Ubisoft bekräftar onlinepass till stortitlar

Robot
Ubisoft bekräftar onlinepass till stortitlar

Köp spelet nytt – eller betala tio dollar för onlinefunktionalitet.

#ubisoft, #driver-san-francisco


Medlem
Ubisoft bekräftar onlinepass till stortitlar

fasen va illa. dom gör ju vad som helst för kärna pengar. pengar pengar pengar................

Medlem

Precis här lär man som spelare dra gränsen känns det som.

Medlem

Jag är helt oinsatt när det gäller andrahandsmarknaden på spel då jag aldrig köpt eller sålt begagnade spel.
Kanske en naiv fråga: Hur stor är andrahandsmarknaden?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag är helt oinsatt när det gäller andrahandsmarknaden på spel då jag aldrig köpt eller sålt begagnade spel.
Kanske en naiv fråga: Hur stor är andrahandsmarknaden?

Den verkar ju i alla fall vara så pass stor att vissa ser den som ett större hot än piratkopieringen.

Jag har köpt en del begagnade spel. Det är dock mest sådana man inte får tag på längre,
t ex American McGee's Alice, System Shock 2, Deus Ex, Trespasser.

Medlem

Den är nog rätt omfattande, Tybalt..

Fattar dock inte varför folk väljer att köpa begagnat då de flesta nya spel går att hitta billigare på nätet än vad Gamestop osv tar för ett begagnat..

MFC
Medlem

Svin


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

de är ju bättre då att dom kan få en viss procent när man köper ett begagnat spel istället för att man måste köpa onlie läget enskilt de bli bara jobbigare tycker jag

Medlem

Skitlarvigt. Det måste finnas något sätt att öka incitamenten för att köpa spelet nytt istället för att bitchslappa alla som köper begagnade spel. T.ex. genom att....tjaa...jag vet inte...sänka priset på spel på releasedatumet och en vecka efteråt med ca 100kr? Då kommer folk känna att det är mer värt att gå att köpa spelet direkt ute i butik istället för att vänta tills det blir billigare/finns tillgängligt begagnat.

Medlem

Folk som köper begagnat kommer säkert ändå få det billigare även efter att de köpt till onlinedelen.

Inaktiv

Har inte köpt något Ubisoft spel sen Anno 1404 krävde att man skulle vara online för att spela.
Tänker inte bryta den trenden.

Medlem

Som jag förstår det så tjänar affärer som gamestop och game enormt på andrahandsmarknad något som utvecklarna inte får någon del av. Något som retat utvecklarna underlång tid så vi kommer nog se mer och mer av sånt här om inte dessa affärer och utvecklarna kan hitta nån form av lösning... som dom troligen inte gör då detta antagligen är lättare

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Som jag förstår det så tjänar affärer som gamestop och game enormt på andrahandsmarknad något som utvecklarna inte får någon del av. Något som retat utvecklarna underlång tid så vi kommer nog se mer och mer av sånt här om inte dessa affärer och utvecklarna kan hitta nån form av lösning... som dom troligen inte gör då detta antagligen är lättare

Det här låter vettigt för mig. Jag som datorspelare vill gynna de som producerar spel, inte butikerna.

Om jag hatar ett visst företag men ändå vill spela spelet de skapat skulle jag i dagsläget köpa ett begagnat spel, då vet jag att spelmakarna inte får ett öre.

Som sagt, jag kan ändra min ståndpunkt om jag ser bra argument för motsatsen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Två bra saker är klara:

1. Slut med hymlandet varför de gör det
2. 70 spänn är helt ok nivå

Inte så mycket att bråka om.

Medlem

Nänä, det där argumentet köper inte jag.

Jämför med tex bilar där det är vanligt att folk köper beggat, skulle tex Volvo ha ta betalt en gång till av ägare nummer 2 ?

Ubisoft är och har alltid vart ett skitföretag med underliga metoder : http://en.wikipedia.org/wiki/StarForce

Money money money.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Det är egentligen ganska enkel matematik. Utvecklarna gör spel. För att skapa spelet så förses dom med pengar av sin distrubitör. Distrubitören skickar sedan ut spelet till butikskedjor, där spelare köper spelet för, ptja, €50 i snitt kanske, beroende på hur nytt/gammalt spelet är. Dessa pengar går direkt till distrubitören. Spelaren lirar färdigt, och säljer sedan tillbaka det till butikskedjan.

Det är här problemet börjar. Alla intäkter från begagnade spel som säljs går direkt till butiken och distrubitören och utvecklarna får inte ett öre. Således får distrubitören kanske, beroende på hur ofta spelet återsäljs, bara ca 1/3 av vad spelet egentligen säljer för.

Hur ska då distrubitören kunna förse utvecklarna med pengar, om dom med stor risk går back på kanske hälften eller mer av spelen? Och hur ska utvecklarna kunna producera AAA-spel utan pengar? För dom som fortfarande tror att man kan sitta 5 pers i en liten källare i Märsta och knapra ihop ett nytt Battlefield 3 från scratch på ett år bör skaffa sig en rejäl reality-check.

Det här är inte ett problem där distrubitören eller utvecklaren ska få skit. Tro det eller ej, dom gör det här för att kunna förse er med kvalitetsspel i framtiden.

Medlem

Ser inget problem med detta direkt. begagnadmarknaden är en stor förlust för spelföretagen; folk köper deras spel men de får inte ett öre för det. Klart de ska få lite pengar på nåt sätt för det med.

Sen alla argument om att spel är för dyra... Donkey Kong Country 1 till SNES kostade 899kr nytt när det kom ut, vilket var typ 15 år sen? Lägg på inflation på det så borde spel idag kosta närmare 1500kr... så nej, spel är inte dyrt egentligen, snarare har de hållt samma pris mycket längre än andra områden oavsett inflation.

Nån jämförde detta med köpa begagnad bil.... köper du ett begagnad spel får du ju spela det själv hur mycket du vill, det är först när du ska utnyttja spelföretagets servrar för att spela online som du får betala för att utnyttja den tjänsten, varför skulle du få det gratis? samma med en bil, köp en begagnad volvo privat och försök sen gå in till närmaste volvoförsäljare och få alla fel lagade gratis, lycka till... medans om du köper hos bilhandlaren får du oftast en bil där alla småfel är fixade.
Köper du från företagen som gjort spelet får du mervärde, köper du begagnat får du lägga till en slant för att utnyttja multiplayerfunktionen.. inget fel med detta.
Folk idag är bara så griniga och måste få ALLT gratis, utan ansträngning, annars jävlar gnäller vi!

Inaktiv

Ser inget upprörande i det beslutet.
De tjänar inget på andrahandsförsäljning men ska ändå vara de som bekostar servrarna som kidsen sedan vill spela spelet på. Jag hade gjort samma sak.

Medlem

Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Skit bra ju, jag har själv inte köpt ett begagnat spel sedan jag ägde en Sega 16bits maskin, nu är ju spel ändå billiga jämfört med då så det blir fint i längden

Medlem

Det tråkiga är att detta inte tillför något värde för köparna. Man får inget extra, det är bara en nackdel. 2:a hands värdet på spelet sjunker som en sten för dessa titlar, men de är lika dyra att köpa nya.

Inaktiv
Skrivet av Konfucius:

Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.

Nej, men den genomsnittlige köparen spelar inte ett spel i mer än X antal timmar, när man säljer det vidare så fördubblas det timantalet (i genomsnitt).

Om du går till en allt-du-kan-äta-buffé så gäller den för dig och dig allena, om någon annan vill sitta på din stol och "ta över" så är det inte orimligt att denne betalar för sig till restauranten.

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.

I rättvisans namn tycker jag ändå man skall tänka på att när 2a, 3e och 4e generationen dyker upp som spelare, så förlänger det tiden de måste hålla servrarna igång, men det har ändå bara fått intäkt en gång från spelet.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Konfucius:

Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.

Nej, men den genomsnittlige köparen spelar inte ett spel i mer än X antal timmar, när man säljer det vidare så fördubblas det timantalet (i genomsnitt).

Om du går till en allt-du-kan-äta-buffé så gäller den för dig och dig allena, om någon annan vill sitta på din stol och "ta över" så är det inte orimligt att denne betalar för sig till restauranten.

Ptja. jovisst men i detta exempel får restaurangen göra produkten om och om igen. Det är väl mer som om någon tog över stolen utan att att restaurangen fick laga nytt käk, eller hur?

Ubisoft har varit djävliga i många år nu, kolla i länken i mitt första inlägg, det var folk som fick sina datorer fuckade utav deras "copyskydd".


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av LantisBo:

Det tråkiga är att detta inte tillför något värde för köparna. Man får inget extra, det är bara en nackdel. 2:a hands värdet på spelet sjunker som en sten för dessa titlar, men de är lika dyra att köpa nya.

Förstahandsköparna får sämre pris när de säljer av sitt spel(om online-passet är utnyttjat i alla fall). Så det är väl en nackdel.

Men i en förlängning kanske det blir så här:

Tack vare bättre intäkter under spelet livstid så kan man sänka nypriset lite. Men det kanske är att hoppas på för mycket.

Begagnatpriset sjunker men köpare behöver köpa online-pass så det kanske blir jämt skägg egentligen för den som köper beggat.

Men de som köper nytt missgynnas och det var kanske inte riktigt var vad de tänkt sig.
Fler kommer att vilja köpa beggat, inte nytt.

Medlem

Helt rätt!
Butikskedjor som Game, Gamestop, EB etc lever nästan endast på just handel med begagnade spel. I UK kanman till och med förhandsboka begagnade ex. vid release...
Problemet är att dessa kedjor köper spelen av korkade (osmarta) spelare för en skitpeng, sen säljer de spelen för just under release-pris. Kedjan gör en massiv vinst medan utvecklarna förlorar och även spelarna, som får mindre pengar till andra spel.

Visst, det är väl bara p12or och föräldrar som enfaldiga nog att köpa spel hos Game eller byta in dem där, då de finsn mycket billigare på njätet och andrahandsvärdet också är högre på nätet. Glöm ej heller import från ex england, Zavvi brukar sälja spel för 300-400 kr på release, och ännu billigare för PC spel.
Ska de ha onlinepass hoppas jag de har samma som THQ; du får spela online hur mycket du vill, men kan inte nå högrer level än 5.
*EAs motsvarighet suger ju, 72h att testa spelet sen aldrig mer :/

Medlem

+1 Gilla (Ovan Konfucius)

Medlem

Tråkigt men förståeligt.

Sedan kanske man får bort en del fuskare med. Kanske inte för att just Driver är drabbat av sådana, men till andra kommande titlar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Ish
Medlem

Så då skulle man kunna ladda ner en torrent å köpa en kod för 1/4 av nypriset? Hur tänkte de där egentligen?


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skriv svar