Erik Hassle överraskar med Metallica-cover

Flakmonkey
Erik Hassle överraskar med Metallica-cover

Trodde inte att sveriges favoritrödhåring Erik Hassle och Metallicas klassiska ballad Nothing else matters skulle bli en lyckad kombination men tji fick jag. Den här versionen han gör på TV4:s morgon-TV är ju riktigt riktigt bra enligt mina öron

#blogg

Medlem
Erik Hassle och "Nothing else matters" fungerar ju

Njae, popsnören borde hålla sig borta från riktig musik. Bara för att man har lite darr på rösten och blåsljud i pipan betyder inte att man kan förmedla känslan av låten som Hetfield och Co. gör.

Men smaken är väl som baken ...

Stod sig (väldigt) slätt mot originalet, imho.

Flakmonkey

Håller med om att originalet är bättre, men konstigt vore väl annars för det är ju en av de bättre balladerna som någonsin gjorts. Även om man inte får säga det till de som anser sig gilla "riktig" musik där Black Album är det värsta Metallica gjort och en styggelse mot genren. Dock så blev jag glatt överraskad över att det är just Hassle som gör den här och ändå såpass bra. Visst det är inte samma känsla, men konstigt vore ju annars, är ju inte som om Hassle är där Hetfield var när han skrev och sjöng den för första gången

Medlem

Även om han ju verkligen kan sjunga, för det kan han. Men det här är inte en låt som passar för hans röst. Darret han har.. är nog det värsta i det här framförandet. Det bara passar inte tillsammans med låten. Sen känns det väldigt ärligt när Hetfield sjunger det jämfört med när Hassle försöker sjunga den.

Det är bra när artister försöker sig på att bredda sig lite och sjunga lite annat, men låten är redan så poppig från början och han gör den nästan ännu mer poppig än den någonsin varit förut. Även om jag inte kan säga att det var dåligt så är det väldigt långt ifrån originalets ärlighet och styrka.

Medlem

Versionen var helt okej. Även om jag föredrar metallicas version. Nothing else matters är ju en av världens bästa låtar. Metallica bör ta sina låtar till Spotify..

Men när vi ändå håller på att prata om nothing else matters så kan jag väl säga min favoritcover av den låten:
http://www.youtube.com/watch?v=E64SHVXOXow

En bra cover enligt mig, fast såklart inte bättre än orginalet. Det är inte ofta covers är bättre än orginalet.

Hittar tyvärr inte hela versionen. Någon har tryckt så att den enda video jag vet om med hela versionen är privat.

Flakmonkey

Finns inte Metallica på Spotify så får man ju rippa sina cd-skivor och lägga in de där själv... har jag gjort iaf

Det som är lustigt med covers och hur bra dem är är ju att det oftast bara beror på vilken man hör först. Ta bara Mad World-låten från Donnie Darko och Gears of War, det är ju en tears for fears-cover som väldigt få känner till så därför anses covern bättre... Killing me Softly är ju ett annat exempel. Samma sak gäller ju film och spel, där nyversioner anses bättre av de som inte sett/spelat orginalet medan det ofta är tvärtom för de som var med när det begav sig.

Medlem

Dessa två versioner av Nothing Else Matters är väl mina favoriter efter originalet med Metallica.
http://open.spotify.com/track/7pcOSC4pBd4y3i0VYU1cro
http://open.spotify.com/track/1lbTEPpbSevHdvqaG7WaZk


signatur
1
Skriv svar