Mnemic - Deathbox

Medlem
Mnemic - Deathbox

Som att jag vore utrustad med en defibrillator för öronen, kickstartar jag dagen med dansk dynamit. Mnemic (uttalas "nimik") bildades 1998 i Ålborg och har hittils släppt fyra studioalbum, med lite olika bandmedlemmar. De hyllas friskt av Metallica (kanske enbart av landsfränden Lars Ulrich misstänker jag) och har spelat med Meshuggah, Machine Head, Metallica med mera. Albumet "The Audio Injected Soul" (2004) har uppmärksammats för att vara det första studioalbumet i världen som använt sig av Binaural inspelningsteknik, det vill säga att man simulerar rummet som musikerna är i, med ett slags 3D-ljud. Man spelar in ljudet med en teknik som heter "Dummy head recording", alltså placerar man två mikrofoner vid öronen på en mannekäng i själva studiorummet, för att få en simulerad effekt av att man själv är i samma rum. Till detta behöver man speciella hörlurar om man vill ha den fulla effekten, som går förlorad vid uppspelning med vanliga stereohögtalare.

Och nej, det är inte Brad Pitt som sjunger. Det är Michael Bøgballe. Lika lustigt som sant!

#blogg

Mnemic - Deathbox

De två första skivorna är utsökta, har inte lyssnat på dem sedan dess.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Inte jag heller, när Michael lämnade bandet så var de inte lika intressanta längre. Men som du säger, så är de två första albumen kanon!

Kul att Patric Ullaeus (videoregissören) - gillar metal, han borde dock skippa alla popsnören han jobbar med...

http://www.revolver.se


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Faktiskt! Han gör bra videos dessutom. Men han jobbar med ganska många metalband ändå, undrar vart de stora pengarna ligger i hans nisch?

1
Skriv svar