Varför är spel billigare till PC än till Kosnol?

Medlem
Varför är spel billigare till PC än till Kosnol?

Hejsan FZ! Som det står i rubriken så undra jag (och har gått och klurat på detta länge) varför spel til PC och Mac är billigare än på konsol. Innan för typ ett halv årsen eller kanske var det ett år sen så kostade PC-spelen i butik och på internet bara 399kr och till konsol 599kr. numera 499 i butik och 449kr på nätet typ, (förutom steam där det innan kostade 39,99 och nu mera 49,99).

Och det enda jag kan komma på varför det är billigar är kanske för att (jag vet inte) de måste betala en extra licens till MS och Sony för att få sälja spelen till konsolerna.

Vet inte hur det är eller hur det fngerar det är därför jag frågar er om ni vet svaret på denna intressanta fråga.:).

Medlem

Har nog att göra med massor av orsaker, vore intressant att få höra nån insatt berätta. Spel överhuvudtaget har alltid varit dyrt. Finns såklart undantag.

Medlem

Är mycket riktigt licenserna som gör skillnaden. Minns inte riktigt vad procentsatserna ligger på men sony och MS är dyrare än Nintendo har jag för mig.
Det är också så att Spelföretagen i den kostnaden låter t.ex, Sony ta hand om tillverkningen av skivan om det nu är ett PS3 spel.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Mr. Pachter - allas favoritanalytiker - gjorde, på Pach-attack, en generell uppdelning när det gäller 60-dollarsprodukter som säljs till 360/PS3:

12 dolllar till affären som har spelet (för reklam, lagerhantering, kreditkortshantering etcetera), 48 dollar kvar.
12 dollar i licensavgifter (SONY/MS), 36 kvar.

De resterande 36 går till utgivaren som i sin tur delar upp dem såhär:
10 dollar till utvecklarna, 26 kvar.
8-9 (vi säger 9) läggs på reklam. 17 kvar.
17 dollar/enhet i utgivarens ficka.

Medlem
Skrivet av Frippe:

Mr. Pachter - allas favoritanalytiker - gjorde, på Pach-attack, en generell uppdelning när det gäller 60-dollarsprodukter som säljs till 360/PS3:

12 dolllar till affären som har spelet (för reklam, lagerhantering, kreditkortshantering etcetera), 48 dollar kvar.
12 dollar i licensavgifter (SONY/MS), 36 kvar.

De resterande 36 går till utgivaren som i sin tur delar upp dem såhär:
10 dollar till utvecklarna, 26 kvar.
8-9 (vi säger 9) läggs på reklam. 17 kvar.
17 dollar/enhet i utgivarens ficka.

Ärligt talat så tvivlar jag nog på patchern id detta läget för det låter väldigt ojämnt och konstigt.

Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av Frippe:

Mr. Pachter - allas favoritanalytiker - gjorde, på Pach-attack, en generell uppdelning när det gäller 60-dollarsprodukter som säljs till 360/PS3:

12 dolllar till affären som har spelet (för reklam, lagerhantering, kreditkortshantering etcetera), 48 dollar kvar.
12 dollar i licensavgifter (SONY/MS), 36 kvar.

De resterande 36 går till utgivaren som i sin tur delar upp dem såhär:
10 dollar till utvecklarna, 26 kvar.
8-9 (vi säger 9) läggs på reklam. 17 kvar.
17 dollar/enhet i utgivarens ficka.

Ärligt talat så tvivlar jag nog på patchern id detta läget för det låter väldigt ojämnt och konstigt.

Hur menar du då?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av Frippe:

Mr. Pachter - allas favoritanalytiker - gjorde, på Pach-attack, en generell uppdelning när det gäller 60-dollarsprodukter som säljs till 360/PS3:

12 dolllar till affären som har spelet (för reklam, lagerhantering, kreditkortshantering etcetera), 48 dollar kvar.
12 dollar i licensavgifter (SONY/MS), 36 kvar.

De resterande 36 går till utgivaren som i sin tur delar upp dem såhär:
10 dollar till utvecklarna, 26 kvar.
8-9 (vi säger 9) läggs på reklam. 17 kvar.
17 dollar/enhet i utgivarens ficka.

Ärligt talat så tvivlar jag nog på patchern id detta läget för det låter väldigt ojämnt och konstigt.

Det är väl fullt rimligt på alla sätt och vis och inte det minsta ojämnt fördelat.

Medlem

Denna sats stämmer väl inte riktigt för Sverige då USA inte har moms?

Medlem
Skrivet av Frippe:

Mr. Pachter - allas favoritanalytiker - gjorde, på Pach-attack, en generell uppdelning när det gäller 60-dollarsprodukter som säljs till 360/PS3:

12 dolllar till affären som har spelet (för reklam, lagerhantering, kreditkortshantering etcetera), 48 dollar kvar.
12 dollar i licensavgifter (SONY/MS), 36 kvar.

De resterande 36 går till utgivaren som i sin tur delar upp dem såhär:
10 dollar till utvecklarna, 26 kvar.
8-9 (vi säger 9) läggs på reklam. 17 kvar.
17 dollar/enhet i utgivarens ficka.

70 kr till utvecklarna om de är 5 stycken och utvecklingstiden är 4 år måste sälaj ungefär 150 000 ex om man tar hänsyn till arbetsgivaravgiften + utrustning. Är de 50 stycken så måste det säljas 1,5 miljoner ex om det ska gå ihop. Jag räknar på en låg lön = 225 000 kr/år.

Kanske inte är så bra på matte en fredagskväll?


signatur

Det var detta...

Medlem

Är inte alls insatt i hur det fungerar med utgivare kontra utvecklare, men utgivaren ger ju kapital till utvecklaren under spelets utvecklingsperiod, om då utvecklaren inte behöver betala tillbaka hela det kapitalet så kan det ju "gå jämt ut" så att säga, utan att ha tittat på någon matte.

Medlem

Sen är det väl svårt att veta exakt hur många anställda projektet kommer att ha. Assassin's Creed Brotherhood hade 300 anställda under ett år, vilket det skrev en del artiklar om, men hur många hade de innan?

Jag vet inte heller hur finansieringen ser ut, men jag tror väl inte att utvecklarna i sig behöver betala tillbaka pengar. Av vad jag har hört på olika podcasts (Gamers With Jobs och 4 guys one UP, när den fortfarande existerade) så utgår vissa från milstolpar, och möter man målen så betalas det ut X mängd av förväntade royalties (från klumpen som 10 dollar/produkt förväntas bilda).

@stormense om man ska utgå från den lönen du angiver, trots att den - precis som du skriver - förmodligen är för låg, borde väl summan i slutändan hamna på 64 286 exemplar för fem anställda (enbart för att täcka lön, räknar inte in arbetsgivaravgift, utrustning, hyra etcetera).

225 000kr/år per person * 5 personer = 1 125 000kr i lön totalt/år
Fyra års utveckling = 1 125 000 * 4 = 4,5 miljoner i lön totalt
Total lön delat med 70kr/sålt spel = totalt antal sålda ex som krävs för att gå runt rent lönemässigt (om inte min matte nu helt suger, vilket bör erkännas att den kan göra) för utvecklaren.

4 500 000 / 70 = 64 286 (avrundat upp).

--------------------------
Testar samma matte för utgivare. Enligt Wikipedia (jaja, jag har hört samma nuffror nämnas i andra sammanhang) pendlar kostnaden för ett current-gen spel mellan 20-30 miljoner dollar.
30 miljoner (om dollarn nu är sju kronor) = 210 000 000 kr
210 000 000 kr / 119 (deras del av kakan, 17 dollar) = 1 764 705 exemplar enbart för att gå runt. Men förmodligen så anställs man inte av samma utvecklare om man enbart lyckas ge tillbaka exakt det som investerats

Kan stämma. Har för mig att det var någon på DICE som i en artikel sa att "säljer vi bara 2,5 miljon exemplar så är det ett misslyckande", och jag förmodar att EA's budget för BF3 är en aning högre än genomsnittet.

Btw: holy crap vad OT vi hamnade ^^, Sorry.

Medlem

OT kanske men väldigt intressant. Många gnäller ju på att spelen är dyra men som sagt är ju kostnaden mer än plastbiten den levereras i.


signatur

Det var detta...

Medlem

Personligen förvånas jag över hur billiga spel ofta är till PC (om man har tålamod att vänta en tid).


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

En av anledningarna skulle jag tro är hur simpelt och utspridd piratkopieringen är till PC till skillnad från konsoll.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

En av anledningarna skulle jag tro är hur simpelt och utspridd piratkopieringen är till PC till skillnad från konsoll.

Ser inte logiken alls i det. Om det är lättare att piratkopiera spel till PC borde det väl ändå rimligare att ta mer betalt för PC-spelen? Medan det samtidigt är "svårare" att piratkopiera spel till konsol så borde spelen vara billigare till konsol.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av Soulless:

En av anledningarna skulle jag tro är hur simpelt och utspridd piratkopieringen är till PC till skillnad från konsoll.

Ser inte logiken alls i det. Om det är lättare att piratkopiera spel till PC borde det väl ändå rimligare att ta mer betalt för PC-spelen? Medan det samtidigt är "svårare" att piratkopiera spel till konsol så borde spelen vara billigare till konsol.

Höjer du priset för något som är väldigt enkelt att skaffa gratis kommer många som idag köper spelen att tanka ner dem i större utsträckning. Eftersom det iaf är något mer omständigt med konsol är det klart att de kan sätta högre priser då färre personer kommer ladda ner.

1
Skriv svar