempel, där kvinnliga karaktärer av någon anledning måste vissa tuttarna, rumpa eller liknande, bara för att det antas att jag som kille uppskattar spelet mer då. Jag uppskattar logik och verklighetskänsla i spel som ska vara verklighetstrogna. Sexistiska ideal förstör sådana spel.


signatur

Och deras glädje var som svärd

Skrivet av LariosoDog:

Jag tycker Heavy Rain var ett riktigt brudspel. Väldigt mycket känslor och sentimentalitet.

Där ser man. Själv tyckte jag Heavy Rain var väldigt gripande och ett intressant spel ur synpunkten att det faktiskt kändes en smula mänskligt, vilket är ovanligt i spel. Nu säger jag inte att alla spel ska sträva efter att bli mer som Heavy Rain, men håll med om att det är trevligt med lite variation?

Att det är ett "brudspel" vet jag inte riktigt om jag håller med om. Bara för att man är man kan man ju faktiskt vilja ha lite variation från det vanliga bald space marine-skjutandet, ibland. Om man uppskattar spel som Heavy Rain eller ej har nog mer med personligheten att göra än könet, är min gissning.

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

För det första så gnäller ingen när kvinnor dominerar något som helt enkelt ÄR kvinnodominerat. Näe det är helt OK och inga problem någonsin.

Som verksam lärare inom de lägre åldrarna, så är jag rätt säker på att det gnälls rätt bra på det är kvinnodominerat eftersom det bevisligen bidrar till lägre lön inom yrket. Detta är ju fakta att kvinnor har lägre lön för samma arbete. Detsamma gäller vård "sfären" med sjuksköterskor.

Mycket snack och lite verkstad i denna tråd tycker jag.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

På 80-talet var ett av de stora spelen i äventyr Kings Quest. Tror det var Kings Quest III som plötsligt hade en prinsessa som huvudperson man spelade. Det engagerade inte alls. Det som uppstod som utmaningar var något utslätat trist. Var det för att kvinnor fanns i utvecklingsbolaget vet jag inte - det var en kvinna som hade skrivit något förord eller hur det var. Men de hade inte vågat döpa spelet till Queens Quest eller Prinsess Quest utan ville rida på framgången med tidigare KQ.

Va? Varför döpa spelet till annat än King's Quest? King's Quest 3 spelar man en slavpojke som sedan visar sig vara prins. Borde det ha hetat Prince Quest? Eller Slave Quest kanske. Och samtliga King's Quest spel är designade av Roberta Williams, en kvinna. Grymt exempel.

Medlem

Det känns som många spels görs av pubertala halvmän som inte kommer på något viktigare att förmedla än bröst och rumpor. Tycker det är dags att mer vanliga kvinnor tar för sig i spelbranschen. Med betoning på vanliga.

Medlem

Kan ligga nått i det han säger även om det bör finnas utrymme för pojk spel som Duke Nukem eller gubbe sjuke spel som Dead or Alive. Men samtidigt får det inte glömmas att alla kön kan uppskatta prutt humor eller en sött tjej som kan kicka ass även om denna kvinna ser ut som Lara Craft.
Själv tycker jag att det är super tråkigt att spela en karaktär som skulle efterlikna en Svensson, spelar mycket hellre en råförbannad skrikig general, eller nått annat extremt. som är långt från mitt verkliga jag.

Stereotyper gör sig så bra i tv-spel

Medlem

Kan inte hålla med mer, är trött på den otroligt låga nivån när det gäller karaktärsbeskrivning och berättande som spel håller. Fler kvinnor skulle vara en frisk fläkt in i pojkrummen som utvecklarna befinner sig i.

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Testosteron > Östrogen

Säg det igen när du är 50 och din fru/flickvänn får östrogenmediciner om hon vill ha det, medans ditt testo kommer vara typ noll (om du inte väljer att "dopa" dig). Orättvist va?

Nä, men det är väl ganska självklart att spelen reflekterar de som faktiskt spelar, dvs mestadels män, och flertalet som fortfarande har normala testo-nivåer.


signatur
Ish
Medlem

Någon har inte läst sin vikingahistoria..


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Sandal:
Skrivet av fanboyen:

http://www.youtube.com/watch?v=XWEPTc0qlA8 Kunde inte låta bli att posta den

Är det ett skämt lr är du verkligen IQ befriad?

Hur menar du? Jag kom bara att tänka på den låten när jag läste nyheten och tyckte det var lustigt.

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

VEM FAN BRYR SIG! VAD ÄR DET NEGATIVE MED DET?

Jag är så förbannat jävla trött på det här med feminism. Så snart det är något som är mansdominerat så är det negativt ENBART på grund av att det är MÄN som dominerar det. Man stannar aldrig upp och undersöker varför det är det och om det är negativt. Näe näe, i vårat jävla feminist-samhälle så är det helt enkelt negativt punkt slut och om du inte håller med så är du en jävla sexist och ett svin. Inga rationella debatter och ingen annan åsikt är tillåten. Om män dominerar något så är det negativt och inget annat argument behövs.
För det första så gnäller ingen när kvinnor dominerar något som helt enkelt ÄR kvinnodominerat. Näe det är helt OK och inga problem någonsin.
För det andra så är kvinnor *överlag* helt enkelt inte så jävla intresserade av AAA spel. Det har gjorts spel som är väldigt neutrala, icke våldsamma och väldigt äventyrs- och berättelseinriktade. Det var inga storsäljare även om de var bra spel (myst, cyberia, olika plattformare (portal serien ett trevligt undantag) mirrors edge osv. osv. det finns många bra spel som inte är grabbiga)
Det finns ett skäl till varför "grabbspel" är de som säljer mest: för att de flesta som köper ett spel till fullpris första månade ÄR grabbar. Det är ingen konspiration, det är inget negativt med det för kvinnor, etc. Det här med kvinnor och spel är ett klockrent exempel på ICKE-PROBLEM.

Lägg ner.

Men kyla ner lite.
Om du hade läst lite mer ingående så hade du sett att det inte handlar om feminism utan mer att nå ut till alla.
Femtio procent (på ett ungefär) är ändå kvinnor på denna planet, och fatta vilka inkomster spelindustrin skulle skörda om det var lika många kvinnor som män som spelade?
Han har ju en poäng i det, och industrin skulle nog må bra av att komma med något nytt där både killar och tjejer kan ha lika kul tillsammans i ett spel istället för att som dagens spel där "grabbgänget" ska sitta och hänga och spela Fifa eller dylikt sportspel i källaren.
Visst, som du säger, det har gjorts några försök till spel för kvinnor, men du lär väl ändå förstå att eftersom 99% av alla spel är inriktade mot män så lär ju inte alla kvinnor bli frälst och börja spela spel pga av de få spel som nu finns riktade mot dem.

Medlem

Alla dessa spelen är skrivna delvis av Susan O connor
Far Cry 2, Conan, BioShock, Gears of War, Dungeon Siege II, Act of War: Direct Action, Kya: Dark Lineage

Jade Raymond är producent för assassin creed serien
Spel som Gears of war är ju stereotypen av "Mansspel" men det är ändå delvis skrivet av en kvinna.

När jag läste speldesign fanns det, inte många men några tjejer. Samtidigt hos spelprogrammerarna fanns det inga. Läste att så ser det ut i hela industrin.
"Tv spel" har ju varit en grej som pojkar->killar och nu män håller på med i allmänhet. Det är många åttiotalister i spelindustrin just nu och det var ju för den generationen revolutionen inom branchen hände och det var killar som spelade mycket tvspel på 80/90 talet. I framtiden tror jag att fler tjejer kommer söka sig till branchen eftersom det numera är en accepterad industri. Det finns cred i att skriva tvspels manus, designa spel osv. Samt att det är ok att lira tvspel på ett helt annat sätt än tidigare.


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Medlem

det finns spel för alla, dock sällan ett spel som i längden är lika underhållande för alla.
barn kan försöka skutta samma ställe 20 ggr, gubbar skjuta samma gathörn 1500 ggr.
desto mer olikt spelen är desto mindre tar de ut varandra.
om det är något jag gillar njuta av med min kvinna så inte fan är det datorspel.
de spelen jag gillar suger hon på och är ointresserad av vice versa.
inget konstigare än leka med bilar istället för bäbisdockor

Medlem
Skrivet av g4bb3h:

det finns spel för alla, dock sällan ett spel som i längden är lika underhållande för alla.
barn kan försöka skutta samma ställe 20 ggr, gubbar skjuta samma gathörn 1500 ggr.
desto mer olikt spelen är desto mindre tar de ut varandra.
om det är något jag gillar njuta av med min kvinna så inte fan är det datorspel.
de spelen jag gillar suger hon på och är ointresserad av vice versa.
inget konstigare än leka med bilar istället för bäbisdockor

Intressant att du väljer att jämföra bilar med bäbisdockor :/
Ska du jämföra med "bäbisdockor" för tjejer så lär du väl jämföra med något snarlikt för oss killar, typ Action Force dockor tex eller playmobile.
Bilar för oss killar bör väl nästan mer jämföras som hästar för tjejer i så fall.
Just my input

Medlem

Tetris a puzzle game made by man - loved by million women.
Pac-man a racing game for girls - a duche male holds the world record

It's balanced

Medlem
Skrivet av Sandal:
Skrivet av fanboyen:

http://www.youtube.com/watch?v=XWEPTc0qlA8 Kunde inte låta bli att posta den

Är det ett skämt lr är du verkligen IQ befriad?

Hitler hade 141 IQ på tal om IQ befriad. Sen tycker jag att folk har rätt till att tycka precis vad dom vill så länge dom inte fysiskt skadar en annan människa. Hur som helst. Jag vill se mer Manhunt-brutalitet i spel. Censur borde vara ett alternativ man väljer on / off i menyn.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

På 80-talet var ett av de stora spelen i äventyr Kings Quest. Tror det var Kings Quest III som plötsligt hade en prinsessa som huvudperson man spelade. Det engagerade inte alls. Det som uppstod som utmaningar var något utslätat trist. Var det för att kvinnor fanns i utvecklingsbolaget vet jag inte - det var en kvinna som hade skrivit något förord eller hur det var. Men de hade inte vågat döpa spelet till Queens Quest eller Prinsess Quest utan ville rida på framgången med tidigare KQ.

Men fler kvinnor i utvecklingsbolagen - visst . Kvinnor strävar ju generellt mer efter likformighet - om någon tycker det är en tillgång så kör på.

*smäller på fingrarna*

Så här ligger det till: Roberta Williams (ja, en KVINNA) skrev _SAMTLIGA_ Kings Quest spel. Det var dessutom i KQ4 som "hjälten" var en kvinna.

Denna KVINNA har på senare år gjort en av de BÄSTA uttalanden gällande varför "spelen idag" ser ut som de gör -- faktum är, att hon nog ger er svaret på "varför alla spel dummas ner":

"Back when I got started, which sounds like ancient history, back then the demographics of people who were into computer games, was totally different, in my opinion, than they are today. Back then, computers were more expensive, which made them more exclusive to people who were maybe at a certain income level, or education level. So the people that played computer games 15 years ago were that type of person. They probably didn't watch television as much, and the instant gratification era hadn't quite grown the way it has lately. I think in the last 5 or 6 years, the demographics have really changed, now this is my opinion, because computers are less expensive so more people can afford them. More "average" people now feel they should own one.

... finns nog inget övrigt att tillägga -- KVINNAN slår huvudet på spiken.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

På 80-talet var ett av de stora spelen i äventyr Kings Quest. Tror det var Kings Quest III som plötsligt hade en prinsessa som huvudperson man spelade. Det engagerade inte alls. Det som uppstod som utmaningar var något utslätat trist. Var det för att kvinnor fanns i utvecklingsbolaget vet jag inte - det var en kvinna som hade skrivit något förord eller hur det var. Men de hade inte vågat döpa spelet till Queens Quest eller Prinsess Quest utan ville rida på framgången med tidigare KQ.

Men fler kvinnor i utvecklingsbolagen - visst . Kvinnor strävar ju generellt mer efter likformighet - om någon tycker det är en tillgång så kör på.

*smäller på fingrarna*

Så här ligger det till: Roberta Williams (ja, en KVINNA) skrev _SAMTLIGA_ Kings Quest spel. Det var dessutom i KQ4 som "hjälten" var en kvinna.

Denna KVINNA har på senare år gjort en av de BÄSTA uttalanden gällande varför "spelen idag" ser ut som de gör -- faktum är, att hon nog ger er svaret på "varför alla spel dummas ner":

"Back when I got started, which sounds like ancient history, back then the demographics of people who were into computer games, was totally different, in my opinion, than they are today. Back then, computers were more expensive, which made them more exclusive to people who were maybe at a certain income level, or education level. So the people that played computer games 15 years ago were that type of person. They probably didn't watch television as much, and the instant gratification era hadn't quite grown the way it has lately. I think in the last 5 or 6 years, the demographics have really changed, now this is my opinion, because computers are less expensive so more people can afford them. More "average" people now feel they should own one.

... finns nog inget övrigt att tillägga -- KVINNAN slår huvudet på spiken.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av Ish:

Någon har inte läst sin vikingahistoria..

Idd väldigt korkat att gämföra med det...

123
Skriv svar