Svar på allt!

Medlem
Svar på allt!

Ibland har jag, och säkert många av er, "mindre" frågor som vi vill ha svar på. Men det känns onödigt att skapa en helt ny tråd för att ställa "den lilla" frågan. Därför känner jag att det är dags med en tråd där vi kan ställa alla "små" frågor och hjälpas åt med att besvara dem. Vi är alla extra duktiga på någonting, så varför inte dela med sig av kunskaperna?

Vill du ställa en fråga så gör du det helt enkelt genom att skriva frågan med fetstil ([b ]dinfråga[ /b]). För att besvara en fråga så är det bara att citera frågan och sedan svara. Att ha med källor är ett extra plus!

Just nu har jag två frågor som jag vill ha svar på:
- Har den här boxen undertext på svenska?
- Dör en geting efter att den har stuckit någon/något?

Sätt igång, ställ dina frågor och lär dig mer om allt!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Hur blev ordet OST till FROMAGE på Franska?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

Medlem

Vad tusan hände med spelet Agent?

Medlem
Skrivet av Siken:

Vad tusan hände med spelet Agent?

Sony avbröt projektet. Inte konstigare än det låter egentligen. Tråkigt dock.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Hur blev ordet OST till FROMAGE på Franska?

För att Svenska och Franska är två helt olika språk. Det Italienska ordet för ost, "formaggio", liknar mer franskan.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

vad är egentligen meningen med livet?


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av WaltX:

- Har den här boxen undertext på svenska?

Troligen inte.

Skrivet av WaltX:

- Dör en geting efter att den har stuckit någon/något?

Nej, men bin gör det eftersom dom har en hulling på taggen. Getingar har ingen hulling.

Skrivet av Fargo:

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

Tror det har något med att blått ljus har lättare för sig att spridas eller nåt liknande

Medlem

Ursäkta om jag är lite jobbig, men varför har i så fall blått ljus så lätt för att spridas?

Medlem

Kuriosa?

Nä, men jag har ingen aning.

Medlem

Varför använder polisen blått ljus då? (inte bara polisen..)

Medlem
Skrivet av weizenbier:

vad är egentligen meningen med livet?

42

Medlem

Är Bad Company 2 värt att köpa nu innan BF3? Har det på xbox men kan inte spela FPS på konsoller..

Medlem
Skrivet av Siken:

Varför använder polisen blått ljus då? (inte bara polisen..)

Min gissning är att det "står ut" mer än andra färger, t. ex. på natten är det en massa vita, gula och röda lampor på bilar och längs vägarna.
Sen så är det ju lättare att skilja mellan blinkande blått och rött än blinkande rött och rött.

Känns som att grönt inte skulle vara tydligt nog heller. Färgblinda brukar väl också ha svårt att skilja på grönt och rött.

Det är väl blått som gör mest ont i ögonen

Känner inte till varför det är blått, men det här är vad jag tror, typ

Skrivet av son of RAMBO:

Är Bad Company 2 värt att köpa nu innan BF3? Har det på xbox men kan inte spela FPS på konsoller..

Kööp! Priset ligger ju så lågt!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

Ljus färdas i vågor. Blått ljus har väldigt kort våglängd och böjs lätt vilket gör att det som sagt sprids lättare. Du kan jämföra med att blått ljus är som ett snöre medans rött ljus (Som har lång våglängd) är som en rak pinne.

Där av kommer också att solnedgången är röd då blått lus filtreras bort fortare i atmosfären och enbart det röda når fram när ljuset måste färdas längre i atmosfären än vid ex middag.

Att havet är blått beror nog snarare på att det reflekterar himlen och inte tvärtom

Medlem
Skrivet av visan:
Skrivet av Fargo:

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

Ljus färdas i vågor. Blått ljus har väldigt kort våglängd och böjs lätt vilket gör att det som sagt sprids lättare. Du kan jämföra med att blått ljus är som ett snöre medans rött ljus (Som har lång våglängd) är som en rak pinne.

Där av kommer också att solnedgången är röd då blått lus filtreras bort fortare i atmosfären och enbart det röda når fram när ljuset måste färdas längre i atmosfären än vid ex middag.

Att havet är blått beror nog snarare på att det reflekterar himlen och inte tvärtom

Färgen på hav (och även sjöar?) har väl att göra med bakterier, bland annat?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

http://illvet.se/fraga-oss/varfor-ar-himlen-bla


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jesterhead:
Skrivet av visan:
Skrivet av Fargo:

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

Ljus färdas i vågor. Blått ljus har väldigt kort våglängd och böjs lätt vilket gör att det som sagt sprids lättare. Du kan jämföra med att blått ljus är som ett snöre medans rött ljus (Som har lång våglängd) är som en rak pinne.

Där av kommer också att solnedgången är röd då blått lus filtreras bort fortare i atmosfären och enbart det röda når fram när ljuset måste färdas längre i atmosfären än vid ex middag.

Att havet är blått beror nog snarare på att det reflekterar himlen och inte tvärtom

Färgen på hav (och även sjöar?) har väl att göra med bakterier, bland annat?

Ja, men orsaken till att havet/vatten är blått är att det reflekterar ljus från "himlen" mot våra ögon ... ungefär som om man lägger en spegel på marken en molnfri dag.


signatur

Have a good time!

Medlem

Vrf kan då havet se grönt ut om det är en reflektion från himlen? Om det är molnigt på himlen vrf är vattnet blått? Tror det mer beror på vad som finns i vattnet som solen reflekteras på än att himlen är blå, men det är bara vad jag tror rätta mig gärna xD

Medlem

Beror inte grönt vatten ofta på alger dock? Så det är väl en kombo av himmel och innehåll.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Siken:

Vad tusan hände med spelet Agent?

Sony avbröt projektet. Inte konstigare än det låter egentligen. Tråkigt dock.

Fast nu tänker du väl på The Agency. Agent är Rockstar-liret. Enligt Take-Two ska det fortfarande vara i utveckling (tror de sa något om det senast i Maj? Eller om det var tidigare i år).

Medlem

ang. ljus: Allt som har en färg reflekterar just den färgen av ljuset och absorberar allt annat ljus. Jag har nog aldrig sett ett blått hav när jag tänker efter. Det kan nog komma av totalreflektion mot himlen dvs när ljuset lyser mot havet i en sådan vinkel att allt ljus reflekteras och det blir som en spegel som då speglar himlen. Att havet är grönt beror nog på alger som reflekterar det gröna ljuset.

Vatten i sig är färglöst så allt ljus som reflekteras från havet är från nån plankton eller dylikt.

Medlem
Skrivet av visan:
Skrivet av Fargo:

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

Ljus färdas i vågor. Blått ljus har väldigt kort våglängd och böjs lätt vilket gör att det som sagt sprids lättare. Du kan jämföra med att blått ljus är som ett snöre medans rött ljus (Som har lång våglängd) är som en rak pinne.

Där av kommer också att solnedgången är röd då blått lus filtreras bort fortare i atmosfären och enbart det röda når fram när ljuset måste färdas längre i atmosfären än vid ex middag.

Att havet är blått beror nog snarare på att det reflekterar himlen och inte tvärtom

För att fylla på, ang röd sol vid solnedgång:

Varför är solen rödare vid solnedgången?

Det beror på samma sak som gör att himlen är blå: blått ljus sprids ut lättast i atmosfären, Rayleigh-spridning. När solen går ner så ser vi den i en så låg vinkel att dess ljus passerar mer luft på sin väg mot oss. Ljuset går genom atmosfären "på snedden", vilket blir längre sträcka genom atmosfären.

Ju längre sträcka ljuset går genom atmosfären, desto mer av det blå ljuset sprids ut åt alla håll. Solljuset består av alla möjliga färger som tillsammans blir vitt ljus. Vid solnedgången (och soluppgången) är sträckan genom luften så lång att i stort sett allt blått ljus har spritts ut åt olika håll. Det röda ljuset har lättast av färgerna att fortsätta rakt fram i samma riktning genom atmosfären. När solen är som närmast horisonten är det bara det röda ljuset som går rakt igenom, och solen ser röd ut.

Källa: http://faktabanken.nu/rodsolnedgang.htm


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Detta har jag alltid funderat över.

Varför är himlen blå?
Beror det på reflektioner från havet?
Om inte varför så vad?

Det beror på ljuset våglängd har jag för mig.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Det här tillhör helt och hållet till off-topic:

Vart finns bränslet som flygplan har?
Har hört att det sitter i vingarna, men det kan ju inte vara mycket?

Som någon skrev i den andra tråden så är det nog olika för varje plan. Försökte googla med mina urdåliga sökkunskaper. Hittade inget så jag drar till med en gissning att bränslet är många gånger vid vingarna bara för där är ändå planet förstärkt redan, just bara för vingarna.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article629...

"Dessutom är det bara stora långdistansflygplan som har tekniska arrangemang som gör det möjligt att släppa ut bränsle, just därför att de har så stor skillnad mellan startvikt och normal landningsvikt"

Inte direkt den länken du letade efter, men ändå. Så jag gissar på att det är större plan som har bränlet i vingarna.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av totte1015:

Det här tillhör helt och hållet till off-topic:

Vart finns bränslet som flygplan har?
Har hört att det sitter i vingarna, men det kan ju inte vara mycket?

Som någon skrev i den andra tråden så är det nog olika för varje plan. Försökte googla med mina urdåliga sökkunskaper. Hittade inget så jag drar till med en gissning att bränslet är många gånger vid vingarna bara för där är ändå planet förstärkt redan, just bara för vingarna.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article629...

"Dessutom är det bara stora långdistansflygplan som har tekniska arrangemang som gör det möjligt att släppa ut bränsle, just därför att de har så stor skillnad mellan startvikt och normal landningsvikt"

Inte direkt den länken du letade efter, men ändå. Så jag gissar på att det är större plan som har bränlet i vingarna.

Ja större flygplan som transport/passagerarflygplan har oftast bränsletankarna i vingarna och ibland stjärtvingen mest för platsbrist helt enkelt då man vill ha in så mycket gods/människor som möjligt men också för säkerhetens skull vilket är helt förståeligt då man inte vill sitta på stora tankar innehållande flygbränsle vid en möjlig krasch.

Edit: Och jo det får plats med ganska mycket flygbränsle. En Boeing 747-200B slukar 199,158 Liter.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Finns det ett sätt att mäta smärta?

Sägs att orangehåriga känner mer smärta än andra hårfärger så att säga
. Är detta sant?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Finns det ett sätt att mäta smärta?

Sägs att orangehåriga känner mer smärta än andra hårfärger så att säga
. Är detta sant?

Nej, smärta beror på hur man uppfattar den själv. Så det är nog omöjligt.

"1. Får alla lika ont av samma skada?

Nej, människor har förmodligen olika genetisk känslighet för smärta. Men smärtupplevelsen påverkas också av psykologiska faktorer.

Om du är rädd ägnar du smärtan mer uppmärksamhet och den upplevs som mer intensiv. Om du tror att buksmärtan beror på att du ätit något olämpligt eller på en tumör påverkar hur du uppfattar den. Är du trött, utarbetad, sover dåligt eller är arbetslös och oroar dig över ekonomin så påverkar det också smärttåligheten."

"2. Kan man mäta smärta?

Nej, det går inte att mäta smärta objektivt genom till exempel hormonhalt eller med något annat test. Den enda som kan mäta smärtan är patienten själv, det är en personlig upplevelse. Säger patienten att det gör ont så gör det ont. I vården använder man ofta en tiogradig skala för att uppskatta smärta där 0 står för ingen smärta alls och 10 för värsta tänkbara smärta."

Källa: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/kan-man-m...

Medlem
Skrivet av Apministern:

Finns det ett sätt att mäta smärta?

Sägs att orangehåriga känner mer smärta än andra hårfärger så att säga
. Är detta sant?

Mythbusters (Discovery channel) testade denna "myt", kom inte ihåg om den bekräftades eller inte :/


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av Apministern:

Finns det ett sätt att mäta smärta?

Sägs att orangehåriga känner mer smärta än andra hårfärger så att säga
. Är detta sant?

Varför skulle vi?

Skriv svar