Filmrecension: Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2

Medlem
Filmrecension: Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2

Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2

Då var det dags att avsluta den världsberömda Harry Potter serien som har dragit in ca. 40 miljarder kronor totalt. Den första filmen visades på bio för 10 år sedan och jag minns fortfarande hur magiskt det var. Efter den första filmen fastnade jag totalt och började samla på, och leka med Harry Potter leksaker.

Filmerna, skådespelarna och fansen har växt upp och mognat tillsammans under 10 år. Filmerna blev allt mörkare och våldsammare. Den sista delen som jag såg igår är helt klart den mest våldsamma och mörka Harry Potter filmen hittills.

Det märktes att alla som medverkade i filmen gav allt de hade i sista filmen. Några scener var väldigt känsloladdade och fick många att börja snyfta i biosalongen. Jag blev väldigt nöjd med slutet. Boken hade jag redan läst innan jag såg filmen, men filmatiseringen av boken överträffade mina förväntningar. Nu känns det lite konstigt att inte ha någon Harry Potter film att se fram emot som jag har varit van vid under 10 år.

Betyg: 4/5 | 8/10 | [Mycket bra]

#blogg


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Filmrecension: Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2

Tack, då finns det hopp om att de avslutar serien galant.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Äntligen är det över !
Nu ska vi bara få alla att springa ut och hyra The illusionist som fått dvd release här i norden.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Har du sett "The Illusionist"? Den har fått bra kritik och jag är rätt sugen på att se den.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Den är bitterljuv men man känner sig berikad in i själen efter att ha sett The illusionist. Se den sen kan vi diskutera historien och den djupa inebörden mellan nytt och gammalt, Förändring och hopp är temat.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Den är underbar, även om tillkomsten av den inte kanske var helt rumsren, men som "Traveller..." skriver, se den. Mycket fin film.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Då gör jag det. Tackar för tipset!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Walter: Vad drog ner betyget från en 5:a till en 4:a?

Själva filmen och hantverket var ypperligt. Jag gillade att storyn och hur den berättades. Det fanns vissa luckor som jag inte tyckte förklarades, små detaljer som var förbryllande eftersom den var baserad på en verklig historia. När jag sedan fick läsa mer om bakgrunden till filmen föll vissa bitar på plats, men du måste se den först, det går inte att förklara. Helt klart en uppfriskande film, så långt man kan komma från Pixar och dagens animerade filmer.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Höglund: En femma i betyg är ett mästerverk. Den här filmen är inte alls lika bra som exempelvis Pulp Fiction, Sagan om Ringen, The Shining och The Shawshank Redemption som är självklara femmor för mig.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar