Bioware: ni är de viktigaste i våra liv

Robot
Bioware: ni är de viktigaste i våra liv

Kanadensiska Bioware menar att de lyssnar på sina fans, kanske mest av alla i hela spelbranschen.

#mass-effect-3, #bioware, #dragon-age-ii


Medlem
Bioware: ni är de viktigaste i våra liv

Pff. Lätt att prata, visa oss istället.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Mm det var ju verkligen tydligt med DA2.
Eller? =/

Inaktiv

DA2 var väl ett bevis på det rakt motsatta?

Moderator | Testpilot
Skrivet av QueloR:

Pff. Lätt att prata, visa oss istället.

Som dom inte gjort det åtaliga gånger om man ignorerar DA2?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

BioWare är ett av få utvecklare jag inte har annat än full respekt och tillit för. Att peka på DA2 och sen hävda att de inte lyssnar är bara trams. Ett spel av... hur många episka titlar?

Medlem

Syftar han på samma community som blev totalt ignorerade under DA2 betan?

Medlem

Förhoppningsvis visar DA3 att det faktiskt är sant.

Skrivet av Vorheece:

BioWare är ett av få utvecklare jag inte har annat än full respekt och tillit för. Att peka på DA2 och sen hävda att de inte lyssnar är bara trams. Ett spel av... hur många episka titlar?

Håller med fullständigt.

Inaktiv
Skrivet av Vorheece:

BioWare är ett av få utvecklare jag inte har annat än full respekt och tillit för. Att peka på DA2 och sen hävda att de inte lyssnar är bara trams. Ett spel av... hur många episka titlar?

Tack, äntligen någon som säger något vettigt.

Medlem

som Hannu87 hade sagt... Skit snack

Medlem

Upp till bevis, DA2 var ju mer eller mindre en pungspark på oss spelare. Jag menar, dom visste ju garanterat vad vi gillade med DA:O, så frågan är varför allt det som gjorde första spelet bra var helt borta i 2an..

Medlem

Lyssnar de på sina fans? Ja, för det mesta. Mest av alla? Fuck No! Den platsen går definitivt till Kerberos Productions. Helt ursköna killar och tjejer i det bolaget alltså.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Jag vet inte om det är samma utvecklingsgrupp som har haft hand om DA2 som de som gör Mass Effect-serien. Men faktum är att Mass Effect har alltid varit ett spel som jag har längtat efter. Det har alltid varit den perfekta spelupplevelsen för mig. Så jag tror på när de säger att de lyssnar.

Medlem

Visst det är ju viktigt att ta in feedback men ibland eller snarare majoriteten av gångerna bör man nog ignorera vad fansen säger. Tex det var nog en hel del individer med koncentrations svårigheter som ansåg att Mass Effect var alldeles för komplicerat och att spelet borde vara mer som Gears of War, med mindre rpg element och utforskning osv. Tänk om Bioware hade lyssnat och anpassat sig efter dem tråkmånsarna istället för att förbättra... oh wait... no... fffuuu

Medlem

Så det är fansen fel att Dragon Age 2 blev skit?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

BioWare är ett av få utvecklare jag inte har annat än full respekt och tillit för. Att peka på DA2 och sen hävda att de inte lyssnar är bara trams. Ett spel av... hur många episka titlar?

Håller helt med.

När det gäller DA2 tycker jag att det för att vara bioware var dåligt. Men sett till spelmarknaden idag tycker jag fortfarande att det är klart bättre än snittet. Jag spelade iallafall klart da2, detta har på senare tiden bara hänt med bioware spel, alpha protocol och assassins creed spelen. Alla andra spel jag lirat senaste 2-4 åren har jag alltid tröttnat innan slutet.

Medlem

Möjligt att det är liiite pretentiöst att säga så om sin egna studio, men bioware är ett av få spelhus som faktiskt lever som dom lär. Dom samlar in och tar sig tid att gå igenom långa listor med krav från användare på flera forum och sociala medier.

DA2 är ju inte heller nåt dåligt spel, vilket många verkar glömma. Inte alls lika bra som många andra Bioware spel och förtjänar till viss del den kritik den fått. Men att peka på DA2 och påstå att Bioware inte lyssnar på fansen är ju irrationellt

Man antar att de hade alldeles för kort utvecklingstid, dessutom fick de nog hybris efter alla lovord. Någon gång skulle ridån falla i fel ögonblick, och det var nog det som hände.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

DA 2 var väl fan skitkasst... omotiverande story, halvdann combat och samma miljöer genom hela spelet med knapp någon vettig interaktion.

Medlem

Säger bara Ubisoft mellan Assassins Creed 1 och 2...där kan man snacka om att lyssna på fansen. Jag vet inte hur många gånger folk gnäller för Biowares jävla förhandsbokningserbjudanden och det verkar inte som att det har slagit slint än. Handlar det bara om att vi måste tjata, eller vad?

Medlem

Börjar tröttna på Bioware. Förut var det det spelföretag jag såg upp till mest. Sen kom EA, DA2 och nu detta patetiska uttalande. Man ÄR bäst, man SÄGER inte att man är det.

Medlem
Skrivet av Snorkelfarsan:

Men att peka på DA2 och påstå att Bioware inte lyssnar på fansen är ju irrationellt

Du var uppenbarligen inte inne på DA forumen när de annonserade att DA2 skulle "bli mer som Mass Effect"
Hela forumet stod i brand av fans som skrek att dom totalt missade vad som gjorde att vi älskade DA.

Personligen så är jag ganska säker på att det är EA's fel att uppföljaren(Dragon age 2 är inte värt namet Dragon Age) blev dynga vilket är väldigt synd,
Innan kunde man säga att om du vill ha ett bra spel är det bara att kolla efter Bioware men nu kommer jag att var mycket mer försiktig med de orden.

Medlem
Skrivet av Pilsken:
Skrivet av Snorkelfarsan:

Men att peka på DA2 och påstå att Bioware inte lyssnar på fansen är ju irrationellt

Du var uppenbarligen inte inne på DA forumen när de annonserade att DA2 skulle "bli mer som Mass Effect"
Hela forumet stod i brand av fans som skrek att dom totalt missade vad som gjorde att vi älskade DA.

Personligen så är jag ganska säker på att det är EA's fel att uppföljaren(Dragon age 2 är inte värt namet Dragon Age) blev dynga vilket är väldigt synd,
Innan kunde man säga att om du vill ha ett bra spel är det bara att kolla efter Bioware men nu kommer jag att var mycket mer försiktig med de orden.

Problemet med ditt citat är att mass effect 2 var otroligt hyllat bland fansen (troligen mer än da). Så går inte riktigt att säga att de sket i fansen bara för att de inte lyssnade på de fans som inte ville att da 2 som skulle bli som ma2. Många fans som jag ville och stödde nämligen detta. Nu blev dock inte DA2 som ma2, storyn är bra (enligt mig) och bra berättad. Dock finns det en massa problem emd gameplay som redan andra listat som gjorde att det inte nådde upp till ma2 standard.

Medlem

Visst led DA2 av för kort dev tid så vi fick ett spel med otroligt många saker som hade kunnat vara bättre.. Men, många av sakerna som finns med i DA2 var saker folk ville ha efter att DAO släpptes. Röst till karaktären, tydligare dialoger för att slippa ninja-romanser, snabbare strider utan den kända 'combat shuffle', mindre stillastående strider, nytt crafting system osv..

Visst är det många fel på DA2 men att säga att de inte lyssnade på fans är felaktigt.


signatur

Never half ass two things, whole ass one thing.

Medlem

folk får inte glömma att DA2 var kanske inte vad alla ville ha, men personligen ialla fall och vad jag vet några andra i vår värld gillade det för det spel det var, inte för vad det hade kunna blivit. Sure det kunde kanske blivit ännu bättre men det var ju inte bara totalt värdelöst.

Medlem

Jo vi har märkt det.....speciellt sedan EA klev in i bilden....

Medlem

Alltså nu får ni då fan ge er alla som klaggar hur gamla är ni igentligen fem år eller det är ju knappast Bioware fel att det blev som det blev EA är den störtsta boven här i detta dramat. kan ni lungt skriva upp.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Problemet med ditt citat är att mass effect 2 var otroligt hyllat bland fansen (troligen mer än da). Så går inte riktigt att säga att de sket i fansen bara för att de inte lyssnade på de fans som inte ville att da 2 som skulle bli som ma2. Många fans som jag ville och stödde nämligen detta. Nu blev dock inte DA2 som ma2, storyn är bra (enligt mig) och bra berättad. Dock finns det en massa problem emd gameplay som redan andra listat som gjorde att det inte nådde upp till ma2 standard.

Så du menar att utvecklar ska skita i vad communityn för spelet säger och istället lyssna på vad ett annat spels community vill ha?

Asså det som gjorde DAO bra var att det var ett RPG av den gamla skola á la Baldurs Gate.
Så det var ganska uppenbart att när det tar något så modernt som Mass Effect som mall för uppföljaren att något skulle gå fel(eller som i detta fall enormt mycket).

Jag har inget emot Mass Effect (snarare tvärtom älskar även dem) men att försöka mixa ihop det med en serie som DA, där RPG är grunden och inte bara ett påklistrat dragplåster, är nog tokigt svårt speciellt med en boss som EA.

Medlem
Skrivet av Pilsken:
Skrivet av AHTF:

Problemet med ditt citat är att mass effect 2 var otroligt hyllat bland fansen (troligen mer än da). Så går inte riktigt att säga att de sket i fansen bara för att de inte lyssnade på de fans som inte ville att da 2 som skulle bli som ma2. Många fans som jag ville och stödde nämligen detta. Nu blev dock inte DA2 som ma2, storyn är bra (enligt mig) och bra berättad. Dock finns det en massa problem emd gameplay som redan andra listat som gjorde att det inte nådde upp till ma2 standard.

Så du menar att utvecklar ska skita i vad communityn för spelet säger och istället lyssna på vad ett annat spels community vill ha?

Asså det som gjorde DAO bra var att det var ett RPG av den gamla skola á la Baldurs Gate.
Så det var ganska uppenbart att när det tar något så modernt som Mass Effect som mall för uppföljaren att något skulle gå fel(eller som i detta fall enormt mycket).

Jag har inget emot Mass Effect (snarare tvärtom älskar även dem) men att försöka mixa ihop det med en serie som DA, där RPG är grunden och inte bara ett påklistrat dragplåster, är nog tokigt svårt speciellt med en boss som EA.

En stor del av DAs fans var också MA fans (däribland jag återigen). Jag tycker de gett åt rätt håll med da2 för att göra det bättre. Tyvärr sabbade de det hela med vågorna av fiender och för mycket upprepade miljöer. Hela communityn var inte emot det, men biowares forum har alltid varit fyllda men en minoritet som vill klaga. Om man bara gick på biowares forum så sög mass effect och mass effect 2 totalt.

Medlem

Som tidigare inlägg påpekat: Bioware är ett av de få spelföretag som jag faktiskt har fullständigt förtroende för. Jag har enorm respekt för det arbete som sker bakom deras dörrar, och kan ibland känna att de får stå ut med alldeles för mycket skit för DA2.

12
Skriv svar