Har jag sålt mitt WoW-konto?

Medlem
Har jag sålt mitt WoW-konto?

Scammarna blir mer och mer professionella! Nedanstående mail ramlade ner i min skräpkorg idag (Google verkar faktiskt rätt bra på att sålla ut sådant här avskräde), och förutom kass engelska är det rätt så mycket bättre än de Nigeriabrev vi fick för några år sedan. Någon som inte har så stor erfarenhet av sådant här hade säkert kunnat åka dit, och antagligen kommer väl någon storögd 12-åring (som alltså inte får spela WoW utan föräldrarnas medgivande EGENTLIGEN, but who's counting) att vara med på bild i Aftonbladet i veckan och berätta om hur WoW-kontot blivit "hackat" utan att han/hon själv gjort ett eeeendaste dugg dumt...

Greetings!

We have already noted that you are trying to sell your personal World of Warcraft account (s).

It will be ongoing for further investigation by Blizzard, Inc's employees.
If you wish to not get your account suspended you should immediately verify your account ownership. You must complete the steps below to secure the account and your computer.

STEP 1: SECURE THE ACCOUNT, YOUR COMPUTER AND YOUR EMAIL ADDRESS
Account compromises most often occur when a player shares login information with an unauthorized third party or plays on a computer that has a virus, Trojan, or key-logger. We recommend you read and apply the following tips to protect yourself and the account.

STEP 2: ACCOUNT INVESTIGATION
We now provide a secure website for you to verify that you have taken the appropriate steps to secure the account, your computer, and your email address. Please go to this site and follow the instructions:
FEJKLÄNK MED TROVÄRDIGT UTSEENDE BORTTAGEN /Mats

STEP 3: VERIFY YOUR SUBMISSION WAS RECEIVED
We will contact you with further instructions once we have received and processed your submission. If you do not receive a reply within 48 hours of submitting this form, please resend it from the address listed above.

Please be aware that if unauthorized access to this account, it may lead to further action against the account.

Regards,

The Battle.net Support Team
Blizzard Entertainment

Som ni ser, för någon som är bra på engelska syns det förstås att det är fejk - det är många småfel i grammatiken - men för gemene WoW-spelare är det långt ifrån uppenbart. Man måste också nästan beundra deras hobbypsykolog-försök att få mottagaren att hålla sig borta från kontot så länge som möjligt, så att de kan tömma det på guld och prylar som de sedan kan sälja vidare. De här scam-mailen är uppenbarligen skrivna av rätt smarta människor, som turligt nog har dålig insyn i hur normala människor (d v s de av oss med skrupler och samvete) tänker och framför allt inte är så bra på engelska.

Om dessa scammare någonsin rekryterar folk som kan skriva korrekt engelska och/eller svenska blir det inte roligt för onlinespelutvecklarna.

#blogg

Medlem
Har jag sålt mitt WoW-konto?

Har själv fått ett antal av dessa mail, har dock aldrig spelat wow, och har inget konto där. Vilket gör det hela intressant, dvs mitt konto som jag inte har håller jag på att sälja!

Mysigt, onda krafter i rullning?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Får typ 2 såna i veckan xD Dock hamnar allt i skräpposten. Förstår inte hur man kan gå på detta. Min bror fick detta mail och han fick panik xD jag sa till han. Varför skulle blizzard be om ditt lösen? Det står klart och tydligt när man spelar till och med att blizzards staff kommer aldrig att fråga om ditt lösen, vrf skulle dem egentligen? Alla lösen finns ju sparade i databaser.

Medlem

Ja, många skulle klara sig från att "bli hackade" om de bara läste igenom Blizzards instruktioner från början... Men det är det givetvis ingen som gör :).

1
Skriv svar