EA-grundaren: Nintendo är medeltida

Robot
EA-grundaren: Nintendo är medeltida

Mannen bakom Electronic Arts, Trip Hawkins, säger att Nintendos affärsmetoder är medeltida och hämmar tredjepartsutvecklarnas kreativitet.

#electronic-arts, #nintendo, #sega


Medlem
EA-grundaren: Nintendo är medeltida

Jag skulle vilja säga att multi-format är jättebra. När det fungerar och jag väntar fortfarande på att det görs på ett bra sett som tillgodoser alla plattformarnas fördelar och kapacitet. Han har en poäng det har han men multiplattform i dagsläget håller även tillbaka utvecklingen.

Medlem

Hoppas han har rätt om plattformsexklusivitet.

Andra slutna världar än Nintendo är ju Apple, som gör vad som kan för att låsa in kunden.
Tack för Android, Google.

Medlem

This: Francisco häromdagen att Nintendos affärsmetoder är medeltida och att företaget hämmar tredjepartsutvecklarnas kreativitet

Not this: Han säger också att tiden för plattformsexklusiviteter är ute.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Låter bra med "Tiden när man satsade allt på en plattform är över." men det kan å andra sidan också innebära fler konsolportar till PC, vilket vi alla vet vad vi tycker om det...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tror dock dom bästa spelen blir dom som görs exklusiva för en plattform, tänk några bra spel, vilka är exklusiva vilka är multi? Jag är övertygad att exklusiva spel vinner lätt den striden. Så med exklusiva spel!!! Ska man satsa så ska man satsa ordentligt!

Medlem

Och ni är pirater.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Och ni är pirater.

http://www.youtube.com/watch?v=os5TXyJlEMc


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

"men hur många [tredjeparts]företag har byggts upp tack vare Nintendos konsoler de senaste 25 åren?, frågar sig Trip Hawkins."

mad tanke på att 25 år bak i tiden blir 1986. dvs vi måste ta med NES,SNES och N64 i beräkningarna här så skulle jag nog chansa på....en hel jävla del företag(inkl EA).

Medlem
Skrivet av Icewind:

"men hur många [tredjeparts]företag har byggts upp tack vare Nintendos konsoler de senaste 25 åren?, frågar sig Trip Hawkins."

mad tanke på att 25 år bak i tiden blir 1986. dvs vi måste ta med NES,SNES och N64 i beräkningarna här så skulle jag nog chansa på....en hel jävla del företag(inkl EA).

Jo men edter 64 så började det dala nerför i en ganska brant backe och med WiiU så körde allt in i en tegelvägg.

Ja de har byggt upp många, men "sålt" några av de bästa studiosarna (Rare om för övrigt gör kukspel för microsoft) och satsat på mario..mario..mario..och Zelda.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

EA? Företaget vars många anställda har sagt att jobbet är rena slaveriet?

Medlem

Trip be trippin'!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Vill gärna plattformsexklusiviteter ska upphöra... förutom för PC förstås. Spelutvecklarna tjänar mycket mer på multi och kan göra bättre spel i framtiden. Sen behöver de inte riskera gå i konkurs heller bara för de sålde dåligt p.g.a de var tvungna göra spelet till en konsol endast

Medlem
Skrivet av Palpatine666:

Jag tror dock dom bästa spelen blir dom som görs exklusiva för en plattform, tänk några bra spel, vilka är exklusiva vilka är multi? Jag är övertygad att exklusiva spel vinner lätt den striden. Så med exklusiva spel!!! Ska man satsa så ska man satsa ordentligt!

Nope. På min lista är det multi-plattformspelen som vinner. Men det är ju iofs bara min smak

Medlem

Mannen bakom Electronic Arts, Trip Hawkins, sade under Gamesbeat-mässan i San Francisco häromdagen att Nintendos affärsmetoder är medeltida och att företaget hämmar tredjepartsutvecklarnas kreativitet. Som exempel tar han EA självt, som i början av 1990-talet valde att stödja Sega mer än Nintendo just eftersom Mega Drive var mer öppen hårdvara.

– Titta på den stora vida webben och hur många fantastiska företag som byggts på den öppna plattformen. Nintendo är ett otroligt, enastående företag – men hur många [tredjeparts]företag har byggts upp tack vare Nintendos konsoler de senaste 25 åren?, frågar sig Trip Hawkins.

Ja, väldigt många japanska företag har rötterna till sina framgångar i NES/Famicom.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Icewind:

"men hur många [tredjeparts]företag har byggts upp tack vare Nintendos konsoler de senaste 25 åren?, frågar sig Trip Hawkins."

mad tanke på att 25 år bak i tiden blir 1986. dvs vi måste ta med NES,SNES och N64 i beräkningarna här så skulle jag nog chansa på....en hel jävla del företag(inkl EA).

Jo men edter 64 så började det dala nerför i en ganska brant backe och med WiiU så körde allt in i en tegelvägg.

Ja de har byggt upp många, men "sålt" några av de bästa studiosarna (Rare om för övrigt gör kukspel för microsoft) och satsat på mario..mario..mario..och Zelda.

Definera "Tegelväg" med WiiU så komemr ju äntligen multiplatforms spel komma till konsolen. Darksiders 2, Hockyspel med flera.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"Jag skulle vilja säga att multi-format är jättebra. När det fungerar och jag väntar fortfarande på att det görs på ett bra sett som tillgodoser alla plattformarnas fördelar och kapacitet. Han har en poäng det har han men multiplattform i dagsläget håller även tillbaka utvecklingen. "

Han (Trip) förespråkar inte multiplattform så mycket, utan dissar snarare Nintendos villkor och klagar på att Nintendo inte har öppen hårdvara.

Med en konsol på marknaden skulle utvecklarna kunna specialisera sig på den hårdvaran, men den tekniska utvecklingen skulle inte gå så snabbt, eftersom den som har monopol inte skulle behöva anstränga sig för att släppa nya konsoler lika snabbt. Konkurrens gynnar utvecklingen...

Fast numera tävlas det ju inte i prestanda lika mycket som i konstiga styrmetoder

Medlem

Om man ska få in mer pengar kan jag se multiplattforms utveckling gynnande. Men generellt är det bättre o göra ett spel till en plattform. Det finns många spel som inte borde kommit till PC tack vare att dem va dåligt portade på det sämsta möjliga vis. Jag skulle vilja se en ordentlig portning någong gång. Dvs.s All kod skrivs om så den passar PC eller motsvarande hårdvara. (Mass Effect är ett bra exempel.)

Säger bara nej tack till generalisering och tycker Nintendo kan hålla sig till sina goda affärsmodeller.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Det är inte konstigt alls att han har denna åsikt. Trots allt var Nintendo riktigt jävliga då de var herrar på täppan, med rigorösa krav på varenda utvecklare som släppte spel på deras konsol, det var ju inte så att de gillade att ge folk fria händer precis.

Det finns fortfarande kvar lite sådant i deras metoder (de hatar verkligen att göra som andra tycker, oavsett om det är bra eller dåliga förslag) men de är ju helt klart också förändrade då de nog förstod själva att de drev bort de designers som växt ur deras skugga. Så man kanske skulle kunna säga att de designers från denna tidiga era har lika mycket att tacka Sony för, då de vände upp och ned på tvspelsmarknaden.

Medlem
Skrivet av toern:

Det är inte konstigt alls att han har denna åsikt. Trots allt var Nintendo riktigt jävliga då de var herrar på täppan, med rigorösa krav på varenda utvecklare som släppte spel på deras konsol, det var ju inte så att de gillade att ge folk fria händer precis.

Dom hade rigorösa krav på alla licensierade nintendospel som släpptes för att företag inte skulle släppa en massa skit. Det är lätt att se vad som händer om företag får fria händer, kolla bara på android market kontra appstore, t.e.x. Själv föredrar jag en mer kontrollerad marknad.

Medlem

Intressant att både Apple och Nintendo nämns här i tråden i en negativ bemärkelse - två företag som inte bara lyckats skapa varumärken som folk kommer ihåg men som också inbringat oerhörda mängder pengar och varit väldigt innovativa och framåt när det gäller produktutveckling. Jämfört med många konkurrenter som oftast varit ett steg efter och då tagit deras idéer och gjort egna varianter.

Mario, Zelda, Nintendo64, Wii (rörelsekänsliga kontroller i en helt annan upplevelse än förr), Gameboy, iPhone, iPod, App Store osv... hur mycket kommer folk ihåg som kommit från Electronic Arts och som inte frambringar en hostattack av magsyra? (jag exkluderar er gammerävar som mig som minns tiden när EA gjorde kvalitetsspel och var innovativa i spelgenren)

Det finns givetvis för- och nackdelar med exklusiviteter, men i spelväg så är den största fördelen att de kan då koncentrera sig på en plattform och optimera denna för bästa upplevelsen istället för att släppa allt halvdant. Själv så hatar jag taskiga konsollportar där man bygger något för tekniskt underlägsna maskiner och sedan snabbportar det till datorer där majoriteten av kapaciteten och möjligheterna går förlorade. Inget ont om konsoller dock, men de är betydligt mer tekniskt begränsade än dagens datorer. Det omvända gäller ju givetvis också, om man bygger ett spel med senaste tekniken så blir ju folk besvikna om det ser ut som skit när det sedan dummats ner och försämrats för att fungera på tekniskt sämre hårdvara.

Angående Nintendo, de var hårda mot utvecklare för att kunna bibehålla en hög kvalitet på produkterna. Och de lyckades, de står bakom majoriteten av de mest kända och innovativa konsollerna samt varumärkena. Idag så kan man kanske inte vara lika hård, men man måste nog ha en rätt så rak och hård linje om man skall kunna kräva en viss kvalitet. Apple gör ju likadant och det är just deras kontroll över hela ekosystemet kring Mac som gör den så populär och framgångsrik, inklusive deras känsla för design och enkelhet.

Sedan finns det ju givetvis situationer där öppna och enkla riktlinjer fungerar också, som hela OSS-rörelsen, Android, Linux osv.

Men EA skall inte snacka så mycket, ett företag som endast köper andra företag för att sedan pumpa ut halvdana uppföljare på uppföljare. De kanske borde titta tillbaka i historien och se vad exakt som gjorde alla dessa företag populära.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Själv så hatar jag taskiga konsollportar där man bygger något för tekniskt underlägsna maskiner och sedan snabbportar det till datorer där majoriteten av kapaciteten och möjligheterna går förlorade.

Jag skulle vilja ändra det där till att "där kapiceteten används för att köra ooptimerad kod och fulhack som suger musten ur maskinen".
Dessutom, hur många gånger har jag nästan kräkts när jag ser "don't turn off your machine when this icon is flashing". NEJ, PRECIS!! Jag har ett jävla tick som gör att jag får en oemotståndlig önskan att fulstänga min dator när ikoner flashar på skärmen! Era satans jävla nollor!! Ta ert konsolskadade jävla skit och kör upp där solen aldrig skiner för jag kommer aldrig, ALDRIG, att betala en enda jävla krona för ert massproducerade undermåliga skit! Aldrig!
*puh*
Och så undrar de varför folk tankar? Jävla nollor. Profitkåta jävla svin!

Den här helgen började ju bra..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Citat:

Dom hade rigorösa krav på alla licensierade nintendospel som släpptes för att företag inte skulle släppa en massa skit. Det är lätt att se vad som händer om företag får fria händer, kolla bara på android market kontra appstore, t.e.x. Själv föredrar jag en mer kontrollerad marknad.

Jo, det är väl så det startade, men det är ju inte alls ovanligt med åsikten att det gick överstyr även om det är svårt att komma ihåg källorna man kunde citerat i detta fall med tanke på hur många år som gått

SNES var den bästa konsollen någonsin för mig så jag respekterar Nintendo väldigt mycket men det var ändå en konstig tid jämfört med nu. Inte samma exklusivitetstänkade i samma scala då, men å andra sidan mindre fritänkande.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av Icewind:

"men hur många [tredjeparts]företag har byggts upp tack vare Nintendos konsoler de senaste 25 åren?, frågar sig Trip Hawkins."

mad tanke på att 25 år bak i tiden blir 1986. dvs vi måste ta med NES,SNES och N64 i beräkningarna här så skulle jag nog chansa på....en hel jävla del företag(inkl EA).

Jo men edter 64 så började det dala nerför i en ganska brant backe och med WiiU så körde allt in i en tegelvägg.

Ja de har byggt upp många, men "sålt" några av de bästa studiosarna (Rare om för övrigt gör kukspel för microsoft) och satsat på mario..mario..mario..och Zelda.

Definera "Tegelväg" med WiiU så komemr ju äntligen multiplatforms spel komma till konsolen. Darksiders 2, Hockyspel med flera.

Det kommer antagligen komme 2-10 multiplattformsspel, men både sony och microsoft kommer troligtvis komma med sina egna konsoller som inehåller bättre hårdvara och Nintendo kommer återigen hamna på hyllan.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

1
Skriv svar