Medlem
Creditsystem?

Självklart hade jag två idéer men kommer bara ihåg den ena nu. Postar väl den andra om den nu behagar dyka upp igen...

Vore det inte nice med ett typ creditsystem? Så att man på ett smidigt sätt kan se vilka som har gett mest korrekt och positiv feedback på frågor och support?
Självklart är ju detta ett stort område för missbruk, vilket man kanske skulle få titta lite på. Men att kunna typ.. "+1" 'a en post, vore fint ibland, så slipper man göra en citerad post bara för att göra (Y)

Eller är jag helt ute och cyklar, och svamlar om något helt onödigt?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Förstår hur du tänker, men jag tror det är för mycket jobb att implementera och ger för lite tillbaka för att vara värt.
FZ har redan Titel och inlägg's counter.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det har varit uppe på tapeten tidigare. Flera har efterfrågat ett liknande system som finns på en del andra sidor där man kan t ex ge tummen upp/ned på inlägg och sedan även filtrera bort inlägg med för lågt betyg (eller för många tummen ned) för att slippa spam/fanboys/inlägg som inte tillför ngt i stil med +1-inlägg


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Precis som conthox säger är det jag menar, fast med att det snarare är användaren som får tummen, och inte inlägget. Därmed "credit" snarare än tumme eller like.

Tanken då är ju alltså att det ska uppmuntra till vettigare posts, mindre spam och mindre svar på frågor där fakta saknas. Har man t.ex negativt i credits kan användare välja att filtrera bort dessa helt, då de inte ger en seriös feedback på forumet.

Men som Lloyd här uppe säger är det nog för mycket jobb att implementera det.. Synd. Väntar fortfarande ivrigt på moderators svar. Är även villig att bolla vidare idéer för utveckling av systemet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Trodde inte att någon annan på FZ fått läsa om Lloyd Morgan,
...förutom Fredrik som äger Schrödingers katt, (a.k.a Henning)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

FZ har redan Titel och inlägg's counter.

Glömde nämna detta, just titeln och post count (eller post cunt som man ibland skämtsamt kallar det) är väldigt negativt då det finns en del som har som mål att få en "fin" titel och en hög post count. Dom tenderar då att spamma med just "+1", "what he said", "blä", "nice" och andra korta icke-bidragande inlägg. Jag skulle se att dom försvann, så att alla post count spammers inte hade något att spamma för längre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Word. Samt att det (Inget illa men't mot någon av er "veteraner") ofta blir så att folk lyssnar mer på någon med fler posts än vad de gör på någon med få posts. Många posts = / = mer kunskap. Dock så är ju de medlemmarna mer erfarna.

Därför tycker jag ett creditsystem vore bättre, att man på så sätt får en bättre överblick på den faktiska kvaliteten på posts, och inte bara mängden.

Skrivet av Traveller in time:

Trodde inte att någon annan på FZ fått läsa om Lloyd Morgan,
...förutom Fredrik som äger Schrödingers katt, (a.k.a Henning)

Det är typ jag som byggde lådan som katten sitter i. Typ.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Antikvitet

Vi har flera gånger diskuterat att kunna ge tummen upp till inlägg. Det är dels en fråga om implementation och dels en fråga om vilka regler som sätts upp. Det finns en inneboende risk i ett sådant system att det leder till en slags anonym nätmobbning.

Frågan diskuteras fortsatt, men som med allt annat är det en prioritering. Ta ett aktuellt exempel: Ska vi införa poängsättning i forumet eller bygga ut/om vår mobilsajt?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag har nog ingen rätt att ge åsikt där iaf, då jag inte har använt mobilsajten än, men får väl prova nu för att se.

Men för att svara på det första du skrev; Tummen upp på inlägg är då alltså lokalt till just det inlägget endast? Eller samlas tumme upp i en "bank"?

För det system jag menar är att man har, likt antalet inlägg, en Credits-räknare under sin visningsbild. Om någon tycker att du är hjälpsam eller skriver bra, så kan de ge dig en credit.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Flakmonkey

Kannju missbrukas, men sätter man så att enbart inloggade medlemmar kan ge tummen upp, ner eller liknande fungerar väl rätt bra som filter ändå? Kan man ju relativt enkelt se om det föraigår mobing eller boosting

1
Skriv svar