Orvar Säfström "sågar" L.A. Noire

Medlem
Orvar Säfström "sågar" L.A. Noire

Första inlägget på FZ, hoppas att tråden hamnade rätt.

När jag läste sydsvenskan igår morse så fastnade jag för en krönika av Orvar Säfström, där han i min mening kastar ganska missriktad kritik mot spelet.

Krönikan: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/spel/article150973...

Han skriver visserligen själv att det är en småsak, men samtidigt så skriver han saker som:

"För fjärde gången försöker jag komma in i omskrivna ”L.A. Noire”, men har återigen stängt av och bytt spel på grund av det idiotiska designbeslutet att låta all bilkörning ske enbart i tredje person."

"Det kan tyckas vara en liten detalj. Men det är en sjuhelsikes viktig sådan."

Och nu till varför jag faktiskt skapat tråden. Jag skrev en kommentar som jag skickade in till tidningen. Jag inser att det antagligen inte kommer att publiceras i tidningen och tänkte därför att jag istället skulle lägga upp det här.

Här följer min kommentar på Orvars Krönika:

Ta spelet för vad det är.
Små detaljer som försämrar helhetsintrycket av ett spel stöter man som spelare på dagligen, ibland är de riktigt jobbiga, men för att man ska sluta spela ett spel på grund av sådana irritationsmoment ska det rätt mycket till.
Att man slutar spela ett racing-spel där utvecklaren försöker skapa en perfekt körupplevelse men endast ger spelaren möjligheten att styra bilen ur en enda kameravinkel är fullt förståeligt. Att man däremot slutar spela L.A. Noire, ett spel som handlar om att undersöka brottsplatser, förhöra misstänkta och klättra kariärsstegen i Los Angeles poliskår under 1940-talet, av samma anledning är för mig obegripligt.
L.A. Noire har aldrig utgetts för att vara ett spel som fokuserar på bilkörning, och därför tycker jag inte att man ska förvänta sig allt för mycket utav den delen av spelet.
L.A. Noire har en för spelvärlden revolutionerande teknik för att återge verklighetstrogna ansiktsuttryck, något som Team Bondi satsat mycket på. Skulle man här finna att utvecklaren gjort ett dåligt jobb och inte levererat den realism som utlovats så vore det en mer rättvis anledning att lägga deras spel på hyllan.
Det skall tilläggas att jag själv inte har spelat spelet, detta då det ännu inte finns tillgängligt till PC. När spelet slutligen släpps i PC-utgåva senare i år får vi hoppas att Team Bondi breddat utbudet av kameravinklar som tillhandahålls under bilfärderna i spelet. Annars är jag övertygad om att det kommer att dyka upp en spelarskapad mod som tar hand om det problemet.
Mina förslag till Orvar är att han antingen hoppas på att PC-versionen löst problemet eller att han helt enkelt köper ett bilspel istället.

Tycker ni att jag har rätt, eller överreagerade jag och är min kritik mot Orvar lika felriktad som jag anser hans kritik mot L.A. Noire vara?

Medlem

Det är hans kritik, och det är ju extremt svårt att kritisera en recensent personliga åsikt om ett spel.

Han tycker det är dåligt , betyder varken att han har rätt och du fel eller tvärtom, så jag ser det lite som du överreagerar imo.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Wow, jag tycker verkligen synd om killen! Snacka om att haka upp sig på detaljer... om han inte kan avnjuta årets kanske mest stämningsfulla äventyr på grund av det där så är det verkligen hans förlust. Är det ett skämt?

Medlem

Givetvis är alla berättigade till sin egna åsikt och det är som du skriver hans personliga kritik. Samtidigt väljer han ju att publicera kritiken i tidningen och kan där igenom påverka läsarnas inställning mot spelet.
Som jag ser det så väljer han att ta upp något som är dåligt i ett spel som fokuserar mest på att göra någonting annat bra, vilket kan vara missvisande för den som läser.

Medlem

Det där med att kritisera en recensent är ju alltid väldigt svårt.

Jag tycker att skribenten har ett visst ansvar att försöka analysera spelet objektivt - men samtidigt är en recension alltid subjektiv. Därför kan man inte kritisera recensentens åsikter utan man får helt enkelt kritisera hans recension/analys.

Håller dock med om att Orvars krönika känns rätt löjlig.


signatur

Have a good time!

Medlem

Till Millen:

Absolut, men vad är det som säger att hans kritik är för pedantisk, kritiken som ni ger mot hans inlägg är ju för att ni diggar spelet hårt.

Man han kanske förklarar sig närmare sen vad vet jag, men personligen så ser jag inget fel i att såga ett spel baserat på en detalj.

Uppenbarligen upplevde han att detta var viktigt sen spelar det varken roll vad spel utecklaren hade för tanke eller vad du eller jag tycker.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Till Notumforce

Jag menar mest att det är onödigt av Orvar att lyfta fram denna typ av kritik mot ett spel, utan att lyfta fram någonting av det som är bra med spelet. Detta gäller alla spel, jag tycker att det är lika onödigt av en recensent som skriver om ett rallyspel att haka upp sig på att kritisera blommorna vid sidan av vägen istället för att lägga vikt på vad som faktiskt är viktigt i det spelet, dvs körkänslan.
När folk sedan läser Orvars krönika får de en, i min mening, orättvist vinklad kritik som knappast är relevant för spelet i fråga.

Flakmonkey

Även om jag inte lirat la noire ännu så förstår jag Orvar. Jag skulle också störa mig på det och ibland är det såna småsaker som kan förstöra eller höja ett spel. Sen kan man ju tycka det är överdrivet, men jag tror nog de flesta som stör sig på såna små saker hellre skulle vilja slippa bry sig om dem, det skulle ju göra det så mycket lättare att gilla spel då

Medlem

Läste igenom ordentligt nu och konstaterar nu att det är ju inte ens en regelrätt recension utan en åsikt/krönika.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

""I sin strävan att skapa en hyllning till gamla noir-filmer tvingar Team Bondi oss att iklä oss rollen som filmpublik, istället för att utnyttja spelmediets verkliga potential och ge oss huvudrollen i drama"
skriver Orvar Säfström och tycker att jag upplevde spelet på samma sätt. Kände mig styrd och slutade spela.

Rätt lustigt det han krönikörande om när spelutvecklare/Designer mest vill höra det som de gjort bra och bortförklarar kritik. Känner igen det när man ska läsa igenom vad någon annan skrivit och dennes reptilhjärna replikerar med försvar och man undrar för sig själv varför man tog på sig arbetet med att läsa. Bortkastad tid.


signatur

Det var detta...

Medlem

Kan en smaksak vara rätt eller fel?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar